Innledningsvis er det kostholdet som betyr mest ved vektreduksjon. Du skal trene grisemye for å nulle ut et for høyt inntak daglig. Sjekk bare tabellene for forbruk/aktiviteter. Skremmende. Når reduksjonen vel er et faktum så blir trening viktig for å oppretholde den nye lave vekta. Sammen med det nye kostholdet selvsagt.
Jeg startet før jul 2013, på 133 kg. matchvekt. Kuttet melk (1 l. til lunsj pluss et par tre glass hjemme...), alt av brus - kjøpte ikke inn i heimen, gikk over til Ramløsa, tre-fire bokser om dagen, en rett før middag, da spiser du mindre også. Mye kaffe og te, da lurer du vomma til å tro at det er noe der...
Forøvrig kun litt fokus på selve kosten, men spiste ganske sundt og bra fra før.
INGEN organisert trening i perioden, kun spredte turer i marka, noe sykling men sterkt hyggepreget og sjelden.
Mandag 02. februar var jeg for første gang på 20 år under 108 kg. En reduksjon på 25 kg. i løpet av 14 måneder. Ingen drastiske tall forsåvidt, MEN - dette handler om å legge om livsstilen og MÅ tas over lang tid. I år er det 16 kg. som er planen, og neste år de siste ti. Da er Sluket igjen en lean mean killing machine
Så langt er gevinsten allerede formidabel; økt velvære, formen kjæm seg - blir ikke engang varm under snømåkinga, snorkefri nesten, energinivået er formidabelt og snoppen er igjen ute i dagslyset, sel uten"pre-heating"!
Dette var kortversjonen, men det var ikke stort verre enn dette. Lykke til. BTW, sykkelen må være valgt ut etter belastningen, de fleste er laget for 60 kg. dop-pingler og egner seg ikke like bra for oss skikkelige karer. Gjelder også sittestilling. Solid traust sykkel med godt sete og ikke noe race-stuk - det handler ikke om å kappe hundredeler for oss, det handler om å kappe kilo fra skrotten og da er det helt andre kriterier som gjelder, bl.a. motivasjon og det å gidde. Er verktøyet egnet så er dette enklere.
Husk å lage et Excel ark hvor du logger inn målkurve og faktiske tall for vekt - det hjelper voldsomt når du ser at det går riktige veien! Legg inn uke for uke og vei deg under samme forhold hver gang. De to siste mnd. har jeg i tillegg kjørt med dagsveiing for å se hvordan kroppen reagerer på tilfeldige ekstraordinære inntak osv. - dette har vært veldig lærerikt og nyttig.
Mvh
Sluket Light - no more 2FAT2FLY