Diverse Svindlet via ønskes kjøpt annonse på finn.no

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Spilleavhengighet ja, der har du det. Noen skal jo finansiere spilleambassadørene John Carew og John Arne Riises søte jetsetliv også, nå som fotballskoene og shortsen er byttet ut i penere tøy.

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
899
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Ja, det kan jo være for å finansiere rusmisbruk også, naturligvis. Jeg bare så at han som var årsaken til denne tråden var dømt for lignende svindel flere ganger.
Så vidt jeg forsto det, lider mannen denne tråden dreier seg om, av spillavhengighet, og har enorm spillegjeld. Derav svindlingen.
Videre ser det ut til at han også lett tilstår for politiet.
Men det hjelper dessverre ikke de som blir svindlet.

Disqutabel

Når denne fotballspillende krabaten har holdt på i flere år, blitt domfelt, opptrer med eget navn tross lokal kjendisstatus, er outet som svindler i media, men likevel fortsetter uten blygsler, vel da er det vel bare snakk om tid før noen i frustrasjon tyr til noe mer robust voksenopplæring.
Han opererer ikke med eget navn ( ihvertfall når han ringte meg) , men det var ganske så greit å finne fram til hvem det var. Jeg måtte fjerne hans navn i tråden her etter melding fra høvdingen at jeg ikke har lov å gå ut med navn på svindler. Til meg presenterte han seg som Petter og jeg forstod jo ganske raskt at det ikke stemte, men ikke raskt nok :) Jeg vil tro at treffer han rette typen så ligger han dårlig an, jeg selv får ta det via politiet å se hvordan saken går. Jeg blir aldri å gi meg før saken er løst, slike karer må man prøv å få stoppet, men ser jo ut som at han er svært tunglært.

6

65finger

Gjest
Spilleavhengighet ja, der har du det. Noen skal jo finansiere spilleambassadørene John Carew og John Arne Riises søte jetsetliv også, nå som fotballskoene og shortsen er byttet ut i penere tøy.
Bli med og chill hos Comeon da vel

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Om det ikke er penger å hente nå, så skal man ikke se bort fra at fyren får jobb eller arv (!) en gang, og da står man klar med kravet sitt så svindleren ikke har en smule igjen. Dessuten er trolig vissheten om at alle kravene man har mot seg gjør at man aldri vil kunne komme ovenpå tyngende, og det varmer jo. Sørg for å melde kravene deres, om ikke av noen annen grunn så på ren faenskap. Å bli lurt hadde vært surt nok, men å la svindleren slippe unna og så i ettertid se ham få et godt liv hadde ikke vært til å leve med.

Alle mot alle, ingen fanger!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Uten å trekke noen konklusjon på hva som er greit og hva som ikke er greit, så er det interessant å observere at det ikke anses som akseptabelt å navngi en dømt svindler, mens det anses som flott at man publisere anklager på nett som dreier seg om drøye seksuelle overgrep, eller relatert maktmisbruk, uansett om det bare er et ubegrunnet løst rykte man legger ut, eller om det faktisk er noe som er bevist og dømt.

C

cruiser

Gjest
Ser ikke problemet med å navngi svindlere som er dømt, offentlig kjent og navngitt i aviser

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
899
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Ser ikke problemet med å navngi svindlere som er dømt, offentlig kjent og navngitt i aviser
Ser ikke problemet jeg heller, men må bare følge reglene her. Jeg tenkte det kunne være greit for å advare slik at andre er meir obs en det jeg var.

G

Gjestemedlem

Gjest
Høvdingen har vel sagt tydelig at det ikke er lov å legge ut navn på folk som man er i konflikt med, med mindre der er en dom i mot dem i den konkrete saken og man har eksplisitt tillatelse til å advare andre i ettertid.

Det virker strengt og urettferdig om man vet man har blitt lurt, men ... slik er det bare.

Skal man gå til represalier så ikke involver HFS er vel slik jeg forstår det hele. Og jeg forstår den.

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
899
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Høvdingen har vel sagt tydelig at det ikke er lov å legge ut navn på folk som man er i konflikt med, med mindre der er en dom i mot dem i den konkrete saken og man har eksplisitt tillatelse til å advare andre i ettertid.

Det virker strengt og urettferdig om man vet man har blitt lurt, men ... slik er det bare.

Skal man gå til represalier så ikke involver HFS er vel slik jeg forstår det hele. Og jeg forstår den.
Jeg var ikke klar over at det ikke var lov å navngi når jeg startet denne tråden, men fikk melding fra høvdingen som gjorde meg oppmerksom på det, ingen problem med å følge reglene slik at HFS ikke blir dratt inn i dette, forstår det.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg var ikke klar over at det ikke var lov å navngi når jeg startet denne tråden, men fikk melding fra høvdingen som gjorde meg oppmerksom på det, ingen problem med å følge reglene slik at HFS ikke blir dratt inn i dette, forstår det.
.. du blir sikkert tilgitt. Det er høyt under taket her. Jeg forstår deg godt, blir man lurt er uthenging eller vold de første tanker som slår en. Men det er .. mye å tape på begge deler om man ikke er forsiktig. Det er surt å bli lurt. Håper du får et siste stikk, og/eller at du tar det som en ubehagelig men nyttig erfaring slik at det ikke så lett hender deg igjen når det er litt mer på spill.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Nå som politiet skal slutte å løpe etter narkomane kanskje de har tid til å ta slike anmeldelser alvorlig. Jeg antar at folk anmelder forholdet?

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
899
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Nå som politiet skal slutte å løpe etter narkomane kanskje de har tid til å ta slike anmeldelser alvorlig. Jeg antar at folk anmelder forholdet?
klart det er anmeldt, føler ikke at det blir tatt på alvor, men forhåpentligvis så jobbes det med saken uten at jeg får noe info om hvor saken står

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Politiet bryr seg ikke. Eneste måte er håndfast oppmøte etter blitzkriegmetoden.
En smarting på Elverumskanten lurte meg for 7500 kr. Først anmeldelse, så ringing på fasttelefon døgnet rundt (jeg jobber skift) og til slutt oppmøte en morgen i grålysningen. Det ble tvangsbetaling i naturalia, han hadde mye stereoutstyr.

Aldri, aldri, aldri la kjeltringen vinne!

Ps: jeg er den stolte innehaver av en voldsanmeldelse...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Politiet bryr seg ikke. Eneste måte er håndfast oppmøte etter blitzkriegmetoden.
En smarting på Elverumskanten lurte meg for 7500 kr. Først anmeldelse, så ringing på fasttelefon døgnet rundt (jeg jobber skift) og til slutt oppmøte en morgen i grålysningen. Det ble tvangsbetaling i naturalia, han hadde mye stereoutstyr.

Toppers - også henlagt ? ;)

C

cruiser

Gjest
Mener dere helt alvorlig at politiet skal etterforske og straffeforfølge alle saker hvor folk frivillig gir fra seg penger til fremmede på finn? Eller nigeriabrev, middelaldrende pepsimaxdamer som hiver penger ett nettsjekkere osvosv?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.225
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Mener dere helt alvorlig at politiet skal etterforske og straffeforfølge alle saker hvor folk frivillig gir fra seg penger til fremmede på finn? Eller nigeriabrev, middelaldrende pepsimaxdamer som hiver penger ett nettsjekkere osvosv?
Det er viktig at politiet følger opp anmeldelser enten det er en svindler på Finn eller andre steder. Tyveri er alvorlig. Man skal respektere annen manns eiendom enten det er en Rolex eller en glasscola. Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig at det henlegges saker fordi at ingen har blitt fysisk skadd. Skaper forakt for politi og politikere. Gir også grobunn for mer ekstreme holdninger og partier.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ser ikke problemet med å betale på forskudd, man kan jo sjekke telefonnummer, adresse og LinkedIn. Holder stort sett for meg.

Finn.no sin betalingsgaranti er kun gunstig for kjøper.

C

cruiser

Gjest
Det er viktig at politiet følger opp anmeldelser enten det er en svindler på Finn eller andre steder. Tyveri er alvorlig. Man skal respektere annen manns eiendom enten det er en Rolex eller en glasscola. Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig at det henlegges saker fordi at ingen har blitt fysisk skadd. Skaper forakt for politi og politikere. Gir også grobunn for mer ekstreme holdninger og partier.
Jeg syns man skal prioritere midlene der de gjør mest nytte, tullebukker(meg selv inkludert) som sender penger frivillig til fremmede på finn er ikke i den kategorien. Det er også viktig å huske på at en henlagt sak gjerne blir hentet opp igjen når senere saker evt skal føres for retten. Så det er ikke nytteløst å anmelde, men ikke forvent at alle saker fordølges en og en.

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
899
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Ser ikke problemet med å betale på forskudd, man kan jo sjekke telefonnummer, adresse og LinkedIn. Holder stort sett for meg.

Finn.no sin betalingsgaranti er kun gunstig for kjøper.
Enig at Finn betalings garanti kun er gunstig for kjøper, har brukt det selv 2 gang da jeg var selger, følte ikke at det var trygt for meg som selger når jeg sendte, men det var seriøse kjøpere så det gikk fint. Som jeg skeiv tidligere så har jeg betalt på forskudd mange gang og har og gjort som du sier å sjekke litt rundt før jeg betaler, hvorfor det ikke ble gjort denne gang har jeg ikke svar på, alt virket så seriøst + at jeg fikk bilde av steameren, så klart hentet på nett.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg betaler på forskudd hele tiden som:
- når jeg sender en pakke på Posten og håper Posten lever den hel frem
- kjøper mat på butikke uten å vite om den er spiselig
- osv

Med andre ord stoler jeg på de. Når jeg sender penger til en som jeg skal kjøpe noe av har jeg gjort en avtale på forhand både muntelig på telefon og skriftelig på mail, men bekreftene svar tilbake. Etter norsk lov er denne bindende. Kan ikke se at dette er galemattis og det fritar selger for straffeansvar om han ikke gjør sin del av avtalen. Nå virker det som den eneste straff som effektueres er bank....

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839

Selvsagt......

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.965

Selvsagt......
Synd. Vold er og blir særdeles mye mer problematisk enn svindel, og bør behandles deretter. Likeledes er selvtekt en ekstremt ødeleggende løsning, selv om det må bemerkes at jeg følelsesmessig forstår at folk velger denne neanderthal-metoden.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.471
Sted
Liten by
Selvsagt......
Synd. Vold er og blir særdeles mye mer problematisk enn svindel, og bør behandles deretter. Likeledes er selvtekt en ekstremt ødeleggende løsning, selv om det må bemerkes at jeg følelsesmessig forstår at folk velger denne neanderthal-metoden.

Disqutabel
Vold er selvsagt greit, så lenge det er MIN vold...
Lurer på hvem andre som tenker slikt?

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.965
Selvsagt......

Disqutabel
Vold er selvsagt greit, så lenge det er MIN vold...
Lurer på hvem andre som tenker slikt?
Interessant tema, i grunn. I mange tilfeller er jo de som klager over en påstått utvikling av voldskriminalitet i samfunnet, også selv villige til å bruke vold som virkemiddel. Jeg sliter med logikken her. Men, som du sier, MIN vold har en positiv hensikt, det er de andres vold som er negativ!
Litt som norske politikere som ser ut til å mene at så lenge våpen eller olje er norsk, så er det mindre farlig, dødelig eller forurensende enn om andre, mye slemmere nasjoner står som leverandører. Vi har et godt norsk ord på det. Dobbeltmoral.

Disqutabel

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.699
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Selvsagt......

Disqutabel
Dette problemet oppstår når anmeldelser pga det som her hevdes er filleting henlegges automatisk.

Når politiet bevisst gir blanke faen i å opprettholde sin samfunnskontrakt ved å ta tak i slike yrkessvindlere, så ender det opp med at ofrene står igjen med selvtekt og vigilantevirksomhet som eneste opsjon for å hevde sine rettigheter.

Selv om 10-20.000 kroner er en neglisjerbar kostnad i samfunssammenheng, og det fort går med 100.000 eller mer i etterforsking, påtale og straffekostnad, så er det likefullt svært mye penger for den som blir svindlet.

Når samfunnet ikke opprettholder sin kontrakt på å beskytte ofrene, så ser jeg ingen grunn til at ofrene skal være snille og la vær å grisebanke svindlerne.

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Når vi overstrømmes av reklame for alskens pengespill, med Norsk Tipping og profilerte eksfotballspillere i spissen vet vi godt at en økt andel av befolkningen havner i spillegalskapens vonde knipe. At en del av disse forsøker å løse problemene med kriminalitet er heller ingen overraskelse. Politi og rettsvesen er langt mildere enn enkelte pengeinnkrevere i disse miljøene. Det samme er eventuell vold fra svindelofre. Samtidig er det vanskelig å finne hjelp for folk som sliter med slikt. Men idretten er jo blitt gjort avhengig av denne ekstraskatten for de lavtlønnede, som pengespill egentlig er.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.965
Selvsagt......

Disqutabel
Dette problemet oppstår når anmeldelser pga det som her hevdes er filleting henlegges automatisk.

Når politiet bevisst gir blanke faen i å opprettholde sin samfunnskontrakt ved å ta tak i slike yrkessvindlere, så ender det opp med at ofrene står igjen med selvtekt og vigilantevirksomhet som eneste opsjon for å hevde sine rettigheter.

Selv om 10-20.000 kroner er en neglisjerbar kostnad i samfunssammenheng, og det fort går med 100.000 eller mer i etterforsking, påtale og straffekostnad, så er det likefullt svært mye penger for den som blir svindlet.

Når samfunnet ikke opprettholder sin kontrakt på å beskytte ofrene, så ser jeg ingen grunn til at ofrene skal være snille og la vær å grisebanke svindlerne.

Johan-Kr
Jeg aksepterer den følelsesmessige siden av saken. Men dersom vi skal akseptere vold og selvtekt som virkemiddel i samfunnet, så tar vi noen dryge skritt tilbake i retning steinalderen. Et sivilisert samfunn er ikke tjent med en sånn utvikling.

Disqutabel

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.699
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg aksepterer den følelsesmessige siden av saken. Men dersom vi skal akseptere vold og selvtekt som virkemiddel i samfunnet, så tar vi noen dryge skritt tilbake i retning steinalderen. Et sivilisert samfunn er ikke tjent med en sånn utvikling.

Disqutabel
Dette går på at staten skal ha et volds- og straffemonopol. For at borgerne skal kunne forventes å godta dette, fordrer det at staten på sin side oppfyller samfunnskontrakten sin.

Blir det slik at staten i praksis innfører straffe- og etterforskingsfrihet for tildels grov svindel eller grovetyverier der gjerningspersonen er kjent, innebærer det total falitt for rettsstaten. Da er det kun en løsning - borgervern eller selvtekt. Jeg er enig i at vi ikke er tjent med slike tilstander, men ansvaret er politisk og ligger på det samlede storting.

Johan-Kr

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.225
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Selvsagt......

Disqutabel

Johan-Kr

Disqutabel
Den aller, aller viktigste oppgaven for et land og en stat er å passe på innbyggernes sikkerhet. Tyverier, svindel og annen kriminalitet skaper en usikkerhet og en følelse av maktesløshet, hvor mange vil anmelde hvis man vet med overveiende sannsynlighet at saken henlegges?
Derfor er det veldig viktig at vi blir tatt på alvor når vi anmelder kriminelle forhold. Det er limet som holder samfunnet sammen. Hvis det blir en diskusjon om ressurser og prioritering så er i vi i ferd med å skape grobunn for "gated communities" hvor de med tilstrekkelig økonomiske midler betaler for sin sikkerhet mens fattiglappene får greie seg som best de kan. Dette ser vi mange eksempler på i andre land.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Helt klart. Svindel kalles det. Det er ikke snakk om folk frivillig gir gaver. De inngår en avtale som selger aldri har planer om å følge opp. Bevisene ligger der oftest klare som dagen. Partene er kjent og hendelsesforløpet rimelig klart. Burde være en smal sak for politiet, ikke sant.

Nå som politiet skal slutte å løpe etter de enkle narkotikasakene sine så kanskje de kan ta tak i disse andre enkle sakene. Det er gjerne de samme svindlerne som slår til om og om igjen med mange ofre. Tar man dem tidlig så sparer vi mange for lidelse.

C

cruiser

Gjest
Bare til opplysning.. fyren det her er snakk om er dømt og fengslet flere ganger.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Er det snakk om én fyr som svindler på internett altså? Da må han i alle fall fengsles slik at vi blir kvitt styggedommen :p

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.225
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Bare til opplysning.. fyren det her er snakk om er dømt og fengslet flere ganger.
Alt for korte opphold i fengslet tydeligvis. Hvis det er slik at du svindler for hundretusen og får 3 måneder i spjeldet så blir det jo god butikk av det.

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
899
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Alt for korte opphold i fengslet tydeligvis. Hvis det er slik at du svindler for hundretusen og får 3 måneder i spjeldet så blir det jo god butikk av det.
Det er dessverre slik det er, burde vært mye strengere straff, når vedkommende starter på igjen nesten med en gang han er ute burde det vært rett inn igjen, og blitt sittende til saken er avgjort.

C

cruiser

Gjest
Er det snakk om én fyr som svindler på internett altså? Da må han i alle fall fengsles slik at vi blir kvitt styggedommen :p
Det var nå en navngitt fyr tråden startet med, som er dømt og fengslet flere ganger. Altså ikke hold i påstandene om at alle saker blir henlagt og aldri straffeforfulgt.. Det er mye billige for samfunnet at folk slutter å gå fra bilen på tomgang, sende penger til fremmede på finn enn at staten skal bruke milliarder av kroner på å forfølge fillete enkeltsaker.

Topp Bunn