Noen som har konkret erfaring med å få igjen penger av banken ved svindel av barn (13år)?
Sønnen min er blitt svindlet på nett og kontoen er tømt. Han har selv autorisert kjøpene og gikk i den klassiske fellen der en selger av en vare fikk han til å kjøpe gavekort og oversende koden. Stadig nye gebyrer med post og toll osv, og vips var kontoen tømt før han egentlig forsto hva som hadde skjedd. Jeg trodde også at jeg hadde lært han nok om dette, men tydeligvis ikke.
Uansett synes jeg det er relativt strengt av banken å avvise reklamasjon på slik svindel av en 13-åring. Ut fra det jeg leser så er jo dette uaktsomt, men vanskelig å si om dette regnes som grovt uaktsomt av et barn? Så om andre har konkrete erfaringer med slike klagesaker, så setter jeg pris på det før jeg evt gidder å bruke mer tid på dette.
Google:
Når barn blir svindlet på nett, reguleres bankens ansvar i hovedsak av
finansavtaleloven. Banken har i utgangspunktet et omfattende ansvar for å dekke tap ved uautoriserte transaksjoner, men barnets alder og grad av uaktsomhet avgjør om foreldrene eller barnet selv må bære deler av tapet.
Her er de viktigste punktene om bankens ansvar i 2025:
1. Hovedregel: Banken dekker tapet
Dersom en betaling er gjort uten barnets samtykke (uautorisert), skal banken som hovedregel betale tilbake beløpet. Dette gjelder for eksempel hvis barnets kortopplysninger er stjålet og misbrukt av andre.
2. Egenandel og uaktsomhet
Dersom barnet har vært uaktsomt, kan banken holde tilbake en egenandel:
Sønnen min er blitt svindlet på nett og kontoen er tømt. Han har selv autorisert kjøpene og gikk i den klassiske fellen der en selger av en vare fikk han til å kjøpe gavekort og oversende koden. Stadig nye gebyrer med post og toll osv, og vips var kontoen tømt før han egentlig forsto hva som hadde skjedd. Jeg trodde også at jeg hadde lært han nok om dette, men tydeligvis ikke.
Uansett synes jeg det er relativt strengt av banken å avvise reklamasjon på slik svindel av en 13-åring. Ut fra det jeg leser så er jo dette uaktsomt, men vanskelig å si om dette regnes som grovt uaktsomt av et barn? Så om andre har konkrete erfaringer med slike klagesaker, så setter jeg pris på det før jeg evt gidder å bruke mer tid på dette.
Google:
Når barn blir svindlet på nett, reguleres bankens ansvar i hovedsak av
finansavtaleloven. Banken har i utgangspunktet et omfattende ansvar for å dekke tap ved uautoriserte transaksjoner, men barnets alder og grad av uaktsomhet avgjør om foreldrene eller barnet selv må bære deler av tapet.
Her er de viktigste punktene om bankens ansvar i 2025:
1. Hovedregel: Banken dekker tapet
Dersom en betaling er gjort uten barnets samtykke (uautorisert), skal banken som hovedregel betale tilbake beløpet. Dette gjelder for eksempel hvis barnets kortopplysninger er stjålet og misbrukt av andre.
2. Egenandel og uaktsomhet
Dersom barnet har vært uaktsomt, kan banken holde tilbake en egenandel:
- Normal uaktsomhet: Kunden (eller vergen) kan måtte betale en egenandel på opptil 450 kroner.
- Grov uaktsomhet: Dersom barnet har utvist grov uaktsomhet (f.eks. delt BankID-passord med andre), kan egenandelen øke til 12 000 kroner.
- Barnets alder: For barn under 18 år skal det tas spesielt hensyn til alder og modenhet. Det skal svært mye til for at barn under 12 år blir holdt erstatningsansvarlige for store beløp.



