Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ingen grunn til sjenanse; det viktigste på langturer er å sykle sammen og ha det fint! Dessuten er det alltid mange stopp på en slik tur. I dag fant vi ut at Ekorre kanskje hadde setet litt for høyt, hvilket medførte forsøk på justering av setehøyde. Dessverre ødela vi, ved en ren inkurie, setepinneklemmen hans i forsøket. Dermed ble det noen ekstra kilometer til Drøbak Senter og Jernia (nytt Stravasegment: Jernia til utgang innendørs på Drøbak Senter), hvor de lånte oss verktøy, og Ekkorre måtte betale den nette sum av 2,50,- for en skrue og en mutter:

Et fint tre, en fin kirke og en fin sykkel. Pokker, høsten er fin. Avispapir på sensitive steder, and off you go

Vis vedlegget 162644

@totte: Hvis man skal snakke regelverk, har man like stor rett til å ligge to i bredden på veien (men ikke 3 faktisk), som bilister har til å kjøre der. Uansett er det omtrent like vanskelig å kjøre hensynsfullt forbi to syklister som ligger i bredden som det er å ta på seg en hatt, så jeg ser egentlig ikke problemet. Stakkars bilførere som mister seks sekunder av sin dyrebare tid pga noen som har like stor rett til å være på veien som dem selv... Poenget er at at det er ikke på bekostning av fremkommeligheten for andre trafikanter å ligge to i bredden på sykkel, og hvis man synes at de få sekundene man mister på å bremse ned og foreta en hensynsfull og ansvarlig forbikjøring er nok til å sette sitt eget og andre trafikanters liv i fare bør man vurdere hva slags føkkings møkkainnstilling man har i utgangspunktet. Jeg blir så jævla provosert av bilister som skal "fort frem" i trafikken, når det eneste de gjør er å skape farlige situasjoner.
    Over til noe hyggelig - om jeg ikke tar feil har dere vært på Oppegård kirke på Svartskog. Der har jeg tråkket i mine barnesko og blitt konfirmert. Mang en julaftengudstjeneste er tilbragt der i forventningsfull sitring, og begge mine foreldre er gravlagt der - KOSELIG Å SE :rolleyes:

Når det gjelder sykling og bilister er jeg redd alle gang og sykkelveien ødelegger mye for oss syklister. De er primært laget for lav fart og skolebarn. Bilisten dog, og det er gjerne de med +10 kg for mye og veldig dårlig samvittighet for dette, mener at det er der vi hører hjemme i 30-40 km's fart. Selv har de vel ikke sittet på en sykkel siden de var 10...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    @Fidelio. Du er iallfall ikke alene om å bli oppgitt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Stemmer at det er Oppegård Kirke, utrolig koselig kirke og et veldig trivelig sted. Ble skikkelig overrasket første gang jeg syklet opp til Svartskog, det er noe med stedet som minner meg om Cotswolds i England.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pokker, høsten er fin. Avispapir på sensitive steder, and off you go.
    Jeg har som målsetning å få bygget opp en garderobe som er slik at jeg uansett temperatur skal bruke minst mulig tid på påkledning.
    Que als - ASSOS of Switzerland
    Vil ta et par sesonger før jeg er helt på plass tror jeg, men tiden det tar å kle seg når temperaturen er under 5 grader er p.t. altfor lang.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Ja fy søren, er en skikkelig logistisk utfordring å få på seg alle lagene, og når man endelig er klar til å dra merker man at man må på toalettet og så må hele greia gjøres om igjen hehe.

I går var det kaldt, men frøs ikke i det hele tatt på noe tidspunkt. Dobbelt ullundertøy under sykkeltrøye og ullsykkelgenser på overkroppen, 3/4 bibs med ullstilongs over og tykke sykkeltights utenpå der igjen, ullsokker, plastfolie rundt skoene under skoovertrekk. Hodetørkle under sykkellue og hjelm. Puh, man blir sliten bare av å tenke på det. Og nå må jeg gå og ta på alt igjen, skal ut og sykle.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var +2, sol og 5 m/s da jeg var ute i går.
    Fukttransporerende sportsundertrøye, ulltrøye, Assos HaBu-jakke og en ullhals på overkroppen. Assos Fugucap under hjelmen. Assos T.607-bukse og beinvarmere med BonKa-tights over. Assos Fugu-sokker og Assos vinterskotrekk. Assos innerhansker og earlyWinterGloves.
    Målet er å kunne komme ned i to lag på overkroppen: Det er faktisk bare riktig jakke og et tyngre baselag som skal til.

Sees på Stava, hehe. Turen min blir nok kortere enn din; Jeg er gressenkepappa.

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    I dag var det kaldt i Oslo. Innover i Sørkedalen og Maridalen var det frost på bakken og ganske goldt, selv om Maridalen var vakker som vanlig om høsten. Første gangen jeg har følt at det har vært vinter i år :( Fikk tatt en "topptur" i Oslo som jeg har planlagt en stund men aldri fått gjort, helt ok men litt mye biler tidvis. Men så var det jo søndag da. Strava'n krasjet etter turen, kjipt fordi jeg prøvde meg på en bra tid ned fra Grefsenkollen.

Mon tro om dette er avslutningen på sesongen? Slik så det i alle fall ut fra Grefsenkollen i dag, brrrrr

bilde 2.JPG

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    I dag var det kaldt i Oslo. Innover i Sørkedalen og Maridalen var det frost på bakken og ganske goldt, selv om Maridalen var vakker som vanlig om høsten. Første gangen jeg har følt at det har vært vinter i år :( Fikk tatt en "topptur" i Oslo som jeg har planlagt en stund men aldri fått gjort, helt ok men litt mye biler tidvis. Men så var det jo søndag da. Strava'n krasjet etter turen, kjipt fordi jeg prøvde meg på en bra tid ned fra Grefsenkollen.

Mon tro om dette er avslutningen på sesongen? Slik så det i alle fall ut fra Grefsenkollen i dag, brrrrr

Vis vedlegget 162803
    Jeg var på vei inn Maridalen på første tur med Tarmacen i 15-15:30 tiden i dag og så en svart De Rosa i retning Oslo. Deg?

Apropos diskusjonen vi nettopp har hatt om forbikjøringer: Et kjerringnek skulle forbi meg rett før en sving der jeg holdt 35-40, kom selvsagt ikke forbi, lå ved siden av meg gjennom svingen og det kom bil i mot. Motgående bil og jeg bremset litt så ingen kom til skade, og totte viste damen fingeren i bakspeilet hele sletten etter passeringen. Sjelden slikt skjer meg på landeveien.

1.-inntrykk av sykkelen er at den er mye raskere enn Roubaixen. Den største forskjellen er når jeg reiser meg og trår, og kraften går mye bedre fra overkroppen og ned i hjulet, samtidig som den er mer villig til å stå i lodd. Styringen er mye mer nervøs. Om dette skyldes brattere styrevinkel (?) eller lettere hjul vet jeg ikke. Den er videre langt mer komfortabel enn jeg hadde fryktet.

Selv om tempen lå rett over 0 var det ikke kaldt. Slitne Ullvangsokker, sommersko og Birk neoprentrekk var i underkant, lang, tykk selebukse var nok. Ulltrøye under Specialized jakke (kan ikke modellnavnet, men den er ganske tykk i polyester og litt polyuretan, og passer en kompakt skrott) holdt fint, men lange armer hadde vært bedre enn korte som jeg brukte i dag, siden jakken ikke transporterer fukt på tilfredsstillende vis. Specialized Ultimate hansker og hjelm uten lue. Ikke skjerf eller hals. Forrige helgs ganske lange tur på Hadeland/Ringerike var med samme bekleding (lang superundertøytrøye i stedet for ulltrøye) i sure 0-4 C, og det var også kaldt kun på føttene.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Var nok meg ja totte, jeg svingte ned mot Kjelsås på vei ut men hvis det var lenger inn i dalen var det sikkert meg. Helsorte klær og rød hjelm. La ikke merke til deg tror jeg, var rimelig pumpa etter litt vel mange mil og høydemeter på kort tid. Hvor var det akkurat vi passerte hverandre?

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Synd Stravaen klikket Fidelio, hadde vært artig å få sett tiden din opp Grefsenkollen.
    Ser forresten det er 2 andre som har syklet segmentet Jernia til utgang Drøbak Senter! Han ene har 39 kmt , noe som må være en feil

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Tror ikke det gikk så fort opp til Grefsenkollen i dag gitt, var helt på slutten av en lang tur. Nedover, derimot..

Tror han som er KOM på Jerniasegmentet har syklet på veien langsmed senteret.

Ang forbikjøringer totte, det der er typisk, bilister skal så fort som overhodet mulig forbi syklister av en eller annen grunn. Biler imot? Null stress, peis på! Så en del prakteksempler i Maridalen i dag når bilister skulle forbi stakkarer på rulleski. Ned Theresesgate var det en som skulle lukeparkere og hadde en bil bak seg. Idioten bak presterer da først å tute på han som skal parkere, før han kaster seg ut mens jeg kommer rett imot. Jeg tror rett og slett noen er mindre intelligente, men jeg blir like overrasket over at slike mennesker eksisterer hver gang jeg ser dem i aksjon.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Var nok meg ja totte, jeg svingte ned mot Kjelsås på vei ut men hvis det var lenger inn i dalen var det sikkert meg. Helsorte klær og rød hjelm. La ikke merke til deg tror jeg, var rimelig pumpa etter litt vel mange mil og høydemeter på kort tid. Hvor var det akkurat vi passerte hverandre?
    Jeg tror det var snaue 2 km nord for avkjøringen til Kjelsåsveien. Grå og sort hjelm, sorte klær, hansker, sko og sykkel. Sikkerhet er oppskrytt.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som at det var det for i år. Det skal snø kraftig i natt og videre er det under null. Så regn og +2-5 helt til langt ut i neste uke.

På ønskelisten står et par Assos-plagg:
    Jakke for 0-8 grader iJ.BonKa.6 Cento. Den hadde vært kjekk i dag. HaBu-jakken blir for kald når man sykler i temperaturer omkring frysepunktet.
    Baselag winterInteractive. I dag ble det armvarmere, ulltrøye og polyestertrøye under jakken og i tillegg en hals.
    Regner med å slå til på et tilbud utpå våren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sikkerhet er oppskrytt.
    Den tanken har jeg tenkt flere ganger. Ikke at dere kler dere uelegant, det går knapt å tenke seg en mer uhyrlig påstand. Men helsvart i trafikken blir jeg ikke med på. Jeg hæler ikke refleksvestgult, men knallrødt er estetisk akseptabelt og sikkerhetsmessig overlegent svart. Må bare få fiksa glidelåsen på rygglomma i jakka mi. Castelli lager fine klær i pent og funksjonelt snitt, men himmel og hav så dårlig kvalitet det er på en del av det.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Jeg har hvite skoovertrekk da, supersynlige! Og det er jo tross alt sol ute.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Craft har mye veldig bra sykkeltøy som ofte har refleks.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Muligens noe i underkant med bare skotrekk? Men, men. James Dean mente vel noe om å etterlate seg et pent lik, ikke sant?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvit hjelm er ikke så dumt. Tror jeg kjøper den nye strømlinjeformede Giroen som er laget for norske temperaturer til våren.

47744-largest_giroairattack1.jpg

Forøvrig irriterer det meg litt at det er såpass mye svart i mange av de de "hvite" Assosjakkene, BonKa f.eks:

assos-ijbonka-jacket-11-med.jpg

Men den refleksstrikken er fin, og glidelådene er også reflekterende.

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.181
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Med så fint vær i Oslo i dag så ble det en tur til Kikut. Litt kaldt på tærne etterhver, men sånn må man regne med:)

Kikut.jpg

Ellers så blir det flere turer på min ganske nyinnkjøpte racer neste år!
    SST_3.JPG

Håper på kort, men snørik vinter:rolleyes:

OU812

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tøft!

Personlig håper jeg på en kort, tørr, varm og snøfri vinter. Men så er jeg gammel og pysete....

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Fin sykkel! Bonus for kun én flaskeholder. Men fjerne noen spacere under stem?

Husk hva Bruce Dickinson sier:

drop.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Briller (om du bruker det da) som ikke begrenser sikten oppover er lurt.
    Fujien er veldig kul. Det viktigste er at den passer deg.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Tiddelibom på Hedmarken, gitt. La oss trøste oss med et ekstranummer Pinarellotortur:

[video=youtube;Ee54EP-nho4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ee54EP-nho4[/video]

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK. Det måtte jo nesten være noe jeg ikke hadde fått med meg. ;)

Kjente til SNL/Cowbell-sketsjen, men hadde ikke fått med meg navnet.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mine Conti GP4season har hatt det. Bakdekket begynte å bli småslitt, og for et par uker siden fikk jeg årets punktering (pang!) på nylagt gruskrone på veien hvor vi bor. Det var heldigvis på veien hjem, slik at det ble ca. 60m å sykle på flatt forhjul. GP4season i 25mm har fungert fint og trygt som allrounddekk, men de støyer endel så jeg har lett litt etter erstattere.

Vittoria Pavè kommer i 25 mm, men den grønne sideveggen skjærer noe vanvittig mot Celeste.
    Vittoria SR er som Pave, men i 24mm og med sorte sidevegger.

Det ser ut som at det ikke er gjort noe spesielt for å beskytte sideveggene på disse Vittoriadekkene, men det tror jeg har noe for seg på grus. Contidekkene har fått endel bank der og tålt det bra. Men som sagt: Something else.

Schwalbe Ultremo DD skal rulle godt, ha god sideveggsbeskyttelse og ha godt grep også i vått og kaldt vær, har ikke noe mønster som kan synge, og de kommer i 25mm. Så får jeg tåle litt logoloverload. Vi prøver dem.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Clinchere fra Challenge er kanskje også noe å vurdere? F.eks Strada 25.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, ja, kanskje. Jeg er litt forelseket i sideveggsbeskyttelsen på de svalene, bare.

Tilbake til Mr. Walkens drop, gambling, og ryggplater. Herlig innblikk i et stykke japansk kultur:
    Keirin: Speed Racers

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Japanerne er snåle. Skal faktisk dit om en uke, blir spennende å se landet.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    På den lokale sykkelsjappa i Draguignan (en by med ca 60 000 innbyggere) hadde de et voldsomt utvalg i morsomt stasj, ble helt paff. Frankrike er et land der alle syklister over femti kjører rundt på topprammene til Look eller Time, med hjul som man blir fuktig i øyekroken av å beskue. Uansett, sjappa hadde mange par av disse, og jeg fikk holde i dem i noen minutter:

27774_00_d.jpg

Må da være de ultimate siklehjulene? Det er jo nesten umulig å forsvare noe slikt for en mosjonist, men fy pokker så vakre de var. I en annen klasse mht inntrykket de gir en alle de andre dyre hjulene fra Campa, Mavic, Corima osv. Forresten koster de omtrent det samme som forsterkeren min, så det kan da ikke være så ille?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vel nevnt før at jeg digger den nye grafikken og navnenomenklaturen til Lightweight/Carbonsports Gmbh. :)

Helkarbonfelger og åpne dekk er sikkert bra etterhvert, men jeg hadde ikke valgt det på alpetur eller sykle i Toscana. Delaminering i 50 kan fort koste.

Et duperhjulsett med alufelger fra f.eks. RAR (Roues Artisanales) er posh. Og så kan man kle seg i plagg fra Assos, Rapha, eller øverste nivå Castelli eller Giordana, og ha en dyr ramme med en eller annen toppnivå gruppe.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Skikkelige aluhjul er barskt, enig. Å trene på dyre konkurransehjul blir bare feil. Men de var fine å holde i.

Ambrosio Reine du Nord tubs med Recordnav koster ca. 6000,- ink moms til Norge, veier 1500 gram og må være bænkers. Har lyst på dem, får se i løpet av vinteren. Da blir i så fall Zondaene til overs.

Jeg synes for øvrig klesmerker med for tydelige logoer all over ikke er bra, men det er kanskje bare jeg. Mulig andre regler må gjelde for sportstøy enn for vanlige klær. Understated er en dyd, men i all sin understatedhet er f.eks. Rapha omtrent så langt fra understated som man kan komme.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Etterpå skal jeg sykle siste etappe i Amstel. Begynner om 35 minutter ( på tacx flow multiplayer altså ;) )

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rapha er særdeles distinkt, og det synes jeg er bra. De har vært og er trendsettere, og etterdilterne kommer. Til og med de store gamle merkene har begynt med slike "jeg også"-kolleksjoner nå.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    @ou812r: Fin sykkel men når skal du kutte styrerøret/fjerne spacere?

I dag er jeg nok en gang imponert over hva Bricanyl og magnesium/elektrolytt-tabletter (high 5) gjør med formen, hvorfor jeg ikke begynte med det tidligere skjønner jeg ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn