Sykkel intresserte!!!

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Justering av gear!

Jeg har en superhybrid av typen Musing, på denne står det Tiagra gear. Dette er så å si en racer sykkel uten bokkestyre, pluss at det er 3 tannhjul foran!

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg justerer gearet til tannhjulene foran?

Jeg er veldig nybegynner, og har prøvd å stramme og slakke vaieren, prøvde å skru på to små skruer nede på skiftern uten hell......

Takk for alle tips!
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Hei!

Regner med du har problem med å få kjedet opp på det høyeste tannhjulet?

I så fall ville jeg strammet litt wiren. Det er vanlig at den strekker seg litt.
Litt dumt du prøvde skruene, får håpe du ikke har skrudd deg helt vekk ;)

Hvis ikke det hjelper ville jeg reist innom en sykkelsjappe, dem kan sikkert fikse det på 10 min.


Mvh Terje
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Takk for interessen!!

Har egentlig mest problem med at giret hopper over det mellomste tannhjulet den enne veien.

Ja, det kan hende at jeg har justert meg bort, men prøvde første å stramme og slakke vaieren uten hell dermed prøvde jeg de to små skruene. De virket veldig løse, skal dem være det?

Kansje det finnes noe bra litteratur om sykkelvedlikehol og justering av gear. Men i første omgang blir det vel en tur til et verksted..... :(
 

kairob

Medlem
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
38
Antall liker
2
Kanskje du kan få hjelp her: http://parktool.com/repair/
Klikk på "derailleur systems" på sykkelen på den siden, så finner du diverse fremgangsmåter for justering.

Jeg synes i alle fall at det er mange bra mekketips på parktool sin hjemmeside som er greit forklart for nybegynnere også.
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Veldig bra link KRK, den gikk rett inn som favoritter hos meg. Etter en rask titt så virket den veldig bra, det eneste er den ikke er på norsk, men det går nok greit tenker jeg :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Tenk som følger:

Wiren skal justeres slik at selve gearspakens trinn stemmer med kjedeføringens posisjon. Det vil stort sett si at du justerer wiren slik at det funker bra å gire fra nedre til midtre drev, og fra øvre til midtre drev.

De to skruene er endestopperne. De er der for at ikke kjedeføringen skal kunne trekkes så langt ut at kjedet hopper av, og at den ikke skal kunne falle så langt inn at kjedet hopper av. Disse slakker du først en hel del. Så justerer du wiren først, deretter justerer du endestopperne slik at kjedeføringen akkurat klarer å ta med seg wiren til øvre og nedre drev.

Når du er ferdig tester du med kjedet på ulike drev bak slik at du ser at du har justert med nok marginer begge veier. Dersom sykkelen eller noen av delene er nye kan det også være at du må gjenta finjusteringen om kort tid.
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Tenk som følger:

Wiren skal justeres slik at selve gearspakens trinn stemmer med kjedeføringens posisjon. Det vil stort sett si at du justerer wiren slik at det funker bra å gire fra nedre til midtre drev, og fra øvre til midtre drev.

De to skruene er endestopperne. De er der for at ikke kjedeføringen skal kunne trekkes så langt ut at kjedet hopper av, og at den ikke skal kunne falle så langt inn at kjedet hopper av. Disse slakker du først en hel del. Så justerer du wiren først, deretter justerer du endestopperne slik at kjedeføringen akkurat klarer å ta med seg wiren til øvre og nedre drev.

Når du er ferdig tester du med kjedet på ulike drev bak slik at du ser at du har justert med nok marginer begge veier. Dersom sykkelen eller noen av delene er nye kan det også være at du må gjenta finjusteringen om kort tid.
Hvor stram skal vaieren være, akkurat slik at jeg får gire opp og ned? Og så deretter justerer jeg endestoppene, den ene på det minste tannhjulet og den andre på det størrste tannhjulet, har skjønt deg riktig?

Detta høres jo kjempe lett ut ;D så i moregn blir det vel en tur på syklen tenker jeg :)
 
O

OldBoy

Gjest
Litt off-topic i forhold trådstarten, kanskje, men fortsatt relevant i forhold til trådtittelen "Sykkelinteresserte!!!":

Etter en lang vinter langs saltede veier og sykkelstier, er alle mine justeringsskruer rustet fast. Ikke lett å vaske sykkelen ofte nok når kuldegradene tar overhånd. Så spørsmålet er: Hvordan får jeg løsnet fastrustede skruer, slik at jeg igjen kan justere bremser, gear etc.???

Alle tips mottas med takk! Har prøvd rustløsende spray'er uten hell, bare så det er nevnt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Hvor stram skal vaieren være, akkurat slik at jeg får gire opp og ned? Og så deretter justerer jeg endestoppene, den ene på det minste tannhjulet og den andre på det størrste tannhjulet, har skjønt deg riktig?

Detta høres jo kjempe lett ut  ;D så i moregn blir det vel en tur på syklen tenker jeg :)
Du har forstått rett med ett untak. Wiren strammes av fjera i selve kjedeføringen. Dermed kan du stramme den så mye eller lite du gidder uten at det påvirker selve wirens stramhet. Wiren er passe stram når gearet fungerer for å si det sånn.
 
B

bamsemann

Gjest
De to små skruene på toppen er for å stenge girets bevegelse utover og innover, den ene står det high på og den åpner/stenger girets bevegelse utover, så hvis kjede hopper over øverste tannhjul skal du skru ned high skruen til kjedet ikke lenger kan hoppe over.

Skrur du skruen for langt ned vil ikke kjedet klatre til det største tannhjulet.

Den andre skruen står det low på, og åpner/stenger girets bevegelse innover. samme prinsipp.

På den venstre spaken har du en stramme tromme hvor du kan justere vaieren, du strammer mot klokka og slakker med klokka.

Lykke til!

Bamsemann... :)
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Hei igjen!

Nå har jeg fått justert giret. Nå går det som en drøm! Det tok meg bare 10 minutter å justere den inn etter alle disse gode tipsene her inne! Dette er noe nesten alle kan gjøre....

Takk til alle sammen ;D ;D ;D
 
Topp Bunn