Svindel og bedrag!

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
For 2 måneder siden begyndte jeg å snakke med en fyr i Danmark, som ville selge et sett høyttalere.
Alt virket ok og jeg fikk hans adresse og bankopplysninger. Sjekket med Danske Bank at kontonummeret var registrert til oppgitte adresse, og det var det. Snakket med ham på telefonen og hadde kontakt på mail og SMS.
Da jeg var sikker nok på at dette ikke var svindel, overførte jeg 19000 NOK (ca. 18000 DKK) til hans konto og ventet på å få høyttalerne hjem. Han holdt kontakten i et stykke tid frem men kun for å si at han nok snart skulle sende høyttalerne og senere for å si at han var blitt syk og at han bare ville la mig det vite.
Etter dette hørte jeg ikke mere fra ham.
I morges fikk jeg en telefon fra Politiet i Danmark som fortalte at andre også var blitt svindlet. Det var alle sammen hifi-produkter folk hadde kjøpt (trodde de hadde kjøpt). Han sa videre at de, pengene, sikkert var gått til narkomiljøet og at jeg ikke skulle regne med å få pengene igjen.
Personen jeg trodde jeg hadde handlet med, hedder Mikael Iversen og bor på Frederiksberg. Han har brukt mailadresse tonelyd@hotmail.dk til kommunikasjon - STAY AWAY FROM THIS GUY!
Nå forsøker jeg å finne ut om det er mulig å få pengene igjen på en annen måte. Vet dere om forsikring dekker svindel?

Med sørgelige hilsner,
Nolfi.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg har fått rapportert om 3 saker oppå hverandre, og alle gjelder samme bruker. Han opererer under følgende brukernavn:

jazzfm
colibri
3ml

Som Nolfi sier - styr unna denne personen.

Det er veldig beklagelig at vi skal oppleve slike brukere, men det er dessverre umulig å sikre seg 100% mot kjeltringer. Min anbefaling er at dere sikrer dere en referanse før dere overfører penger til utelandske aktører.

Mvh
Høvdingen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.518
Torget vurderinger
28
Dette var kjedelig å høre Nolfi, virkelig. Jeg ble lurt en gang selv, ebay for noen år siden, så jeg kjenner følelsen.
Håper det ordner seg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.731
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Veldig trist dette.....

Ble litt overrasket over at du ble oppringt av politiet fra Danmark.....bare et kort spørsmål til ettertanke...virket det troverdig at de var fra politiet, eller kunne det være en liten manøver for at du skulle gi opp å forfølge kravet....?

Mvh
OMF

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.164
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Høvdingen skrev:
Jeg har fått rapportert om 3 saker oppå hverandre, og alle gjelder samme bruker. Han opererer under følgende brukernavn:

jazzfm
colibri3ml

Det er veldig beklagelig at vi skal oppleve slike brukere, men det er dessverre umulig å sikre seg 100% mot kjeltringer. Min anbefaling er at dere sikrer dere en referanse før dere overfører penger til utelandske aktører.

Mvh
Høvdingen
Colibri har jeg også støtt borti. Var like før jeg kjørte en handel med han. Det som stoppet meg, var at han solgte for billig til at det kunne være sant. Han er også aktiv på svenske sider.
Har virker å ha spesialisert seg på Nordost-kabler.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Veldig trist dette.....

Ble litt overrasket over at du ble oppringt av politiet fra Danmark.....bare et kort spørsmål til ettertanke...virket det troverdig at de var fra politiet, eller kunne det være en liten manøver for at du skulle gi opp å forfølge kravet....?

Mvh
OMF
Hei.
Ja, egentlig var det fra Fokus Bank hvorfra jeg overførte pengene.
Jeg startet med å kontakte politiet i Danmark pga mistanke. Da fikk jeg vite jeg måtte møte opp personlig for å inngi anmeldelse. Det er noen dager siden og i morges ble jeg kontaktet av Fokus Bank som sa de var blitt kontaktet av politiet i DK og jeg fikk nr. til personen. Ringte til ham men fikk telefonsvarer. Ringte da til Københavns politi og ble stillet om til personen som fortalte om flere andre saker av samme karakter.
Fikk etter avtale mail fra ham hvor jeg så skulle svare ham med detaljer om kommunikasjonen mellom meg og svindler.
Håper da ikke jeg er blitt lurt enda engang.. ???

Nolfi.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Nok et eksempel på at forbrytelser lønner seg. Det virker som at standardsvaret fra politiet, når vanlige mennesker blir utsatt for noe, er at de ikke kan gjøre noe. Kanskje man har valgt feil bransje!?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Veldig trist at slikt skjer,håper det ordner seg.

Forøvrig flott gjort at du legger ut erfaringen,så har du advart andre om den personen,og faren med overføring til ukjente.

Mvh.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Huff, ser nå at jeg med stor sannsynlighet har vært utsatt for et svindelforsøk fra samme person. I april ble jeg kontaktet av 3ml som gjerne ville kjøpe mine Dynaudio Special 25, som da var lagt ut for salg, eventuelt bytte likt i et sett nye Confidence C1. Fyren virket svært seriøs og interessert, nærmest påfallende, og det var også andre ting som gjorde at jeg etterhvert fattet mistanke. For å gjøre en lang historie kort droppet jeg hele greia. Da viste den i utgangspunktet hyggelige fyren en annen og ganske så ufin side.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
Veldig trist og en påmindelse om at ikke alle har gode hensikter. Dessverre er det noen råtne egg som ødelegger hele omeletten.
Jeg har nesten bare gode erfaringer med musikk- og hifikjøp som går langt tid tilbake. Merkelig nok har jeg bare blitt forsøkt lurt av dansker. Jeg sier ikke at dansker ikke er til å stole på men rapporterer bare en observasjon. Kjenner flere dansker som jeg regner som gode venner faktisk.

Ser at det ligger en del annonser ute fra Colibri; burde ikke de slettes før flere blir svindlet?
(usikker på om dette er Høvdingens ansvar?)

Redigert ihht. regelverket. §1

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Vel, Danmark er jo ikke veldig langt unna... så dette må vi da kunne løse?

admiral71b

Medlem
Ble medlem
12.08.2010
Antall liker
0
Tips til de som vil handle med utlandet, bruk Paypal og trekk fra kredittkort.
Da kan du kjøre Chargeback via Paypal, eventuellt kreve pengene tilbake fra kredittkort-selskapet.

ALDRI OVERFØR VIA BANK!!!!!!!!!!

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Høvdingen skrev:

jazzfm
colibri
3ml

Mvh
Høvdingen
Ja det er skikkelig trist...
Har selv en brukt-tråd på AVF som jeg er relativt aktiv på, og prøver å unngå å legge inn produkter som er adressert i utlandet... Rett og slett fordi man aldri har noen garanti.

Nolfi får min dypeste medfølelse.
Sure penger...

Topp Bunn