Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    15.449
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Bremsene er heldigvis XT på min.
    Har hatt meg en liten tur rundt kvartalet, og ikke noe i veien med girskiftingen ihvertfall. Men det var jeg forsåvidt ikke så bekymret for heller. Mer nervøs for utvekslingen og levetiden. Går det åt skogen så er jeg ihvertfall en erfaring rikere.
    Har hatt SRAM (terreng) noen år og byttet klinge, kjede og kassett nå i sommer. Hadde da kjørt 7000 km på samme klinge og kassett, og 3500 på kjede. Kunne muligens kun ha byttet kjede og kjørt en runde til. Har hatt Shimano og SRAM og foretrekker SRAM på alt unntatt bremser. Det er de ikke så gode på!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Fikk meg en liten tur i går kveld på den nye Cuben, og er sjokkert over hvor rask den føltes.
    Er sinnsykt fornøyd, og gleder meg til okserittet til helgen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Æsj, hardtailen din får min til å virke kjip (Scale 910).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så rart. På vei hjem i dag sluttet plutselig framgiret på krossen å virke. Det så skjevt ut, og ville ikke opp på storeskiva. Lånte unbraco hos bensisnstasjonen på Mosseveien og rettet opp, men 200 meter lenger ned i veien slutta det å funke igjen. Under forsøk på riktig montering etter sein hjemkomst (på lilleskiva, tror faktisk jeg hadde godt av en vispetur), så knakk hele greia. Det kan forresten hende at den allerede var knekt, og at jeg bare dro delene fra hverandre.

    DSCN8404.jpg


    DSCN8409.jpg

    Jeg antar at ingen har opplevd noe lignende. Jeg antar at det på et eller annet tidspunkt har fått seg en smell, uten at jeg kan huske noen hendelser.

    Men.... Ryker vel på noen hundrelapper igjen...:p
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hva er dimensjonen på klemmen på giret Zomby? Har en Super Record fremskifter liggende som trenger et hjem, den er 27.8mm.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Takker for tilbudet, men jeg trenger 35. 27,8 er vel setepinnen om den er såpass ny at vi snakker 11-delt? Da er nok klemma til giret 31,8. Kan i hvert fall ikke huske sist jeg så så tynne seterør?

    Snakka forresten med Spinn. De har braze on på lager, og en løs klemme må man da få tak i på dagen. Tror det ordner seg på mandag.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fiksa. Tok mesteparten av kvelden, men det er ikke mange andre å skylde på enn meg selv. Først forlot jeg jobben på Grønland, spaserte til Oslo Sportslager for å få tak i en klemme til giret (veldig ofte at de sender kunder til verkstedet for å få deler som de ikke har der, men i butikken som de sendte dem fra. Spør etter Fredrik, han vet hva han har, sa gutta på verkstedet), så tok jeg T-banen til Majorstua for å kjøpe giret hos Spinn (de hadde bare gir for 'braze on' og sølvfargede klemmer fra Shimano, så fargene måtte matches bedre enn de klarte. Derfor klemme hos Sportslageret), så kom jeg på at det gamle giret med min eneste Speen Umlenker lå igjen på skrivebordet på jobben, tilbake til Grønland pr. T-bane, inn på jobben, over plassen, inn på kontoret, visst pokker lå den der, så hjem til Holmlia med tog, og etter litt leting i roteskuffen etter passende skruer kom jeg i gang.

    Fort gjort, selve skruinga, og det funker (i hvert fall ubelastet) bedre enn noen gang. Bruddflatene i det gamle giret var matte og grå av oksidering, lurer litt på når det egentlig brakk. Mistenker at det er lenge siden, og at jeg har kjørt mange mil på et ødelagt gir.

    Man lærer av sånt. Eller ikke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og historien om kløna på sykkel fortsetter.

    På vei til jobb i dag kom jeg temmelig nøyaktig 1,5km avgårde før forhjulet punkterte. Opp på fortauet, og frem med Vittoria Pitstop. Fråden sto rundt dekket ved ventilen, og jeg fikk ikke trykk noe sted.

    Det kjørte forresten tre-fire stykker forbi på landeveissykkel uten å tilby hjelp. Er det vanlig? Det skal mer enn 'mitt i et stravasegment, ligger godt an' før jeg unnlater å stoppe for å tilby hjelp. Er det jeg som er sær?

    Uansett. Det endte med 81B til Tollboden, spasertur til trikkeholdeplassen på Jernbanetorget, og trikken til Oslo gate. Jeg endte med ca. 20 minutter sent på jobb, en spasertur over Jernbanetorget i sykkelklær, og i det hele tatt.

    Det viste seg at ventilstammen hadde løsnet fra slangen. Så det hadde ikke vært hjelp i en lånt pumpe heller.

    Trøsten i dettte?

    #1: Pitstop er nok brukt riktig. Ingen ting kunne berga den slangen.
    #2: Jeg har reserveslange på jobben, og kommer meg hjem på sykkel.
    #3: Jeg slapp i det minste å sprade rundt i sentrum med sykkelklær og hårete bein.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Og historien om kløna på sykkel fortsetter.

    ...
    Det kjørte forresten tre-fire stykker forbi på landeveissykkel uten å tilby hjelp. Er det vanlig? Det skal mer enn 'mitt i et stravasegment, ligger godt an' før jeg unnlater å stoppe for å tilby hjelp. Er det jeg som er sær?
    ....
    Nei, du er ikke sær. Selvsagt tilbyr man både kjente og ukjente syklister hjelp.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei, har en som vil kjøpe sykkelen min og han vil at jeg skal sende den med posten, fra Akershus til Nordland.
    Hvordan pakker jeg den og sender den uten at den blir skadet?
    Det er en Scott Genius 710.
    Hvis det er noen som vet hvor jeg får tak i esker til å sende den i, setter jeg pris på tips! Ønsker at den ikke skal bli ødelagt på veien, så alle råd mottas med takk



     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Hei, har en som vil kjøpe sykkelen min og han vil at jeg skal sende den med posten, fra Akershus til Nordland.
    Hvordan pakker jeg den og sender den uten at den blir skadet?
    Det er en Scott Genius 710.
    Hvis det er noen som vet hvor jeg får tak i esker til å sende den i, setter jeg pris på tips! Ønsker at den ikke skal bli ødelagt på veien, så alle råd mottas med takk

    Hør med den lokale sykkelbutikken, de gir deg gjerne en pappeske.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Enkelt, gå til din lokale sportsbutikk å be om å få en sykkeleske av papp, alle sykler blir levert i pappeske.

    Så kan du kjøpe rørisolasjon og strips for å beskytte og sikre.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Enkelt, gå til din lokale sportsbutikk å be om å få en sykkeleske av papp, alle sykler blir levert i pappeske.

    Så kan du kjøpe rørisolasjon og strips for å beskytte og sikre.
    Finner jeg rør installasjon på rørleggeren eller må jeg reise til Oslo på f.eks Biltema?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg vil tro at rørleggeren kjøper dette på Biltema eller Jula og ganger prisen med 10 for eventuelt videresalg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I mangel på rørisolasjon kan man alltids bruke gamle tepper, gardiner eller noe.
    Blir det 2016 Genius med 2.8 dekk nå?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I mangel på rørisolasjon kan man alltids bruke gamle tepper, gardiner eller noe.
    Blir det 2016 Genius med 2.8 dekk nå?
    Synd Genius 710 var litt tung og vurderte å slanke den litt. Vurderte karbonfelger, lettere dekk satt opp slangreløst og 1*11 gir.
    Selger kun fordi den ikke blir brukt så mye jeg hadde tenkt. Litt synd å ha en så dyr sykkel stående inne.
    Vet ikke hva den skal byttes med. Bruker landeveissykkelen daglig til alt fra grussykling til å trekke sykkelvogna.
    Den halvfeite 2016 Genius med 2.8 dekk ser spennende ut, men koster også rundt kr 70000,- i lett utgave.

    22-21-20.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Etter et par turer med ny Assos T.équipe_s7 er det vel egentlig bare en ting å si: Jævla bra bukse! Jeg vil ha flere....

    Jeg passer forresten, utrolig nok, i medium. Litt usikker da jeg prøvde, men helt fint i bruk. Korte bein, lang rygg og kulemage, funker likevel.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    À propos Assos: Jeg er jo en skikkelig Giordanahore, helt uten Assoserfaring. Liker ikke det litt vel distinkte designet, spes på trøyene. Min mor kom innom i går med en "regnjakke du kan bruke når du skal sykle og det er kaldt". Jeg tenkte "uff da" i mitt stille sinn, men mamma har aldri bommet med et eneste plagg hun har kjøpt til meg hele mitt liv, og jommen gjorde hun det ikke nå heller. Hun dro en sJ.climaSchutz opp av posen, i XS og alt, satt som et skudd. Fin jakke altså (og uten Assos-dillet på). Så da venter vi bare på kaldt regn.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Assos ruler, av og til må man bare skjønne at mamma har skjønt poenget. )
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    XS, ja... Jeg har fortsatt et godt stykke ned til S, men lengdemessig er jeg der, så halvveis kan vi kanskje si?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    ....?
    Jeg kan også fortelle at XS sitter som et skudd, det gjør for så vidt S også.
    Driver voksne(?) menn(?) og diskuterer hvor småe trøyer de bruker?
    Jeg har 3 nå voksne døtre, og husker godt at dette var et tema i de nevntes tenåringsfase.

    Faren sykler glad og lykkelig som en ost rundt i XL.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det er jo relevant å diskutere størrelser ift forskjellige merker, siden det er enorme forskjeller. I Giordana bruker jeg f.eks. M i toppserien FR-C, men small i de andre seriene, mens den rimeligste serien ser ut til å være skåret for amerikanere, og her er XS for kort men likevel slapsete.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det var nå mest et sukk over dødvekten som kun er til nytte i utforkjøringene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    FFK, totte, frittfallskoeffisient. Dette har vi jo blitt enige om?

    Ellers, ja det er interessant. Nye bukser fra Assos er lavt skåret i livet, noe som gjør dem bedre egnet til 'sånne som meg' enn de tidligere. Nå kan jeg kjøpe sykkelbukse som passer beina uten å ta hensyn til overkroppen. Det er knallfint om man ikke bare er en småkvapsete MAMIL, men kort i beina og lang i ryggen på toppen av det hele.

    :D
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.896
    Antall liker
    26.738
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fant denne new vintage 1963 jersey i London i ett ellers dårligt utvalg! blev visst lagd i ulike farve mønster for att skille ryttere ut i sort/vit television den gangen.
    Passer fint til en -63 års mod:D

    sklei i en M-size
    P7091130.JPG
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.896
    Antall liker
    26.738
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En imponerande klattring av Froome idag! kjørte fra allt som var, trudde nog Quintana skulle klare og henga på.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Deilig F-Si, 812. Jeg har satt på 2.25 Rocket Ron foran på min, og kommer nok til å gå opp i dimensjon bak også. Once you go fat...
    Jeg har også byttet styreholker til Lizard Skins. Originalene er ikke spesielt komfortable synes jeg.

    #3: Jeg slapp i det minste å sprade rundt i sentrum med sykkelklær og hårete bein.
    Moralen i historien er


    BARBER BEINA!

    --

    Det ikoniske Peugeot-mønsteret finner man også hos Glåmdal Sykleklubb, og de har brukt det i minst 30 år. Sjef hovedsponsor.

     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    De draktene var jo helt sykt fete! Også står det Mapei på dem til alt overmål. Kuleste norske draktene jeg har sett, og er det en gammel klassiker er det jo bare enda bedre.

    Rocket Ron er fali på grus Val, de later til å gripe kjempegodt, og så plutselig ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man sykler da ikke med terrengsykkel på grus, Fidelio! ;)
    De har forøvrig endret på både gummiblanding og knaster (nå med seiper) på Rocket Ron, og det får gode anbefalinger som fordekk i terrenget. Jeg skal også opp i dimensjon bak, fra 2.1 til 2.25. Vet ikke om det blir Thunder Burt eller Racing Ralph ennå. Jeg sykler ikke i gjørma uansett.

    Gjorde noe uhørt i går, og handlet bekledning i en annen farge enn vanlig:

    YLVOL.jpg YLVOL.jpg Assos-Yankee-Sock-G1-Yellow-Volt.jpg

    Yellow Volt vinner.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    15.449
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    ^Deilig F-Si, 812. Jeg har satt på 2.25 Rocket Ron foran på min, og kommer nok til å gå opp i dimensjon bak også. Once you go fat...
    Jeg har også byttet styreholker til Lizard Skins. Originalene er ikke spesielt komfortable synes jeg.
    Enig i at holkene ikke er bra og de ble kjapt byttet ut med noen Crankbrothers Cobalt som jeg hadde liggende. Blir nok ESI holker etterhvert. Ang. dekk så er det litt rart at de har utstyrt endel av årets modeller med 2,1 og ikke 2,25 som i tidligere år. Merker at det er litt mer nervøst ved innbremsing og i svinger. Får slite noen uker på 2,1 før jeg bytter:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Til alt annet enn Birken er vel Racing Ralph å foretrekke?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    15.449
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Skal ha en ny racer til neste år og lurer på en CAAD 12 Ultegra. Interessert i en no-brainer, all round sykkel. Da jeg måtte kjøpe ny terrengsykkel p.g.a tyveri så rekker ikke lommeboka til neste års SuperSix. Innspill tas imot med takk:cool:

    image.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan ikke tenke meg annet enn at den funker. Kanskje bytte til noen litt mer sexy hjul?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Overnervøs, eller er dette noe å bekymre seg for?

    DSCN8456.jpg

    DSCN8454.jpg

    I forbindelse med utskifting av nedre styrelager oppdaget jeg noen tynne sprekker i lakken på utsiden av de ene gaffelbenet, og på innsiden av gaffelkrona. De er som dere ser såpass tynne at de er vanskelige å fotografere...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har CAAD 10 og lar meg ikke friste av andre racere så jeg antar at 12 er en vinner. Men hvorfor ikke disc?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn