"Svensk " 3 -fas til norsk 3-fas

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Prøver med et elektrisk spørsmål her hvor jeg ser det finns mye kompetanse om mangt.
Jeg har en generator med "svenskeplugg" , dvs med rødt femhulls uttak(Og vanlig 1 fas stikk).


Det ser ut for meg som om det er 3 strømførende ledninger og 2 jordpunkter.

Rød gul og grønn går først til trefas sikring og så til "svenskeplugg" og 1 fas stikk.
Strømmen til enfas stikket kommer fra rød, og jord kommer fra jordingspunkt og
Svart (2. jordingspunkt?).
Ved måling av de fem punktene bak stikket, finner jeg følgende;

Mellom rød, grønn og gul måler jeg ca 400V.

Fra jord til rød,gul og grønn 240V

Er det mulig å koble denne til å fungere i "norskt" system. Overgang fra plugg, eller koble
direkte fra sikring?
Jeg kan vel ikke bare blåse 400V ut på mine 240V forbrukere? Og deriblant stereo.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Det andre "jordingspunktet" ditt er nok nøytralleder. Altså 0.
Mellom 0 og hver fase skal du vel ha ca 240 V.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Du får 400V TN-S. Dette er "norsk system" (bortsett fra fargekoder) og leveres på de fleste nyanlegg. Kontakt installatør så hjelper de deg med rett fordeling. Tryggest og lovlig er det og.
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Takk for svar.
Installatør er nok det sikreste.
Jeg har dog litt lyst til å forstå dette.
Nå skal denne generatoren brukes i en båt, og kobles via en bryter(landstrøm / generator) til sikringsskap
med 3 fas 32A sikring inn i skapet.
Kan jeg da benytte det skapet jeg har i dag?

For å komplisere ytterligere, så er det pr. idag ikke ført jordledning ombord fra land.
Dette pga av risiko for galvanisk tæring ved jordfeil på land. Utbredt i mange marinaer.
Det vil etterhvert komme en 3-fas skilletrafo ombord, koblet til jord fra land.
Stikk er "jordet" til hverandre , og kan kobles til i skap.

Vil det da være like enkelt å få tak i en transformator med 230V ut, og koble 400V fra generator på pri inn og
230V fra landstrøm på sec. inn? Eller er det ikke så enkelt.

Mens mitt skap er koblet slik at det er 230V mellom fasene, vil 400V TN-S ha 230V mellom fase og null.
Kan da dette skapet brukes i det hele tatt med "svenskekobling" eller 400V TN-S?
Hvordan kombinere disse to?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hvis du kun skal ha enfasekurser ut må du bygge om skapet ved å etablere 0 og sette inn 4polt overbelastningvern/hovedbryter. Skal du ha 3fase avganger må disse vernene skiftes. Ellers kan du benytte 400-230V trafo og beholde skapet. Og så er ikke 400V TNS noe mer svensk enn norsk. I norge har vi så vidt jeg vet alle 3 typer spenningssystemer i bruk; IT, TT og TN. Les på wiki så forstår du sammenhengen.
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Takk igjen. Det begynner å demre litt nå.
Får ta en leserunde med ny kunnskap innabords. ;)

Ser så langt ut for meg som en trafo kan være en god løsning, da
jeg skal ha en slik uansett.
Kan jeg da, som nevnt i forrige innlegg, bruke en trafo med 400V pri og 230 sec til både generator
og landstrøm.? eller må jeg evt. ha 2 trafoer?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hei igjen. Lettere å skrive med PC enn med iPhone .... Skal du endre spenningssystem så må du benytte trafo, uansett. Du kan godt benytte en treviklingstrafo, men må nok da ha en bryterforrigling som gjør at du ikke mater fra 2 sider samtidig. Dette er enkelt å få til.

Som du ser ut til å ha forstått:
400V TN har 3 faser, null og jording. Null og jord er sammenlasket på inntak og har samme potensiale. Trafoens nullpunkt er altså jordet. Spenning fase-null 230V, fase-fase 400V.
230V IT har 3 faser og jording. Trafoens nullpunkt er isolert fra jord. Spenning fase-jord 132V, fase-fase 230V.
Norske forskrifter krever vern i alle strømledere og derfor benytets 4-polte vern på TN og 3-polte på IT.
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Tror det er like før jeg forstår noe nå. :)

Med en dertil egnet bryter foran trafo, kan jeg mate samme trafo med 230V fra land og
400V fra generator. Forstår at bryteren må stenge slik at kun en strømkilde er inne om gangen.

Da trur jeg, at jeg kan benytte trafo som beskrevet nedenfor?
 

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ikke hvis du skal mate fra både 230V eller 400V primært. Da trenger du treviklingstrafo. 3LTxx er ikke det...
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Det skal ikke være enkelt nei.
Har forsøkt å lese meg opp på treviklingstrafoer, og ser at de er mye brukt der du trenger både 230V og 400V
ut samtidig. Jeg skal jo bare ha 230V ut, men må ha valgmulighet mellom 230V (landstrøm) og det jeg får henta ut av denne generatoren. Mest sannsynlig 400V for 3 fas kanskje? Jeg skal altså kun ha tilkoblet en strømkilde om gangen. Enklest via en form for bryter.
Dette er noe upløyd åker for meg, men er det ikke slik med de trafoene på bildene over, at man kan velge å kun ta ut 230 V (sekundært)? Og kan man ikke ta ut 230V uavhengig av om man har 230 eller 400V inn?
Må jeg da ha en "omvendt treviklingstransformator" i forhold til slik det er i fordeligstrafoer i strømnettet?

Har drodlet, tenkt, tegnet og lest, og det er fremdeles huller i min forståelse.
Jeg har og skal fortsatt ha trefas inn i mitt skap. Men om jeg tenker meg at dette var et tofaset (enfaset)
anlegg. Kunne jeg da ha hentet strøm fra en fase og null fra generatoren og koblet rett i tofaset (enfaset)
inntakssikring i skapet? På generatoren er det jo et slikt normalstikk med 230V ut i tillegg til den 5 pins rød.
Om så er mulig, bør det vel (synes jeg 8) ;D) finnes en overkommelig metode for å få koblet dette så det fungerer til min tilfredsstillelse. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Med 2 trafoer løser du det. Da bruker du en 230V-230V skilletrafo for normal tilknytning med galvanisk skille og 1 stk 400-230V for generator. Dette tilsvarer en 3-viklingstrafo. Sekundærviklingene kobles da i prinsippet i parallell, men bryterkoblingen må du fremdeles ha.
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Takk for hjelpen.
Ser da ut til at 2 trafoer må bli løsningen.
 
Topp Bunn