Svindelforsøk på HFS

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.804
Antall liker
13.296
Som selger er det enklere. Først penger, så sende varen. Risikoen ved å selge noe til langtvekkistam er liten. Risken ved å kjøpe er svært mye høyere.
 

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Innlegg
139
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Fikk denne mailen fra loke1 i dag,lukter snusk :
Are you still interested over this item placed for wanted,i have it for sales,in a good working condition,let me know your interest and i will forward you pictures of the item, reply me through my private email: lokekimeng2014@gmail.com
Greeting from Singapore, Mrs Loke Kim.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.168
Antall liker
10.693
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det lukter snusk. Kan ikke si med sikkerhet at det er snusk. Men du fikk mail og ikke pm?
loke1 er registrert fra Kanada og er forøvrig sist registrerte medlem.
 

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Innlegg
139
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Snodig at han er registrert fra Canada,men hilser fra Singapore.
Han skriver heller ikke hvilken effektforsterker han har.
Har kun fått e-mail,ikke pm.
Snodig at han kun vil snakke via mail,og ikke gjennom forumet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje en idé å ikke tillate adresser utenfor Norden å opprette brukere, eller i det minste ikke gi tillatelse til å poste på bruktbørsen?
 

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Fikk denne for en stund siden fra Hanna klimuk, antok det var svindel men har ikke nevnt noe før nå:

"Hello, are you still interested in the you placed for wanted, i have it available,let me know how much you are offering...
hannaklimuk01@gmail.com"
 

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Innlegg
139
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jammen fikk eg pm fra loke1 og.
Har fjernet e-post adressen min i annonsene mine.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.527
Torget vurderinger
29
Jeg fikk PM fra Loke1!!
Samme henvendelse som Kajack
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Kanskje en idé å ikke tillate adresser utenfor Norden å opprette brukere, eller i det minste ikke gi tillatelse til å poste på bruktbørsen?
Skulle gjerne gjort det, men hvordan skal jeg få til det? Svindlerne blir smartere og smartere, og enkelte klarer til og med å sende email fra norske ip-adresser.

Jeg har sperret de fleste ip-adresser fra Nigeria, Kina, Russland og enkelte andre land, og det hjelper litt, men jeg ser litt på en løsning med selve registreringen, men dette er ikke enkelt. De fleste forum sliter med dette problemet, og vi må lage en unik løsning som ingen andre bruker, men igjen, svindlerne er smarte, og vil de registrere seg så klarer de det.

På HFS fra 2007 hadde vi manuell kontroll av alle som registrerte seg, men dette var mye arbeid, og rett og slett for tidkrevende.

Mitt råd er å holde seg langt unna utenlandske henvendelser, og selv om en og annen kanskje ikke svindel, så er det bedre og ikke ta sjansen. På Ønskes kjøpt annonser ville jeg snakket med personen som tilbyr varen pr. telefon, og jeg ville holdt meg langt unna alle som ikke bor i Norge, Sverige eller Danmark. 90% er svindel, og en må aldri, og jeg mener aldri, overføre penger via Paypal, Skrill eller til utenlandske kontoer til mennesker en ikke vet hvem er.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.087
Antall liker
6.559
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.367
Antall liker
511
Torget vurderinger
9
Husker ikke i farta hvilket forum det var, men ett sted for å få registrert meg så måtte jeg fylle ut noen typisk norske ting som f.eks:

Ole, Dole og _______
Ja vi elsker dette _____
AP er forkortelsen for hvilket parti? ____
etc etc

Slo meg som ett greit system.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Husker ikke i farta hvilket forum det var, men ett sted for å få registrert meg så måtte jeg fylle ut noen typisk norske ting som f.eks:

Ole, Dole og _______
Ja vi elsker dette _____
AP er forkortelsen for hvilket parti? ____
etc etc

Slo meg som ett greit system.
- Ja, ved å ha med et slikt enkelt (skandinavisk!) forståelig "portvåker-system" så kan mye uønsket svindel filtreres.
- Det samme til en viss grad med IP-overvåkning. Til det siste er dog å si at det er veldig enkelt å spoofe med proxyer.
- En annen metode som brukes på forum rundt forbi kan være moderatorkontrollerte innlegg for medlemmer som ikke har nådd en viss grense poster, fx <10 innlegg vil bli kontrollert, ELLER
- <10 innlegg gir ikke rettigheter til å poste i salg/kjøp eller sende/motta PM

Cheers!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Husker ikke i farta hvilket forum det var, men ett sted for å få registrert meg så måtte jeg fylle ut noen typisk norske ting som f.eks:

Ole, Dole og _______
Ja vi elsker dette _____
AP er forkortelsen for hvilket parti? ____
etc etc

Slo meg som ett greit system.
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=Ole,+Dole+og+
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=Ja+vi+elsker+dette+
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=AP

Dessverre ikke så veldig vanskelig å "slå" et sånt system. :)
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.988
Antall liker
2.914
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det enkleste er vel å la vær å besvare henvendelser slik som Høvdingen beskriver.
Vi kan jo tenke litt sjæl også???
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Det enkleste er vel å la vær å besvare henvendelser slik som Høvdingen beskriver.
Vi kan jo tenke litt sjæl også???
joa... men når man først er på børsen, og vil så gjerne, gjerne (selge/kjøpe) så kan det jo hende (selv for en rutinert handlende) at man rett og slett "forelsker" seg i et tilbud. Og så går man i baret, selv om man har ryggmargsrefleksene i orden.
Da kan et filter a la det vi diskuterer her være med på å sortere vekk det meste, selv om man selvsagt ikke kan garantere at den mest iherdige svindler ikke når frem med sitt forsett.

Cheers!
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Hvordan har Finn.no løst dette da?
Har de "løst" det?
Nope.
HFS kan iverksette de tiltak forumet anser nødvendig for å ikke bli et arnested for kjeltringstreker, og kan være så restriktiv det ønsker.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.988
Antall liker
2.914
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hvordan har Finn.no løst dette da?
Har de "løst" det?
Nope.
HFS kan iverksette de tiltak forumet anser nødvendig for å ikke bli et arnested for kjeltringstreker, og kan være så restriktiv det ønsker.
Det er vel ikke så enkelt som å bare ønske. Kan ikke akkurat forlange bevis for plettfri vandel av folk.
Det må være varslere som opplyser om dette, samt manuell håndtering.
De som kontakter pr epost er det vel ikke noe å gjøre noe med.
En sikker betalingsordning ville vel også hjulpet, men det blir vel opp til kjøper/selger å benytte seg av det, på samme måte som det er mulig idag.

Fullt mulig å bruke huet litt hvis man blir kontaktet av utenlanske selgere/kjøpere, selv om dealen er aldri så bra.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Egentlig veldig enkelt dette, hvis man ikke er desperat etter å selge varene da.

Er alltid på vakt for svinel, da også jeg har blitt kontaktet fra utlandet flere ganger her inne.

Alle utendlanske interessenter utelukker jeg helt.
Nye brukere, krever jeg alltid navn og registerert tlf.nr for videre kontakt.
Ikke oppgi egen email, ta skriveriene via sentralen.

Du velger selv hvem du vil handle med,handel med etablerte forumbrukere, gjerne med flere karakter referanser går "alltid" greit, og det er egentlig så enkelt,å ikke bli lurt.
 
Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Husker ikke i farta hvilket forum det var, men ett sted for å få registrert meg så måtte jeg fylle ut noen typisk norske ting som f.eks:

Ole, Dole og _______
Ja vi elsker dette _____
AP er forkortelsen for hvilket parti? ____
etc etc

Slo meg som ett greit system.
Dette er det mange som har forsøkt, men svindlerne er ikke dumme, og finner raskt ut av slike spørsmål.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Husker ikke i farta hvilket forum det var, men ett sted for å få registrert meg så måtte jeg fylle ut noen typisk norske ting som f.eks:

Ole, Dole og _______
Ja vi elsker dette _____
AP er forkortelsen for hvilket parti? ____
etc etc

Slo meg som ett greit system.
- Ja, ved å ha med et slikt enkelt (skandinavisk!) forståelig "portvåker-system" så kan mye uønsket svindel filtreres.
- Det samme til en viss grad med IP-overvåkning. Til det siste er dog å si at det er veldig enkelt å spoofe med proxyer.
- En annen metode som brukes på forum rundt forbi kan være moderatorkontrollerte innlegg for medlemmer som ikke har nådd en viss grense poster, fx <10 innlegg vil bli kontrollert, ELLER
- <10 innlegg gir ikke rettigheter til å poste i salg/kjøp eller sende/motta PM

Cheers!
Dette har jeg også tenkt på, men det byr på veldig mye jobb for moderatorene hvis vi skal godkjenne innlegg fra nye medlemmer.

Det jobbes med å tenke ut en løsning, men uansett hva vi gjør så vil en og annen svindler klare å komme seg gjennom.

Les gjerne følgende artikkel: http://www.hifisentralen.no/forumet/kunngja-ringer-fra-hfs/77071-pass-opp-nettsvindel.html
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Solgte nylig ett sett med preamp og stor og tung poweramp til Thailand - via Finn. Fikk epost via Finn og gjordet det klart at jeg ikke sendte noe før pengene var overført fra Paypal til min konto - noe som gikk utmerket. Pengene kom og fikk overført til min egen bank - da var det bare å pakke og sende greiene. Var en entusiast som ville ha det sjeldne settet jeg hadde og blei veldig fornøyd. Synd hvis slikt ikke kan gjøres her på sentralen - så lenge man bruker hodet burde det gå bra. Hadde vel kanskje vært mer "sjepisk" hvis jeg skulle kjøpe noe...
N
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Solgte nylig ett sett med preamp og stor og tung poweramp til Thailand - via Finn. Fikk epost via Finn og gjordet det klart at jeg ikke sendte noe før pengene var overført fra Paypal til min konto - noe som gikk utmerket. Pengene kom og fikk overført til min egen bank - da var det bare å pakke og sende greiene. Var en entusiast som ville ha det sjeldne settet jeg hadde og blei veldig fornøyd. Synd hvis slikt ikke kan gjøres her på sentralen - så lenge man bruker hodet burde det gå bra. Hadde vel kanskje vært mer "sjepisk" hvis jeg skulle kjøpe noe...
N
Som du selv sier, det er stor forskjell på salg og kjøp. Så lenge en mottar penger er det jo ikke noe problem, men å overføre penger for å kjøpe noe fra privatpersoner i utlandet er høyrisiko, og det beste er heller å finne et lokalt produkt.
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Også jeg har mottatt mail fra en kar i Singapore som vil selge meg sin forsterker til spottpris. Han hadde akkurat det jeg ønsket å kjøpe. Og jeg har hatt mye korrespondanse med han, vel vitende om hva som skjer. Og alt har vært helt greit helt til jeg sier at jeg har venner i Singapore som kan ta med forsterkeren hjem til meg, og at de kan enten hente den hos han, eller møte han et avtalt sted. Da ble det straks værre.

Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.

Stort sett kommer hans mailer også på kvelden norsk tid, mellom 2 og 4 om natten i Singapore. Og det er vel lite sansynlig at han bor i den delen av verden da.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Også jeg har mottatt mail fra en kar i Singapore som vil selge meg sin forsterker til spottpris. Han hadde akkurat det jeg ønsket å kjøpe. Og jeg har hatt mye korrespondanse med han, vel vitende om hva som skjer. Og alt har vært helt greit helt til jeg sier at jeg har venner i Singapore som kan ta med forsterkeren hjem til meg, og at de kan enten hente den hos han, eller møte han et avtalt sted. Da ble det straks værre.

Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.

Stort sett kommer hans mailer også på kvelden norsk tid, mellom 2 og 4 om natten i Singapore. Og det er vel lite sansynlig at han bor i den delen av verden da.
Si ikke det. Virker som det er den tiden det er mest trafikk her :rolleyes:
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Fikk denne mailen fra loke1 i dag,lukter snusk :
Are you still interested over this item placed for wanted,i have it for sales,in a good working condition,let me know your interest and i will forward you pictures of the item, reply me through my private email: lokekimeng2014@gmail.com
Greeting from Singapore, Mrs Loke Kim.
Hei denne har jeg og fått når jeg hadde en anonse på finn.no,da jeg søkte etter Yamaha ns 2000,så fikke akurat den samme som du fikk her,SVINDEL
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Fikk denne mailen fra loke1 i dag,lukter snusk :
Are you still interested over this item placed for wanted,i have it for sales,in a good working condition,let me know your interest and i will forward you pictures of the item, reply me through my private email: lokekimeng2014@gmail.com
Greeting from Singapore, Mrs Loke Kim.
Idag fikk jeg ca samme melding - denne var fra Loke Kim : Are you still interested over this item placed for wanted,i have it for sales,in a good working condition,let me know your interest and i will forward you pictures of the item,Greeting from Singapore, Mrs Loke Kim.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Seriøst, hvis noen går på limpinnen når de generiske spampostene snakker om "the item", så fortjener man å bli svindlet.
 

qbit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
187
Antall liker
36
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Mann kunne ha telefon bekreftelse slik Finn.no har, men det er sikkert ganske kostbar i tid og penger.
 

qbit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
187
Antall liker
36
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Nye svindel forsøk med nye metode. Den gangen fikk en sms fra en service nr. (taliamf) om jeg kunne svare med info om forsterkeren jeg har til salgs her og på finn.no til en epost (larshaugom52@gmail.com) . Var litt skeptisk med en gang, så søkte den eposten på google og kommet til en Lars Haugom på google+, helt greit. Da sendte epost tenkende at det var genuint, skrev at jeg var ikke helt sikker på hvilket info han ville ha og om han kunne fortelle litt om seg selv fordi jeg var litt mistenksom om svindel. Da svarte fyren på engelsk;

"Hello i am interested in all the ad you have on finn.no. let me know if you have an account with paypal so i can pay in and arrange for pickup ASAP

Regards"

det som gjør meg litt bekymret med den er at dem vil hente tingene, i tillegg til paypal som er big red flag. Lurer på om det er noen som kan faktisk komme inn til deg og rane deg...

Viktig å være oppmerksom, dem har begynte å ta norske identiteter i sine svindel forsøk.
 

Povsigaer

Fersking
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
1
Antall liker
1
Hej Alle
Jeg har haft kontakt med en person fra england som ville sælge en Micro seiki samt en SME 30/2 Desværre troede jeg på ham og den erfaring kostede mig 4000 euro sagen blev anmeldt til politi og den besked jeg fik var at LÆG GODT MÆRKE TIL DETTE at politiet i england rører ikke en finger når beløbet er under 50.000kroner det betyder på godt dansk at de/svindlere har frit spild så længe de holder sig under 50.000kr. Af skade bliver man klog men sjældent rig. Pas på derude.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Jeg har skrevet en nyhet på forsiden to ganger angående dette - ikke overfør penger til utlandet når du ikke kjenner mottager.

Mvh
Høvdingen
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Jeg forstår ikke hvorfor dere er skeptiske til paypal. De gir god beskyttelse både til kjøper og selger.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Jeg forstår ikke hvorfor dere er skeptiske til paypal. De gir god beskyttelse både til kjøper og selger.
Paypal gir ingen beskyttelse såfremt du ikke handler fra et nettsted som Ebay e.l. som har avtale med dem. Hvis du overfører penger til en privat Paypal konto har du ingen beskyttelse. Paypal har ikke da noen mulighet til å vite hvorfor du overfører penger, og mottager kan spinne opp hvilken som helst historie om hvorfor han har mottatt penger. I noen sjeldne tilfeller har Paypal hjulpet kunder som har blitt svindlet, men det er ikke noe du kan regne med.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Jeg forstår ikke hvorfor dere er skeptiske til paypal. De gir god beskyttelse både til kjøper og selger.
Jeg er redd du ikke bør føle deg altfor sikker på det..
 
Topp Bunn