Høyttalere System Audio Explorer Master (erfaringer)

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Har bare 1 ord å si- WOW!

Helt sinnssyke høyttalere. Mye trykk i bassen uten at jeg føler den tar over lydbildet på noen som helst måte. EC Aw 3x120m holder i masser når det kommer til strøm etter min mening. Har ikke på noen som helst tidspunkt følt at jeg trenger mer kraft. Føler høyttalerne åpner seg fint både når det kommer til høy og lav lyd. Eneste jeg tørr legge et lite minus på er en helt sinnssykt intensiv diskant. Kan godt ligge i det at jeg har elendig akustikk i stua. Må definitivt gjøre noe med dette.

parasound Forforsterkeren var et kanon kjøp alt av muligheter jeg ønsker i lengden. Eneste jeg savner her er et lite display som viser volum.

Mega fornøyd med det jeg har hørt så langt. Videre følger bedringer i akustikk da jeg har skjønt hvor sinnssykt viktig det er.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hei! Glad du er fornøyd! Husk at disse høyttalerne har oppimot 250timer innspilling. Hvordan endte du opp på kabelfronten?

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Hvis du bor i Troms så stiller jeg med en 250R for å sammenligne :)

Hva betalte du for HT ? de var jo akkurat på salg for 29K, jeg sliter med å grave frem 45K når jeg vet hvordan Soundgarden kommer med sånne syke tilbud i ny og ned. Så må du dra på Biltema å kjøpe sandblåsersand å fylle HT med, det hjelper på allt. De kaller det blåsesand

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Hei! Glad du er fornøyd! Husk at disse høyttalerne har oppimot 250timer innspilling. Hvordan endte du opp på kabelfronten?
Fikk en meget god deal hos soundgarden, slo til der så kan jeg heller bytte her på brukten å teste litt frem og tilbake om jeg føler jeg har behov for det når jeg har falt meg litt til ro med det jeg har nå. Endte opp med Blue Heaven serien fra Nordost. Eneste ulempen er at høyttalerkablene er flate og ser helt grusomme ut der de kveiler seg bortover gulvet i stua.

Hvis du bor i Troms så stiller jeg med en 250R for å sammenligne :)

Hva betalte du for HT ? de var jo akkurat på salg for 29K, jeg sliter med å grave frem 45K når jeg vet hvordan Soundgarden kommer med sånne syke tilbud i ny og ned. Så må du dra på Biltema å kjøpe sandblåsersand å fylle HT med, det hjelper på allt. De kaller det blåsesand
Bor noen titalls mil lenger sør enn Troms dessverre, kunne vært kanon å få testet de opp mot en 250R. Ga 23K for parret. I følge soundgarden Var sort høyglans en utgående finnish, så de kunne ikke ha den som utstilling/demo mer. Fikk prutet den ned noen lapper utifra hva de opprinnelig skulle ha. Er meget fornøyd med dealen jeg fikk og ser frem til en kald og våt høst.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Glad du er fornøyd, Magnus! Blue Heaven er flotte kabler! Passer svært godt til System Audio, i mine ører..! Har eid Blue Heaven, Red Dawn, og Frey2 Selv.. :)

Ville gjerne ikke bytta så mye på kabler, på sikt ville jeg gjerne vurdert en 250R eller lignende. Spar pengene til det, men ser her at du har en mulighet til å bytte, så det ville jeg gjort.

Jeg ville også ha investert i Soundcare Superspikes (995,- Soundgarden) Eller bedre, og fyllt de med sand i kammersene! Stramer opp lyden og gir dem autoritet! Billig og effektiv tweak. Annet tips er Jumpers fra Nordost (995,.- nye på soundgarden) evt fra brukten. Det er litt monofilament kabler som spriter opp og løser opp lyden ytterligere..!

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Ja, 23K er en pris å være fornøyd med.

Sand MÅ du ha :) jeg nevnte det over, sand fra Biltema funker fint.

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Ja, 23K er en pris å være fornøyd med.

Sand MÅ du ha :) jeg nevnte det over, sand fra Biltema funker fint.
skal få skaffet noe sand i nærmeste fremtid. Var visst svært viktig at den var ovnstørket. Har du noen erfaring med frakt og tømming av sandkammeret senere?

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har du fått sand?

Har bestillt nå jeg også, Ny til 30K. skal teste litt frem og tilbake med 250R og ECI 6DS

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2

Helt sinnssyke høyttalere. Mye trykk i bassen uten at jeg føler den tar over lydbildet på noen som helst måte. EC Aw 3x120m holder i masser når det kommer til strøm etter min mening. Har ikke på noen som helst tidspunkt følt at jeg trenger mer kraft. Føler høyttalerne åpner seg fint både når det kommer til høy og lav lyd. Eneste jeg tørr legge et lite minus på er en helt sinnssykt intensiv diskant. Kan godt ligge i det at jeg har elendig akustikk i stua. Må definitivt gjøre noe med dette.

parasound Forforsterkeren var et kanon kjøp alt av muligheter jeg ønsker i lengden. Eneste jeg savner her er et lite display som viser volum.

Mega fornøyd med det jeg har hørt så langt. Videre følger bedringer i akustikk da jeg har skjønt hvor sinnssykt viktig det er.
Magnus: Har du løst det lille problem med diskanten? Lurer fælt på disse højtalere men sånt kunne være en deal breaker for mig..

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Har du fått sand?

Har bestillt nå jeg også, Ny til 30K. skal teste litt frem og tilbake med 250R og ECI 6DS
Har ikke fått kjøpt sand enda nei. Jobber lite fortiden pga hardt skolekjør så fokuserer på skole fremfor jobb noe som betyr 0kr inn. Kanon fornøyd med stereoen så du kan glede deg kjempemasse! EC 250R blir neste investering da jeg kjenner på lysten til å teste forskjellen.

Magnus: Har du løst det lille problem med diskanten? Lurer fælt på disse højtalere men sånt kunne være en deal breaker for mig..
0 Problem med diskanten nå, merket det spesielt på 1 sang, men etter å ha testet denne på andre anlegg har jeg kommet frem til at det var sangen i seg selv som hadde noen intense toner.

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Får omsider Master i hus i dag, gleder meg bitte litt :)
Kan garantere deg noen gode lyttekvelder med dem! Supre høyttalere med kanon dynamikk. Ser etter å ha brukt dem litt selv at EC aw3x120m blir litt i tynneste laget, så kommer til å oppgradere så fort det byr seg en mulighet. Grautlerer med supre høyttalere!

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Ble mye bæring :) Men har testet ECi 6ds opp mot 250r/ Parasound P5. 6ds er ikke i nærheten av å ha samme kontroll på EM. Spesiellt i de nedre tonene, 6ds lager bass mens 250r spiller bass. mye mere autoritet, kraft, pondus dreiemoment osv. 6ds er også litt lysere, men det kan være siden HT er nye. Syns også det spiller bedre oppover. klar 250r seier.

Logisk egentlig men trodde at 6ds skulle komme bedre ut av dette.

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Var mye i tvil, men jeg beholder HT. Helt enorm oppgradering fra Mantra 30

NLS: Er du i tvil? så begynn å spar :) Syns ikke den skriker selv om den er ny, Soundgarden sa at det skuller de gjøre, men mest med Hegel.

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Var mye i tvil, men jeg beholder HT. Helt enorm oppgradering fra Mantra 30

NLS: Er du i tvil? så begynn å spar :) Syns ikke den skriker selv om den er ny, Soundgarden sa at det skuller de gjøre, men mest med Hegel.
Read you loud and clear Sir!

Kommer til at ta nogle måneder inden jeg får luft i budgettet, men vil uanset vente på "det gode tilbud".
Noget andet er at på SA hjemmeside er al omtale af Explorer og Explorer Master fjernet - sån ligesom Trotskij der blir retucheret i 30erne :) Ranger og Ranger Master optræde nur som "reference modellerne". Ikke alt for happy med det, især Ranger har vel ikke fået vældig god omtale af brugerne..

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Ble mye bæring :) Men har testet ECi 6ds opp mot 250r/ Parasound P5. 6ds er ikke i nærheten av å ha samme kontroll på EM. Spesiellt i de nedre tonene, 6ds lager bass mens 250r spiller bass. mye mere autoritet, kraft, pondus dreiemoment osv. 6ds er også litt lysere, men det kan være siden HT er nye. Syns også det spiller bedre oppover. klar 250r seier.

Logisk egentlig men trodde at 6ds skulle komme bedre ut av dette.
Ser ut som om det nesten må bli en oppgradering for min del også! Er enig med det du skriver når det kommer til min aw 3x120-m, skal jo være meget lik på 6ds. Bare å rydde budskjettet, for her ser det ut som om det kan ryke mer penger i nærmeste fremtid!

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Vil gå så langt som å påstå at du fort kan gå i pluss ved å bytte fra EC aw3x120m til en 250R

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Vil gå så langt som å påstå at du fort kan gå i pluss ved å bytte fra EC aw3x120m til en 250R
Det jeg forhåpentligvis håper på. Skulle gjerne fått tak i en hifi-rack på brukten. Bruker for øyeblikket en gammel komode som er modifisert. Ser helt grusomt ut, men fungerer fint midlertidig. Har tatt fri fra jobb i høst med tanke på eksamener så kommer heller ikke inn så mye penger til å få kjøpt noe for øyeblikket så får se hvilken vei det tar. Hadde jo vært supert å gå i 0 der :rolleyes:

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Antall liker
58
Sted
Drammen
Da var høyttalerne ute av hus. Og abstinensene for fullt tilbake etter under 24t. Når jeg satt meg ned med kjøper og lyttet for en siste gang før de forsvant ut døra må jeg si jeg var noe snurt for at de var blitt lagt ut for salg. Derimot hadde jeg dessverre ikke mulighet til å ha de i hus lengre, da de knapt ble brukt etter jeg begynte på utdanningen i høst.

Selvom høyttalerne er ute av produksjon kan jeg oppsummere de kort, og hvordan jeg selv har tolket de igjennom tiden i mine hender. Høyttalerne oppleves som vanvittig godt spillende, og er like morsomme å høre på dag 1, uke 3 og uke 100. De har en dynamikk og kropp, som jeg selv mener en skal lete lenge etter for å finne. Selv med en AW 3x120m føler jeg de får tilstrekkelig med strøm. Jeg anser de derfor som relativt lett-drevne. På lavt lyttevolum anser jeg de som engasjerende og morsomme å lytte til, men det er først når en setter opp volumet jeg selv føler potensialet i høyttalerne virkelig kommer frem. Jeg har tross alt vært på jakt etter et annet par med gulv-stående høyttalere siden de kom i hus for å prøve noe nytt, men ikke funnet noe jeg føler kan matche seg uten å gå betraktelig opp i pris.

Jeg innså selv ved salg hvor gode de var og hvor fornøyd jeg har vært med de siden de kom i hus. Jeg anser det ikke som urealistisk at jeg anskaffer meg et identisk par så snart hybeltilværelsen er over. De har vært et eventyr uten like.

Sist redigert:
Topp Bunn