Svingningsdemper for Pro-Ject carbonarm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kitet kom i posten idag :).
    Da er jeg spent crosswind
    Då är vi två!

    Först och främst måste jag säga att jag är imponerad över byggkvalitet och passform. Detta är bra saker :).

    Fick monterat det igår kväll, men har ingen möjlighet att lyssna i det hele tatt då resten av anläggningen står bak plast
    pga hantverkare i huset i tre veckor...

    Under tiden har jag däremot fått bytt RIAA och pickup så har många spännande timmar när plasten är nede igen!
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Hehe. Jeg fikk heller ikke montèrt og hørt den med det samme, så jeg kjenner til følelsen :) Har du ikke hørt på spilleren med ny RIAA og ny PU heller?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hehe. Jeg fikk heller ikke montèrt og hørt den med det samme, så jeg kjenner til følelsen :) Har du ikke hørt på spilleren med ny RIAA og ny PU heller?
    Nej har inte hört någon av delarna.. Klarade inte sitta i tre veckor utan att göra någonting så då passade jag på att byta RIAA och montera pu´n som legat och väntat :rolleyes: Så det blir mycket nytt om några dagar när allt är uppe och går igen, men dämparen från Oracle bör ju vara enkel att testa isolerat genom att helt enkelt skruva justeringsskruven ut ur eller ned i silikonbadet!
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Virker kankje noe primitiv denne løsningen:) Gir vel noe forbedring i de lavfrekvente. Men hva med de høyfrekvente partiene som krever ennå hurtigere bevegelse? Det er så mange parametre man må forholde seg til når det gjelder platespiller og pickup, at man må ha god tid. Kanskje man må prøve en annen pickup med annen bevegelse i cantilever opphenget? mvh. Guit
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Virker kankje noe primitiv denne løsningen:) Gir vel noe forbedring i de lavfrekvente. Men hva med de høyfrekvente partiene som krever ennå hurtigere bevegelse? Det er så mange parametre man må forholde seg til når det gjelder platespiller og pickup, at man må ha god tid. Kanskje man må prøve en annen pickup med annen bevegelse i cantilever opphenget? mvh. Guit
    Jeg har ikke noe greie på dette, det må jeg ile til å si med engang. Det jeg vet at er at egensvingningene i arma er uønsket. Carbonarmer er mer utsatt, kanskje fordi de er lettere enn andre armer, og kanskje fordi carbon svinger lettere- hva vet jeg. Det jeg vet er at Oracle kunne valgt en Pro-Ject Evo-arm til sin Paris. Den er dempet fra Pro-Ject sin side, og burde derfor vært et enkelt valg. Når de ikke velger Evo-armer, men istedet velger denne primitive løsninger, så har de sikkert gjort sine erfaringer. Min erfaring med demperen er at lyden blir vesentlig bedre, også de høyfrekvente partiene. Det kan ha med hvor mye du skrur skruen ned i silikonen å gjøre. Jeg har funnet den lyden jeg liker med denne justeringen.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Hehe. Jeg fikk heller ikke montèrt og hørt den med det samme, så jeg kjenner til følelsen :) Har du ikke hørt på spilleren med ny RIAA og ny PU heller?
    Nej har inte hört någon av delarna.. Klarade inte sitta i tre veckor utan att göra någonting så då passade jag på att byta RIAA och montera pu´n som legat och väntat :rolleyes: Så det blir mycket nytt om några dagar när allt är uppe och går igen, men dämparen från Oracle bör ju vara enkel att testa isolerat genom att helt enkelt skruva justeringsskruven ut ur eller ned i silikonbadet!
    Da er det bare å glede seg da crosswind :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.329
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har noen av dere prøvd kittet nå?
    Fick fyllt upp med silikon i måndags efter ca 30 h inspelning/tillvänjning av ny RIAA och pu. Testade med två skivor jag hört mycket på efter RIAA- och pubytte. Kari Bremnes, "Og så kom resten av livet" och Tom Waits, "Closing Time".

    Det första som slog mig var att jag känner igen stort sett allt du upplevde Frode, minus basen. Jag upplevde mer detaljer, hörde plötsligt stämmor i bakgrundskören jag inte hört eller kunnat urskilja tidigare och ett större djup i ljudbilden. Det som nu kändes som mer 3-D hade tidigare varit "platt" utan att jag egentligen tänkt så mycket över det innan.

    Samma med Waits, där var det speciellt djupet bakåt som var tydligt! Det är en större öppenhet och luft och i det stora hela ett fint lyft! :)

    Dock så upplever jag ingen stor ändring i basen. Kanske något mer definierad, men det kan lika gärna vara jag som vill höra det...
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Morsomt å høre crosswind :) Virkelig glad for at du fikk den samme opplevelsen som meg. Jeg følte at bassen kom bedre under kontroll med kittet. Jeg hadde noe som var litt grumsete, og det forsvant helt. Den ble også mere distinkt på mitt anlegg. Uansett, så ser det ut til at vi er enige om dette. Det som gjenstår nå er å finne ut hvor bra 9cc med dette kittet er til sammenligning med andre og dyrere armer. Jeg har sett referat fra sammenligninger som sier noe om at armen nå kvalitetsmessig ligger i en klasse ihvertfall ikke jeg har råd til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn