Sweetspot - Nøyaktighet

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Trekker frem et speslielt eksempel ang nøyatighet av øre/hode plassering i sweetspot:
Med Plinius SA 100MK2 som effekt forsterker til mine Duelund HT;
Men ved dette opsettet var det utrolig viktig å sitte i helt riktig posisjon.. bare 5 sm forandring av hodet hørtes meget godt.. Antar dette kanskje kommer av rom problemer kombinert med???
Uansett, ved skifte til Supratek Malbec power amp forandret dette seg helt.. Ingen særlig forandring av lyd ved samme justeringer., lyden ble i tillegg mye mer skal vi si sjele-full, naturlig og musikalsk ;D :-X IMO
Teorier, erfaringer?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg tror det har mye med å gjøre om forsterkeren har en fyldig type lyd eller ikke.
Jeg har vært litt interessert i mono. Det samme fenomenet gjør seg veldig tydelig gjeldede her, hvis vi ser på gode mono-opptak versus dårlige. Man må aldri bruke en mikrofon til mono-opptak som gir en slank lyd eller som har noen som helst betoning i presensområdet. Da blir resultatet som om lyden kommer som en tynn stråle ut høyttalerne, svært ubehagelig. Et godt mono-opptak kan være meget tilfredstillende ved en mer fyldig lydtype (mer nivå i nedre mellomtone og øvre bass, samt en jevn og "rikholdig" diskant).

Akustiske forhold kan variere mht ht og rom. Den ene type forsterker er ikke nødvendigvis alltid bedre en den andre, vil jeg tro. Den kan f.eks i andre sammenhenger tenkes å gi "for mye sukker på sirupen", hvem vet. No

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
954
Jeg har vært på så mange konserter at jeg har sluttet å tro på sweet-spot. Sweet-spot er kansje noe man må sitte i med en tradisjonell høyttaler, men dette fenomenet finnes ikke på en konsert eller i min stue. Jeg bruker Carlsson-høyttalere, og de er designet for å gi en konsertaktig opplevelse over et stort areal i stua. Det virker.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Mulig at pliniusen har større presisjon?? 3D var bedre med transistoren, men opplevelsen av musikken ble mye mer riktig med rør forsterkeren.. Det overasket meg at forskjellen var såpass stor. SA100 er vel ikke kjent for å være spesielt klinisk, men side ved side med rørblokkene var det altså mer kunstig (ikke lys/kald lyd) Nå hører jeg bare musikken, lytter ikke så mye etter de hifi riktige parameterene.. Det må vel være et godt tegn vel?

S

slowmotion

Gjest
KnB skrev:
Mulig at pliniusen har større presisjon?? 3D var bedre med transistoren, men opplevelsen av musikken ble mye mer riktig med rør forsterkeren.. Det overasket meg at forskjellen var såpass stor. SA100 er vel ikke kjent for å være spesielt klinisk, men side ved side med rørblokkene var det altså mer kunstig (ikke lys/kald lyd) Nå hører jeg bare musikken, lytter ikke så mye etter de hifi riktige parameterene.. Det må vel være et godt tegn vel?

Et meget godt tegn.

;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.087
Torget vurderinger
0
KnB: Hvilke verktøy benytter du til å verifisere SweetSpot ?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.531
Sted
Sarpsborg
Nå sitter jeg langt i fra HT's så har vel ikke noe definert "sweetspot".
Sitter 3 kæll i bredden i sofaen og det fungerer greit for alle.
Er kanskje mere merkbart ved nærfeltslytting ?

/jan

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
KnB skrev:
Det pudsige er at Black Gate i transistorgrej udjævner forskellene på rør kontra transistor. Black Gate giver mere fylde. For meget i mit opset men det virker udmærket i andre. Tror at i forbindelse med DCA 2.0 sit lave Q ville det virke med Black Gate i din Plinius.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Flageborg skrev:
KnB: Hvilke verktøy benytter du til å verifisere SweetSpot ?
Ørene, eneste jeg måler med.. Tar utganspunkt i den vanlige 3 kanten med like avstander, justerer plasseringer etter hva jeg hører.

Når jeg teste Malbec mot Plinius vår alle avstander ca like.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Det pudsige er at Black Gate i transistorgrej udjævner forskellene på rør kontra transistor. Black Gate giver mere fylde. For meget i mit opset men det virker udmærket i andre. Tror at i forbindelse med DCA 2.0 sit lave Q ville det virke med Black Gate i din Plinius.
Pliniusen er solgt, til fordel for Supratek og rør. :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.087
Torget vurderinger
0
KnB skrev:
Ørene, eneste jeg måler med..
Men ørene må vel ha noe "lyd" for å kunne verifisere?

Hva bruker du?

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Flageborg skrev:
KnB skrev:
Ørene, eneste jeg måler med..
Men ørene må vel ha noe "lyd" for å kunne verifisere?

Hva bruker du?
Hva jeg bruker? forskjellig musikk... plasserer meg i lydbildet hvor jeg får en mest mulig troverdig gjengivelse. Thats it :)

Edit; anlegget står i signaturen min.

Poenget er at ved bruk av rør forsterkeren er ikke dette området så avgrenset lenger. Ingen store forandringer av lyd med relativt små justeringer, et mye større sweetspot om du vil.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kan du læse på nederste linie. Hørte et opset med Pc og Transporter igår. der blev eksperimenteret en del og konlusionen var at det var forbindelsen fra PC til transporter der var det svage led det lød fladt og kedeligt. Så forklaringen på KbN;s problemer skal måske søges her og ikke i Rør kontra transistorer.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei D_S
Har ingen problemer :)

Min kilde bruker 50 Nos chipper uten Op-amper, uten digitalt eller analogt filter.
Rett ut.. Kjedelig og flatt kan jeg ikke si det er.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
KnB skrev:
Hei D_S

Min kilde bruker 50 Nos chipper uten Op-amper, uten digitalt eller analogt filter.
Nej kan se det er en verden til forskel på de to kilder.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.640
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
KnB skrev:
Hei D_S

5x12=60

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
LMC; Hehe, 60 var det ja ;D

DS: LMC har bygget min, kanon fornøyd :)

Kit kan kjøpes hos www.dddac.de

Topp Bunn