Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2023

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.751
    Antall liker
    21.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lagt nye piggdekk på min 1993 Cannondale M900 i dag. 26" Suomi 396 eller hva de nå heter. Langsomt på de dårlig brøytende gutuene i kulda har alltid vært fin vintertrening. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nederlandske cyclocross'ere må være noe av de mest kinky grupperinger som finnes...

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Vinterlig ute => treningen inntas innendørs 🔥

    Har ikke noen konkrete målsetninger for året (ritt e.l.) utover å forbedre meg selv siden jeg så smått nærmer meg 50 (1974-modell) 😅
    Eller, målsetningen er at mine "år som 50-åring" overgå tredveårene mine mtp aktiv livsstil og aktivitet :D

    Etter å ha kvittet meg med ca 37kg ila 2021 så var målet for 2022 å holde vekten stabil - noe jeg i all hovedsak har klart. Vekt er riktignok svakt stigende fra laveste vektmåling, men skyldes økt muskelmasse/stabil fettmasse og det plager meg ikke. (styrketrening siden september i fjor, mtp å bygge grunnlag for 2023-sesongen).

    Testet en økt på sykkelrullen på søndag som jeg har syklet jevnlig siden høsten 2021 og har dermed en del historisk data på denne, følte beina var lette/raske og var ganske sikker på at jeg kunne få til en PB her. Kom "dessverre" inn fattige 17s bak min beste tid (10mnd siden) så ingen ny PB.... Men, vekten er i dag ca 6kg mer, snitteffekten var høyere og inn på ca samme tid => netto forbedring :)
    Tallmessig så var snitteffekten opp nesten 5% over 56min, med samme puls.

    Siden jeg har trent jevnlig styrke siden oppstart september i fjor, og fra november av landet på et tyngre treningsprogram 2ganger pr uke så har jeg for januar holdt sykkeltreningen lav mtp intensitet. Frekvensen er opprettholdt, men med lavere intensitet (pulsstyrt trening, primært øvre sjikt i Z2).

    13. mars 2022 hadde jeg min første tur utendørs i fjor, ikke lenge igjen før jeg kan på nytt skli ut på slett asfalt igjen :cool:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Ikke Mallorca for min del i år, men håper Italia ikke er for varmt i sommer 🔥 😅 :cool:
    Kanskje M312 på Mallorca i 2024 når jeg fyller 50??
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Etter god erfaring fra 2022, kanalsykling er anbefalt som kos.
    Regner med "sommerferie" i september i år igjen og da blir det sykling langs kanaler i frankrike.
    Kan anbefales :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Begynner å ligne noe nå, våknet til kald/sur formiddag men vinden løyet utover dagen og fikk meg en god time ute på asfalten...
    Langtidsvarselet viser ikke tegn til skikkelig vår enda...brrrrr ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Årets første sykkeltur i friskluft i dag.
    Formen er blæhhhh, men godt å komme seg i sol & vind likevel.
    70% is, mye polert speilblankt, noe strødd, mesteparten av de bare delene dekket av strøgrus.
    Schwalbe Ice Spiker 2,2'' skal nok få sitte på noen uker til....
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Kaldt i dag, så ble innendørs turboøkt 🙃
    Forrige uke avsluttet jeg en treningsblokk (styrketrening bein på Evo) som startet i september i fjor, og har gradvis økt siden den gang.
    Det blir ikke stopp i styrketreningen men det blir mindre/lavere belastning og mer sykkelrelatert innsats fremover nå som våren er nær 😇

    2021-2022 (Januar-januar) var det store slankeåret (ca -38kg) og resten av 2022 ble konsolideringsfasen mpt ny vekt og formbygging derfra utover. Siden sommeren i fjor og frem til nå har jeg lagt på meg ca 5kg muskler 🦵Mao gleder jeg meg til hva 2023 kan inneholde mtp fremgang når man starter slik på en mandag:

    Skjermbilde 2023-03-06 kl. 22.50.40.png
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Januar -21 var jeg all-time-high @ 121kg, og fikk nok og ville gjøre noe med det så jeg startet først med kostholdet, eller mer konkret kalorikontroll.
    Vekten begynte umiddelbart å krype nedover og for våren som kom prøvde jeg å holde meg så aktiv som mulig for å enten skape avstand i distanse eller tid fra kjøleskapet 😇. Dvs være aktiv ute, enten det var gåtur med ungene, ryddig i hagen, husmaling eller andre praktiske oppgaver.

    Første reelle treningsøkt (kombinasjon gå/jogging) kom ikke før juni og jeg var da allerede -15kg sånn ca og kjørte 2-3 halvtimesøkter pr uke. Var fremdeles relativt tung og etterhvert begynte venstre hofte å krangle (øm i 2-3dager) som da ble katalysatoren for å hente frem sykkelen fra opplag.

    Første sykkeløkt var i august -21. Siden beina ikke kranglet på sykkelen kunne jeg øke treningsmengden (ca 6t/uke), og man kan se vektnedgangen økte på før jeg flatet ut ved omtrent 83kg i april -22. Har siden den gang krøpet sakte oppover til omtrent 88kg nå i mars -23 men det er trolig bare muskelmasse. Kalorikontroll hele veien, ligger på ca 2000-2500kcal/døgn avhengig av lyst/apetitt. Finteller ikke makro men priorterer proteiner / uprosseserte matvarer. Men spiser "alt" :)

    Prestasjonsmessig så er ambisjonene mine at "Mine 50" skal bli mine "Nye 30", minus ny familieetablering :rolleyes:
    Og så har jeg et litt egosentrisk mål om å komme over 4W/kg FTP uten å pine meg ned i vekt :geek:


    Skjermbilde 2023-03-07 kl. 09.57.16.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.751
    Antall liker
    21.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra begge to. Litt synd allikevel at SD Worx er så gode. Blir litt som Formel 1. Men Kristoff 18. etter den velten er smått utrolig. Fantastisk moral og stayerevne på mannen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.751
    Antall liker
    21.622
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes det var gøy. Ser tilsvarende på Gylne Gutuer. Full fart fram til og inn på sektoren. Frewheeling & Havoc next.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.815
    Torget vurderinger
    23
    Spandex på Spången...:eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn