Forsterkere "Syngende" kjøleribber på forsterker

L

larkus!

Gjest
Når jeg drar fingrene over kjøleribbene på forsterkeren, så synger de som bare det. Disse vibrasjonene kan vel også trigges av høy musikk, og jeg mener å ha lest et sted at dette kan påvirke lyden i negativ retning. Stemmer dette?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Mener habicht har en fin historie rundt det. Var vel en kjent utenlandsk skribent som ikke ble fornøyd med et effekttrinn til en "mill" før han fikk klistret litt gaffa på kjøleribbene. Mener å huske det var meget massive kjøleribber.:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når jeg drar fingrene over kjøleribbene på forsterkeren, så synger de som bare det. Disse vibrasjonene kan vel også trigges av høy musikk, og jeg mener å ha lest et sted at dette kan påvirke lyden i negativ retning. Stemmer dette?
Sikkert. ...og når en sommerfugl flakser med vingene i Kina... ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.
L

larkus!

Gjest
Hvis forsterkere har godt av å stå på dempeføtter og det er en fordel med vibrasjonsfrie rack, så er det vel en fordel med vibrasjonsfrie kjøleribber også.
Mange produsenter gjør også et stort nummer av at de lager solide og vibrasjonsfrie kabinetter
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis forsterkere har godt av å stå på dempeføtter og det er en fordel med vibrasjonsfrie rack, så er det vel en fordel med vibrasjonsfrie kjøleribber også.
Mange produsenter gjør også et stort nummer av at de lager solide og vibrasjonsfrie kabinetter
For all del.

Med trykk på "hvis".

Sier ikke at det ikke har noen betydning. Sier bare at jeg ikke tror det har all verdens effekt.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det stemmer der Shy
Skal ikke utbrodere om det.
Men det var snakk om meget solide ribber på en meget dyr og gjennomtenkt forsterker.
Personlig tror jeg det er mer å hente andre steder.
 
L

larkus!

Gjest
Stemmer det at hvis en kobler en solid 8 ohms motstand til ht-utgangene, så kan en høre musikken fra vibrerende kjøleribber når en drar på med volumkontrollen?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror du de synger av seg selv, altså?

Jeg kan se for meg at lydbølger kan sette dem i sving, men heller ikke det burde vøre så plagsomt. (?) I så fall burde de to gitarene som henger på veggen rett bak lyttesofaen min f.eks. også være et mareritt.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Dette er i utgangspunktet ett veldig kjent"problem". Allerede på tidlig 90 tallet så var det flere som sverget til å bruke viskelær mellom kjøleribbene.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette er i utgangspunktet ett veldig kjent"problem". Allerede på tidlig 90 tallet så var det flere som sverget til å bruke viskelær mellom kjøleribbene.
Å dempe de litt koster jo uansett ingenting, om det så skulle være kun for sjelefreden. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I den grad kjøleribbene eventuelt vibrerer, så er det ikke så vanskelig å forestille seg at det kan ha en eller annen grad av betydning siden utgangstransistorene er festet direkte til dem.

1-0 til rørforsterkere der altså, som ikke bruker denslags.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC
L

larkus!

Gjest
Vel, enkelte gjør mye for å forhindre at f.eks. ht-kabler vibrerer ved å bruke kabelløftere. Jeg vil tro at vibrerende kjøleribber er minst like viktig å ta tak i hvis en vil ha optimal lydkvalitet:)
Eller kanskje denne problemstillingen også kan plasseres i kategorien for hifi-nevroser?

1-0 til rørforsterkere der altså, som ikke bruker denslags.
Er det ikke noe som heter "rørdempere"?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
I den grad kjøleribbene eventuelt vibrerer, så er det ikke så vanskelig å forestille seg at det kan ha en eller annen grad av betydning siden utgangstransistorene er festet direkte til dem.

1-0 til rørforsterkere der altså, som ikke bruker denslags.
For meg er det veldig vanskelig å forestille seg at utgangstransistorene blir påvirket av vibrasjoner. Det er ingen beveglige deler i en transistor.
 
L

larkus!

Gjest
Hele transistoren beveger seg i takt med vibrasjonene.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Prøvde med hviskelær på min forsterker. Resultat ble en skjærende lyd. Så regner med designer av forsterker har dempet bra nok.
Nye føtter av sorbothane fungerte bedre innbiller jeg meg. :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det er særdeles hørbart ligesom alle andre vibrationer som overføres til anlægget. Jeg plejer å lime en aluliste yderst på kjøleribben på undersiden. Silicone fungerer fint.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Den ene F5 ampen min synger litt.
Skal teste med litt demping på ribbeina, å høre om det blir tystere.

....når jeg er ferdig med andre ting med lyden som er viktigere.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg husker Rolf Olstad (da Adyton) på 90-tallet fortalte meg at de hadde tatt hensyn til dette i Cordis 3b fordi transistorene vibrerte takt med signalet spesielt på kraftige forsterkere. Har nok aldri reflektert mye over det senere selv.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.483
Antall liker
102.701
Torget vurderinger
23
På syttitallet var dette ikke uvanlig på store amerikanske effektforsterkere med trafoer som brummet og overførte vibrasjoner til både tynne blikkchassis og ditto kjøleribber.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke så mye lit til at transistorene skal la seg påvirke av det, men selvsagt kan støyen i seg selv være et irritasjonsmoment, antar jeg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Vel, enkelte gjør mye for å forhindre at f.eks. ht-kabler vibrerer ved å bruke kabelløftere. Jeg vil tro at vibrerende kjøleribber er minst like viktig å ta tak i hvis en vil ha optimal lydkvalitet:)
Eller kanskje denne problemstillingen også kan plasseres i kategorien for hifi-nevroser?

1-0 til rørforsterkere der altså, som ikke bruker denslags.
Er det ikke noe som heter "rørdempere"?
Jo. Men veldig få forsterkere hvor rørene er montert på kjøleribber. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I den grad kjøleribbene eventuelt vibrerer, så er det ikke så vanskelig å forestille seg at det kan ha en eller annen grad av betydning siden utgangstransistorene er festet direkte til dem.

1-0 til rørforsterkere der altså, som ikke bruker denslags.
For meg er det veldig vanskelig å forestille seg at utgangstransistorene blir påvirket av vibrasjoner. Det er ingen beveglige deler i en transistor.
Jeg vet ikke i hvor stor grad transistorer er utsatt for mikrofoni, men vibrasjoner er vel uansett aldri en god ting. Vibrasjonene vil jo sannsynligvis også forplante seg videre til kretskortet som transistorene er montert i.

Rør har jo heller ingen direkte bevegelige deler, men er allikevel utsatt for mikrofoni.

Tenker at selv om det er litt uklart i hvilket omfang dette eventuelt er et problem, så er det en ting det vil være forholdsvis enkelt å preventere bare ved å f.eks. dempe kjøleribbene eller ha kjøleribber som ikke så lett plukker opp vibrasjoner og distribuerer dem videre.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Har opplevd kjølefinner som synger når man klapper i hendene.
Så det er vel ingen grunn til at de ikke kan påvirkes av musikk også.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Mener Olstad sa at de hørte mikke mus musikk når de testet forsterkeren i passiv last. Det er jo en stor vekselstrøm så det er vel ikke så rart at den vibrerer.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Motmiddel finnes - OM? - dette ?? skulle ? ? ? være ? ? ? ? et problem ? ? ? ? ?


1-s2.0-S0003682X13001576-gr1.jpg


 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er ikke den enkleste løsningen å skifte forsterker?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er ikke den enkleste løsningen å skifte forsterker?

Eh, nei. I god kabel-maskin-tråd ånd bør man diskutere hva som er den beste metoden til å dempe denne støyen, feks gummi. modelleire, Trolldeig, hageslange som en snitter slik at den passer kjøleribbene. Gjør en dette riktig kan en jo lage en closed loop og fylle den med frostveske og kanskje ha en radiator utenfor veggen eller noe. Alternativt bruke en tynnere gjennomsiktig slange en kan sikk-sakke mellom ribbene og som er fylt med rød frostveske og koble den til utvendig radiator med vifte eller rett og slett kjøre springvann igjennom den... trivelig helg...
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror nok først og fremst at det er den direkte lyden/etterklangen i kjøleribbene som er noe å bekymre seg for. Samme som med trafoknurring, som jeg hadde bittelitt av, men fikk redusert med gummidempere fra Claser'n under forsterkeren.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
The "mad" scientist of Sony mener bl.a. dette;

Vibration can change the conductivity of different parts of a circuit. It can also change the values of the capacitors, because the paper and foil used inside the capacitors are weak materials. With digital signals, it doesn’t change the frequency, but the height of the waveform can change. As the height of the waveform changes, it can change the place where the signal breaks the threshold [differentiating a digital “1” from a digital “0”]. And then you get jitter, which degrades the sound. You can see the effects of vibration with an oscilloscope. Hook up the oscilloscope to one of the audio circuits, then tap on the chassis, and you can watch how the audio signal changes.

https://www.soundandvision.com/content/mad-scientist-sony-audio
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
...om ikke annet, er det jo et fantastisk bandnavn: "Ta vel i mot; DE SYNGENDE KJØLERIBBENE!":rolleyes:
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.080
Antall liker
16.969
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Naim riggen min som står i naim fraim rack, synger som bare det når jeg klapper med hendene. Og naim er uten kjøleribber.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.141
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Har to like sluttrinn med kjøleribber - lurer på om jeg skal invitere til ABX kjøleribbetest med demping og uten demping. :)

Sorbothane vs viskelær. Hypotesen er at Sorbothane demper mest, gir sortere bakgrunn, men mangler litt på utklingning.:p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Nå må ikke dere kabelskeptikere hive dere over ting som er mer svada, en ķabelforskjeller.


Min Sørlands Chips er snart tom..hmm..
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.795
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hvor høyt må det spilles før det blir allsang i anlegget?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Bare å bruke varmeledende isolasjon mellom transistor og kjøleribbe så er det problemet eliminert....
 
Topp Bunn