Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her i tråden som har erfaring med gps-navigering på sykkel i Oslomarka og/eller ulike gps-dingser? Som fersk mosjonssyklist vurderer jeg å kjøpe meg en sykkelcomputer med kart-funksjonalitet og navigering, så jeg kan utforske marka på sykkel (og jeg er horribel på å lese kart). Virker som det er Wahoo Elemnt og Garmin 1030 som er go-to dingsene for øyeblikket.

    Det jeg lurer på er egentlig hvilke kart som har best oversikt over stier i marka. Wahoo ser ut til å bruke Open Street Map, mens Garmin har sine egne proprietære kart (og så kan man i tillegg laste Open Street Map over på Garmin også).

    Sånn ellers virker det som om folk generelt er mer fornøyd med brukervennligheten hos Wahoo, men det Garmin kan gjøre som ikke kan Wahoo kan er å lage nye ruteforslag automatisk hvis man kommer vekk fra den ruten man hadde laget på forhånd.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Norgeskart på mobilen kombinert med å planlegge på forhånd.

    Kart på computer høres bedre ut enn det er.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Test gjerne ut.no appen til DNT også. De vanlige turkartene med det meste av stier inntegnet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips! Skal sjekkes ut.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du kan bruke trailguide.net

    Desverre har denne sden fått fotfeste i Norge. I resten av verden er trailforks det beste. GPS sporingen fungerer dårlig på trailguide på min telefon.
    Ellers er kart det beste, for da blir du faktisk kjent
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Navigering tror jeg jaggu heller jeg ville gjort på telefon enn på Garmin 810.

    Jeg kjøpte den med en tanke om at det kunne være fint å rote seg bort, og finne veien hjem med kartet på Garmin. Det viste seg at det er for smått, og at det er for tungvint å zoome inn og ut i kartet for lesing (trykke på zoomknapp, så pluss og minus, så på hånd a la pdf for å dra utsnittet hit og dit). Google maps på telefonen er mye greiere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Papirbasert friluftsliv? Pføy!
    Jeg bare svimer rundt på måfå og ser om jeg finner noe fint.
    Også forteller jeg skrøner om det etterpå som ikke kan motbevises siden det ikke forelegger dokumentasjon.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for flere gode tips ang navigering! Det er mulig jeg bare skal prøve meg litt fram med kart og mobil-GPS først. Så ser jeg hvor langt jeg kommer med det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En liten Garmin/Wahoo sak er uansett kjekt med tanke på treningsleir og motivasjon.

    Begge merker er kjempebra
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    5.345
    Sted
    oslo
    IMG_3650.jpg

    Etter flere år på den gamle DBS daccordien var det nå endelig på tide å ta steget opp til en moderne sykkel.
    etter mye googling falt valget på en Cannondale CAAD 12 ultegra.

    DSCN6483.jpg

    ikke like stilig som daccordien kanskje, men forhåpentligvis en hel del bedre å sykle på.


    har aldri prøvd gir på bremsehendlene, og den veier jo ingenting!!
    gleder meg ekstremt til å ta den ut på en tur nå i ettermiddag!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har blitt endel sykling de siste ukene. Har hilst litt for ofte på underlaget også. Høyre skulder ut av ledd to ganger, men jeg klarer å dra den på plass selv. Gikk over styret og dunka huet i en stein i pinsen på hjelmen tok kvelden, krasja i et tre forrige helg.

    Men i helgen var det bare velstand. Stian Benkø og jeg var på sykkeltur fra fredag til søndag i Sandefjords skjærgård. For et vakkert område. Vi overnattet på Knattholmen begge nettene. Jeg lå i telt, mens Stian kun brukte en myggnetting over soveposen. Parkerte i Solnes og cruiset ned til Knattholen på fredag. Vill kåling og bushing og bæring i nærmere en time da vi hadde tenkt opp oss på en lokal topp, men fant ut at det ikke fungerte, så det ble retrett. Syklet ut på Knattholmen og fant eldorado. Byggotto og god bacon til middag. I varmen ble det for meget.
    På lørdagen trillet vi inn til Sandefjord og syklet kyststien opp og ned på Vesterøya, inklusive endel feilsykling. Et bad ble det også.
    Middag på lørdag ble enkelt. Foccacia, fylte dadler, aioli, spekeskinke, med mer. Ek mokkapudding med bær til dessert. Enkelt og godt. Kveldsbad for å vaske og kjøle ned skrotten før natten. Søndag syklet vi på grusveier, stier og mindre, lokale veier tilbake til Solnes.

    Særdeles fin tur i varmen. Ble elleve timer på sykkelen totalt og massevis av smiles per hour.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne ville totte elsket:

    3 ryttere kledd i Ottestaddrakter (vi altså) plankrysser E6 på en av de mange rundkjøringene som har poppet opp som paddehatter nå i utbyggingen. Når vi er vel inne i rundkjøringen bestemmer en vellastet Peugeot 407 seg for å bryte vikeplikten. Rytterne stopper ikke, så det må Peugeoten. Vi kjefter ham ned mens vi passerer 20 cm foran støtfangeren, og ser 5 langfingre reise seg i bilen. Vi gir tre langfingre tilbake og fortsetter. Mmmmmake my day.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Papirbasert friluftsliv? Pføy!
    Jeg bare svimer rundt på måfå og ser om jeg finner noe fint.
    Også forteller jeg skrøner om det etterpå som ikke kan motbevises siden det ikke forelegger dokumentasjon.
    Det minner meg om en kursleder da jeg for en million år siden tok "Båtførerprøven".

    Han introduserte oss for "Bollenavigasjon".

    Man drar i vei med båten og etter en passe tid finner man en kai, fortrinnsvis ved et større eller mindre tettsted. Man legger til ved kaien, fortøyer bårten og finner stedets konditori. Der kjøper man en pose boller betaler og går tilbake til båten. På posens utside vil man kunne lese navnet på stedet der man er. Rett og slett genialt, men om det er brukbart for syklister vet jeg dog ikke.:rolleyes:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og nå: Gylne Gutuer Sykkelfestival. Like slitsomt og moro å lage norgescuphelg med Norges kuleste sykkelløp hver eneste gang.
    Opp 0500 i morgen for temporittet Mot Klokka med 238 påmeldte. Opp sikkert like tidlig på søndag for støv støv støv støv støv... og 296 påmeldte. #lettherebedust
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.801
    Antall liker
    5.449
    Sted
    Holmestrand
    Og nå: Gylne Gutuer Sykkelfestival. Like slitsomt og moro å lage norgescuphelg med Norges kuleste sykkelløp hver eneste gang.
    Opp 0500 i morgen for temporittet Mot Klokka med 238 påmeldte. Opp sikkert like tidlig på søndag for støv støv støv støv støv... og 296 påmeldte. #lettherebedust
    Det er så flott at noen ser gleden i å gjøre et offer for andre!
    Ildsjeler som du blir altfor lite sett, og det er altfor mange som ikke kjenner sin besøkelsestid når arbeidsoppgavene som muliggjør slikt som Gyldne gutuer skal fordeles!

    Det du gjør er flott, og du er en pryd for din stand!
    Da er det sagt!
    :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har blitt valgt ut til undersøkelse av TØI. Sliter tungt med å copy-paste på jobb-PC, men takket ja til å bli intervjuet.

    Her er det jeg forsøkte å få fortalt:

    Tilretteleggingen for syklister fungerer ofte særdeles dårlig.

    Eksempler på dette er sykkelfelt som starter og stopper på de merkeligste steder, og på de merkeligste måter. 90-gradersknekken ut i veien ved Ljabru er en studie i dumskap. Hvilken del og retning av veien som er tilgodesett med sykkelfelt er til de grader ugjennomtenkt. Retning opp fra Hauketo til Ljabru trenger sykkelfelt, Ikke en meter i retning ned fra Sæter til Ljabru trenger det. Det er tross alt 40-vei, og syklister flest klarer å holde grei fart, om ikke alle holder fartsgrensen. Strekningen mellom Holtet og Sportsplassen har fått sykkelfelt ned, men ikke opp. Hvem trenger å skilles fra biltrafikken? Syklister som holder 40-60 km/t, eller syklister som holder 15-20? Det finnes også flere steder med sykkelfelt på fortau. Å tro at fotgjengere klarer å skille hvor gående og syklister skal være er mer enn naivt. Det er rett og slett idiotisk. Det samme med sykkelfelt mellom venteskur og busslommer som ved Tveita. Folk som venter på bussen ser etter bussen, og ser bussen når den kommer. Syklister ser de ikke. Dette er noen eksempler på at syklister som deler arealer med gående stort sett tvinges til å holde fart som om de var gående.

    Voksne syklister hører hjemme i veibanen sammen med andre som holder fart, ønsker effektivitet, og kan følge trafikkreglene. La fotgjengerne være det de er, saktegående, ved siden av hverandre i full bredde, fullstendig uforutsigbare, og la dem være alene.

    Noe jeg har glemt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Du har dekket det viktigste syneset jeg. Totte ville utvilsomt applaudert.

    Mener du Sæter-Ljabru, Sæter-Hauketo eller Ljabru-Hauketo, forresten?
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du kunne sikkert nevnt hvordan sykkelpendler-strekningen igjennom Oslo sentrum kun ser ut til å være designet til de som jobber på Aker Brygge eller på Oslo Rådhus, da den relativt ryddige (sett opp mot hvordan det er mange andre steder) sykkelhovedveien både fra øst og vest ender opp i et voldsomt anarki på strekningen forbi aker brygge og rådhuset.

    Du kommenterer unødvendige sykkelfelt i enkelte nedoverbakker. Helt enig i det du sier om det, men det er også mye unødvendig bygging av sykkelfelt utenpå fortau på strekninger hvor det uansett knapt finnes gående, i motbakker som er så bratte at det kun er den drøyeste landeveiseliten som vil klare å holde noenlunde tempo oppover.
    Veiene er ofte så smale på slike steder at sykkelfeltet ender opp med å måtte brukes til biltrafikk, eller at det ihvertfall ikke føles trygt å bli passert av en bil i kjørebanen når man selv sykler i sykkelfeltet. På enkelte korte strekk fjerner man gjerne 50-200 sårt trengte parkeringsplasser på grunn av slike (etter min mening) unødvendige prosjekter, noe som ikke akkurat gjør ikkesyklister særlig vennlig innstilt til sykkeltilpasningene som gjøres. Slike steder kunne man like gjerne kjørt oppoverbakkesykling på fortauet og nedoverbakkesykling i veibanen, spart masse penger, beholdt masse parkeringsplasser og gjort det både tryggere og hyggeligere å sykle.
    I "verste fall" gjør fortauet litt bredere så det er bedre plass til alle.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Funker ikke rundt Akershus Festning greit? Jeg pleide å sykle der da jeg jobbet på Aker Brygge og skulle hjem til Nordstrand. Men ut Aker Brygge og forbi Nesoddbåten og over plassen var "interessant". Dvs det gikk jo fint så lenge jeg holdt veldig lavt tempo. Alternativt syklet jeg Rådhusgata som jeg husker som relativt grei bortsett fra at det er en del kryss der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Da er jeg med. Får få med noen politikere på nachspiel og få vedtatt En Jævlig Stor Bru eller noe slikt. Ikke så lett å se hvordan den nøtten der skal løses sånn helt uten videre siden det er mye folk i alle retninger der nede og ymse "attraksjoner" på begge sider av plassen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi er jo mestere i å bruke penger på tunneller, så dette bør jo være en fin anledning til å blåse et par hundre millarder på "Havnetunnellen" eller noe slikt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Her er en fart.- og høydeprofil fra min daglige sykkeltur til jobben. Ruten starter i Sæter-området på Nordstrand, ut Ekebergveien og ned mot Hauketo, ut Ljabruveien og ned Herregårdsbakken ,over motorveien på broen og så langs Mosseveien inn til Bjørvika.

    Jeg sykler ikke spesielt fort, men heller ikke spesielt langsomt. Jeg kjører forbi ganske mange på min daglige tur, men blir også forbikjørt av en del ivrige folk på racersykkel.

    Som man kan se av hastigheten er jeg bare unntaksvis oppi noe som er fartsgrensen på stedet, og det er i nedoverbakker. I tett trafikk vil jeg være et hinder for biltrafikk, men i betydelig mindre grad i rushtrafikken som går temmelig sakte inn og ut av Oslo. Denne rutern er for øvrig fin - strekningen før gang/sykkelveien langs Mossevein som uansett er omtrent kjemisk fri for fotgjengere foregår stort sett uten at biler skal samme retning som meg. Langs Mossveien er det selvsagt tett trafikk, men der er uansett sykkelfeltet helt adskilt fra veibanen og eneste hinder av betydning er lyskryssene mot Ulvøya (nesten aldri biler som kommer), lyskrysset ved Nedre Bekkelaget (her må jeg ofte stoppe) og utkjøringen ved Kongshavn - som regel uten hinder, men det kan slumpe til å komme en lastebil nå og da. Og til slutt over Dronning Eufemias gate, men da er turen uansett så godt som over for min del.



    fart.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Så ut som et flott ritt.
    Min søndag ble tilbragt oppi bratthenget i Hafjell der vi brukte spett, krafse, hake og spade og gjorde noen utbedringer på løypa.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten navn.jpg

    Her er min siste tur til jobb. Ikke spesielt fort, men trening og pendling i samme slengen. Holmlia-Hauketo-Labruveien til Mosseveien-Kongshavn-Oslo Hospital-Grønlandsleiret-Åkebergveien.

    Der det går på fartsgrensa, eller litt over, er nedover. Siste stubben av Liakollveien og Ljabruveien fra Hauketo til Mosseveien. Begge steder går det nesten like fort uten å trå.

    Argumentet mitt om tilrettelegging er at man skal tilrettelegge for der stigningen begrenser farta før man begynner på de stedene hvor det kun er vettlaus overforbruk av bremser som gjør det.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg trenger snart et par nye pariserdekk. Skal jeg ha FMB? Dugast? Vittoria? Eller nye Veloflex? Noe annet? Til 'ritthjulene'.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vittoria Corsa G+ skal være da shit. Ellers virker som alltid Veloflex. FMB er mest bling og Dugast har endel fabrikasjonsfeil, faktisk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mine Pavé er 27, vet du om Control 28 er en mme bredere akkurat? Det er plass til Pavé i Oltre, men ikke mye mer, Scwalbe Pro One 25 på DT R460 ble såpass trangt at jeg har lite lakk igjen under gaffelkrona etter en regnværstur....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oltre (fra originalen til XR4) er nominelt for 25 mm dekk max (4 mm klaring rundt baut slik ETRTO foreskriver). Jeg har lest rapporter om at Corsa-dekkene, i det minste de åpne, gjerne løper 1 mm over spec, si 26 mm målt på 15c for et 25 mm dekk. Pariserdekkenes faktiske tverrsnitt vet jeg intet om.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.851
    Torget vurderinger
    4
    En liten sjekk med sykkelkommentariatet så man ikke kjøper katta i sekken....

    Noen som bruker Garmin Egde 130 ?

    Som flere andre har jeg vel kommet til at behovet for kart på skjermen ikke helt er til stedet, og de få gangene det er det så finner man frem telefonen likevel.
    Ei heller er jeg i nærheten av å gidde å analysere all verdens treningsdata eller programmer. Så Edge 1030 eller lignende blir bare overkill. Edge 25 er jo ganske knøttliten. Edge 130 virker som et greit kompromiss et sted i mellom, eller ?

    Burde vel funke med Wahoo Tickr pulsbelte ?

    Garmin-Edge-130-6.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå vet jeg at landeveisfolket av en eller annen grunn ser ut til å dominere her inne, men jeg tillater meg allikevel å spørre; Er det noe særlig til aktivitet blant forumets stisyklister i hovedstaden?
    Jeg merker at jeg ønsker å sykle mer enn bare til og fra jobb. Jeg vil kjøre mer sti. Men jeg er både snobbete på hva jeg skal kjøre på (minst mulig grus), jeg er sær på hvem jeg vil sykle sammen med (sliter med strebere, ekstremt utadvendte og kondisjagere) og har patetisk dårlig form og liker i tillegg å kjøre sakte, men foretrekker teknisk, naturlig sti. Med mye pauser og nerding på linjer og dårlige bortforklaringer.

    Nå har det seg slik at godværssyklisten i meg ihvertfall ikke har noe å klage på for tiden. Så da gjenstår det at jeg ikke liker å sykle alene.
    Er det noen som kjenner seg igjen og som ser muligheter for rullende selskap?

    Selv holder jeg til på østsiden med nærhet til Trulsen og Pjonærn og sånt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn