"Synth-Musikk" med god kvalitet?

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Pær Lindh Project: "Gothic Impressions"
Rikelig med gammelsynt, mellotron etc (Emerson disippel med Wakeman-vri?).

Ayreon: "Human Equation" også 70-talls inspirert instrumentering.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Husker da Ultravox kom med Vienna. I overkant med Synth.
Hørte den igjen i fjor. Masse gitar på denne..

Ellers: Strange cargo/william orbit, sven vath og jose padilla ( the dj, not the prisoner ) er gamle favoritter.

Eller disse om man vil ha mer trøkk..Gitaristen spilte vel i Kadaver...

Fra Wikipedia,
Apoptygma Berzerk er en norsk synthpopgruppe fra Sarpsborg, som ble startet i 1989 av Stephan Groth og Jon Erik Martinsen. Gruppen slapp sin første singel i 1991 (Ashes To Ashes) og det første albumet: (Soli Deo Gloria) kom ut i 1994. Bandet ses som opphavet til sjangeren futurepop sammen med gruppen VNV Nation. Du kan også høre sangen In This Together i filmen "Lange Flate Ballær" når gutta kommer ut på indre bane for å fremføre dansen sin.

BJ
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Audiostone skrev:
Wendy Carlos som spiller Bach på analoge synther, spesielt med god lyd.
Tomita, klassisk radbrekking på høyt nivå med god lyd.
Kitaro, drømmende synth med bra lyd.
Ralph Lundsteen med eller uten Andromeda allstars, spennende synthmusikk med snev av klassisisme i seg.
Larry Fast og Synergy, litt opp og ned med lydkvaliteten, mye bra.
Trentemølle, gale dansker med gromlyd, litt alla KD.
Solo skivene til gutta fra Tangerin Dream,Edgar Froese og Peter Baumann.
New Music lett synthpop med god lyd.
Visage med gutta fra Ultravox.
Lustans Lakejer, Ratata og Adolphson Falk.
Mange bra tips her. Isao Tomita var en trollmann og kreativ på Moog, særlig etter at han gjorde sin tolkning av Debussy ;D De klassiske analoge synthene og de særegne klangene hadde mer sin egenverdi i gamle dager, før de nyere Synclavier og Fairlight begynte å dominere studioene med samplingteknologien. Husker det var alltid gøy å spotte hva slags synther som var brukt på en plate, før det ble så stas (dessverre) å "etterligne" virkelige lyder med uferdig teknologi.

BerntJ skrev

Ashes To Ashes
Den maxisingelen har jeg spilt mye ;D Apoptygma m/Stefan Groth husker jeg forsøkte følge stilen til Nitzer Ebb (særlig platene That Total Age fra -87 og Belief fra -89) og EBM-sjangeren, som jo var dominerende sub-genre på den tiden, før de fant mer sin egen stil. Morsom tid det der. Det de har holdt på med de siste 10-15 årene, en slags bastardvariant av synth og metal, går ikke hjem hos meg. Det synes jeg grupper som Front Line Assembly, Skinny Puppy og Red Harvest har fått til så mye bedre. Men smak & behag osv., og det er moro at Apoptygma har fått en så stor success.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
( off topic ) Apoptygma spilte visst oppvarming for Nitzer ebb sist jeg hørte dem. Kjenner lite til Nitzer ebb.
Første gang jeg hørte Apoptygma var på kampen verksted og lyden var svært bra. ( on topic ) og høyt.
Det var visst under et interviev med dem sven vath ble nevnt.

Ellers, hørt Elephant Song ( Rune Kristoffersen )? Cafe del mar 1 - 5. Sommermusikk.

vh.
Bernt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
UFOrb med The Orb synes jeg er en fascinerende reise innen lydlandskap og musikk. Future Sound of London tiltredes også, samt det meste andre også. Men Tomina har jeg ikke hørt på 25 år, og jeg tror neppe jeg kommer til å høre på det de neste 25 heller. ;)
 
Topp Bunn