Jeg har kommet til at "stilreglene" på landeveien må gjennom en total forandring. I gamle dager, dvs. før internettfora ble mainstream, var stilreglene en uskrevet greie som kun de innvidde kjente til og som effektivt ble brukt til å holde subben ute. Nå er de blitt amerikanernedskrevne gemene snobberegler som appellerer til Velominatilesende middelklasseførtiåringers indre queen.
Noe må gjøres, og den eneste løsningen er å forkaste neofyttenes logosentriske slavemarsj; deretter må stilreglene dekonstrueres. Sagt på en annen måte: Alt er lov, og det blir spesielt stilig med stæsj som ikke har noen åpenbar funksjon. Uomtvistelige og grove brudd på normal estetisk sans, nemlig lange bukser til kort trøye og sadeltasker, er selvsagt ikke lov. Men bortsett fra det synes jeg man skal go crazy.
Så da blir reglene noe sånt:
1) Ikke lange bukser til kort trøye.
2) Ingen sadeltasker.
3) Ellers er ALT lov.
Jeg har bestemt at reglene gjelder fra i dag. Neste gang jeg er i Frankrike skal jeg sykle på fatter'ns gamle gule og blå Corratec, med grønn hjelm, oransje dekk og ermeløs Mercatone Uno-trøye. Og lilla bukser. Hå-hå.