Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dekket holder nå tett, så i ettermiddag ble det årets første tur korte tur. Vurderte skogsvei fra Brekke, men for mye is og søle foreløpig, så det ble asfalt over til Sognsvann i steden.
    Derfra på grus opp til nordenden og tilbake. Så tur/retur Hammeren.

    IMG_3965.JPG
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.655
    Antall liker
    4.098
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Närmare +30 sen i torsdags idag lite svalare och några droppar regn. Mer ihållande regn nu dagens start uppskjuten till 10.30-11.00.

    Gran Hotel Palma.
    IMG_5994.jpeg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    😄Fungerte veldig bra i 1996. Det var senhøst i Bend, Oregon.
    Se der ja!
    Min første fulldemper var en 1995 Pro-Flex Animal, som i praksis var det samme som du har på bildet her. HED felger og Magura RaceLine var standard på min også. Hadde mye moro med denne sykkelen, men det var vel historisk sett en av syklene jeg har hatt kortest tid før den ble solgt og erstattet med noe bedre.
    Fjæringen er en diger elastomer.
    Dempingen, om man kan kalle det for demping, er at de små luftporene i elastomerne er mettet med fett. Om man ville ha rask retur, så kunne man avfette elastomerne, men det ville man jo ikke. elastomere var jo alt for raske i returen uansett, så da prøvde man istedenfor å mette gummien med så mye smørefett som absolutt mulig i håp om at den skulle bruke litt tid på å sige ut igjen etter komprimering.
    Ellers var geometrien på gaffelen helt krise. ved komprimering bevegde ikke gaffelen seg oppover, men i en bue som først gikk bakover og deretter oppover så styrevinkelen ble sykt mye brattere under komprimering. Som om den ikke var bratt nok fra før.

    Men på den tiden så var det ikke så mye annet brukbare løsninger, men det har heldigvis ganske mye som har endret seg de siste tretti årene.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En slik sykkel er jo en historisk sak og dempersystemet foran har sine fordeler med at fronten ikke dykker når man bremser.
    Men i forhold til en moderne sykkel er dette bare søppel.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Prøvde første utetur på onsdag denne uken, etter 1km så var det som kranken delvis låste seg...klarte ikke finne årsak i regnet på veiskulderen, så syklet forsiktig hjem da det innimellom virket normalt.... Fant senere ut at låsering til bakre kassett hadde løsnet, slik at når kjedet var på det minste så ønsket dette å "tverre" og følt friksjon på kranken gikk opp...

    Ble en 90min Z2 på innedørsrulla i stedet for, og nye utemuligheter ila helgen...!

    Have a good one :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Interessant forøvrig å dykke litt ned i alle de faktorer som innvirker på hvorvidt et dekk har lav rullemotstand, eller ikke.
    Mange lever nok i den tro at jo smalere dekket er og jo mindre mønster det er og jo høyere trykk man har, jo lettere ruller det. Men, så enkelt er det jo ikke :cool: .
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Interessant forøvrig å dykke litt ned i alle de faktorer som innvirker på hvorvidt et dekk har lav rullemotstand, eller ikke.
    Mange lever nok i den tro at jo smalere dekket er og jo mindre mønster det er og jo høyere trykk man har, jo lettere ruller det. Men, så enkelt er det jo ikke :cool: .
    Da kan du lese litt mere her om slanger, tubeless, dekk, og dimensjoner mm
    TPU slanger - Landeveissykler, utstyr, mekking - Sykkel.org
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Surret meg borti et par nettsider og YT-videoer som virkelig går i dybden rundt temaet - og ikke kun for landeveissykler.
    Det er jo ren fysikk dette, men man kan nærde seg like langt ned i dette som i armgeometri og set-up av et vinylrigg :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Har kommet så vidt i gang. Forløbig kun sykling til og fra jobben med de vanlige innlagte omveiene for å få en slags økt utav det. Mål for sesongen: Bygge litt lengde på flere turer. Formen er, om ikke hva den en gang var, ikke så ille men mangler mengde og lengde på sykkel og bør gjøre noe med det.

    Ble utsatt for ganske tung snylting her om dagen ut langs Mosseveien. Passerte ei dame like etter Bjørvika og hun la seg på hjul. Jeg lå foran ut til litt forbi avkjøringen til Ulvøya (ca 4km), da kom en fyr og la seg foran meg og jeg tok over siste kilometeren eller så før jeg svingte av før Hvervenbukta da jeg skulle opp tll Nordstrand og de to andre skulle videre utover (fortsatt med henne på hjul).

    Hva er egentlig kutyme for å dra vs ligge på hjul? Det plaget meg ikke at hun lå bak meg altså, det er litt uversiktelig utover der med private innkjørsler, delvis trangt og en og annen fotgjenger så jeg er ikke så veldig glad i å ligge i dragsuget bak noen tilfeldige fordi jeg mister oversikten over trafikkbildet. Det er også en del av min daglige trening så det er ikke noe mål for meg at turen skal være lettest mulig, men om man legger seg bak noen så er man vel kulturelt forventet å ta sin skjerv foran innimellom så lenge man skal samme vei? Eller er det kosher å bare ligge bak så lenge den foran ikke gir signal til å bytte?

    Hun takket for øvrig for drahjelpen da jeg vinket farvel til de to andre i det jeg svingte av.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har kommet så vidt i gang. Forløbig kun sykling til og fra jobben med de vanlige innlagte omveiene for å få en slags økt utav det. Mål for sesongen: Bygge litt lengde på flere turer. Formen er, om ikke hva den en gang var, ikke så ille men mangler mengde og lengde på sykkel og bør gjøre noe med det.

    Ble utsatt for ganske tung snylting her om dagen ut langs Mosseveien. Passerte ei dame like etter Bjørvika og hun la seg på hjul. Jeg lå foran ut til litt forbi avkjøringen til Ulvøya (ca 4km), da kom en fyr og la seg foran meg og jeg tok over siste kilometeren eller så før jeg svingte av før Hvervenbukta da jeg skulle opp tll Nordstrand og de to andre skulle videre utover (fortsatt med henne på hjul).

    Hva er egentlig kutyme for å dra vs ligge på hjul? Det plaget meg ikke at hun lå bak meg altså, det er litt uversiktelig utover der med private innkjørsler, delvis trangt og en og annen fotgjenger så jeg er ikke så veldig glad i å ligge i dragsuget bak noen tilfeldige fordi jeg mister oversikten over trafikkbildet. Det er også en del av min daglige trening så det er ikke noe mål for meg at turen skal være lettest mulig, men om man legger seg bak noen så er man vel kulturelt forventet å ta sin skjerv foran innimellom så lenge man skal samme vei? Eller er det kosher å bare ligge bak så lenge den foran ikke gir signal til å bytte?

    Hun takket for øvrig for drahjelpen da jeg vinket farvel til de to andre i det jeg svingte av.
    Jeg mener att man sier ifra/spør om man skal opp på hjulet til noen av flere grunner! er du ikke klar over att noen er bak og en plutselig innbremsing så går det i bakken ganske sikkert:p selv blir jeg snørrete av vinden? og blåser ut/spytter så lenge jeg ikke har noen på hjulet🤧
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn