Sykkel intresserte!!!

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Justering av gear!

Jeg har en superhybrid av typen Musing, på denne står det Tiagra gear. Dette er så å si en racer sykkel uten bokkestyre, pluss at det er 3 tannhjul foran!

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg justerer gearet til tannhjulene foran?

Jeg er veldig nybegynner, og har prøvd å stramme og slakke vaieren, prøvde å skru på to små skruer nede på skiftern uten hell......

Takk for alle tips!
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Hei!

Regner med du har problem med å få kjedet opp på det høyeste tannhjulet?

I så fall ville jeg strammet litt wiren. Det er vanlig at den strekker seg litt.
Litt dumt du prøvde skruene, får håpe du ikke har skrudd deg helt vekk ;)

Hvis ikke det hjelper ville jeg reist innom en sykkelsjappe, dem kan sikkert fikse det på 10 min.


Mvh Terje
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Takk for interessen!!

Har egentlig mest problem med at giret hopper over det mellomste tannhjulet den enne veien.

Ja, det kan hende at jeg har justert meg bort, men prøvde første å stramme og slakke vaieren uten hell dermed prøvde jeg de to små skruene. De virket veldig løse, skal dem være det?

Kansje det finnes noe bra litteratur om sykkelvedlikehol og justering av gear. Men i første omgang blir det vel en tur til et verksted..... :(
 

kairob

Medlem
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
38
Antall liker
2
Kanskje du kan få hjelp her: http://parktool.com/repair/
Klikk på "derailleur systems" på sykkelen på den siden, så finner du diverse fremgangsmåter for justering.

Jeg synes i alle fall at det er mange bra mekketips på parktool sin hjemmeside som er greit forklart for nybegynnere også.
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0