Sport, sykkel og trening Sykling for tjukkaser

C

cruiser

Gjest
Vet at vi har en sykkeltråd, men opplever at jeg ikke helt passer inn i den :)
Har planer om å begynne så sykle til jobben og kvitte meg med en av bilene, både med tanke på helse og økonomi.
Så er det store spørsmålet hva skal jeg kjøpe, jeg er 190 høy, veier 145 kg og har budsjett på 10-15k, syklet sist en tur på butikken i '97

På forhånd takk

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.950
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hvor langt er det snakk om å sykle? Kanskje du også burde vurdere en ergometer-sykkel? Selv har jeg syklet bort en god del kilo med en slik en :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du er hjertelig velkommen i sykkeltråden. :)

Ingen ting å kvie seg for i det hele tatt, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at alle synes syklister av alle slag passer fint inn der.

Mulig jeg er litt farga av at jeg akkurat har vært på kurs hos Stians Sport som er importør, men hva med el-sykkel? Kan vel ikke helt kalle meg 'bransjeaktør' fordi om..

%EL-SYKLER FOR NORSKE FORHOLD% | %E-GREEN%

E151020.jpg

Det blir en del over budsjett, men kanskje ikke mer enn du klarer likevel? Trenger ikke engste seg for at man blir helt uten trim. Det er lettere, men du må være med å trå. Litt sånn spaserturintensitet, mens man kommer seg skikkelig rundt. Det er moro, og når det er moro så blir det brukt.

Bare som en tanke.

Ellers er det naturlig å anbefale en sykkel med kraftige hjul. De fleste rammer i din størrelse som er tiltenkt mosjon og transport vil tåle det du utsetter dem for.

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.500
Torget vurderinger
0
El-sykkel er genialt, spesiellt for en som ikke har syklet mye tidligere og ikke er helt i topp form. Den gjør at det som virker helt umulig og "drepende" faktisk er gjennomførbart uten at du er dau på jobb etter å ha syklet dit. Har to meget harde og lange bakker om jeg skal sykle på jobb. Skulle jeg finne på å prøve sykkel til jobb ville hjerteinfarktet slå til før jeg var halvveis i den første bakken! ( Dog under forutsetning av at ikke en litauisk tailersjåfør som kjører for Girteka har kjørt over meg og drept meg på det viset først! ) En EL sykkel vil kunne gjøre dette både teoretisk og praktisk mulig, samtidig som det faktisk gir mosjon. En lovlig EL sykkel må sykles, det er ikke en motorsykkel, men den tar toppen av belastningen i de jævligste bakkene. Som sagt genialt!

Og til trådstarter vil jeg anbefale "vektklubb.no" i tillegg. Har fulgt Vektklubb siden oktober og er ned drøyt 17 kilo uten noen fysisk aktivitet av betydning. Når våren kommer ( sommer der sør hos dere! ) regner jeg med at jeg er såvidt mye lettere at jeg kan prøve meg på sykling til jobb, da fortrinnsvis en EL sykkel!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.401
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hvor langt er det til jobben og er det mye opp og ned?

C

cruiser

Gjest
Det er snakk om en 4km lang sykkeltur hver vei og ikke spesielt mye opp og ned, det er såpass kort at til og meg jeg syns det er tullete å kjøre bil :)

El sykkel er under vurdering men jeg tror jeg skal klare denne turen for egen maskin

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.863
Sted
Holmestrand
For tiden passer kanskje jeg også best i tråden din? Nuvel, nå er det slik at sykling passer godt for "staute" menn, men det gjør ikke alle moderne sykler! Tyngre ryttere må ta hensyn til kroppsvekt ved valg av sykkel, slik at man får en sykkel med hjul, ramme og andre komponenter som tåler belastningen. Det er det nemlig ikke alt som gjør. Like viktig er det at sittestillingen passer for den aktuelle kroppen, ikke for en attenåring på 54 kg.

Du finner mye kunnskap her på HFS, så det er bare å spørre, også i "Sykkelsesongen 2015".
Ellers er en god sykkelforhandler gull verdt.
Lykke til. :)

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En solid hybridsykkel eller mer tradisjonell "amsterdamsykkel" med skjermer, bagasjebrett og oppreist sittestilling trenger ikke koste mer enn 6-8 kkr.

C

cruiser

Gjest
Ungene viser liten forståelse for at far trenger en halvtime/trekvarter på toppen av akebakken så det er dags å gjøre noe :) Tror han godeste Jostein Wilman har en helårs sykkelbutikk her i byen så har planer om en tur dit. Så ikke for meg en typisk amsterdamsykkel, mer type terreng som kan brukes hele året, også i "skogen" om lysten og vilje skulle komme

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.456
Jeg ville ikke bekymret meg så mye for vekta, en sykkel er ganske så solide saker.

Lykke til med prosjekt "bedre liv" - 140kg er mye å dra på. Jeg har gått ned ganske mye de siste månedene - dog fra et betydelig lavere utgangspunkt enn hva du har. Jeg har spist mat som metter godt, kuttet en del ned på raske karbohydrater, oppretholdt alkoholkonsumet og sluttet å spise i det øyeblikket jeg er mett. Spiser igjen når jeg er sulten - blir tre eller fire måltider pr. dag + litt mellommat i form av frukt, grønnsaker, nøtter osv. Kanskje litt vanskelig å spise sjelden osv for deg som er kokk? Må vel smake på det man lager også... Før jeg justerte litt på kostholdet var vekten min stabil til svakt økende over tid til tross for at jeg trente/mosjonerte 4-5 dager i uka, hadde totalt ca 40 minutter pr. dag aktivitet på å sykle til og fra jobben, og da syklet jeg på meg høy puls og ble skikkelig svett.

For det daglige aktivitetsnivået har det ganske mye å si at man får bevegd seg litt hele tiden. Det finnes en app til iPhone som heter Breeze (sikkert noe tilsvarende for Android-telefoner). Det er en skritteller som bruker den innebygde gyroen til å registrere hvor mange skritt man går. Det er litt artig å se hvor mye aktivitetsnivået kan variere dag til dag uten at man helt tenker på det. En annen ting jeg oppdaget var også at det med relativt små grep er lett å bevege seg betydelig mer enn hva en daglig joggetur + sitte stille resten av dagen tilsvarer. Bare det å gå av og på trikken ett stopp eller to før/etter man egentlig skal og så gå den ekstra distansen utgjør mye for daglig aktivitet.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Du kan jo vurdere å få bygd et par skuddsikre hjul til sykkelen. Det vil være en god investering og de medfølgende hjulene kan brukes på vinteren.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.186
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Weld77 har et svært godt poeng.
145 kg er veldig vanskelig å sykle bort alene.

Kosthold er tingen. Og da mener jeg varig omlegging av kosthold, ikke slankekurer eller tabletter.
Det er mange sunne mattips på nettet, og det er endel matvarer som du bør vurdere å ta bort fra kosten.

Sjokolade, brus og godteri er kun tillatt på lørdag.
Øl er egentlig ikke sundt, men er faktisk veldig mettende hvis det tas inn sammen med mat, og gjør at matinntak er mindre, og er dermed veldig mye bedre enn Cola.
Whisky må mannfolk ha, men drikk mindre og bare lørdag.
Fete meierivarer bør unngås. Unngå det fleste juicer. Kutt ned på melk.

Rent kjøtt og ren fisk er nøkkelord til middag + mye grønnsaker, men i mindre porsjoner enn før. Lag mat med oljer, ikke smør.
Frukt og grønt. Start dagen med frukt.
Brød og knekkebrød, kan inntas som før, uten smør selvfølgelig, og vær sparsom med pålegg. Kanskje lurt med mer knekkebrød og mindre brød.

Tenk langsiktig omrokkering av alt inntak av mat, da dette blir en omveltning som antagelig vil vare resten av livet. Ny livsstil.
Alle de sunne tingene finnes i dagligvaren, glem pulver og tablett-dietter. Tenk kaloriinntak.

Det finnes ett GULL-produkt i helsekosthandelen, som heter Chiax. Dette er chia-frø, rent og ubehandlet. Google det. Det gjør deg ikke slankere, men hjelper å tilføre kroppen antioksydanter, Vit D, omega, samt sørger før at tarmene gjør det de er der for.

Husk det er hverdagen som skal endres, lørdagskosen er belønning.

Tar du av noen kg før sykkelsesong, blir det mye enklere å handle sykkel.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.863
Sted
Holmestrand
Jeg ville ikke bekymret meg så mye for vekta, en sykkel er ganske så solide saker.
.....
Det er IKKE riktig.
Mange sykler er robuste, ja, men sykler i dag er ofte svært lette, og bygd for langt lavere last enn 140 kg. Faktisk er ofte grensa i mange tilfeller godt UNDER 100 kg, så det er faktisk et forhold som bør tas med i betraktninga.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.456
.....
Det er IKKE riktig.
Mange sykler er robuste, ja, men sykler i dag er ofte svært lette, og bygd for langt lavere last enn 140 kg. Faktisk er ofte grensa i mange tilfeller godt UNDER 100 kg, så det er faktisk et forhold som bør tas med i betraktninga.
Nå regnet jeg ikke med at han skulle kjøpe en karbonracerterrengsykkel for å kjøre birken raskest mulig akkurat... men 140kg er ganske mye vekt oppå en sykkel, det kan jeg være enig i. Men har vanskelig for å se for meg at en robust sak som ikke er bygget for å veie minst mulig ikke skulle tåle det.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Xerxes' fremheving av at man må ha en sittestilling man fungerer og trives med er viktig. Gir - utveksling - blir også viktig når man beveger seg f.eks. i marka (som du nevner at du tar sikte på) og kommer til oppoverbakker på skogsbilveiene. Det er nok dette, og ikke geometri eller dekk, som vil gjøre det tungt og trist å ta med en Amsterdam- eller Københavnsykkel til skogs.

Spørsmål til den som måte vite: Har hybridsykler vanligvis like lett utveksling på letteste gir som terrengsykler?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De er som oftest tyngre. Større hjul, større kranktannhjul.

S

Syncrolux

Gjest
Laveste gir på min hybridsykkel er så lavt at jeg aldri bruker det, selv ikke i bakker som er så bratte at jeg egentlig burde gått av og klatret....

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
uten å være sykkelekspert så vil jeg nevne følgende:

dekk er ikke uviktig. Brede terrengdekk gir større rullemotstand på asfalt, noe som kan være dråpen til at man ikke gidder mer. Annen ting med terrengsykler er at de gjerne har demper foran. Står man og sykler i en bratt bakke kan demperne ta vekk noe av energien i tråkket. Faren er som å gi bakglatte ski til barn. Gleden ved aktiviteten blir midnre og frustrasjonen større -> gidder ikke mer.

Så jeg ville vært skeptisk til å kjøpe terrengsykkel. Kommer du så langt som at du skal sykle i terreng, så anskaff deg en ny sykkel når så skjer. Kjøp utstyr som tilfredsstiller dagens behov og ikke et mulig behov om x antall år.

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Rullemotstanden på terrengdekk er ikke noe tema heller ikke om du har en demper!! Demper kan være bra og ha spesiellt om man sykler i sentrum.

Er det vektbegrensning på sykkelen er det vanligvis på grunn av hjulsettet. Nå kan man også gjøre gode dealer på sykkel. Man kjøper ikke sykkel til veiledende ihvertfall!!!
Ville valgt 29`eller 28 hybrid som også nevnnt da de gir følelsen av mer kontroll en en 26`. Beste er å dra til en av de lokale store butikkene i ditt nærområde og hør med de.

Står respekt av at man har tatt valget og vil gjøre noe med det:) Kommer til å gå trått i begynnelsen men bare etter par uker vil du merke forbedring!!!! Gi gass og lykke til..

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
812
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
.....
Det er IKKE riktig.
Så lenge du unngår de allere letteste syklene er ikke vekten din et problem.
Vi som veier noen kg for mye har en tendens til å sykle litt forsiktigere enn andre, men er du typen som hopper fortauskanter og vil prøve deg på skikkelig i skogen vil du nok slite ut noen sykler.

Styr unna sykler med superlette felger så går det helt fint. Karbonrammer er ikke noe problem.
(unntaket er om du planlegger å sykle som en villmann offroad eller på fortauskanter og slikt)

Jeg har syklet birken, greneserittet og nordsjørittet flere ganger i vektklassen 110-120kg med til dels alt for lette sykler, har kun hatt trøbbel en gang og da viste det seg å være feilproduserte eiker.

De fleste sykler i prisklassen 5-10.000 etter pruting passer helt fint, ingen grunn til å kjøpe noe dyrere nå.
Dyrere sykler er bare lettere og tåler mindre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
Innledningsvis er det kostholdet som betyr mest ved vektreduksjon. Du skal trene grisemye for å nulle ut et for høyt inntak daglig. Sjekk bare tabellene for forbruk/aktiviteter. Skremmende. Når reduksjonen vel er et faktum så blir trening viktig for å oppretholde den nye lave vekta. Sammen med det nye kostholdet selvsagt.

Jeg startet før jul 2013, på 133 kg. matchvekt. Kuttet melk (1 l. til lunsj pluss et par tre glass hjemme...), alt av brus - kjøpte ikke inn i heimen, gikk over til Ramløsa, tre-fire bokser om dagen, en rett før middag, da spiser du mindre også. Mye kaffe og te, da lurer du vomma til å tro at det er noe der...

Forøvrig kun litt fokus på selve kosten, men spiste ganske sundt og bra fra før.

INGEN organisert trening i perioden, kun spredte turer i marka, noe sykling men sterkt hyggepreget og sjelden.

Mandag 02. februar var jeg for første gang på 20 år under 108 kg. En reduksjon på 25 kg. i løpet av 14 måneder. Ingen drastiske tall forsåvidt, MEN - dette handler om å legge om livsstilen og MÅ tas over lang tid. I år er det 16 kg. som er planen, og neste år de siste ti. Da er Sluket igjen en lean mean killing machine :cool:

Så langt er gevinsten allerede formidabel; økt velvære, formen kjæm seg - blir ikke engang varm under snømåkinga, snorkefri nesten, energinivået er formidabelt og snoppen er igjen ute i dagslyset, sel uten"pre-heating"!

Dette var kortversjonen, men det var ikke stort verre enn dette. Lykke til. BTW, sykkelen må være valgt ut etter belastningen, de fleste er laget for 60 kg. dop-pingler og egner seg ikke like bra for oss skikkelige karer. Gjelder også sittestilling. Solid traust sykkel med godt sete og ikke noe race-stuk - det handler ikke om å kappe hundredeler for oss, det handler om å kappe kilo fra skrotten og da er det helt andre kriterier som gjelder, bl.a. motivasjon og det å gidde. Er verktøyet egnet så er dette enklere.

Husk å lage et Excel ark hvor du logger inn målkurve og faktiske tall for vekt - det hjelper voldsomt når du ser at det går riktige veien! Legg inn uke for uke og vei deg under samme forhold hver gang. De to siste mnd. har jeg i tillegg kjørt med dagsveiing for å se hvordan kroppen reagerer på tilfeldige ekstraordinære inntak osv. - dette har vært veldig lærerikt og nyttig.

Mvh
Sluket Light - no more 2FAT2FLY

C

cruiser

Gjest
Sluttet å røyke ifjor sommer og har kjent store fordeler med det, lettere pust osv.
Sliter også med søvnapné og har ca 50 pustestopp i timen, sover nå med hel maske med tilførsel, ett skikkelig helvete. Eneste tiltak utover maske er vektreduksjon(operasjon er ikke et alternativ for meg. Jeg har god kompetanse på ernæring pga av min bakgrunn(kokk), det som gjenstår er da supplering av fysisk aktivitet og da er sykling ett opplagt valg da det også er ett transportmiddel.

Flott med mye tilbakemeldinger i denne tråden!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
Akkurat det nevnte jeg ikke, men hadde på det verste 90 pustestans på en time, lengste var i ett minutt! Ikke sunt i det hele tatt... dette er nå tilnærmet eliminert, en av de beste effektene ved vektredusjonen. Men, kostholdet er viktigere enn fysisk aktivitet innledningsvis i slankeprossessen!!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.456
Men hvordan ble du 140 kilo stor i utgangspunktet? De aller fleste som lever svært sittestillende liv oppnår ikke i nærheten av den vekten. Folk er ulikt disponert osv, men det skal ganske mye til om fysisk aktivitet skal kompensere for de ekstra ca 50 kiloene ift "normalvekt" - ref hva Sluket sier. Har du gjort noen (ordentlige) forsøk på å gå ned i vekt tidligere?

Jeg ble overrasket over hvor fort jeg gikk nedover til tross for svært lite fysisk aktivitet med bare små justeringer av hva jeg spiste. Nå er datagrunnlaget mitt selvsagt svært beskjedent (utvalg på en person - meg selv), men dersom jeg skulle mistet vekt ca like fort på kaloritelling på mat hadde jeg knapt kunnet spise noesomhelst.

Om vi tar et kjapt overslagsregnestykke:
100g smør inneholder 700kCal, så tar det som et estimat på energitettheten i kroppsfett.
Jeg har mistet ca 5kg, antar at det i all hovedsak er fett, altså måtte jeg ha forbrent 5*10*700 = 70.000 kCal ekstra på et par måneder.
En times løping/sykling med god intensitet svir av rundt 600kCal pr økt.

Altså måtte jeg har trent tilsvarende nesten to timer hver eneste dag i to månder for å forbrenne denne ekstra energimengden. Jeg har, som nenvt, trent svært lite - mye mindre enn jeg pleier.

Uttrykt i mat måtte jeg spist ca 1200kCal mindre hver eneste dag, det tilsvarer vel noe i nærheten av en røslig middagsporsjon hvor man spiser seg sprekkmett - alternativt kuttet ut 300g rent sukker hver eneste dag.

Så jeg er helt for mosjon av mange grunner, men uansett hvordan man snur og vender på det er det på kostholdet ting må tas. Med din yrkesbakgrunn kan du sikkert mye mer enn de aller fleste om mat og tilberedning av god mat, men min erfaring tilsier for meg at det viktigste er hva man spiser og ikke hvor mye man spiser. Og spiser man de rette tingene så begrenser mengden seg også siden man kan gå mett og fornøyd uten å måtte lide noen nød.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
Jeg ble overrasket over hvor raskt kroppen vendte seg til kostomlegging og reduksjon, har egentlig aldri vært plaget med hverken sultfølelse eller sug etter Cola og annet svineri gjennom dette året. Nå klarer jeg rett og slett ikke å sette til livs svære middager lenger - det butter ganske tidlig og en føler seg stappa og oppblåst. Til god hjelp må jeg si dagens utvalg i sunne ting har vært, f.eks. Helios nye knekkebrød som virkelig smaker godt også, ikke bare er sunt. Foodprossessor har vært meget nyttig, lager et skikkelig utvalg av salater nå, på no time og med vanvittig gode smaker. Har blitt helt avhengig av salater faktisk, den friske lette smaken av gode ingredienser, ikke minst frukt (epler, appelsiner, pærer, litt druer osv.) Trikset er også å prøve ut gode dressinger og gjerne en blanding av nøtter og all slags frø. Smaker utrolig godt i mange kombinasjoner, og det tar TIS å tygge seg gjennom en stor velkomponert 500 kcal salat, hvilket er sundt med tanke på spytt, enzymer og fordøyelse og metthetsfølelse.

C

cruiser

Gjest
Grunnen til at man har kommet opp i 140 kg er selvsagt en kombinasjon av mange ting men det hele bunner jo ut i for høyt inntak i forhold til "uttak".

Prøvde foresten å kjøpe meg ett par ski for ett par år siden, kjøpte de stiveste dem hadde i butikken samt en 3 nummer for liten skidress, smøringa ble liggende igjen i første nedoverbakken og stavene røyk på første glipptak i første oppoverbakke. Påfallende at vi som har mest bruk for treningsutstyr har minst tilgang :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sluket som ernæringsorakel. Whowouldathunk?

--

Kortfattet, og en gjentakelse: Det er ikke kaloriforbruket som er det viktige ved å bevege seg en halvtime, helst utendørs, hver dag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er bunnlinja som teller. Inntak minus uttak. Maks effekt kommer med kombinert innsats. Tror nå jeg...

Min kjære mor trenger strengt tatt ikke å bekymre seg så mye som hun gjør. Men, hun har like forbannet vært på slankekur så lenge jeg har kjent henne, begynner å bli noen år. Det som har hatt innvirkning på vekt er opplegget til Grete Roede. Men det som antageligvis har hatt en vedvarende positiv effekt på helsa hennes er at hun er oppriktig glad i å gå på tur, ikke langt, ikke fort, men tur. Hun er også veldig glad i å svømme, det blir noen turer til stranda i løpet av sommeren. Det blir også en og annen tur på treningssenteret om vinteren (de senere år).

Personlig er jeg alt for glad i mat. Redningen min er at jeg har funnet en fysisk aktivitet som gir meg glede, utenfor alt som kan konkurreres i, og ut over forventninger om helsegevinst. Jeg sykler fordi jeg har lyst, jeg sykler ofte jeg vil, så langt jeg vil, og så fort jeg vil (not, men jeg tar i så hardt jeg vil). Både underveis og etter sykkelturene er jeg glad. Derfor gjør jeg det igjen. Og igjen.

Å finne en fysisk aktivitet som gir glede, og fortsetter å gi glede. Det tror jeg er nøkkelen til mange dører som er gode å åpne.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
Sluket som ernæringsorakel. Whowouldathunk?

--

Kortfattet, og en gjentakelse: Det er ikke kaloriforbruket som er det viktige ved å bevege seg en halvtime, helst utendørs, hver dag.
;) Som gammel styrkeløfter, syklist og frisksporter med et par år som kokk på samvittigheten så har en jo et og annet triks i ermet... og jeg kjenner problemet til trådstarter så alt for godt, bokstavelig talt på kroppen. Og sykling er fint, ikke for slemt mot en mishandlet kropp. Med 20-30% overvekt er det ikke noe sjakktrekk å jogge på seg skader og ubehag akkurat. Sykling og f.eks. svømming er langt bedre egnet og involverer flere muskelgrupper også.

Regner selv med å sykle Birken i år, baklengs på enhjuling samtidig som det sjongleres med motorsager og åpnes glasscolaer med ræva, styrtes uten å tørke av tuten!! Ehh... Cola LIGHT selvsagt :rolleyes:

Topp Bunn