Sylvania 5751

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
I sin tid skrev jeg visst et eller annet om røralternativer til cj Premier 11. Jeg har registrert at denne forsterkeren omtales fra tid til annen - også i Fidelity, og kan etter en usedvanlig hyggelig lydstund komme med følgende tips: Sylvania 5751.

Husker jeg ikke helt feil, oppfordret jeg til måtehold mht eksotiske rør-kjøp. Men det rykker og klør jo i hifi-musklene hos oss som har viruset. Og vips, nye og hittil ukjente kvaliteter i en forsterker jeg mente å kjenne ut og inn. Mer transparens, tredimensjonalitet og utklinging av sammensatte klangfarver enn noensinne.

Visst er det relevant å snakke om mørkere eller lysere klangbalanse i forbindelse med rørbytte, men drømmen er kanskje å få både i pose og sekk. Altså å kunne høre mer og lenger inn i klang og lydbilde UTEN at det blir skarpt, hardt og anstrengende i lengden. Det berømte 3-mica Black Plate 5751-røret fra GE tilfører saftig bass og fyldig klang i Premier 11, men kan mette klangbalansen i retning av det småkorpulente - selv i kombinasjon men RCA fq7 Clear Tops. Med Sylvania får en bedre transienter (både macro og micro), mer detaljer og samtidig en like avslappet musikkopplevelse.

Disse erfaringene er gjort med SED 6550C utgangsrør. Jeg har ikke gjort som Ellef, og er glad for det, selv om det nok har holdt hardt enkelte ganger. Kanskje Flor eller noen andre har et par Sylvania 6fq7 liggende og slenge? Han/de må i så fall ikke nøle med å ta kontakt.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Spennende og matnyttige erfaringer til stor nytte for heldige eirere av cjs eminente Premier 11, awe. Ikke minst er det utrolig hyggelig å ha deg tilbake! Velkommen, og et glitrende nytt år til deg! ;D
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Fantastisk forsterker CJ premier 11A, awe. Jeg brukte lang betenkningstid før jeg klarte å slippe den løs.

Min favoritt rør til CJ forsterkeren.
5751wa        RCA 3 mica        
6 fq7             RCA cleartop  

Prøvde også noen NOS Sylvania, uten at de ble stående. Prøvde dem  sammen med elextro harmonix 6550 EH. Testet dem dessverre ikke med SED kt88 (SED 6550 har jeg ikke testet). Husker jeg drev med mye rørskifter på den tiden, så jeg kan nok ha oversett Sylvanias kvaliteter(kjøpt av Flor).
Hvilken forforsterker og høyttalere har du awe?

Lf
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.580
Antall liker
27.704
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fantastisk forsterker CJ premier 11A, awe. Jeg brukte lang betenkningstid før jeg klarte å slippe den løs.

Min favoritt rør til CJ forsterkeren.
5751wa        RCA 3 mica        
6 fq7             RCA cleartop  

Prøvde også noen NOS Sylvania, uten at de ble stående. Prøvde dem  sammen med elextro harmonix 6550 EH. Testet dem dessverre ikke med SED kt88 (SED 6550 har jeg ikke testet). Husker jeg drev med mye rørskifter på den tiden, så jeg kan nok ha oversett Sylvanias kvaliteter(kjøpt av Flor).
Hvilken forforsterker og høyttalere har du awe?

Lf
Støtter det du skrev om RCA 6FQ7 cleartop! Et glimrende rør på C-J effektforsterkere.
mvh
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
446
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
I sin tid skrev jeg visst et eller annet om røralternativer til cj Premier 11. Jeg har registrert at denne forsterkeren omtales fra tid til annen - også i Fidelity, og kan etter en usedvanlig hyggelig lydstund komme med følgende tips: Sylvania 5751.

Husker jeg ikke helt feil, oppfordret jeg til måtehold mht eksotiske rør-kjøp. Men det rykker og klør jo i hifi-musklene hos oss som har viruset. Og vips, nye og hittil ukjente kvaliteter i en forsterker jeg mente å kjenne ut og inn. Mer transparens, tredimensjonalitet og utklinging av sammensatte klangfarver enn noensinne.

Visst er det relevant å snakke om mørkere eller lysere klangbalanse i forbindelse med rørbytte, men drømmen er kanskje å få både i pose og sekk. Altså å kunne høre mer og lenger inn i klang og lydbilde UTEN at det blir skarpt, hardt og anstrengende i lengden. Det berømte 3-mica Black Plate 5751-røret fra GE tilfører saftig bass og fyldig klang i Premier 11, men kan mette klangbalansen i retning av det småkorpulente - selv i kombinasjon men RCA fq7 Clear Tops. Med Sylvania får en bedre transienter (både macro og micro), mer detaljer og samtidig en like avslappet musikkopplevelse.

Disse erfaringene er gjort med SED 6550C utgangsrør. Jeg har ikke gjort som Ellef, og er glad for det, selv om det nok har holdt hardt enkelte ganger. Kanskje Flor eller noen andre har et par Sylvania 6fq7 liggende og slenge? Han/de må i så fall ikke nøle med å ta kontakt.
Veldig trivelig å høre at Sylvania 5751 rørene passet så godt i din CJ Premier 11. Gratulerer!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk for fin velkomst. cjs venner er selvfølgelig kjekke og trivelige karer. Kan det være en sammenheng mellom temperament og valg av utstyr, tro? (Nåja, det sistnevnte er bare en uoverveid strøtanke.)

Til saken: Å omtale rørbytte uten nærmere omtale av hele oppsettet, inklusive akustiske forhold, har strengt tatt begrenset informasjonsverdi. Enkelt sagt var jeg ute etter å formidle tendensen og essensen ved Sylvania 5751 i Premier 11. For å gi et mer komplett bilde, burde jeg brukt en del musikkeksempler, men da hadde vel innlegget fått en turn off-effekt på grunn av lengden.

Preampen er cj Premier 10. Digitalt fra Theta og analogt fra LP12/Benz Ref./EAR 834P. Kimber KCAG stort sett overalt. Høyttalerne er selvbygde med tanke på Premier 11, med enklest mulig delefilter, ideell impedanskurve og grei følsomhet. De spiller i mine ører sjokkerende bra.

EH 6550 omtales gjerne som energiske oppover i frekvens, eller stramme og slanke nedover i frekvens, om du vil. SED KT88 gir kropp og driv, men samtidig noe avrulling i toppen. SED 6550C spiller åpent og homogent, og anbefales av produsenten. Den russiske nyproduksjonen Tung Sol 6550 har mer slam, men mindre transparens, ifølge erfarne brukere. Disse kjappe og ufullstendige beskrivelsene refererer alle til Premier 11.

Av 6fq7 vil jeg nevne at Golden Dragon har produsert et rør med glatt og finttegnende karakteristikk, men ikke helt med samme drama og gnist som det før omtalte RCA-røret. Her har jeg imidlerid for lite erfaringsgrunnlag til å kunne si så altfor mye.

Gild, stabil og musikalsk forsterker med stort potensiale, men jeg vet godt, ELEL, at SE har helt unike og mildt sagt forførende ting å by på.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk til Berka for hyggelig handel og rask levering.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
.
.
Disse erfaringene er gjort med SED 6550C utgangsrør. Jeg har ikke gjort som Ellef, og er glad for det, selv om det nok har holdt hardt enkelte ganger. Kanskje Flor eller noen andre har et par Sylvania 6fq7 liggende og slenge? Han/de må i så fall ikke nøle med å ta kontakt.
Jeg bruker Sylvania 6FQ7 sammen med RCA tripple M i mine CJ  Premier 12 blokker, det er en ypperlig kombinasjon, så ja; du anbefales å teste ut Sylvania 6FQ7.  Det er dessuten er NOS rør som ikke koster skjorta.   Når det gjelder RCA 5751 pass på så det ikke blandes med de nyere og på langt nær så gode utgavene som er produsert i Brasil.
Noen foretrekker dog RCA 6FQ7 cleartop, sjekk Audio Asylum så har du lesestoff for erpar kvelder :)

Ole
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
God beskrivelse av rør, awe. Du har et spennende oppsett jeg gjerne skulle hørt. Kan du si noe om styrker og svakheter. Sliter du med mikrofoni i forforsterkeren din? Hvilke rør bruker du i denne?
SET forsterkeren min venter forsatt på rør........

Jeg fikk disse prisene av Kvanlid i 2005 på en del gode NOS-rør
   
   5751wa        Amperex            200,-
   5751wa        Ge                      150,-
   5751wa        RCA 3 mica        200,-
   6 fq7             RCA cleartop     225,-
   kt 88              Svetlana(SED)   810,-/par
   ecc 82           Mullard               350,-
   ecc83            Mullard               500,-
Uten moms, synes jeg gjorde ett kupp.

Lf
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk for verdifullt tips, ole. Jeg vet du er cj-kjenner, og lurer på om

1) du har sammenlignet 3 mica/Black Plate-utgavene fra RCA og GE (5751),

2) og om du har sammenlignet Sylvania 6fq7 med andre 6fq7-rør?

Vil ikke mase, så du svarer bare hvis du synes det er artig. 6fq7 har ikke tatt av prismessig ennå, men 5751 er i ferd med å gjøre det. Kontrollert hamstring av NOS-varer kan være en god ide, så lenge det ikke blir mani - som for enkelte aktører på audioasylum.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Takk for verdifullt tips, ole. Jeg vet du er cj-kjenner, og lurer på om

1) du har sammenlignet 3 mica/Black Plate-utgavene fra RCA og GE (5751),

2) og om du har sammenlignet Sylvania 6fq7 med andre 6fq7-rør?

Vil ikke mase, så du svarer bare hvis du synes det er artig. 6fq7 har ikke tatt av prismessig ennå, men 5751 er i ferd med å gjøre det. Kontrollert hamstring av NOS-varer kan være en god ide, så lenge det ikke blir mani - som for enkelte aktører på audioasylum.
Hei,


1) Ja, med en GE JAN utgave. Valgte 3 mica RCA.

2) Ja, hatt ulike årganger Sylvanina, tror de jeg nå har er 60 talls og liker de best.  Også sammenlignet med RCA (Brasil utgavene, billige ikke så bra) og den originale CJ GE utgavene som er bedre enn RCA Brasil men ikke så bra som Sylvanina.

NB! Dette tas fra hukommelse, jeg har ikke swappet på noen måneder, og husk også at dårlig/best har med andre komponenter å gjøre.  F.eks. byttet jeg fra Meridian 508/24 til Lector CDP 7TL og etter det byttet er det viktigere at rørene ikke er hissige i toppen enn det var med Meridianen.  På den annen side gir luftige og transparente rør mer uttelling ettersom Meridianen skjulte disse egenskapene i større grad.

Ole
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Selv takk, ELEL. Jeg har lest lidelseshistorien din, og den biter godt på en rørentusiast, skal jeg si deg. Måtte alt ordne seg på beste vis.

Ingen mikrofoni i Premier 10, heldigvis, men potensiometeret viser tegn på slitasje - eller hva det nå er. Jeg har brukt rør fra GE, NOS RCA og Westinghouse. Her oppleves forskjellene som godt gjenkjennbare, men faktisk ikke så betydelige som 5751 i Premier 11. Forskjellene dreier seg mer om annerledes enn best. Med mer gjennomsiktig lyd i effektforsterkeren, vil sikkert en ny tur i rør-kassa være stas en dag en har god tid. Jeg har ikke prøvd Mullard, som mange er begeistret for, fordi flere hevder at dette røret gir en "..rich, creamy.." type lyd. Det er ikke hva jeg er ute etter. Kanskje noen kan opplyse og oppklare på dette punktet? Impulse? Joaqin (feilstaving?)?

Det beste ved mitt lydsystem er evnen til å dra meg inn i musikkopplevelser av mange slag. Poenget med hifi er et så dypt og rikt sanselig og emosjonelt engasjement som mulig. Og det får jeg i grunnen. Samtidig vet jeg, paradoksalt nok, at det er mer å hente på en del avgjørende hifi-parametre: dypere og fastere bass, mindre støy, større dynamikk osv - som KAN gi større musikkopplevelser. Finnes det et punkt der de teknofile/audiofile driftene begynner å vinne uforholdsmessig mye terreng i forhold til det musikalske? Hvor mye nærmere kommer jeg Wagner og Waits ved å hive ut Premier 10 og 11 og hive inn CT5 og LPS 70? Det vet jeg ikke, men det hadde vært moro å finne ut av det en dag.

Jeg har visst tøyd grensene for gjengs hifi-prat vel langt i filosofisk retning nå. Håper du ikke falt i spontan søvn underveis, ELEL.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.580
Antall liker
27.704
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Selv takk, ELEL. Jeg har lest lidelseshistorien din, og den biter godt på en rørentusiast, skal jeg si deg. Måtte alt ordne seg på beste vis.

Ingen mikrofoni i Premier 10, heldigvis, men potensiometeret viser tegn på slitasje - eller hva det nå er. Jeg har brukt rør fra GE, NOS RCA og Westinghouse. Her oppleves forskjellene som godt gjenkjennbare, men faktisk ikke så betydelige som 5751 i Premier 11. Forskjellene dreier seg mer om annerledes enn best. Med mer gjennomsiktig lyd i effektforsterkeren, vil sikkert en ny tur i rør-kassa være stas en dag en har god tid. Jeg har ikke prøvd Mullard, som mange er begeistret for, fordi flere hevder at dette røret gir en "..rich, creamy.." type lyd. Det er ikke hva jeg er ute etter. Kanskje noen kan opplyse og oppklare på dette punktet? Impulse? Joaqin (feilstaving?)?

Det beste ved mitt lydsystem er evnen til å dra meg inn i musikkopplevelser av mange slag. Poenget med hifi er et så dypt og rikt sanselig og emosjonelt engasjement som mulig. Og det får jeg i grunnen. Samtidig vet jeg, paradoksalt nok, at det er mer å hente på en del avgjørende hifi-parametre: dypere og fastere bass, mindre støy, større dynamikk osv - som KAN gi større musikkopplevelser. Finnes det et punkt der de teknofile/audiofile driftene begynner å vinne uforholdsmessig mye terreng i forhold til det musikalske? Hvor mye nærmere kommer jeg Wagner og Waits ved å hive ut Premier 10 og 11 og hive inn CT5 og LPS 70? Det vet jeg ikke, men det hadde vært moro å finne ut av det en dag.

Jeg har visst tøyd grensene for gjengs hifi-prat vel langt i filosofisk retning nå. Håper du ikke falt i spontan søvn underveis, ELEL.
Ser at spørsmålet ikke var rettet til meg, men kan kanskje svare litt likevel:
Har hatt Prem 10, Prem 17 LS og har nå ART 1.
I forhold til de to sistnevnte er Prem 10 helt grei, men ikke mer.
Kvantespranget går mellom Prem 17 Ls og ART. Har ikke hørt ACT 2 eller CT5, men etter kritikkene å dømme er det nok mye å hente med å oppgradere til CT 5.
                                        mvh

PS: Hadde også problemer med spraking i potmeteret på Prem 10. Litt rensespray hjalp en stund, men sprakingen kom alltid tilbake.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk til Ole for reflektert svar.

Flott med innspill, tkr. Går det an å si hva som for deg gjorde byttet fra Premier 17 til ART til et kvantesprang?
 
Topp Bunn