Svigers kjøper platespiller

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
...fra hifiklubben, og da aner jeg ugler i mosen med en gang.
Han gikk for en NAD C588, som har en arm masse på 9,5g.
Siden han er MC mann, så ønsket han å oppgradere pu med en gang og spurte klubben om anbefaling. Han ble da anbefalt en denon DL-103R.
Denne har compilance på 5 og vekt på 8,5g.
Dette går vel ikke?????
Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg kommer til 17hz, og det er jo skivebom så det holder??!?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.936
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
her har de tullet fælt, altfor lett arm til en 103r :confused:

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er mer enn håpløst. Det er så inn i hel.... kunnskapsløst og innesnødd å anbefale en 103R til en sånn arm at fyren burde vært skrevpisket med anløpen makrell.
En 103R går ikke i en enkel Rega-arm uansett, fordi den er så stiv og udempet at den er helt avhengig av meeeget gode armlagre (og masse!) for å spille slik den kan og er berømt for. Regaarmen er overhode ikke i nærheten av å være noe den pickupen skal brukes i.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Uten at det gjør saken noe bedre, så er det vel ikke rega arm på denne?? Tror det er noe project carbon aktige greier.
Sannsynligvis gjør det saken enda verre.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.805
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Da få vel heller «ekspertisen» komme opp med perfekt match, i stedet for å kommentere hva som var galt, eller?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Vet ikke om det var meg du siktet til, men dersom tallene gitt over stemmer, er dette en dårlig match av PU og arm.......... selger burde vite bedre....
Stikket mitt gikk vel til de som hevder at vi selvsagt må stole på alt som HiFi-selgere sier... det er visstnok de som er ekspertene, i følge enkelte..:cool:
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.805
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Vet ikke om det var meg du siktet til, men dersom tallene gitt over stemmer, er dette en dårlig match av PU og arm.......... selger burde vite bedre....
Stikket mitt gikk vel til de som hevder at vi selvsagt må stole på alt som HiFi-selgere sier... det er visstnok de som er ekspertene, i følge enkelte..:cool:
Egentlig ikke, men en generell oppfordring til heller å hjelpe, enn å rakke ned på en ansatt hos HFK. Kanskje det var hans/hennes første dag/uke..

Det er returrett hos HFK og med noen gode tips her inne, kan dette løse seg, skjønner?
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Om det er mulighet for full retur på HFK - så benytt denne og kjøp spiller hos noen som kan platespillere. Vi må kunne stole på de bak disken ellers blir det håpløst.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Spilleren ble bestilt over telefon, og blir avbestilt i dag. Eller, ihvertfall pick up blir avbestilt.
Det som blir så ekstremt toskete her er at jeg forberedte svigerfar på at dette med matching av pu ikke er helt rett fram. Han hadde derfor blitt satt over til HK sin "platespillerekspert" hvor denne da hadde kommet med anbefalingen.
Hadde vært en ting hvis det var en uheldig "lørdagshjelp", selv om også det er noe man virkelig burde være sikker på å unngå i en dedikert hifi butikk.

Men nok om det.
Veien videre blir nok til at svigers fortsatt vil beholde spilleren, men må se seg om etter ny pu. Selv synes jeg ortofon cadenza bronze er en pu som spiller meget bra og på en måte som er lett å like. Denne skal også passe armen bra så vidt jeg kan vurdere. Havner på 11hz.
Kom gjerne med innspill på dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
^ Cadenza Bronze (eller Red) er utmerkede (om enn dyre) valg av pickup til den spilleren.
Et ennå bedre (og ennå dyrere) valg hadde vært Cadenza Black. Den er noe mykere enn
resten av Cadenzaserien (cu=16 mot cu=12) og til og med Quintetserien (cu=15).

Et annet godt valg (utenfor HFK) hadde vært en van den Hul DDT / MC One / MC Two / Frog.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da få vel heller «ekspertisen» komme opp med perfekt match, i stedet for å kommentere hva som var galt, eller?
Det kan jo være så mangt, men Hana SL burde være et flott alternativ. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vet ikke om det var meg du siktet til, men dersom tallene gitt over stemmer, er dette en dårlig match av PU og arm.......... selger burde vite bedre....
Stikket mitt gikk vel til de som hevder at vi selvsagt må stole på alt som HiFi-selgere sier... det er visstnok de som er ekspertene, i følge enkelte..:cool:
Egentlig ikke, men en generell oppfordring til heller å hjelpe, enn å rakke ned på en ansatt hos HFK. Kanskje det var hans/hennes første dag/uke..

Det er returrett hos HFK og med noen gode tips her inne, kan dette løse seg, skjønner?
Tar poenget ditt, men hvis man ikke har kompetansen selv fordi man er fersk, burde man jo få hjelp av kolleger med erfaring heller enn å sende kunder ut døra med feil produkter.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om det er mulighet for full retur på HFK - så benytt denne og kjøp spiller hos noen som kan platespillere. Vi må kunne stole på de bak disken ellers blir det håpløst.
Da har det vært håpløst en stund. :)

Heldigvis går det an å finne ut hvem man kan stole på, og holde seg til dem, men å slentre inn i en kjedebutikk og bare anta at han bak disken er ekspert, tenker jeg er en dårlig idé.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spilleren ble bestilt over telefon, og blir avbestilt i dag. Eller, ihvertfall pick up blir avbestilt.
Det som blir så ekstremt toskete her er at jeg forberedte svigerfar på at dette med matching av pu ikke er helt rett fram. Han hadde derfor blitt satt over til HK sin "platespillerekspert" hvor denne da hadde kommet med anbefalingen.
Hadde vært en ting hvis det var en uheldig "lørdagshjelp", selv om også det er noe man virkelig burde være sikker på å unngå i en dedikert hifi butikk.

Men nok om det.
Veien videre blir nok til at svigers fortsatt vil beholde spilleren, men må se seg om etter ny pu. Selv synes jeg ortofon cadenza bronze er en pu som spiller meget bra og på en måte som er lett å like. Denne skal også passe armen bra så vidt jeg kan vurdere. Havner på 11hz.
Kom gjerne med innspill på dette.
Hana SL, som sagt. Lett og myk MC med Shibata-sliping som har fått fantastiske anmeldelser.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Han ble da anbefalt en denon DL-103R. Denne har compilance på 5 og vekt på 8,5g. Dette går vel ikke?????
Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg kommer til 17hz, og det er jo skivebom så det holder??!?
Denon DL-103/DL-103R (for dem med 100 Ohms RIAA) er utmerkede pickuper, men stiller strenge krav
til tonearmen. Men kanskje ikke fullt så ille som det fremstår på papiret. Den oppgitte compliansen er
dynamisk ved 100 Hz, som kan "oversettes" til en dynamisk komplianse ved 10 Hz (den man bruker i
kalkulatoren) = 9-10 cu.

De eneste spillerne i HFKs sortement som (kanskje) kan takle den "villhesten", er;
Argon Audio TT,
Denon DP-300,
Denon DP-400/DP-450USB og
ProJect RPM-3.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Er det ikke i HiFi-butikkene man finner spesialkompetansen, da .... ?
Jo, på HiFi Klubben i Kongsberg. Der jeg jobber ;)
Da er det nesten slik at du kanskje er unntaket... :) Jeg har en datter som i en del år bodde sentralt i Norge, - eksakt hvor er uvesentlig. Noen turer innom HiFiklubben var en av mine faste sysler når jeg var på besøk, men makan til mengde tullprat som kunne overhøres i funksjon av flue på veggen.... Jeg valgte stort sett å holde kjef, men det holdt hardt til tider.. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dette eksemplet føyer seg bare inn i rekken mht HiFi Klubben og deres ansattes kompetanse på platespillere:(.

En god start for å bedre situasjonen var vel om alle de ansatte fikk i hjemmelekse å lese det de selv har lagt ut på hjemmesiden:

https://www.hifiklubben.no/hifimagasinet/eksperthjelp/2015/04/platespilleren--fra-pappeske-til-musikk/

... selv om de her ikke berører det tema som er trådens topic.

BTW - Handler ikke på HiFi Klubben, men... har de like lite peiling på alt de selger?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
^ Cadenza Bronze (eller Red) er utmerkede (om enn dyre) valg av pickup til den spilleren.
Et ennå bedre (og ennå dyrere) valg hadde vært Cadenza Black. Den er noe mykere enn
resten av Cadenzaserien (cu=16 mot cu=12) og til og med Quintetserien (cu=15).

Et annet godt valg (utenfor HFK) hadde vært en van den Hul DDT / MC One / MC Two / Frog.
Jeg skrev Cadenza, men mente jo quintet. Sorry. Var for tidlig på morgenen.
 
M

MarkusH

Gjest
BTW - Handler ikke på HiFi Klubben, men... har de like lite peiling på alt de selger?
Jeg mista all troverdighet til HFK når en butikksjef skrudde på en subwoofer (og volumet på forsterkeren) når jeg mente bassen i noen svære beist de hadde der ikke var god nok til å forsvare prisen ... hva skal man si til slikt? Jeg ble i alle fall sjokkert :eek:

Og det var siste gangen jeg satte min fot i den butikken, ikke nok med det, men de har jo aldri det man trenger på lager i de fysiske butikkene, men nå skal jeg slutte å kritisere. ;)

------

Dumt at svigerfar fikk lusen service i alle fall. ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hifiklubben og for den saks skyld soundgarden har en del å gå på når det kommer til kompetanse ja, det er helt sikkert.
Men så skal vi vel være glad for at vi har de også.

Svigerfar fikk lusen service ja, men han har rygg til å bære det :)

Ang subwoofer, så var jeg faktisk med svigerfar inn til hifiklubben for å kjøpe subwoofer for noen måneder siden. Skal ikke begi meg ut på å fortelle om den begivenheten, men stort galere kan vel ikke en subwoofer brukes :)
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Et annet spørsmål er om denne spilleren er god nok til å bli brukt med forholdsvis dyre MC-pick-up'er. Til den samlede prisen som er skissert, tror jeg det er mer fornuftig å gå litt opp i kvalitet på drivverk/arm, og heller satse på en god MM-pick-up.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ikke uenig, men som sagt, svigers vil ikke ha MM i hus engang, så endte opp med en Quintet blue (ca 3500,-)
Kan da umulig være så dumt til den spilleren tenker jeg. Project har vel hatt en finger med i spillet, så tenker drivverket er helt ok til prisen.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Ikke uenig, men som sagt, svigers vil ikke ha MM i hus engang, så endte opp med en Quintet blue (ca 3500,-)
Kan da umulig være så dumt til den spilleren tenker jeg. Project har vel hatt en finger med i spillet, så tenker drivverket er helt ok til prisen.
Her må han ha fått en låsning. Litt sånn "jeg har kjøpt en Subaru BRZ, og i forretningen fortalte de meg at det var ypperlig å sette snøplog foran". Nu vel, det dreier seg om matching av finmekanikk dette her, ikke bare anta at bare det står MC på pickup'en så er alt bra. Spilleren er jo en typisk MM-spiller og det er intet galt i det. Men er han så redd for at spilleren skal spille bass, får han heller sørge for å ha veldig små høyttalere, da. Eller du kan hinte om Moving Iron fra Goldring eller Soundsmith. Spilleren kommer til å få et helt nytt liv, bokstavelig talt. :)
Ja, dessuten er normalen at det er mye lettere å få tak i et godt MM RIAA trinn enn et godt MC-trinn.

Mvh
Håkon Rognlien
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Svigers leste sikkert Danske High Fidelity dengang de for alvor bestemte seg for at (dansk) MC teknologi var det eneste som dugde, og bestemte seg der og da.
Vært der selv.
Kjempegod MM er morsomt, spesielt når MC folket får høre på og de bli forvirret og litt snurt.
Fordrer selvfølgelig kjempegod MM RIAA som Muffsy e.l
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Sytalaust for meg det Audiophile-Arve, eller no problem om du vil.
Takk for nytt godt nynorskord!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
MM kan være bra, MC kan være bra. Tipper han blir strålende fornøyd og får MC eiergleden sin på plass i tillegg. Vinn-vinn :)
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Men sånn bortsett fra amatørmessig service på HiFi klubben, så er den jo litt interessant den NAD C588-spilleren. Og såpass fersk at det er lite å finne om den på nett, annet enn presseskriv. Hadde vært gøy om svigerfaren (eller andre) kunne sagt noe om hvordan den funker. :)

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Men sånn bortsett fra amatørmessig service på HiFi klubben, så er den jo litt interessant den NAD C588-spilleren. Og såpass fersk at det er lite å finne om den på nett, annet enn presseskriv. Hadde vært gøy om svigerfaren (eller andre) kunne sagt noe om hvordan den funker. :)

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk
Hei.
Nå skal det sies at stereoen til svigerfar står i en stue med en akustikk som intet stereoanlegg fortjener, men allikevel så fikk jeg et slags godt inntrykk av spilleren. Vi monterte den altså opp med en quintet blå, og det hørtes slettes ikke verst ut i mine ører. Svigerfar er superhappy.
 
Topp Bunn