Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jau, så da startet jeg kanskje med maks i feil ende. Det kan kun bli behageligere herfra og ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Endring av cleatplassering og flytting av setet litt bakover har gjort tilværelsen bedre. Det er til og med nesten så jeg skjønner at jeg må klikke ut pedalene når jeg stopper.

    Nå mener jeg riktignok at asfalt er stedet drømmer dør, men 15 km med dette hvor veien er helt velling etter alt regnet sugde livskraften greit ut av beina mine.

    IMG_1720.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg brukt mesteparten av tiden til å kaste forbannelser over de som klarte å lure verden til å tro at tubeless var dritsmart. Og enkelt.

    Har aldri slitt så mye med å sette på nye dekk slangeløst noensinne før. Endte faktisk opp med at jeg ga opp, delvis neddynga i stansguffe og med moderat hørselsskade fra en time med kompressorbråk.

    Regner med å høre bekymringsmeldinger i borettslaget i morgen om at en fyr med tourettes frekventerer i kjelleren.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mine første sesonger med Campa og Hutchinson Fusion og Schwalbe Ultremo var pur lykke. DT 460 og Schwalbe Pro One not so much. Nå ser det ut som jeg er tilbake i sonen med Campa/Conti GP 5000 og DT 460/Hutchinson Sector.

    Litt 'hit or miss' med matching av dekk og felger, er vel kanskje den objektive sannheten?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I dag har jeg brukt mesteparten av tiden til å kaste forbannelser over de som klarte å lure verden til å tro at tubeless var dritsmart. Og enkelt.

    Har aldri slitt så mye med å sette på nye dekk slangeløst noensinne før. Endte faktisk opp med at jeg ga opp, delvis neddynga i stansguffe og med moderat hørselsskade fra en time med kompressorbråk.

    Regner med å høre bekymringsmeldinger i borettslaget i morgen om at en fyr med tourettes frekventerer i kjelleren.
    Avhengig av kombinasjon er det enten veldig enkelt eller et rent h.. Markedet savner en felles nøyaktig standard.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har DT 35mm felger og Schwalbe dekk på stisykkelen, enkelt å ta dekk av og på felg med hendene og popper på plass på første forsøk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare å henge seg på Mavic.
    Dette.
    .
    Blandet erfaring med Conti GP5000TL på mine nye DT Swiss PR1400 Dicut 21 (er ikke det samme felger som 460? Edit: Nei. Som 411). At dekkspaker må til ser jeg på som uproblematisk. Verre er at det ene dekket, som var vanskelig å poppe på Shamal 15c med gulvpumpen måtte få et skudd med CO2-patron for å sitte på DT Swiss. Mistenker produksjonstoleranser hos Conti.

    Hey Roberten, asfalt er lykke.

    ubbthreads.php?ubb=download&Number=115043&filename=IMG_0178.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For min egen del får jeg vel presisere at det selvfølgelig ikke er snakk om noe landeveisfjas på meg. Det skulle tatt seg ut.
    Felg er den gamle "smale" enduromodellen til Hope, og dekk er Conti Trailking 2.4 i superduper edition som jeg ikke engang husker hva heter.
    Mistenker stive sidevegger som hovedproblem, slik at de ikke legger seg like pent inntil felgen. Var veldig lite problematisk med Schwalbedekkene jeg hadde på fra før, men de mener jeg hadde litt mer pusete sidevegger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Personlig gidder jeg ikke å styre med slangeløst på landeveien men på terrengsyklene har man klare fordeler med slangeløst oppsett og så lenge en er heldig med kombinasjonen felg og dekk så er det ikke mye merarbeid.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du ikke hydraulisk giring?
    Makan.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Originale Giantfelger og Schwalbe = 99% umulig. Stans og Maxxis trenger man nesten ikke pumpe for å få til å sitte.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Livet mitt er også enkelt. Ny sykkel (2011-modell kjøpt i 2013) med mekanisk gir og slangeløse dekk. Blir neppe flere eksperimenter nå, så vanskelighetene er over.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.617
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Siste distanse tur gjord før Vättern på Lørdag en liten vispe tur i morgen så får vi se vad det holder til? Hade sykkelen inn for gir og bremse wire skift hos Knut på Sykkel-experten han har extra hjelp fra en av Norges landslag/UnoX mekaniker etter behov, han tok hånd om min sykkel så det tekniske er nok på stell nå:) fikk skryt for fint vedlikehold av sykkelen.
    Blir interessant og følge Kjekkas forsøk på nytt rekord rundt Vättern 6.33 er nuværende beste tid satt av Team Tre Berg Bianchi -15 med noen world tour ryttere den gangen, kjekkas sikter på 6.30/46km/h
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Heh, tydeligvis mye glede i andres motgang for jeg fniste av touretteskompressoren din, AndersR.

    Tubeless som ikke er brukt siden i fjor, bør jeg kjøpe meg noe gugge og etterfylle før jeg drar meg ut i skauen? + har du vært på sti rundt Oslo i det siste, Anders? Er det sump hele opplegget nå?

    Du har løst sykkel på en skikkelig bra måte, Valentino! Det der ser bare pent ut. + jeg må sykle meg opp før jeg begir meg ut på Osloasfalten, den er skummel. Fin Pavlov!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en del regn de siste ukene, og jeg kom meg aldri ut i finværet på mandag grunnet tourettsanfallet, så jeg har dessverre ikke noen troverdige, oppdaterte førerapporter.

    Frem til jeg tok av dekkene jeg hadde på sykkelen, hadde jeg ikke fylt på guffe i det heletatt de siste to årene. Vet at dette anses som hedningskap og denslags, men det funka. Måtte bare sjekke trykket før hver tur for det lakk litt. Men veldig veldig sakte. Pumping er jo uansett en fryd med Silca pumpa mi, så det gikk fint. Brukte Schwalbe/Stans guffe. Hadde jeg tatt meg bryet med å skru ut ventilkjernen og pøst inn en liten dæsj ny guffe hadde jeg nok ikke hatt behov for å pumpe like ofte.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ach so. Men siden grusen er helt velling er det vel mulighet for at det er rimelig bløtt på stiene.
    Takk, da satser jeg på preventiv etterfylling av gugge. Må det være samme type som er i dekkene (aner ikke hvilken,) eller går det omhverandre?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt om at guffetypene lager morsomme kjemiske reaksjoner om de blandes, så ta det du finner.
    Stans/Schwalbe (samme produkt) har aldri svikta meg. Unngå for all del Caffelatex eller hva den heter. Drittprodukt. Klumper seg til en ball etter ca en uke.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.617
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Då har man vært igenom debuten av Vättern rundan, for og ta det fra begynnelsen så er dette ett fantastiskt sykkel arrangement og Motala er ett veldig vakkert sted vid Motala ström og Göta kanal:) staden er en stor fest vid dette enorma sykkel rittet.
    I parken ner mot vattnet er det nummer lapp utdelning og event telt med det meste man trenger.
    20190614_163353.jpg

    20190614_163443.jpg

    Mat og kolhydrat oppladdning serveres i riklige portsjoner i hele staden
    20190614_203229.jpg

    Vi hade start tid 01.58, fra kl 19.30 fredag kveld slippes puljer på 40pers varannet minutt dette går helt veloljet:D frem til Lørdag kl12.00 da sub gruppene starter, litt transport strekk ut av Motala sen er det bare og kjøre på.
    20190615_014620.jpg

    Vi var en gjeng på 12pers vid start, 8st kom samlet inn 6min under den allerede nerjusterte tiden som jeg selv trudde skulle bli vanskelig og klare? dette gikk over all forventing 9.09 kom vi 8pers inn på:) 20mil er ganske passe langt 30mil er veldig langt:rolleyes:
    En meget god gjeng og kjøre sammen med:) og været var strålende;)
    IMG_10841.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tubelesstourettes fortsetter.
    Hadde et par lyse øyeblikk da jeg trodde jeg hadde løsningene. Men hver gang har det vist seg å ikke hjelpe.

    Jeg har:
    Funnet ut at ventiladapteret på kompressoren strupet luftstrømmen for mye og var ganske ubrukelig. Byttet til et annet som funka betydelig bedre.
    Varmet opp dekkene i sola for å la sideveggene myke seg opp for å lettere føye seg til felgkanten.
    Fjernet ventilkjernen for å unngå den potensielle flaskehalsen.
    Pøst på med usannsynlige mengder guffe, bare for å være på den sikre siden.
    Kjørt på med kompressor for alt hva den er verdt. har også testet bensinstasjonkompressor.

    Resultat: Bare enda mer tourettes og enda mer søl.
    Dekkene har tydeligvis så lite kontakt med felgkantene at det bare unntaksvis bobler litt. Som oftest skjer det ingenting annet enn at guffe renner ut mellom dekk og felg når jeg vrir og roterer og klemmer.

    Mistenker at jeg har kjøpt et produkt som rett og slett er feilprodusert og som aldri vil kunne fungere slangeløst.
    Spørsmålet er da selvsagt; hvordan vil dette fungere MED slange, når man kjører lavt trykk? Ser for meg at dekkene bare vil rotere på felgen, og rive av ventilen.

    Dekk: Continental TrailKing 2,4" ProTection Black Chili
    Felg: Hope Enduro (forrige utgave, før felgene ble superbrede)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dropp guffe til å begynne med, prøv å få dekket så godt på som mulig og blås til det evt smetter på plass. Hvis du får det til å smette på plass er det langt tettere selv om du løsner en flik for å helle i guffe enn det vil være om du prøver å poppe det på plass med luftlekkasjer på begge sider. Men jeg ser ikke bort fra at du har en uheldig kombinasjon av dekk og felg.

    Selv byttet jeg kassett på stisykkelen i går etter 60 mil, byttet kjedet før forrige tur med det resultat at det hoppet på største drev på kassetten. Kan hende regnestykket hadde blitt bedre ved å sykle lengre når man uansett ender opp med å bytte begge deler. Byttet meg ned fra XT til SLX, er ikke proff nok eller tilstrekkelig rik til å finne glede i dyre slitedeler.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Innimelloom er dekk for store eller for små. Det er noen reklamasjoner hvert år på dekk som enten er for vide eller at det ikke er mulig å få dem på felgen. Kunden pleier da å få nytt dekk. Men det er rart at det gjelder begge dekkene. Fungerer de med slange?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.401
    Antall liker
    102.406
    Torget vurderinger
    23
    Dekk byttes mot Pløen..:cool:
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så da ga jeg opp.
    Kjøpte slanger i går. Første gang på fem år tror jeg hvor jeg har kjøpt slanger for å faktisk sette på min egen sykkel, og ikke bare for å ha i reserve i sekken.

    ved nærmere ettersyn etter å ha rensa vekk det jeg klarte av tetteguffe, ser jeg at dekkene mine rett og slett mangler den kanten Conti hevder ProTection dekkene skal ha, som gjør de tubeless ready. Om dette er bevisst eller ikke på akkurat min modell aner jeg ikke. Men det forklarer hvorfor dekkene slang løst rundt på felgen og ikke hadde nubbsjans til å holde luft.

    Med slange poppa de pent på plass på ca 25 psi og ser ikke ut til å sprike noe unormalt mye på høyere trykk. Tipper dette går helt fint. Men en skikkelig nedtur er det helt klart å måtte ty til dette etter så mange år uten slanger i det heletatt. Og ekstra kjedelig at jeg har brukt over en uke helt unødvendig på å prøve å få til dette når det viste seg å være umulig.

    tubeless-liksom.jpg
    illustrasjonen er forsåvidt tatt fra et annet dekk, var det første jeg fant. kan hende mine rett og slett ikke skal ha denne kanten. men det synes jeg høres rart ut. veldig rart.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Kult at du hadde en fin sykkeltur, Cash!

    Valentino fortsetter misjoneringen for grus, det liker vi! Særlig når det skjer på Stange, som må kunne sies å være Norges svar på Hedmark.

    Og AndersR har kjent på seieren det er å gi opp, den karamellen er det viktig å suge på iblant.

    Selv har jeg trodd jeg syklet mot Kolbotn, havnet i skauen bak føkkings Siggerud og tatt maxitaxi hjem med knærne i fyr og flamme. Gudskjelov så er jeg en person som lar meg knekke av motstand.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som at det blir tur til Skeikampen allikevel. Dekkene holder på lufta og ingenting skummelt har skjedd i løpet av kvelden.
    Tar med en haug reserveslanger for sikkerhets skyld. Men tipper dette går helt fint. Gleder meg til å komme ut på tur igjen.

    Og ja, det føltes faktisk som en liten seier da jeg resignerte og la på dekkene med slange. Og så at det funka. (Og prøvde å ikke tenke på at jeg bare kunne ha gjort dette med en gang)

    RFX_TrailKing.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett bilde til fra søndag.

    lukkis.jpg

    Har forøvrig lagt slangeløstprosjektet på mitt DT Swiss PR1400 Dicut 21 bakhjul på is foreløpig. Det er noen muffins i den brønnen, eller skal vi si nippelhuller på uheldige steder. Reiser til Alpene med GP5000 og lateksslange bak og GP5000TL foran.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min hypotese også. Den asymmetriske RR4111 bakfelgen gjør ett eller annet på venstre side. Innsiden er symmetrisk bortsett fra eikehullene som naturligvis følger den utvendige profilen, og kommer dermed godt opp på kanten og gir den smale 'flekker' hvor kanten nesten er borte. Når det er sagt er ikke den symmetriske RRR411 eller R460 helt optimal heller.

    Innvendig felgprofil varierer en smule.

    Her er UST (Mavic):

    Med en liten kant som låser kanttråden på plass. Campa 2-way har noe av det samme.

    mavic-UST-road-tubeless-standard-rim-profile-schematic-600x325.gif

    Her er en annen måte å gjøre det på som sikkert funker. Anleggsflatene for kanttråden skrår lett ut mot felgsiden.

    carbonator_rim.jpg

    Her er RR411 asym. Rette, plane kanter/anlegg for kanttråd. I tillegg relativt smale, og de nevnte eikehullene som bryter kanten på toppen av det hele.

    DT RR411.jpg

    Neste bygget blir det helt klart til at jeg ser etter noe med smartere utformet kant enn DT.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.630
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Då har man vært igenom debuten av Vättern rundan, for og ta det fra begynnelsen så er dette ett fantastiskt sykkel arrangement og Motala er ett veldig vakkert sted vid Motala ström og Göta kanal:) staden er en stor fest vid dette enorma sykkel rittet.
    I parken ner mot vattnet er det nummer lapp utdelning og event telt med det meste man trenger.
    Vis vedlegget 544796

    Vis vedlegget 544799

    Mat og kolhydrat oppladdning serveres i riklige portsjoner i hele staden
    Vis vedlegget 544800

    Vi hade start tid 01.58, fra kl 19.30 fredag kveld slippes puljer på 40pers varannet minutt dette går helt veloljet:D frem til Lørdag kl12.00 da sub gruppene starter, litt transport strekk ut av Motala sen er det bare og kjøre på.
    Vis vedlegget 544801

    Vi var en gjeng på 12pers vid start, 8st kom samlet inn 6min under den allerede nerjusterte tiden som jeg selv trudde skulle bli vanskelig og klare? dette gikk over all forventing 9.09 kom vi 8pers inn på:) 20mil er ganske passe langt 30mil er veldig langt:rolleyes:
    En meget god gjeng og kjøre sammen med:) og været var strålende;)
    Vis vedlegget 544802
    Blir en grupp med tanken att stanna på varje kontroll nästa år. En kosetur.
    Minst 20 stycken, får se om mitt företag sponsrar med kläder.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.617
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bruker kun nå mer DT Swiss RR411 alu vid ritt i regn og med slange. Vision Metron 40 kjøres det med ellers. Men skall gjøre ett forsøk til med bak felgen, fikk dekket og sitte men nå var det lekasje problem:p
    Men kanske blir det Focus med skivebrems neste år......
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Duhhhh det går litt fortere enn meg på kosetur rundt i "Romeriksalpene" :eek:

     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    438
    Antall liker
    117
    Åfyttihelvete! Men,han får jo bra pes av motorsykkel? Ser at hastigheten øker veldig når motorsykkelen passerer
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    MordorVardeUtsiktRFX_liten.jpg Utsikten01_liten.jpg

    Ble ikke Trysil i år. Men det ble utflukt allikevel.

    Og ja, dekkene sitter fremdeles. Selv etter steinhelvetet ned fra Mordor.


    Men kroppen har det vondt. Som om den ikke var særlig godt forberedt på en slik tur. Rart det der.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Så da ga jeg opp.
    Kjøpte slanger i går. Første gang på fem år tror jeg hvor jeg har kjøpt slanger for å faktisk sette på min egen sykkel, og ikke bare for å ha i reserve i sekken.

    ved nærmere ettersyn etter å ha rensa vekk det jeg klarte av tetteguffe, ser jeg at dekkene mine rett og slett mangler den kanten Conti hevder ProTection dekkene skal ha, som gjør de tubeless ready. Om dette er bevisst eller ikke på akkurat min modell aner jeg ikke. Men det forklarer hvorfor dekkene slang løst rundt på felgen og ikke hadde nubbsjans til å holde luft.

    Med slange poppa de pent på plass på ca 25 psi og ser ikke ut til å sprike noe unormalt mye på høyere trykk. Tipper dette går helt fint. Men en skikkelig nedtur er det helt klart å måtte ty til dette etter så mange år uten slanger i det heletatt. Og ekstra kjedelig at jeg har brukt over en uke helt unødvendig på å prøve å få til dette når det viste seg å være umulig.
    Hvis du føler for å ta opp kampen en gang til hender det det går å lirke ut slangen forsiktig uten at dekket løsner helt fra felgen, for så å få det til å poppe på uten slange etterpå.
    Kjenner ikke til dekkene dine men ser ut som sideveggene er veldig stive? Vil ikke gjøre det lettere å få de til å sitte isåfall.

    Eller legg en runde med gaffa i bunn av felgen så legger kanskje dekket seg nedpå den og du får trykk sånn at det sklir ut til felgen.
     
    Sist redigert:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    En runde i favorittpartiet mitt, i en av de fantastiske lokale stiene her. Samt litt musikk som passer fint en lørdag ettermiddag

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn