Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så var vi i gang igjen da, med det kule av de tre store etapperittene.

    050-_GM19079.jpg
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    596
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    4
    Blir noen timer foran tv'n de neste 3 ukene. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en Facebook-event for Gylne Gutuer som det helt plutselig bare er fire daget til. Der ligger det blant annet en videosnutt av trening på Croonergutua:
    https://www.facebook.com/events/818193494902679/
    Er du i Hamar onsdag ettermiddag/kveld må du få med deg Hamar Kriterium, som går i byens indrefilet:

    Hamr Kriterium.png

    Start/mål er altså midt foran Basarbygningen på Stortorget, der det nye kulturhuset blidgjør med Miesiske arkitektoner. På sjøsiden passeres Koigen med sine sandvolleyballbaner, skatepark, strand og famøse stupetårn, og klokkespillet og Skibladnerbrygga. Etter en liten tur opp i kvadraturen går innspurten på nylig opprustede Strandgata.
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vi har en Facebook-event for Gylne Gutuer som det helt plutselig bare er fire daget til. Der ligger det blant annet en videosnutt av trening på Croonergutua:
    https://www.facebook.com/events/818193494902679/
    Er du i Hamar onsdag ettermiddag/kveld må du få med deg Hamar Kriterium, som går i byens indrefilet:

    Vis vedlegget 319869

    Start/mål er altså midt foran Basarbygningen på Stortorget, der det nye kulturhuset blidgjør med Miesiske arkitektoner. På sjøsiden passeres Koigen med sine sandvolleyballbaner, skatepark, strand og famøse stupetårn, og klokkespillet og Skibladnerbrygga. Etter en liten tur opp i kvadraturen går innspurten på nylig opprustede Strandgata.
    Håper å få med meg begge Valentino, blir artig :)

    Jeg synes dog ikke man skal nevne Ludde og Kulturhuset i samme åndedrag altså.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Derom må vi nok enes om å være uenige. Danskene har lånt mye. ​Ludde himself:

    IMG_0376b.jpg
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Et bygg skal jo også forholde seg til omkringliggende bygg, noe Ludde gjør bra selvsagt, og et veldig viktig aspekt ved god arkitektur synes jeg. Bildet du har postet over illustrerer jo poenget mitt perfekt. Linjene i bygget er også veldig slanke og elegante, som den gode modernist han er. Jeg synes kulturhuset i Hamar, med sitt mastodont-utrykk, ser ut som det forsøker å svelge hele Hamar sentrum. Det er også svært kaldt og lite levende på bakkenivå på tre av sidene, og henger over Strandgaten som en slags Death Star fra Stavvars.

    3503157493_5359647a.jpg

    OT- og arkitekturhatten av. La oss diskutere dette videre på onsdag.
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    596
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    4
    Blir noen timer foran tv'n de neste 3 ukene. :)
    Noen titalls timer - spennende å se hvordan Contador klarer forsøket på The double ?
    Ja, hadde vært moro om han hadde klart det. Tror dessverre at det blir veldig tøft, regner med at Froome, Nibali og Quintana kommer til å gi han bra kamp om serieren i Tour'n. :)
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    596
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    4
    Bra at han ikke ble hardt skadet, var selv en stund nervøs for at dette var mye verre. Vi som er glad i sykling husker jo hva som skjedde for 4 år siden i Giro'n.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Satt også med hjertet i halsen en stund her.....

    Etappen i dag er jo helt kung! Full bananas på alle fronter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skulle hovedstadens avdeling av Hifisyklistene eller OV&VK ønske å se Gylne Gutuer laiv i morgen så har NSB direktetog til Stange fra Oslo S med avgang klokken 0734, 0934, 1134 og 1334. Reisetiden er ca. 1t 10m, og det er god plass til sykler på et Flirt-tog.
    Stange Stasjon er akkurat der hvor rittraseen svinger inn på oppløpet, og 3 km fra den hysteriske inngangen på gutua Klassikerskjegget i postkassen. Hjem igjen går togene oftere: 1713 og 1813 er de mest aktuelle vil jeg tro.

    gg1hastrup.jpg

    Ottestad IL sykkel Gylne gutuer
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Dette blir kjepp, som vi sier på Hedmarken!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DSC_0708.jpg

    Hitec-maskinen på Klassikerskjegget i postkassen. Firedobbelt! Moberg i bukken, Heine med gule sokker, og lenger bak Bjørnsrud. De ser uorganiserte ut, ikke sant?

    DSC_0717.jpg

    Gotaas Johnsen hadde punktert på Gamle Stangeveg og var alene bak det jagende hovedfeltet med Ottestad ILs NC-leder i U23 Ingvild Tangen på dette tidspunktet. Men som den råsterke temporytteren hun er hadde hun tid til et Faen også! til oss som stod der.

    10-32-22.jpg

    Hun kjørte seg altså opp, gjennom hovedfeltet, og opp til lagvenninnene. Og så kjørte de lagtempo til mål med Gotaas Johnsen først over streken.
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Får vi litt mer utfyllende rapport Valentino?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg får skrubbsår-angst igjen av sånne bilder av svinger på grusvei, Valentino.
    Men kom gjerne med flere, jeg trenger å styrke psyken framover nå som jeg har ny sykkel igjen.
    Denne gangen en lett men stor mtb med 29toms hjul, en overraskende morsom og behagelig oppelvelse med så breie dekk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Angående vekt så er det litt artig at proffer og semi-proffer ikke bryr seg om det.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    De bryr seg jo om vekt så absolutt, en kilo mindre på sykkelen er supermye på lange klatringer og når marginene er såpass små som de er i proffsykling. Men det blir mindre relevant med 6,8kg-regelen, for alle sykler i proffsirkuset trenger uansett tyngre deler for å komme opp dit.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ikke pleid å sykle med computer i det hele tatt, men denne var så artig at jeg bare måtte prøve. Wahoo RFLKT, knøttliten dings som ikke er en computer i seg selv, men speiler Strava på telefonen. I tillegg har den innebygget barometer. Med andre ord får man alt man trenger, har jo fonen med uansett. 700 spenn, så ikke dyre greiene. Får se hvordan den funker.

    Vis vedlegget 315472
    Hur tycker du denna har fungerat Fidelio? Nöjd efter en stunds användande?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De bryr seg jo om vekt så absolutt, en kilo mindre på sykkelen er supermye på lange klatringer og når marginene er såpass små som de er i proffsykling. Men det blir mindre relevant med 6,8kg-regelen, for alle sykler i proffsirkuset trenger uansett tyngre deler for å komme opp dit.
    Tja, Astana sine sykler veier 7.1kg men de er vel ikke gode nok.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De bryr seg jo om vekt så absolutt, en kilo mindre på sykkelen er supermye på lange klatringer og når marginene er såpass små som de er i proffsykling. Men det blir mindre relevant med 6,8kg-regelen, for alle sykler i proffsirkuset trenger uansett tyngre deler for å komme opp dit.
    Var på vei til å skrive noe av det samme. Praktisk talt alt av sykler i Pro-Tour veier 6,8, pluss kanskje et par hundre gram. På toppen av det har man et enormt fokus på rytternes vekt, noe som fra tid til annen trekkes fram som forklaring på dårlige resultater, i betydningen at rytterne slanker seg syke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DSC_0795.jpg

    Opp langs Karl Johan!

    DSC_0841.jpg

    Croonergutua, tunet på Horne gård

    Rapport? Halleluja fra NCF. Halleluja fra rytterne. En innleggelse og to til legevakt. Flere skrubbsår.

    DSC_0734.jpg

    Skrubbsår er ikke noe, ottone, iallefall ikke om man er tøff jente. Sjekk også logoen på startnummeret.
     
    Sist redigert:

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    De bryr seg jo om vekt så absolutt, en kilo mindre på sykkelen er supermye på lange klatringer og når marginene er såpass små som de er i proffsykling. Men det blir mindre relevant med 6,8kg-regelen, for alle sykler i proffsirkuset trenger uansett tyngre deler for å komme opp dit.
    Var på vei til å skrive noe av det samme. Praktisk talt alt av sykler i Pro-Tour veier 6,8, pluss kanskje et par hundre gram. På toppen av det har man et enormt fokus på rytternes vekt, noe som fra tid til annen trekkes fram som forklaring på dårlige resultater, i betydningen at rytterne slanker seg syke.
    Det er nok ikke helt korrekt. Fra mekanikeren til nordmennene i VM vet jeg at syklene til Thor og Edvald aldri har vært spesielt lette. Sjekk også denne reportasjen om Dan Martins Cervelo S3, den veide 7,78 kg, altså en hel kg mer enn minimumsvekta. Pro bike: Dan Martin's Cervélo S3 | Cyclingnews.com
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vekt virkelig vært fokus hadde selvsagt ingen sykkel veid mer enn 6.8 kg. Man får jo hyllevare som veier sub 6kg og det å legge på vekt er jo null problem.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Holmestrand
    De bryr seg jo om vekt så absolutt, en kilo mindre på sykkelen er supermye på lange klatringer og når marginene er såpass små som de er i proffsykling. Men det blir mindre relevant med 6,8kg-regelen, for alle sykler i proffsirkuset trenger uansett tyngre deler for å komme opp dit.
    Var på vei til å skrive noe av det samme. Praktisk talt alt av sykler i Pro-Tour veier 6,8, pluss kanskje et par hundre gram. På toppen av det har man et enormt fokus på rytternes vekt, noe som fra tid til annen trekkes fram som forklaring på dårlige resultater, i betydningen at rytterne slanker seg syke.
    Etter et lengre tids fullskalaeksperiment kan jeg bekrefte at rytterens vekt påvirker ytelsen i noen grad ....
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jeg har ikke pleid å sykle med computer i det hele tatt, men denne var så artig at jeg bare måtte prøve. Wahoo RFLKT, knøttliten dings som ikke er en computer i seg selv, men speiler Strava på telefonen. I tillegg har den innebygget barometer. Med andre ord får man alt man trenger, har jo fonen med uansett. 700 spenn, så ikke dyre greiene. Får se hvordan den funker.

    Vis vedlegget 315472
    Hur tycker du denna har fungerat Fidelio? Nöjd efter en stunds användande?
    Superfornøyd! Liten og lett, og batteriet varer et helt år visstnok. Den kan konfigureres i det uendelige, men Strava støtter ikke dette enda, så hvis man bruker kun Strava kan man ikke forandre layouten på displayet. Jeg bruker Strava som vanlig, men har Wahoos app på i bakgrunn slik at jeg får displayet jeg vil ha på dingsen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Naturligvis spiller sykkelens vekt en rolle, som rytterens. Naturligvis spiller sykkelens aerodynamiske egenskaper en rolle, som rytterens (sittestillingens). De samme slags avveiinger og kompromisser må jobbes med. Innenfor spennet som finnes i toppidretten er det stort sett helt marginale forskjeller.

    Litt lettere sykkel gir gjerne litt mindre komfort eller litt dårligere kjøreegenskaper på en eller annen måte.

    Litt mer aerodynamisk sykkel ofte det samme.

    Syklister er gjerne så magre at eventuell vektreduksjon gir lavere ytelse/effekt i tråkket, altså dårligere motor.

    Litt mer aerodynamisk sittestilling gir gjerne lavere effekt, gir mer ubehag over lange distanser.

    Men om dette er aldri så marginalt, så er også forskjellene på resultatlistene marginale. Klart det jobbes med.

    Min sykkel er forresten ganske akkurat 6,8 med gromhjula. Jeg har tungt stem og styre av alu og en sadel som er oppgitt til å veie 260 gram. Ramma er ikke kjent for å være blant de letteste.

    Artig at Edvald trekkes fram, Pinarello som han har kjørt på i flere år er kjent for å være veldig tunge (de tyngste i Pro-Tour?). Og det er en artig kontrast til et lag som flere ganger har blitt beskyldt for å slanke rytterne sine syke. Husk også på at de fleste norske ryttere er langt bak når det gjelder klatring. De er, til syklister å være, tunge. Man bygger forskjellige sykler til forskjellige ryttertyper. Norske ryttere som eksempel gir nok en sterk utvalgsskjevhet.

    Balansepunktet i kompromissene er også annerledes for en stor og sterk spurter enn en liten klatrer. Det er noe annet å bygge til en spurter eller klassikerrytter i størrelse 57 enn til en klatrer i størrelse 51. Det er like klart at man bygger forskjellig for Zoncolan eller Stelvio og en nordfransk eller belgisk steinrøys.

    Men for meg har ingen av disse tingene noen verdens ting å si. Jeg har for lengst insett at en god sykkel for meg er pen å se på og god å sykle på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man vinner jo NC ritt på mtb med sykler over 10kg.
    Utstyrsfokuset begynner å bli ganske drøyt mens viktige ting som geometri er mindre viktig.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ikke pleid å sykle med computer i det hele tatt, men denne var så artig at jeg bare måtte prøve. Wahoo RFLKT, knøttliten dings som ikke er en computer i seg selv, men speiler Strava på telefonen. I tillegg har den innebygget barometer. Med andre ord får man alt man trenger, har jo fonen med uansett. 700 spenn, så ikke dyre greiene. Får se hvordan den funker.

    Vis vedlegget 315472
    Hur tycker du denna har fungerat Fidelio? Nöjd efter en stunds användande?
    Superfornøyd! Liten og lett, og batteriet varer et helt år visstnok. Den kan konfigureres i det uendelige, men Strava støtter ikke dette enda, så hvis man bruker kun Strava kan man ikke forandre layouten på displayet. Jeg bruker Strava som vanlig, men har Wahoos app på i bakgrunn slik at jeg får displayet jeg vil ha på dingsen.
    Tack, svår att få tag i, slutsåld i många butiker, men tror kanske jag ska gå för en när de är tillgängliga igen!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Man vinner jo NC ritt på mtb med sykler over 10kg.
    Utstyrsfokuset begynner å bli ganske drøyt mens viktige ting som geometri er mindre viktig.
    Det er jeg hjertelig enig i. På en av mine få fellestreninger med ordentlig sykkelklubb spurte en av de unge lovende om høyprofil karbonhjul. Som ansvarlig voksen syntes jeg det var på sin plass å fortelle at man blir betydelig raskere av noen vinteruker på Mallorca eller Gran Canaria.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn