Sykkel-deler

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Bak-giret "sprakk" under årets første tur, selvfølgelig 15 km fra hjemmet.
Nå skal det handles nytt og her er jeg på ukjent grunn:
På bakgiret står det: (Shimano) Deore XT.
Men: I katalogen til bikeshop.no og evancycles.com er det flere valg for XT bakgir:
RD M770
RD M771
RD M772
Så finnes det SG og SGS og det finnes lang og kort "cage".
Dette sier meg ingenting, og jeg finner ingen slike betegnelser på giret.
Hjulet er 26" med nav FH-M510, det er 9 tannhjul i kransen.
På framgiret står det kun "Deore". Sykkelen er fra 2006 (ca).
Hvilket gir skal jeg velge ?
Finnes det bedre valg når man først skal skifte? Ser f.eks at Sram er rimelig i England.
Noen erfaringer med butikkene, event andre anbefalinger ?
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
423
Antall liker
283
Torget vurderinger
4
wilbur-x skrev:
Bak-giret "sprakk" under årets første tur, selvfølgelig 15 km fra hjemmet.
Nå skal det handles nytt og her er jeg på ukjent grunn:
På bakgiret står det: (Shimano) Deore XT.
Men: I katalogen til bikeshop.no og evancycles.com er det flere valg for XT bakgir:
RD M770
RD M771
RD M772
Så finnes det SG og SGS og det finnes lang og kort "cage".
Dette sier meg ingenting, og jeg finner ingen slike betegnelser på giret.
Hjulet er 26" med nav FH-M510, det er 9 tannhjul i kransen.
På framgiret står det kun "Deore". Sykkelen er fra 2006 (ca).
Hvilket gir skal jeg velge ?
Finnes det bedre valg når man først skal skifte? Ser f.eks at Sram er rimelig i England.
Noen erfaringer med butikkene, event andre anbefalinger ?
http://www.cyclecomponents.com/
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Viss du ikkje er sikker er Long cage det du bør velje. Det tolererer fleire tenner på tannhjula enn short cage (som heller ikkje er spesielt mykje brukt).

Sram kan vere eit godt alternativ, men om du syklar mykje i røft terreng, tåler ikkje sram så mykje slag som Shimano.

Chain reaction har ofte bra prisar.

Her er to alternativ:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40543

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41155

Denne er ekstra robust i terrenget:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40542


EDIT. Såg ikkje at du skreiv XT. Det betyr ikkje at dei eg listar opp ikkje passar, men dei veg truleg litt meir enn XT. Arm lengde (Cage) : GS=Kort, SGS=Lang

Var jo fin pris på LX, gamal modell. http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=4273
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Du kan ikke bruke SRAM bakgir sammen med Shimano shiftere, SRAM har utveksling 1:1 mens Shimano har utveksling 1:2.

Det vil si at SRAM trekker 1mm vaier i shiftern = 1mm i bakgir.

Shimano trekker 1mm i shiftern = 2mm i bakgir.

Du klarer deg som regel greit med short cage på bakgiret. Mener på at 770 er såkalt rapidrise, hvor du girer fra største drevet på kasetten og utover, mens normalt så girer du fra minste drevet og innover.

Destiny.. :)
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Ah, viktig poeng. Hadde gløymt det med utvekslinga. Godt du ryddar opp.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
770 er "low normal", eller "rapid rise" som det het første året de køddet det til med disse girene. Det betyr rett og slett at girets normalposisjon når girwiren er slakk, er på det største navkjedehjulet. Å stramme wiren gir altså tyngre gir.

771 er "top normal", og det konvensjonelle, "riktige" (imho) giret, som beveger seg motsatt av 770.

772 er Shadow-varianten, som er mer lavprofil og "gjemmer seg" innunder kassetten for å være minst mulig utsatt for å krasje i ting og tang. Denne er også "Top Normal", og er den jeg personlig vil foretrekke.

SGS betyr "long cage" eller "lang girarm". Dette er den vanligste, beregnet for bruk med tre klinger foran. Hvis du ikke har kun to klinger (krankkjedehjul) og ikke VET at du kan klare deg med medium arm, er det denne du bør velge.

GS betyr "medium cage"/"middels girarm", og er beregnet for bruk med to klinger på kranken. Hvis du vet hva du holder på med, kan du få bittelitt mer presis giring med medium arm enn med lang. Da må du imidlertid huske at kjedet blir så kort at du trår ting i filler hvis du skulle fomle og "kryssgire" (innerst bak og ytterst foran, eller omvendt.) Slike utvekslinger bør du strengt tatt ligge unna. Med kjedet på storsikva bør du ligge unna de tre-fire største drevene bak, og med kjedet på bestemorskiva bør du ligge unna de tre-fire nederste bak. ...Men med lang girarm går i alle fall ikke ting i stykker hvis du glemmer deg bort.

Selv bruker jeg stort sett alltid medium girarm.

Kort girarm (SS) finnes ikke på MTB-bakgir fra Shimano, men bare i landeveisgruppene.

Jeg synes du skal kjøpe 772 SGS eller 770 SGS avhengig av om du vil at bakgiret skal gå innover eller utover når du strammer girwiren. (AKA "trykker på den store/nederste knotten på skifteren".)
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Supert!
Da blir det 772 SGS, det er lettere (mer logisk) å slakke på wire i nedoverbakker- og samme funksjon som før.
Regner med at det også passer girskifteren (Rapidshift).
Takk for hjelpen !
 
N

nb

Gjest
wilbur-x skrev:
Bak-giret "sprakk" under årets første tur, selvfølgelig 15 km fra hjemmet.
Nå skal det handles nytt og her er jeg på ukjent grunn:
På bakgiret står det: (Shimano) Deore XT.
Men: I katalogen til bikeshop.no og evancycles.com er det flere valg for XT bakgir:
RD M770
RD M771
RD M772
Så finnes det SG og SGS og det finnes lang og kort "cage".
Dette sier meg ingenting, og jeg finner ingen slike betegnelser på giret.
Hjulet er 26" med nav FH-M510, det er 9 tannhjul i kransen.
På framgiret står det kun "Deore". Sykkelen er fra 2006 (ca).
Hvilket gir skal jeg velge ?
Finnes det bedre valg når man først skal skifte? Ser f.eks at Sram er rimelig i England.
Noen erfaringer med butikkene, event andre anbefalinger ?
Kjøp mekkeboka om du skal gjøre dette selv;)

Jeg er glad i å fikse ting, men akkurat sykkelen min har jeg ikke knotet særlig med.
 
Topp Bunn