Svinekjaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Roberten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Men så snart jeg finner et bedre sted for tørking. Litt mer varme, litt tørrere og bedre luftgjennomstrømning så skal jeg forsøke igjen.
    Min erfaring er at prosessen ikke er særlig følsom for varme, såfremt det ikke blir for varmt i rommet, men det er ekstremt viktig at det ikke er for fuktig luft, og god trekk.

Synd at det skar seg denne gangen, Gjestemedlem, som speke/sylte/grave-nerd gleder jeg meg til rapport fra neste prosjekt.
    Ja bommet nok litt på den fuktige luften, og manglende gjennomtrekk. Hadde bare regnet med at det skulle ta litt lengre til med høstlig lav varme, men dermed også mer smak.

Jaja, lar meg ikke stoppe av et mislykket førsteforsøk.

Her er forøvrig bilder av resultatet. Har vasket bort muggen, og den lukter helt fint. Ikke antydning til surt, men jeg er likevel skeptisk til å spise noe av den. Burde nok renskåret den litt mer, for nå ser jeg kjertler og slikt mye tydligere enn da de var helt ferske.

Er jeg for pinglete eller er det better safe than sorry?

Vedlegg

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Better safe than sorry. Definitivt.
    Muggen sitter ikke bare på overflaten men kan også være trengt langt inn i kjøttet.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.392
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå driver ikke jeg med næringsmiddelhygiene til daglig, men utdannelsen har jeg jo.

Mugg sitter sjelden bare på overflaten. Du må regne med innvekst av sopp inn i kjøttet. Nå er ikke all muggsopp like farlig, men jeg hadd styrt godt unna det kjøttet!

Interessant er det at muggsoppsporene sannsynligvis har vært på tauverket, og smittet derfra over på kjøttet.

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bør man koke tauet før man henger opp kjakene? Dette må prøves

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.392
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Jeg vil ikke tro at det er nødvendig. Men jeg hadde kanskje brukt ståltråd e.l. i stedet. En annen sak er at det nok har vært for fuktig, og det er årsaken til at muggsoppen fikk formere seg opp.

mvh

Edit: Uansett er det en god regel å vaske nevene og holde god hygiene når man gjør slikt arbeid

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    tkr skrev:
    65finger skrev:
    Jeg vil ikke tro at det er nødvendig. Men jeg hadde kanskje brukt ståltråd e.l. i stedet. En annen sak er at det nok har vært for fuktig, og det er årsaken til at muggsoppen fikk formere seg opp.

mvh
    ok, takk for svar. det blir ståltråd og opphavets loft. der er det tørt

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg vet at slaktere bruker en egnet tråd til å henge opp slikt. Jeg fjusket nok litt her og brukte bare alminnelig hyssing. Hadde den vært sterilisert ville sikkert ikke dette skjedd. Jeg tok ikke denne biten så nøye og regnet med at saltet gjorde jobben med å stagge sopp og bakterier.

Her er forøvrig en grei artikkel om speking:

http://www.matogdrikke.no/content/view/4104/10296/

G

Gjestemedlem

Gjest
    tkr skrev:
    Mugg sitter sjelden bare på overflaten. Du må regne med innvekst av sopp inn i kjøttet. Nå er ikke all muggsopp like farlig, men jeg hadd styrt godt unna det kjøttet!
    Ja det går nok, om enn motvillig, i bosset. Er ikke verdt å gamble helsen på. Det er upraktisk å være syk.

Gjør heller et nytt forsøk, og satser på å finne et bedre egnet sted for tørking og modning.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.392
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    tkr skrev:
    Ja det går nok, om enn motvillig, i bosset. Er ikke verdt å gamble helsen på. Det er upraktisk å være syk.

Gjør heller et nytt forsøk, og satser på å finne et bedre egnet sted for tørking og modning.
    Strilene her ute i havgapet henger ofte pinnekjøtt til tørking på loftet eller i kjelleren. Men det blir stort sett hengt opp i nærheten av pipen, hvor det er god luftsirkulasjon.

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor det ikke tørket skikkelig, gjennomsaltet skulle det jo være....

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn