system audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • chrmart

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    15
    Sted
    Lovund
    Hei SA folk der ute. SA er nytt for mg når eierskap og lytting gjelder, men har fulgt med merket noen år. Har noe jeg "mangler" litt mere forklaringer og meninger om nå som tiden snart er der for kjøp. EXPLORER er veldig lite nevnt i alle tråder jeg finner, alle prater stort sett om MASTER.. kan noen som kjenner forskjellene og kjenner EXPLORER litt skrive noen ord for å hjelpe meg litt. Årsak til at det ikke blir master i første runde, er kort og greit pris. Forsterker er absolutt ingen mangelvare. PLINIUS SA-250MkIV står for kreftene hos meg.

    takker for forståelse og hjelp
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    SA Pandion

    Jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med SA Pandion; har dere opplevd at diskanten blir noe hard ved høyt volum?

    Får anlegget til å høres ganske så perfekt på en del plater (bl.a. nye Tool, live-innspilling Leonard Cohen, Doors etc.) (spesielt på lavt til middels høyt), mens det på mange innspillinger blir noe skjærende diskant ved høyere volum (spisse s'er etc.).

    Kjører SA Pandion 30 med Primare i32 og MM30 dac (Tidal via Primare air). Kabler er vdh magnum hybrid.

    Noen som har tips til ting som kan prøves ut?

    Stuen er rundt 60m2 og "moderne innredet" (lite tepper, gardiner etc. - men finnes jo sofa, stoler og slikt :)), men innredningen har jeg ikke påvirkning på så ikke alternativ med gardiner, demping vegger etc.

    Takker for alle innspill og tanker - føler jeg er nesten i mål, men må bare høre om noen har ideer om en siste finpuss :)
     

    Trulseven

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2019
    Innlegg
    15
    Antall liker
    9
    Noen her som har lyst til å dele erfaringer med legend-serien?
    Den har vært på markedet i 1,5 år og ingen har nevnt den i System Audios vennetråd... ???
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg personlig hadde nok forsøkt andre kabler enn VDH. Kablene er meget bra, men har selv opplevd at dem hadde noe rasp, skarpt i diskant-området. Dette ble spesielt tydelig når det ble spilt høyt. Jeg fikk erfare dette med B&W 805 D3. Gikk over til noen kabler fra Audioquest. Da falt alt på plass, nydelig sammenheng mellom diskant og mellomtone helt uten skarphet og hardhet. Nå skal det sies i rettferdighetens navn at de Audioquest kablene som ble byttet til var betydelig dyrere enn VDH kablene. Hadde ikke forventet en slik forbedring. For VDH kablene var slik jeg kjente dem ganske fyldig. Lån med deg litt forskjellig hjem og test, jeg personlig vil si test ut Audioquest. Det ble løsningen i det anlegget jeg testet.

    Jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med SA Pandion; har dere opplevd at diskanten blir noe hard ved høyt volum?

    Får anlegget til å høres ganske så perfekt på en del plater (bl.a. nye Tool, live-innspilling Leonard Cohen, Doors etc.) (spesielt på lavt til middels høyt), mens det på mange innspillinger blir noe skjærende diskant ved høyere volum (spisse s'er etc.).

    Kjører SA Pandion 30 med Primare i32 og MM30 dac (Tidal via Primare air). Kabler er vdh magnum hybrid.

    Noen som har tips til ting som kan prøves ut?

    Stuen er rundt 60m2 og "moderne innredet" (lite tepper, gardiner etc. - men finnes jo sofa, stoler og slikt :)), men innredningen har jeg ikke påvirkning på så ikke alternativ med gardiner, demping vegger etc.

    Takker for alle innspill og tanker - føler jeg er nesten i mål, men må bare høre om noen har ideer om en siste finpuss :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med SA Pandion; har dere opplevd at diskanten blir noe hard ved høyt volum?

    Får anlegget til å høres ganske så perfekt på en del plater (bl.a. nye Tool, live-innspilling Leonard Cohen, Doors etc.) (spesielt på lavt til middels høyt), mens det på mange innspillinger blir noe skjærende diskant ved høyere volum (spisse s'er etc.).

    Kjører SA Pandion 30 med Primare i32 og MM30 dac (Tidal via Primare air). Kabler er vdh magnum hybrid.

    Noen som har tips til ting som kan prøves ut?

    Stuen er rundt 60m2 og "moderne innredet" (lite tepper, gardiner etc. - men finnes jo sofa, stoler og slikt :)), men innredningen har jeg ikke påvirkning på så ikke alternativ med gardiner, demping vegger etc.

    Takker for alle innspill og tanker - føler jeg er nesten i mål, men må bare høre om noen har ideer om en siste finpuss :)
    Jeg ville vel kansje lekt litt med kabler ja om du tror på den slags :)

    Primare i32 er vel mer eller mindre den ultimate forsterkeren da den brukes i utviklingen av Pandion 2 og 30. :)


    Personlig har jeg kjørt i32 på mantra 50 med DH labs Silversonic Q10 signatur kabler.
    I dag kjører jeg Pandion 20 med samme kabler mot Musical Innovation oppsett :)
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Takk for innspill! Jeg har ikke prøvd forskjellige kabler da jeg har lest ut av forum at Vdh magnum ikke ville være spiss i diskant, men kanskje heller litt dempet /mindre detaljert. Men klart det kan være forskjeller her - skal teste ut audioquest og ev. andre kabler..
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Takk for innspill x-cell, har god erfaring med komboen (selv om a60 /pre60 som ble lagt ut på Finn nå vekte litt interesse :)) Har ikke testet forskjellige kabler - vdh’ene har vært med gjennom tre siste anlegg, så bør muligens gi det en sjanse også :) Mulig far-fetched, men er jo lov å håpe at streaming via NP5 prisma istedenfor Primare Air kan hjelpe på..
     
    Sist redigert:

    Petter80

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    Sted
    Stavanger
    Takk for innspill x-cell, har god erfaring med komboen (selv om a60 /pre60 som ble lagt ut på Finn nå vekte litt interesse :)) Har ikke testet forskjellige kabler - vdh’ene har vært med gjennom tre siste anlegg, så bør muligens gi det en sjanse også :) Mulig far-fetched, men er jo lov å håpe at streaming via NP5 prisma istedenfor Primare Air kan hjelpe på..
    Jeg har inntil nylig spilt Tidal over Mac Mini via USB på MM30/Pre32 + A34.2 og Pandion 30, som jo bør være et veldig likt klangmessig utgangspunkt som hos deg. Jeg bruker QED Revelation høyttalerkabler, og har ikke opplevd spiss lyd overhodet, snarere tvert i mot tenkt at diskanten er behagelig myk selv på innspillinger jeg vet kan gi utfordringer med skarp diskant. Jeg har en stue med relativt mye harde flater, men har også "basics" på plass med teppe på gulv, sofa, noen bokhyller, etc.

    En kommentar til signalkilde og det du skrev angående Primare Air: Jeg tror kanskje du har en del å vinne på generell lydkvalitet på å gjøre noe der. Et alternativ er som du nevner, å gå til innkjøp av en NP5. Kan også anbefale å kontakte Primare direkte for å få en mening fra dem, både angående streamingløsning (i disse dager blir vel anbefalingen fort NP5, dog) og høyttalerkabler. Jeg var i kontakt med dem senest i fjor, da jeg ikke var veldig fornøyd med kvaliteten på Tidal Hifi/Master fra Mac Minien sammenlignet med avspilling fra Primare Air. Jeg fikk et veldig konkret svar tilbake, som innebar å oppgradere USB-kabel og innstallere en Jitterbug (støyfilter) på USB-utgangen på MAC. Da ble lydkvaliteten løftet flere hakk, og overgår nå Primare Air, uten tvil, i mine ører.

    Håper dette kan være til hjelp!

    Her er et utklipp fra svaret jeg fikk fra Primare:

    >>That said, as for preferred setup for TIDAL HiFi Masters, I can only
    >> recommend from my experience and setup. In my system, I use a Mac
    >> Mini, with high quality USB cable and Jitterbug, to play from the
    >> desktop app and am very satisfied with the performance.
    >>
    >> AIR obviously offers hand held convenience, which is great for
    >> casual listening, but for critical listening I use the desktop app
    >> connection scheme.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk for innspill x-cell, har god erfaring med komboen (selv om a60 /pre60 som ble lagt ut på Finn nå vekte litt interesse :)) Har ikke testet forskjellige kabler - vdh’ene har vært med gjennom tre siste anlegg, så bør muligens gi det en sjanse også :) Mulig far-fetched, men er jo lov å håpe at streaming via NP5 prisma istedenfor Primare Air kan hjelpe på..
    Det primare settet vekker litt interesse her også av ren nysgjerrighet. Har hatt flere primare oppsett og de har aldri skuffet. Men den veien man nå har vandret ut på er vanskelig å stoppe :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Forøvrig så kan jeg i allfall gå så langt å si at denne høytaleren er det beste mine ører har fått nyte :)

    SA-pandion-20-27.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er en veldig kapabel høyttaler i flott finish.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Du har rett i at anbefalingen lett gikk mot NP5 istedenfor AIR :) Prøver på det i første omgang, var jo relativt grei pris med rabatt.. uansett fristende med litt oppdatert nettverksspiller - ikke til å komme utenom at Primare AIR appen er noe utdatert.. ellers er jeg enig med det som blir sagt om pandion serien her, usedvanlig bra og står seg veldig godt mot de andre både dyrere og mer omtalte høyttalere..
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Sitter her å ser litt på en par Mantra 50 som ligger på finn, lurte på om de lar seg drive av en Yamaha rx1020 reciever. Har et par Mantra 30, og min erfaring med dem at de først våknet med en 250w effekt fra Electrocompaniet. det var liksom ikke nok med en 125W ECI6DS forsterker. så da blir jeg litt skeptisk til å drive Mantra 50 med en reciever. noen tanker?? ingen planer om effektforsterker.

    Eller om man bare må gå for noe som er lettere å drive?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Drev Mantra 50 med en primare i32 uten problem. Prøvde dem også på en Dared Saturn røramp med 2x20w klasse a.. Var ikke ufint det heller..

    Men ja, generelt sett blir en system audio høytaler bare bedre med forsterker størrelse :)
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet hvilke bass/mellomtoner som står i SA1130?
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Sitter her å ser litt på en par Mantra 50 som ligger på finn, lurte på om de lar seg drive av en Yamaha rx1020 reciever. Har et par Mantra 30, og min erfaring med dem at de først våknet med en 250w effekt fra Electrocompaniet. det var liksom ikke nok med en 125W ECI6DS forsterker. så da blir jeg litt skeptisk til å drive Mantra 50 med en reciever. noen tanker?? ingen planer om effektforsterker.

    Eller om man bare må gå for noe som er lettere å drive?
    Jeg driver mine Mantra 50 med en Rotel RA 1570 (120 w per kanal i 8 ohm) Det fungerer bra :) Har tidligere drevet dem med en Onkyo budsjett-receiver (75 w per kanal i 8 ohm) Den var ikke helt optimal. Det kunne man merke på bassen, som ble litt tam. Jeg er et metalhead og metal krever jo gjerne litt mer av forsterkeren enn en del annen musikk. Stemmer ble derimot flott gjengitt med Onkyoen. Spilte f.eks Ingebjørg Bratland når jeg hadde den og stemmen låt veldig levende og vakker.

    I følge Ole Witthoft skulle en forsterker med Onkyoens oppgitte spesifikasjoner fint kunne drive Mantra. Jeg spurte ham. Jeg hørte aldri Mantraene med Hegel H80 (75 w x 2, 8 ohm) men jeg hørte Saxo 50 med den og bassen var stram og fin.

    Din receiver kostet mye mer enn Onkyoen ser jeg og kvaliteten er nok en god del bedre, så det går sikkert fint :)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Sitter her å ser litt på en par Mantra 50 som ligger på finn, lurte på om de lar seg drive av en Yamaha rx1020 reciever. Har et par Mantra 30, og min erfaring med dem at de først våknet med en 250w effekt fra Electrocompaniet. det var liksom ikke nok med en 125W ECI6DS forsterker. så da blir jeg litt skeptisk til å drive Mantra 50 med en reciever. noen tanker?? ingen planer om effektforsterker.

    Eller om man bare må gå for noe som er lettere å drive?
    Jeg driver mine Mantra 50 med en Rotel RA 1570 (120 w per kanal i 8 ohm) Det fungerer bra :) Har tidligere drevet dem med en Onkyo budsjett-receiver (75 w per kanal i 8 ohm) Den var ikke helt optimal. Det kunne man merke på bassen, som ble litt tam. Jeg er et metalhead og metal krever jo gjerne litt mer av forsterkeren enn en del annen musikk. Stemmer ble derimot flott gjengitt med Onkyoen. Spilte f.eks Ingebjørg Bratland når jeg hadde den og stemmen låt veldig levende og vakker.

    I følge Ole Witthoft skulle en forsterker med Onkyoens oppgitte spesifikasjoner fint kunne drive Mantra. Jeg spurte ham. Jeg hørte aldri Mantraene med Hegel H80 (75 w x 2, 8 ohm) men jeg hørte Saxo 50 med den og bassen var stram og fin.

    Din receiver kostet mye mer enn Onkyoen ser jeg og kvaliteten er nok en god del bedre, så det går sikkert fint :)
    Jeg har Aura 60. Vet ikke hvordan de er å drive contra mantra 50, men ikke sikkert de er så ulike. Når jeg kjøpe disse hadde jeg denon pma 1500r. Det var ok, men jeg var ikke helt fornøyd, så byttet jeg til en pioner reciver, husker ikkke modellen men det var en sak til like under 20.000, det ble noe tamt og slapt. Så koblet jeg på primare i22dac. Dette var et løft fra reciveren, de spilte fint sammen men det var fortsatt litt tamt. For et par dager siden byttet jeg til et Naim forsterkersett nac 152 XS/NAP 155xs, og først nå er det liv i ht. Det er nå utrolig bra trøkk, dynamikk og rytmisk driv. Jeg hadde aura 60 ute for salg, men med Naim spiller de så bra at jeg tror jeg beholder de.

    Jeg koblet også på sa 1130 for å teste de før salg med Naim. Jeg har aldri fått disse til å skinne men nå ble det fart i 1130 også😎

    NAP 155xs er bare 60w men leverer et helt annet trøkk enn primare i22 med 80w på papiret.

    Konklusjonen min er at jeg ikke vil anbefale SA med recivere (nå skal det sies at jeg ikke kjenner din modell) før du kommer høyt opp i prisklasse, du trenger nødvendigvis ikke veldig mange watt, men det må være strømsterke og gode watt. SYstem audio med for lite krefter er ganske trist.

    Når du skriver at du ikke skal ha effektforsterker tror jeg det er en god ide og se etter noe annet.
     
    Sist redigert:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    sakser et innlegg fra en annen tråd for å løfte problemstillingen, håper det er lov?
    Pandion 2 er en fin høytaler... har selv hstt noen gode stunder med den, men her ble den for liten til slutt.. den evnet ikke å fylle stuen slik jeg ville..

    En kjapp mail til Ole withøft som eier og designer høytalerne til system audio vil gi deg et kjapt svar..

    På pandion 2 likte han best en litt kraftig sak fra Naim.. på andreplass primare i32..

    Primare er et sikkerstikk på alt av system audio da det er deres referanse pg det de bruker i labben ved utvikling av høytalere.

    Dog fungerer de nok med mye annet og din primaluna gjør nok mye rett den også :)
    Er det noen andre som har erfaring med Naim og System Audio? Både forsterker og høyttalere skal jo Være raske og rytmiske og burde slik passe bra sammen men finner ingen som spiller dette sammen.

    Jeg synes mine aura 60 og Naim nac 152 XS/NAP 155xs spiller utrolig bra sammen. I en helt annen liga enn primare i22. Det er kanskje litt urettferdig da Naimsettet er vesentlig dyrere enn primare, men synes det er litt rart at dette ikke er en vanligere kombo, da jeg synes det er veldig god synergi.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    sakser et innlegg fra en annen tråd for å løfte problemstillingen, håper det er lov?
    Pandion 2 er en fin høytaler... har selv hstt noen gode stunder med den, men her ble den for liten til slutt.. den evnet ikke å fylle stuen slik jeg ville..

    En kjapp mail til Ole withøft som eier og designer høytalerne til system audio vil gi deg et kjapt svar..

    På pandion 2 likte han best en litt kraftig sak fra Naim.. på andreplass primare i32..

    Primare er et sikkerstikk på alt av system audio da det er deres referanse pg det de bruker i labben ved utvikling av høytalere.

    Dog fungerer de nok med mye annet og din primaluna gjør nok mye rett den også :)
    Er det noen andre som har erfaring med Naim og System Audio? Både forsterker og høyttalere skal jo Være raske og rytmiske og burde slik passe bra sammen men finner ingen som spiller dette sammen.

    Jeg synes mine aura 60 og Naim nac 152 XS/NAP 155xs spiller utrolig bra sammen. I en helt annen liga enn primare i22. Det er kanskje litt urettferdig da Naimsettet er vesentlig dyrere enn primare, men synes det er litt rart at dette ikke er en vanligere kombo, da jeg synes det er veldig god synergi.
    System audio funker nok svært godt med Naim, men personlig så har jeg merket at SA trenger mye watt for å våkne skikkelig.

    Primare i22 er nok litt urettferdig å sammenligne med da den ikke er primares Beate barn.. I32 derimot er fantastisk.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    sakser et innlegg fra en annen tråd for å løfte problemstillingen, håper det er lov?
    Pandion 2 er en fin høytaler... har selv hstt noen gode stunder med den, men her ble den for liten til slutt.. den evnet ikke å fylle stuen slik jeg ville..

    En kjapp mail til Ole withøft som eier og designer høytalerne til system audio vil gi deg et kjapt svar..

    På pandion 2 likte han best en litt kraftig sak fra Naim.. på andreplass primare i32..

    Primare er et sikkerstikk på alt av system audio da det er deres referanse pg det de bruker i labben ved utvikling av høytalere.

    Dog fungerer de nok med mye annet og din primaluna gjør nok mye rett den også :)
    Er det noen andre som har erfaring med Naim og System Audio? Både forsterker og høyttalere skal jo Være raske og rytmiske og burde slik passe bra sammen men finner ingen som spiller dette sammen.

    Jeg synes mine aura 60 og Naim nac 152 XS/NAP 155xs spiller utrolig bra sammen. I en helt annen liga enn primare i22. Det er kanskje litt urettferdig da Naimsettet er vesentlig dyrere enn primare, men synes det er litt rart at dette ikke er en vanligere kombo, da jeg synes det er veldig god synergi.
    System audio funker nok svært godt med Naim, men personlig så har jeg merket at SA trenger mye watt for å våkne skikkelig.

    Primare i22 er nok litt urettferdig å sammenligne med da den ikke er primares Beate barn.. I32 derimot er fantastisk.
    Enig i at System Audio trenger litt muskler, og appropos det. Er det noen som vet om Explorer (ev Explorer master) er vesentlig tyngre å drive enn aura/mantra 60?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.345
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Nordland
    Kjører Explorer og Hegel H300. Virker lettdrevet her i gården. Likevel, ønsket om en tilnærmet fulltonehøytaler har begynt å ulme i bakhodet.. Vurderer å kvitte meg med SA Explorerne og Earthquake subben 2x12’’ Huff, kanskje eg har fått korona, eller er det kanskje oppgraderingssyken som kommer snikende???
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Kjører Explorer og Hegel H300. Virker lettdrevet her i gården. Likevel, ønsket om en tilnærmet fulltonehøytaler har begynt å ulme i bakhodet.. Vurderer å kvitte meg med SA Explorerne og Earthquake subben 2x12’’ Huff, kanskje eg har fått korona, eller er det kanskje oppgraderingssyken som kommer snikende???
    du får sette utstyret en tid i karantene før du bestemmer deg😂 takk for svar!
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er det som er litt spesielt med SA.. Di virker lettdrevene..

    Mantra 50 spilte jeg med primare i32 på og det var en utsøkt match.. Så testet jeg med en rør forsterker på 2x20w klasse a.. Og jaggu var ikke det også serdeles levelig, men når man begynte å tyne ting så falt det brått igjenom og muskler trengs.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Det er det som er litt spesielt med SA.. Di virker lettdrevene..

    Mantra 50 spilte jeg med primare i32 på og det var en utsøkt match.. Så testet jeg med en rør forsterker på 2x20w klasse a.. Og jaggu var ikke det også serdeles levelig, men når man begynte å tyne ting så falt det brått igjenom og muskler trengs.
    Er vel min erfaring og at de ikke er særlig lettdrevne
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Explorer (ikke master) eller mantra 70?

    Hei igjen. Jeg har nettopp solgt mine aura 60 for å oppgradere, og vurderer sterkt å ta et steg opp i kvalitet i SA-hirearkiet

    Jeg hadde egentlig tenkt sett meg ut Explorer. Men så ser jeg at mantra 70 er en nyere konstruksjon, som ser ut til å ha hatt omrent samme pris som explorer? Plassering i serien mantra tilsier vel at det ikke er like bra som explorer, men er det noen som har hørt begge, kan mantra 70 måle seg med explorer?

    Hilsen Ole
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Spurte SA selv på Facebook. De svarte kontant at Explorer er betydelig bedre enn mantra 70.

    Jeg har nettop fått Explorer i hus og synes det er en fantastisk høyttaler. Det første jeg legger merke til er hvor utrolig dynamisk og rytmisk den er. Sammen med Naim-riggen min får explorer virkelig liv i musikken.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Spurte SA selv på Facebook. De svarte kontant at Explorer er betydelig bedre enn mantra 70.

    Jeg har nettop fått Explorer i hus og synes det er en fantastisk høyttaler. Det første jeg legger merke til er hvor utrolig dynamisk og rytmisk den er. Sammen med Naim-riggen min får explorer virkelig liv i musikken.
    Ja explorer sin arvtager er nok mere pandion serien enn Mantra.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Klarer man med en Argon Audio SA1 eller Pioneer VSX-S510 til System Audio Mantra 30 uten subwoofer (2.0-system)?
    https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/argon-audio-sa1-forsterker-med-bluetooth/
    https://www.pioneer-audiovisual.eu/sites/default/files/datasheets/english/VSX-S510.pdf

    Skal brukes på soverom til classical og jazz.
    Ja det vil jeg absolutt tørre å påstå.. Du skal neppe rive huset :)

    Prøvde for en del år siden mantra 50(som er tungdrevene) på 2x20w rørforsterker.. Å det låt bra men klarte såklart ikke å rive huset.

