Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Fikk Assos Equipe RS S9 i dag! Ikke galt! Den er faktisk litt lengre enn min billige Craft bib i XL. Overraskende tight på lår og hofte. Ifølge Assos sin guide skulle den være "slightly loose at hip".
    Nå driver jeg med styrketrening på si så...
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helt blank. Har du sjekket Finn? Tror du kan få tilsvarende brukt fra Thule til Biltema-nypris.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    thansen selger vel tilsvarende thule til omtrent samme pris for tiden, så jeg ville nok gått den veien.
    Biltema har en del ok greier, men alt som ikke er laget av solid stål eller støpejern har en tendens til å gå i stykker før heller enn siden ;)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp kommet hjem fra en lugn 53km. Første tur med Assos'en! Meget fornøyd! Hadde egentlig lave forventninger, da jeg ikke så for meg at en bib kunne gjøre så mye forskjell, men der tok jeg feil! Ingen ubehag i nedre regioner. Eneste plagen var hint av gnissing på venstre nippel.
    Stor takk til @Valentino for anbefalingen!

    På søndag blir det tur på 80-100km, så får jeg se hvordan den takler litt lengre turer
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker å sykle fra Oslo utover mot Ingierstrand og deromkring, men hvordan i alle dager skal man gjøre det nå som det er maks 6 km på gangvei? Det vil jo ta halvannen time å komme seg fra Sørenga til Hvervenbukta i det tempoet.

    Eller kanskje det er egne regler for kombinert gang- og sykkelvei?


    I forskriften står det, under "definisjoner" (§1.f):

    "Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte."

    I §18, "Særlige bestemmelser for syklende", står det:

    "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen."

    Mulig jeg er altfor pirkete her, men hva da med kombinerte gang- og sykkelveier? Der må det vel være lov å sykle litt fortere enn 6 km/t.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Utover den første delen langs vannspeilet så pleier det ikke å være plagsomt mange gående på den strekningen akkurat. Så lenge man tar det litt piano om/når folk går til og fra badestedene så opprettholder man grei folkeskikk.

    Men gang/sykkelvei er en merkelig kreajon. I ganske store områder rundt Oslo funker de ganske greit, men det er fordi det knapt er noen gående på de.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er verst i helgene når folk skal til eller fra strendene. Var mer prinsippet jeg grublet over nå. Synes tallfestingen til 6 km/t er problematisk når det er rimelig enkelt å bruke skjønn til å vurdere hva som er en trygg og/eller forstyrrende forbisykling. Nå er det jo definitivt ikke lov til å sykle i kollektivfeltet der heller, så jeg ønsker meg egen sykkelvei utover der.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker å sykle fra Oslo utover mot Ingierstrand og deromkring, men hvordan i alle dager skal man gjøre det nå som det er maks 6 km på gangvei? Det vil jo ta halvannen time å komme seg fra Sørenga til Hvervenbukta i det tempoet.

    Eller kanskje det er egne regler for kombinert gang- og sykkelvei?


    I forskriften står det, under "definisjoner" (§1.f):

    "Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte."

    I §18, "Særlige bestemmelser for syklende", står det:

    "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen."

    Mulig jeg er altfor pirkete her, men hva da med kombinerte gang- og sykkelveier? Der må det vel være lov å sykle litt fortere enn 6 km/t.
    Denne farts begrensingen gjelder ikke på gang og sykkelveg,kun på rene gangveger og fortau,man skal uansett ta hensyn til gående.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.777
    Antall liker
    5.429
    Sted
    Holmestrand
    Ser ut som de fleste av mine mer enn +10 sykkelbukser faller for aldersgrense og slitasje mer eller mindre simultant.
    Registrerer en voldsom entusiasme for Assos blant forumets syklister, så jeg tenker kanskje å gi dem en sjanse igjen.
    Men da kommer spørsmålet, har de noen modeller som er mere tilpasset stuttjukke enn engelsk settere?
    Spør for en venn ....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan Endura baggies med avtagbar innmat være noe?
    De er ikke så store og flagrende at det ser helt feil ut som en casual greie selv på en touringsykkel.

    eksempel fra bikeshop her

     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ble 114,32km i dag. Tur/retur Kristiansand - Mandal, inkl litt feile veier... Kanskje litt dårlig merket.
    Uansett... Med min 41 år gamle sykkel, og dårlige sykkelform, ble det en tur på 4t 30min.
    Assos leverer varene! Meget fornøyd!

     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Litt skausykler igjen…

    Ble en kort svipptur til Larkollen lørdag / søndag, inkludert overnatting i telt. Målet var testing av hengere (Burley Coho XC)
    med maksimum oppakning / vekt, samt sjekk av telt med alt nødvendig tilbehør. Så alt utstyr som er planlagt brukt til sommerens sykkeleventyr(?) Tour de Dovre.

    Min henger var nok litt ustabil. Merket det særlig på trafikkert vei der det å holde seg godt ut til siden (og i «rett» linje) er et mål. Var et par bilister som var noe forsiktige når undertegnede ble litt «bred». Må justere plassering av komponenter / vekt en del. På sti eller turvei er ikke dette et problem…

    Søndag morgen kl. 06:30 var det tid for frokost - kaffe og baconpølse(!). Småkoselig! IMG_1.jpg IMG_2.JPG IMG_3.JPG
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.777
    Antall liker
    5.429
    Sted
    Holmestrand
    Ble 114,32km i dag. Tur/retur Kristiansand - Mandal, inkl litt feile veier... Kanskje litt dårlig merket.
    Uansett... Med min 41 år gamle sykkel, og dårlige sykkelform, ble det en tur på 4t 30min.
    Assos leverer varene! Meget fornøyd!

    med 115 km/4,5 timer så er det vel du,
    og ikke assos som leverer varene! ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    At du "blir litt bred" med hengeren, vil det si at hjulet på hengeren ikke står rett, så den drar seg ut til siden av seg selv? Det vil jo nødvendigvis skape problemer overalt, ikke bare på trafikkert vei.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    At du "blir litt bred" med hengeren, vil det si at hjulet på hengeren ikke står rett, så den drar seg ut til siden av seg selv? Det vil jo nødvendigvis skape problemer overalt, ikke bare på trafikkert vei.
    Nei, det jeg mener er at hele ekvipasjen ble vinglete pga ugunstig lasting / vektfordeling. Derfor "bred". Som ei "urolig" campingvogn...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.777
    Antall liker
    5.429
    Sted
    Holmestrand
    Litt skausykler igjen…

    Ble en kort svipptur til Larkollen lørdag / søndag, inkludert overnatting i telt. Målet var testing av hengere (Burley Coho XC)
    med maksimum oppakning / vekt, samt sjekk av telt med alt nødvendig tilbehør. Så alt utstyr som er planlagt brukt til sommerens sykkeleventyr(?) Tour de Dovre.

    Min henger var nok litt ustabil. Merket det særlig på trafikkert vei der det å holde seg godt ut til siden (og i «rett» linje) er et mål. Var et par bilister som var noe forsiktige når undertegnede ble litt «bred». Må justere plassering av komponenter / vekt en del. På sti eller turvei er ikke dette et problem…

    Søndag morgen kl. 06:30 var det tid for frokost - kaffe og baconpølse(!). Småkoselig! Vis vedlegget 726149 Vis vedlegget 726150 Vis vedlegget 726151
    Dattera ser på telt. Hvilket er det dere har?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Helsport Svalbard High Pro 3 Camp.

    Litt "overkill" for oss, men kjøpte det pent brukt / til en grei penge. God plass for 2, og romslig fortelt. Suverent telt som tåler juling...
    Kan kjøpes her:

    Helsport Svalbard

    - men det dukker jo opp tilbud nå og da...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.777
    Antall liker
    5.429
    Sted
    Holmestrand
    Helsport Svalbard High Pro 3 Camp.

    Litt "overkill" for oss, men kjøpte det pent brukt / til en grei penge. God plass for 2, og romslig fortelt. Suverent telt som tåler juling...
    Kan kjøpes her:

    Helsport Svalbard

    - men det dukker jo opp tilbud nå og da...
    Takk for svar. Ser veldig bra ut.
    men litt stort/tungt for bæring kanskje.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Syklet rund Randsfjorden i går. Ca 150 km +20 km transport etappe.
    Nydelig tur i strålende sol.
    Men min Merida Speeder 100 skuffer stort.
    Får ikke all verden for 7000 kr
    Ser bra ut men det er nok det beste med den sykkelen.
    Har en 100% utslitt Diamant terreng med ødelagt gaffel som går den en høy gang.
    IMG_20210602_083624.jpg IMG_20210602_083624.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva er egentlig problemet med sykkelen?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Liker du den ikke, så selg den. Som du sier så ser den pen ut, og den bør være attraktiv for jobbpendlere og andre som trenger en kjapp hybrid.

    Så legger du inn litt nerdeinnsats i å finne noe som passer preferansene dine til neste sykkelkjøp. Hva konkret er det du misliker?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal ikke legge alt på sykkelen. Selvsagt burde jeg sjekket bedre før kjøp.
    Det første er helt min feil. Ørlitt for stor. Det gjør faktisk mye for meg, 173cm.
    Så triller den merkelig tungt. Tross tynne asfalt dekk med riktig trykk.
    Kvaliteten på gear er helt begredelig.
    Må justeres omtrent for hver tur hvis ikke hopper den over eller kammer over.
    Litt dårlig forklaring i know.
    Setet har jeg byttet. Det originale var som å sitte på en vedkabbe. Og jeg tåler mye der.
    Bremsene er bra.
    Men feelingen mangler totalt.
    Med den gearingen så kan jeg ikke selge den til noen. Det ville være dårlig gjort.
    Den står på soverommet på vinteren. Aldri vært på grus eller regnvær og fått stell som en baby.
    3 år gml.
    Mulig det er meg...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    da lager du en uforskammet ærlig annonse.
    folk klarer å fikse dette, så null problem å selge den med god samvittighet om du er åpen om hvorfor du selger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.777
    Antall liker
    5.429
    Sted
    Holmestrand
    Jeg skal ikke legge alt på sykkelen. Selvsagt burde jeg sjekket bedre før kjøp.
    Det første er helt min feil. Ørlitt for stor. Det gjør faktisk mye for meg, 173cm.
    Så triller den merkelig tungt. Tross tynne asfalt dekk med riktig trykk.
    Kvaliteten på gear er helt begredelig.
    Må justeres omtrent for hver tur hvis ikke hopper den over eller kammer over.
    Litt dårlig forklaring i know.
    Setet har jeg byttet. Det originale var som å sitte på en vedkabbe. Og jeg tåler mye der.
    Bremsene er bra.
    Men feelingen mangler totalt.
    Med den gearingen så kan jeg ikke selge den til noen. Det ville være dårlig gjort.
    Den står på soverommet på vinteren. Aldri vært på grus eller regnvær og fått stell som en baby.
    3 år gml.
    Mulig det er meg...
    Ikke alltid man treffer.
    Vi har en gammel Speeder T100 i garasjen. Egentlig kjøpt til min kone, men det var ingen suksess.
    Jeg har brukt den en del, selv om den er marginalt liten til meg.
    Døtrene har derimot brukt den en del, og vi har egentlig vært veldig fornøyd med den, men nå har kona fått el-sykkel, garasjen er full, så den havner nok på Grunerløkka hos en datter. :)

    PS! Jeg har aldri sykla 150km-tur på denne. ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn