Svindelforsøk

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Har i en periode prøvd å få kjøpt Klipsch CF 3,
Fikk en henvendelse fra en person i London. Han het Mercin Mazur.
Han sendte bilder av høyttalerne og dette så i utgangspunktet seriøst ut.
Sendte til og med bilder av seg med familien og sa at "I am a man of honor"
Vi ble enig om en pris på EUR 500 inkludert frakt.
Jeg ble litt skeptisk da ikke denne mannen hadde noen bankkonto som
jeg kunne overført til, men ga meg valget mellom Western Union eller Pay Pal.
Jeg prøvde å få han til å gi meg et kontonummer men han brukte ikke slik betaling.

Undersøkte om det gikk an å sende ting i oppkrav fra utlandet men det var ikke mulig.
Til slutt sa jeg til Mazur at han kunne sende høyttalerne og få penger etterpå men
det ville han ikke.

Det ble til at jeg ringte til han for å høre om jeg kunne høre på stemmen om dette virkelig
var en engelskmann. Den jeg fikk i tale var ingen engelskmann, men en med aksent fra et sted i Asia.
Det var en en skikkelig sinna mann som mailet meg tilbake da jeg skrev at han ikke var mannen på bildet.

PS:Bildene av høyttalerne var hentet fra nettet. Jeg la inn CF 3 på Google og det første treff var de
han sendte meg.Det var en fra Chicago som skulle selge disse.

Cadillacman

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Svidelforsøk

Western Union er vel knapt for andre enn kjeltringer.
Pay Pal burde være sikker.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Svidelforsøk

Jeg fikk også et tilbud fra denne mannen, jeg la ut at jeg ønsket å kjøpe Infinity Emim og basser.
Han hadde Emim mellomtoner og selge. Jeg svarte ikke på henvendelsen.

Tydligvis en mann som er ute etter å svindle oss for penger :(

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Svidelforsøk

Paypal er sikkert. Tror de har en ordning med at du får pengene tilbake også dersom noe skjer. Suverent letteste måten å betale til utlandet med.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.039
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Svidelforsøk

Mange svindeltråder om denn fyren, litt googling på nettet er alltid lurt. Og

http://www.tineye.com/

kan kjapt avsløre hvor evt produktbilder er hentet fra.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.647
Torget vurderinger
96
Svidelforsøk

Palace skrev:
Paypal er sikkert. Tror de har en ordning med at du får pengene tilbake også dersom noe skjer. Suverent letteste måten å betale til utlandet med.
Det gjelder vel bare på ebay at PayPal refunderer ved svindel..? Har selv fått refundert beløp fra PayPal da en selger ikke sendte
varene. En særdeles ryddig og positiv behandlig jeg fikk fra PayPal. ebay + PayPal er 100% sikkert.
Usikker når det er et rent privat kjøp, om Paypal gir de samme garantiene her.

Mannen som trådstarter nevner er svindler. Har fått samme type mail. Han går under flere navn. Innleder alltid med en høflig mail på engelsk, hvor
han sier han er fra London og har utstyret du er på jakt etter.

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Her er mailen jeg fikk, der han forsøkte å lure meg:
Heldigvis ble jeg skeptisk til engelsk kunnskapene hans...

2010/8/10 Marcin Mazur <m.mazur37@gmail.com>
My name is Marcin Mazur from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is +447024029617..Feel free to call me anytime for further discussion or email me back thanks and hope to hear from you soon

Mitt navn er Marcin Mazur fra London ... jeg kontakter deg angående annonsen du plassere på nettsiden du er på jakt etter det over emnet ... jeg har det i svært god stand og hvis fortsatt interessert, gi meg beskjed og jeg vil videresende deg detaljer om elementet, og jeg vil også trenge din leveringsadresse og telefonnummer for å beregne frakt kostnadene til destination.My modusen for betaling er Via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Bankoverføring .. La meg vite hvilken metode du foretrekker og jeg sende den neste dagen etter at betalingen er imot .. Mitt telefonnummer er +447024029617 .. Føl deg fri til å ringe meg når som helst for videre diskusjon eller email meg tilbake takk og håper å høre fra deg snart

Tydelig aktiv fyr! hold dere unna denne karen

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kan vel bare føye til at jeg også har fått mail fra denne personen for ei ukes tid siden. Tidligere i år var jeg på jakt etter en Rotel amp og det var nettopp en slik denne karen hadde til salgs.

Det var ikke mye tvil om at dette var svindel så jeg trakk på skuldrene og sletta mailen umiddelbart.

Edit: Fiska ut mailen fra trash...
------------------------------------------------------------------------------------------

from Marcin Mazur <m.mazur37@gmail.com>
to xxxxx@gmail.com
date Tue, Aug 10, 2010 at 7:02 AM
subject Rotel RB-1092
mailed-by gmail.com
signed-by gmail.com

My name is Marcin Mazur from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is +447024029617..Feel free to call me anytime for further discussion or email me back thanks and hope to hear from you soon

Mitt navn er Marcin Mazur fra London ... jeg kontakter deg angående annonsen du plassere på nettsiden du er på jakt etter det over emnet ... jeg har det i svært god stand og hvis fortsatt interessert, gi meg beskjed og jeg vil videresende deg detaljer om elementet, og jeg vil også trenge din leveringsadresse og telefonnummer for å beregne frakt kostnadene til destination.My modusen for betaling er Via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Bankoverføring .. La meg vite hvilken metode du foretrekker og jeg sende den neste dagen etter at betalingen er imot .. Mitt telefonnummer er +447024029617 .. Føl deg fri til å ringe meg når som helst for videre diskusjon eller email meg tilbake takk og håper å høre fra deg snart

s911dg

Medlem
Ble medlem
11.11.2009
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Jepp, her er en til.

Samme metode som Cadilacman beskriver, men jeg dro den enda lengre :)
Fikk bilder, googlet disse og fant original-annonsen i Asia, der var det flere bilder, bl.a et hvor det viste voltstyrke
(på bildet 100v). mailet tilbake og spurte om det var 230v slik vi har i Norge
og det kunne MR.Mazur med glede bekrefte. Men da jeg sendte linken til original-annonsen og spurte om han var helt sikker
fikk jeg ikke flere mail fra ham? MERKELIG?? :)))

LIGG UNNA denne Mazur-skapningen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.583
Torget vurderinger
24
Det er flere andre navn som figurerer fra London, samme basic tekst med forespørsel om adresse "for å kalkulere frakt" - yeah, right!!

Ber du om ytterligere opplysninger, foto etc. så ser en snart hva dette er. Ingen/liten peiling og foto fra andres annonser eller generelt google stuff.

Disse gutta scanner Audiogon, Audiomarkt, DIY Audio og flere andre fora med classifieds. Skikkelig organisert, for jævlig hvordan det er blitt.

Her er et eksempel som også lukter fisk:

"I am very sorry for responding so late. I have a FOSTEX FE208ES 8 in stock for sale in excellent condition and shape. I have attached a photo for your view. I have checked on shipping to Norway and price plus shipping will amount a 500GBP. Please let me know if price is ok with you. What's your complete shipping address and phone #?"

For det første, produktet heter FE208ES-R og er et høyttalerelement, helt unteressant i stk. selvsagt, det er par det er snakk om.

Og prisen? Vel, for ekte vare snakker vi om helt andre summer. Shipping alene ville vært mellom £ 100.00 og £ 200.00Fotografiet var en dårlig Google versjon av fabrikkens demo-monter under lanseringen av produktet.

N

nb

Gjest
Moralen er: Handle fra noen som har drevet på en stund og som er anerkjente - det burde finnes nok av ordentlige butikker å handle hos, også for de som liker å handle fra utlandet. Lukter det fishy, så er det sannsynligvis det. Ditto om det er for billig til å være sant.

Jeg har handlet mye med privatpersoner på eBay og betalt cash på forskudd via bankoverføring. Det har gått bra hver gang, men jeg gjør det aldri for summer som er større enn at jeg har råd til å tape de uten at det utgjør noe problem utover en smule frustrasjon.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Si at du kan overføre pengene, men at din religion krever at han først sender et mindre beløp som et tegn på at dere kan stole på hverandre. ;D

Faktisk noen som klarte kunststykket å få noen afrikanske svindlere til å _sende_ penger på denne måten.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Har også lurt litt på denne duden......
Hvis han er "Norsk" bør han vel kunne skrive på morsmålet, eller.

Cadillacman

Topp Bunn