    Spiller i dag med pandion 20 på 2x60w og mangler ingenting.. Rockekonsert når jeg vil :)
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg snuser litt på Legend 40.2 Silverback. Noen som har hørt disse?
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Hørte de en stund tilbake og gjenkjente lyden mot master Explorer med en gang. Ikke en dårlig høyttaler det heller 👍
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Forslag til SA diskant twg2504av? Er det fra scan speak?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Forslag til SA diskant twg2504av? Er det fra scan speak?
    Vil tro det er Scanspeak ja.. Vis du sender en mail direkte til SA får du raskt svar og hjelp. Kan jo tilogmed hende de har ny liggende? :)
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro det er Scanspeak ja.. Vis du sender en mail direkte til SA får du raskt svar og hjelp. Kan jo tilogmed hende de har ny liggende? :)
    Takk:) Sender en mail til SA vi skal se hva som skjer
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Noen som vil dele erfaringer med silverback? Har de fått orden på bugs på hub?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Noen som vil dele erfaringer med silverback? Har de fått orden på bugs på hub?
    Jeg har hatt en del problemer tidligere, spesielt når jeg brukte Sonos istedenfor Spotify Connect. Soundgarden og System Audio mener at det er visse utfordringer med bruk av mesh nettverk. Legg gjerne ut egne erfaringer i denne tråden.
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    72
    Antall liker
    90
    Sted
    Norge
    Jeg hadde System Audio på 90-tallet (kanskje 1130? Husker ikke...). Byttet i Audiovector i 2001, men har savnet mine SA siden. Nå har Audiovector blitt solgt og jeg lurer på å gå tilbake til SA. Kanskje Mantra 50/60/70 som det er en del av på finn, eller kanskje SA2K hvis det kommer noen. Hadde kanskje vært mulig å strekke budsjettet til Pandion om det dukket opp noen, men det spørs vel...

    Men i mellomtiden har jeg blitt overbevist av Audio Science Review om fortreffeligheten ved å gjøre målinger, og jeg lurer på: vet noen om noe publiserte målinger av SA-høyttalere? (Ikke nødvendigvis like grundig som ASR, men i det minste en liten graf over frekvensresponsen). Jeg er spesielt nysgjerrig på hvordan det litt særegne SA-designet med en rekke små basselementer ser ut når man måler.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Jeg hadde System Audio på 90-tallet (kanskje 1130? Husker ikke...). Byttet i Audiovector i 2001, men har savnet mine SA siden. Nå har Audiovector blitt solgt og jeg lurer på å gå tilbake til SA. Kanskje Mantra 50/60/70 som det er en del av på finn, eller kanskje SA2K hvis det kommer noen. Hadde kanskje vært mulig å strekke budsjettet til Pandion om det dukket opp noen, men det spørs vel...

    Men i mellomtiden har jeg blitt overbevist av Audio Science Review om fortreffeligheten ved å gjøre målinger, og jeg lurer på: vet noen om noe publiserte målinger av SA-høyttalere? (Ikke nødvendigvis like grundig som ASR, men i det minste en liten graf over frekvensresponsen). Jeg er spesielt nysgjerrig på hvordan det litt særegne SA-designet med en rekke små basselementer ser ut når man måler.
    Ikke sett asr målinger på sa, men husker jeg målte Pandion 30 i stua selv for noen år tilbake med Primare, overraskende flat respons i rommet her, god respons til 30hz, -6 ved 26hz - selvfølgelig basskul rundt 40-150 tror jeg det var, men ganske flatt etter 2-300 og utover. Dette var snitt-respons i sofaområdet, så sier kanskje ikke så mye - men ihvertfall slik jeg minnes det målte i stua her en gang.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Jeg hadde System Audio på 90-tallet (kanskje 1130? Husker ikke...). Byttet i Audiovector i 2001, men har savnet mine SA siden. Nå har Audiovector blitt solgt og jeg lurer på å gå tilbake til SA. Kanskje Mantra 50/60/70 som det er en del av på finn, eller kanskje SA2K hvis det kommer noen. Hadde kanskje vært mulig å strekke budsjettet til Pandion om det dukket opp noen, men det spørs vel...

    Men i mellomtiden har jeg blitt overbevist av Audio Science Review om fortreffeligheten ved å gjøre målinger, og jeg lurer på: vet noen om noe publiserte målinger av SA-høyttalere? (Ikke nødvendigvis like grundig som ASR, men i det minste en liten graf over frekvensresponsen). Jeg er spesielt nysgjerrig på hvordan det litt særegne SA-designet med en rekke små basselementer ser ut når man måler.
    Her ligger litt på pandion 20 så vidt jeg kan se;
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn