Sylvian anbefalinger?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.315
Sted
Nøtterøy
Har fått øya opp for David Sylvian i det siste. Kjøpte cdene "Everything And Nothing" og "Gone To Earth", sistnevnte har kun et par bra låter. Men "Everything" er meget bra synes jeg. Kunne tenke meg et par anbefalinger av litt nyere ting hvis noen har? Godlyd er det jo også i cdene.  :)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Man kommer vel ikke utenom Damage, som han gjorde sammen med Robert Fripp i 1994 samt Blemish fra 2003.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.315
Sted
Nøtterøy
Ok!Takk for det. :) Hva synes du om "Everything" vs f.eks "Blemish"?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Har ikke hørt "Everything And Nothing", så det kan jeg ikke svare deg på. Vet bare at det er en samling som strekker seg over stort sett hele karrieren hans og at den har fått positiv omtale på diverse nettfora.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Platene du bør ha:
Secrets of the Beehive
Dead Bees On A Cake
The First Day
Damage (de to siste med Robert Fripp)
Blemish er bra, men ganske intens. Gone to Earth er en flott og meditativ plate som trenger litt tid.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.914
Torget vurderinger
4
Liker også "Brilliant Trees" veldig bra.

"Secret of the Beehive" og "Gone to Earh" er som nevnt plater som ofte trenger litt tid på å smyge seg innunder huden.

"The First Day" mer riff-basert og sådan preget av gitaren til Robert Fripp. Damage er en live-utgivelse basert på "The First Day".

Glem ikke den siste utgivelsen fra 2005 under navnet Nine Horses "Snow Borne Sorrow" hvor Steve Jansen og Ruyichi Sakamoto er med igjen og ikke minst Arve Henriksen og Jan Bang bidrar sterkt. En av mine absolutte Sylvian-favoritter.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
...
Glem ikke den siste utgivelsen fra 2005 under navnet Nine Horses "Snow Borne Sorrow" hvor Steve Jansen og Ruyichi Sakamoto er med igjen og ikke minst Arve Henriksen og Jan Bang bidrar sterkt. En av mine absolutte Sylvian-favoritter.
Ai ai, den må jeg skaffe meg :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her har dere fått med det meste.

"Camphor" fra 2002 må også med.
Her er tre nordmenn med:
Jan Bang
Erik Honore`
Nils Petter Molvær

ALT av DS er for meg en slags terapi...men i små doser...dvs. ett og ett album av gangen  :)

Venter i spenning på hva han kommer opp med neste gang.
Håper på nytt materiale.

(har en liten mistanke om at Arve H ikke er med for siste gang..... ;))

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
vel som forrige skribent antyder det meste er allerede nevnt.hos meg er "secrets of the behive" og "brilliant trees" mest spillt opp gjennom årene:"gone to earth" er også et mesterverk,men trenger tolmodighet.

styr unna utgivelsen "approching silence".den er for spesiellt interesserte,fikk heller ikke mye ut av "dead bee on a cake".

Sylvians' samarbeid med Holger Czukay og 2-spors-albumet "plight & permonition" er også en kurrant utgivelse.

mvh. s,

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
"Secrets of the Behive" er vel den DS skiva som opp gjennom åra har blitt mest spillt hos meg, men etterhvert har "Dead Bees on a Cake" tatt mer over.
Gi foreks. den innadvendte "Darkest Dreaming" noen runder i rette omgivelser.

Første kuttet på "Dead Bees...""I Surrender" er for meg en av de ultimate DS låter, som gir meg hans signatur i klartekst både tekst og musikkmessig.
Denne skiva synes jeg også har best lydproduksjon.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har bare "dead bees on a cake" på minidisc-opptak,så det gir ikke den store lytte-opplevelsen,søsteren min har den på cd.(gave fra meg ;)),så må vel få den brent over på cd etterhvert og gi den et par runder til.

mvh. s,

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.914
Torget vurderinger
4
"Første kuttet på "Dead Bees...""I Surrender" er for meg en av de ultimate DS låter, som gir meg hans signatur i klartekst både tekst og musikkmessig.
Enig i det, johna. "I Surrender" er virkelig essensen av David Sylvian. Ikke minst synger han utrolig bra, - og av alt er det i grunn stemmen han og måten han synger på som definerer han mer enn noe annet. Slik minner han i litt om Garba; musikken evner å ta opp i seg utrolig mange forskjellige elementer, men selve stemmen...både den fysiske stemmen og i form av hans musikalske integritet....binder det hele sammen til noe som alltid er umiskjennelig Sylvian. Derfor kan det lett virke litt stillstående og likt alt han gjør, men etterhvert sniker det seg inn på deg og du oppdager hvor mangfasettert musikken virkelig er.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
mikefish:
"lån" den tilbake!!
Ikke sikkert at hun husker at hun har den....  ;)

Håper flere her på hfs får ørene og øynene opp for dette multitalentet.
Han er også en meget kompetent fotograf og billedkunstner.

Trane:
Det du skriver er meget sammenfallende med det jeg tenker om DS.
Men jeg vil gjerne legge til arrangementene hans.

Når vi først er inne på "Dead Bees.."-
Lytt noen ganger til den korte og enkle men akk så kompliserte låta "Alphabet Angel"
Den kunne vært gjort naken...men er det ikke.
Kontrastene mellom det mørke og lyse.
Vakkert synes nå jeg.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Har fått øya opp for David Sylvian i det siste. Kjøpte cdene "Everything And Nothing" og "Gone To Earth", sistnevnte har kun et par bra låter. Men "Everything" er meget bra synes jeg. Kunne tenke meg et par anbefalinger av litt nyere ting hvis noen har? Godlyd er det jo også i cdene. :)
Hva med å gå tilbake til røttene? Hvis man liker Sylvian, er de tre siste Japan-utgivelsene obligatoriske:
Tin Drum
Gentlemen take Polaroids
Quiet Life

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Helt enig i å gå til røttene.
Men jeg mener nå den første "Japan" skiva er den beste-

Men som du nevner, er det spesiellt med de tre siste "Japan" skivene at en kjenner igjen det som senere skal bli DS signatur.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Et lite utklipp fra en samtale m DS:

R: 'Oil On Canvas' what do you think the live songs have on the recorded ones?
DS: I couldn't answer that, I haven't heard it since we finished it in '81.

R: You haven't' heard it since then?
DS: No, I haven't heard any of the albums since then.

R: Why not?
DS: I have no interest in them.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Et lite utklipp fra en samtale m DS:

R: 'Oil On Canvas' what do you think the live songs have on the recorded ones?
DS: I couldn't answer that, I haven't heard it since we finished it in '81.

R: You haven't' heard it since then?
DS: No, I haven't heard any of the albums since then.

R: Why not?
DS: I have no interest in them.
Jeg mener å huske at en hovedgrunn til at Sylvian forlot Japan var at han ikke ønsket popstjerne-livet og den overfladiske kulturen rundt, og hvordan dette påvirket hans musikk på en negativ måte.
Fra wikipedia leser man om andre grunner også, noe som var ukjent for meg:

The usual recounting of the band's demise in 1982 has to do with various interpersonal relationships, tensions therein including Sylvian linking with Yuka Fujii, a photographer, artist and designer who also happened to be Mick Karn's former girlfriend. Fujii quickly became an influential figure in Sylvian's life. She was the first person to seriously introduce Sylvian to jazz, which in turn inspired him to follow musical avenues that were not always open to him. Yuka also influenced Sylvian to incorporate spiritual discipline into his daily routine. Throughout David's solo career, Fujii had also maintained a large role in the design of David's album artwork, which lead to the couple forming Opium (Arts) to manage Sylvian's interests.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er nok liten tvil om at Yuka Fujii har påvirket DS over lengre tid.
Han var/er nok en mann med et sinn som krever mye av seg selv og sine omgivelser.
Jeg tror nok at Yuka Fujii skal ha mye av æren for at DS fremdeles er oppegående som komponist/musiker/kunstner.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.914
Torget vurderinger
4
Siden det nå trekkes frem gamle japan-skiver kan vi vel også med det samme nevne et par relaterte sideprosjekter ;-)

The Dolphin Broters som bestod av de resterende 2/5 Japan, Steve Jansen og Richard Barbieri, ga ut "Catch the Fall" i 1987. I forhold til Sylvians utgivelser virker det nå 20 år etter, vel....nettopp 20 år gammel og veldig 80-tall.

Rain Tree Crow var en engangs reunion av japan ex. Rob Dean. Til de andres, og ikke minst plateselskapets skuffelse, insisterte Sylvian på å kalle prosjektet Rain Tree Crow istedet for å løfte mediafokus ved å bruke det gamle Japan. Han har senere forklart at han valgt Rain Tree Crow nettopp for at det skulle bety minst mulig....Plata ble utgitt i 1991 og har vel holdt seg langt bedre enn "Catch the Fall"...uten at jeg kan si jeg lytter veldig ofte til den....

Forøvrig fant jeg en grei innføring i David Sylvian her

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

har The Dolphin Brother's albumet på LP.ikke akkurat en milepæl i musikk-historien,men perfekt som soundtrack til en typisk høstdag.

mvh. s,

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Ja, nå er det meste nevnt om DS, Jansen/Barbieri og Japan så mine evt innspill er brukt opp....synes forøvrig det var en hyggelig overraskelse at flere her på forumet har interesse for musikken til denne gruppen og medlemmenes senere solo-/sam prosjekter. Jeg har fulgt dem med stor intersse siden Tin Drum (-81).

Beste utgivelse etter min mening: sylvian - secrets of the beehive

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nevnte litt lenger oppe i tråden at jeg ikke trodde det var det siste Arve Henriksen og DS gjorde sammen....ser ut til at jeg får rett.
Arve spiller med DS på noe musikk fra en utstilling DS har hatt i Japan. Jobbes mer med dette materialet.

Arve skal til med nytt album....muligens DS gjør noe der sammen m han  :) :)

Spennende!!!
Om interesse skal jeg holde dere oppdatert  ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.914
Torget vurderinger
4
Noen har har vært på Punkt et av de 2 årene det har vært arrangert? For de som liker denne tråden må jo det være en herlig festival ;-)

...og programmet for i år slippes snart....

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Noen har har vært på Punkt et av de 2 årene det har vært arrangert? For de som liker denne tråden må jo det være en herlig festival ;-)

...og programmet for i år slippes snart....
Dette viser bare hvor skuffende lite orientert jeg er om hva som skjer. Mange bra navn tilnkyttet Punkt, ser det ut til, men dessverre for langt unna for meg.

Topp Bunn