Ønsker anbefaling SVS og punch bass

Cavok

Fersking
Ble medlem
28.12.2025
Antall liker
0
Sted
Telemark
Hei

Dette blir første post på forumet og jeg har et spørmål om subwoofere hvis noen har vært i samme situasjon:)

Jeg har 2 stk SVS PB16 ultra plassert i et kinorom. Subwooferene graver dypt uten store problemer, men jeg ønsker mer punch i lydbildet når det kommer til mid-range bass.

Er det noen som har erfaring rundt det å koble opp 2 ekstra subber for punch bass (evt tips til hvilke som passer inn) og integrere de med SVS subbene eller andre merker for å få resultater i mid-range spekteret?

hobbinn

Medlem
Ble medlem
02.01.2009
Antall liker
0
Hei, og velkommen til forumet.

Jeg er langt fra noen ekspert, men som du så er jeg glad i litt trykk også i mellombassen.
Det er jo to potente subber du har, så jeg er litt nysgjerrig på hvor høyt deler du dem i dag? De skal jo være nokså linære helt opp til 280Hz mener jeg?
Dersom du i dag deler på typisk "hjemmekinonivå" type 80Hz så kan du jo prøve å dele adskillig høyere og kanskje dermed få mer punch i mellombassen.

Dersom dette ikke funker ville jeg eventuelt vurdert å skaffe større fronthøyttalere, jeg tror det er enklere å integrere en ett sett ekstra mellombass-kasser med alt det innebærer.
Det er jo også mulig at du kan ha en utfasing i mellombassen, I så fall kan det hjelpe å endre plaseringen av høytalere og eventuelt lytteposisjon.

Mvh.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.609
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
Det enkle svaret som funker fint hos meg, er store og lette kortslags pappdrivere, og full DSP på alle kanaler. Da kan man relativt enkelt sette opp et system som kan gi ordentlig midbass.
Ville ikke ha brukt SVSene høyt opp, kanskje rundt 40Hz, og heller hatt lette kortslagdrivere over. Gjerne 12"for eks. Problemet blir når pølsebass i bånn skal fungere med kortslagsdrivere over, det kan fort bli utfordringer uten DSP i alle fall.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.185
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Enkelt, del høyere!
Selv deler jeg 18" basser på 180Hz.
Med gode elementer har jeg selv hørt bra smekk med deling opp til 400 Hz.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.637
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
SVS er vel først og fremst kinobasser. Ihvertfall var det slik tidligere. At dem ikke har noe særlig mellombass er ikke overraskende og jeg tror ikke høyere deling vil hjelpe noe særlig. Men forsøk gjerne.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
29.602
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
SVS er vel først og fremst kinobasser. Ihvertfall var det slik tidligere. At dem ikke har noe særlig mellombass er ikke overraskende og jeg tror ikke høyere deling vil hjelpe noe særlig. Men forsøk gjerne.
Mine SVSer fungerer ikke bra til kino/film. Til det bruker jeg noe helt annet, men til musikk fungerer sb1000pro godt.

Cavok

Fersking
Ble medlem
28.12.2025
Antall liker
0
Sted
Telemark
Takk for mange svar, jeg skal prøve å svare samtlige samtidig hehe.

Jeg har delt på 80Hz, men må da teste ut å dele høyere. Ønsker ikke å bytte fronthøyttalerene siden de er forholdvis nyinnkjøpt, men på sikt så kan det jo kanskje skje. Innstilt DB nivå på subbene er rundt -7 til -10. Vet ikke om jeg stresser subbene ved å stille DB nivået nærmere 0 for å oppnå ønsket effekt.

Det kan kanskje bli et større prosjekt å få andre subber til å spille sammen med SVS'ene, men da må jeg kanskje gå analytisk til verks å måle lyden for best resultat?. Flere subber er en sterk tanke, men dette er litt ukjent territorium for meg hehe.

Før innkjøp av SVS leste jeg en del erfaringer med "mangelen" på mid-range punch/brystpunch, så det var ikke helt ukjent.
Jeg skal også "passe" meg for å ikke blande kinolyd og musikklyd, men det er kinolyd jeg hører mest på.

Generelt mer bass hadde vært et artig prosjekt

.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.120
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
smekk i bassen er ikke så dypt som folk tror; det er mere i 100-200 området og der er det 15 tommere som gjelder:

there´s no replacement for displacement :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.878
Torget vurderinger
0
Er det noen som har erfaring rundt det å koble opp 2 ekstra subber for punch bass (evt tips til hvilke som passer inn) og integrere de med SVS subbene eller andre merker for å få resultater i mid-range spekteret?
Du kan gjerne benytte bassere fra forskjellige produsenter,
men plassering og deling er det avgjørende for å få schmeckkk i bassen.
SVS funker også glimrende til jobben så du kan fint bygge videre på det du har (y)

svs_stack_DSC_0037.jpg

Topp Bunn