Svakeste ledd i mitt oppsett

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Rett før jul kjøpte jeg en ganske rimelig vinylspiller og et rimelig RIAA trinn. I løpet av de fire månedene jeg har hatt spilleren i hus, har vinyl absolutt fått mersmak. Cd-samlingen har stått på stedet hvil, mens jeg har skaffet meg nærmere 150 vinylplater på samme tiden.

Spilleren er en Pro-Ject 1 Xpression med en Pro-Ject carbon arm som har Audio Technica AT95E pickup påmontert. RIIA trinnet er et Cambrigde 640P.

Synes det spiller rimelig greit, men synes f.eks mannestemmer fort blir trynne og lite troverdige. S'er har også en tendens til å bli veldig spisse. Merker også at hele lydbildet klapper fullstendig sammen under krevende partier i musikken.

Jeg har lyst til å oppgradere det svakeste leddet i vinyloppsettet mitt. Jeg ser det også som veldig sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe et bedre drivverk i løpet av året, men har endel andre prosjekt som skal realiseres før den tid. Jeg tror (og håper) det er mest å hente på å bytte ut pickupen til noe bedre. Gjerne noe jeg senere kan sette på et noe bedre drivverk/arm.

Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge en pickup til spilleren min, hva passer og hva passer ikke?

Budsjettet mitt er maks 5000.

Link til spiller og RIAA:
http://www.6moons.com/audioreviews/project/project.html
http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...r/CAMBRIDGE_640P_RIAA_Forforsterker_Soelv.htm

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har nok ikkje vore bort i karbonarmen din, så eg har ikkje skikkeleg grunnlag for å tilrå pickup. Skal eg driste meg til noko som eg TRUR kan gå bra i passande prisklasse vert det fylgjande:

- Audio Technica OC 9. Ein fin kvalitetspickup som ikkje er for langt unna (men eit godt stykke likevel) i frå dei gode eigenskapane til AT95E. Fyrst og framst tredimensjonal og harmonisk klangmessig, og så tippar eg han funkar brukbart i armen din.

- Denon 103. Litt "feit" klangkarakter samanlikna med ATane, men utruleg innsmigrande og musikalsk. Diverre trur eg ikkje armen er nokon god partnar, så litt ekstra masse i pickupshellet bør til. Denne er ikkje tredimensjonal, men byr på mange andre gode vinyleigenskapar. DL160 er nok ein betre match til armen, og kan vere ei aktuell mellomløysing før du evt higar mot dei dyrare pickupane.

- Dynavectorpickupane DV 10x5, evt 20x (eg har berre prøvd hioutpututgåva, den andre skal vere endå betre) Flott klangbalanse og fine perspektiveigenskapar. Det einaste dumme med desse, er at 17D3 og dei endå betre eksisterer....men alle dei tre pickupane eg har prøvd så langt har særpreg nok til at dei er greie å like (sjølv om eg vert meir og meir glad i den dyraste ettersom tida går..)

- Ortofon Rondo har eg ikkje prøvd, men det snakkast pent om desse mellom danna entusiastar. Elles er Kontrapunkt A innan rekkevidde for ditt budsjett, og sjølv om han kan vere litt krevjande på arm, ser eg ikkje bort frå at det kan gå greitt.

Lurer også på kva VdH DDT kostar, men det er vel tvilsamt om denne pickupen likar armen.
Benz Glider overraska meg med glimrande kvalitet, og greidde seg fint i ein RB300-arm, men som sagt, eg har aldri prøvd din arm under kontrollerte tilhøve.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
legg inn en ønsket kjøpt annonse for arm så får du sikkert tak i noe til en grei pris.. :p er jo en grei oppgradering ville jeg tro.

hva med Clearaudio MM-pickupene?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.123
Torget vurderinger
28
Har lite for seg å bytte arm på denne spilleren tror jeg. Drivverket er ikke godt nok til å forsvare dyre armer, dessuten mistenker jeg at vidersalg av drivverk og arm blir vanskelig (leser trådstarter dithen at han ønsker videre oppgradering). Etter hva jeg mener å huske fra Fidelity passer ProJects karbonarmer dårlig med stive pickuper AA har nok rett mht DL-103.

A

aair

Gjest
Jeg hadde Xpression mk 1 + 8.6 c karbonarm for en stund siden. Prøvde med Ortofon A, men det gikk ikke bra i det hele tatt, da pick up'en er for tung og stiv for denne lette karbonarmen.

Skal du prøve Ortofon A sammen med Pro-Ject så må du nok over på 9C karbonarmen i stedet. Disse selges brukt for ca. 1500,-. En brukt Ortofon A selges for ca. 2500,-

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rett før jul kjøpte jeg en ganske rimelig vinylspiller og et rimelig RIAA trinn. I løpet av de fire månedene jeg har hatt spilleren i hus, har vinyl absolutt fått mersmak. Cd-samlingen har stått på stedet hvil, mens jeg har skaffet meg nærmere 150 vinylplater på samme tiden.

Spilleren er en Pro-Ject 1 Xpression med en Pro-Ject carbon arm som har Audio Technica AT95E pickup påmontert. RIIA trinnet er et Cambrigde 640P.

Synes det spiller rimelig greit, men synes f.eks mannestemmer fort blir trynne og lite troverdige. S'er har også en tendens til å bli veldig spisse. Merker også at hele lydbildet klapper fullstendig sammen under krevende partier i musikken.

Jeg har lyst til å oppgradere det svakeste leddet i vinyloppsettet mitt. Jeg ser det også som veldig sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe et bedre drivverk i løpet av året, men har endel andre prosjekt som skal realiseres før den tid. Jeg tror (og håper) det er mest å hente på å bytte ut pickupen til noe bedre. Gjerne noe jeg senere kan sette på et noe bedre drivverk/arm.

Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge en pickup til spilleren min, hva passer og hva passer ikke?

Budsjettet mitt er maks 5000.

Link til spiller og RIAA:
http://www.6moons.com/audioreviews/project/project.html
http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...r/CAMBRIDGE_640P_RIAA_Forforsterker_Soelv.htm
Hva om du rett og slett kliner til å kjøper et nytt/brukt drivverk?
Slik jeg ser det så er det drivverket ditt som kanskje er det svakeste leddet.
Sannsynligvis er det også der du vil få mest igjen på lydsiden.
Spørs om du ikke må overstige budskjettet ditt litt, men da kan du leve med arm / pick-up ei stund til, for lydforbedring får du. ;)

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Hva om du rett og slett kliner til å kjøper et nytt/brukt drivverk?
Slik jeg ser det så er det drivverket ditt som kanskje er det svakeste leddet.
Sannsynligvis er det også der du vil få mest igjen på lydsiden.
Spørs om du ikke må overstige budskjettet ditt litt, men da kan du leve med arm / pick-up ei stund til, for lydforbedring får du. ;)
Det hadde kanskje vært det beste. Problemet er at ny sofa og ny flatskjerm står på den offisielle handlelisten, den som er godkjent av samboer. Regner med mye kjeft om det plutselig dukker opp en ny vinylrigg i stua.

Jeg satser på at hun ikke merker om jeg bytter pickup på spilleren :)

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Eg har nok ikkje vore bort i karbonarmen din, så eg har ikkje skikkeleg grunnlag for å tilrå pickup. Skal eg driste meg til noko som eg TRUR kan gå bra i passande prisklasse vert det fylgjande:

- Audio Technica OC 9. Ein fin kvalitetspickup som ikkje er for langt unna (men eit godt stykke likevel) i frå dei gode eigenskapane til AT95E. Fyrst og framst tredimensjonal og harmonisk klangmessig, og så tippar eg han funkar brukbart i armen din.

- Denon 103. Litt "feit" klangkarakter samanlikna med ATane, men utruleg innsmigrande og musikalsk. Diverre trur eg ikkje armen er nokon god partnar, så litt ekstra masse i pickupshellet bør til. Denne er ikkje tredimensjonal, men byr på mange andre gode vinyleigenskapar. DL160 er nok ein betre match til armen, og kan vere ei aktuell mellomløysing før du evt higar mot dei dyrare pickupane.

- Dynavectorpickupane DV 10x5, evt 20x (eg har berre prøvd hioutpututgåva, den andre skal vere endå betre) Flott klangbalanse og fine perspektiveigenskapar. Det einaste dumme med desse, er at 17D3 og dei endå betre eksisterer....men alle dei tre pickupane eg har prøvd så langt har særpreg nok til at dei er greie å like (sjølv om eg vert meir og meir glad i den dyraste ettersom tida går..)

- Ortofon Rondo har eg ikkje prøvd, men det snakkast pent om desse mellom danna entusiastar. Elles er Kontrapunkt A innan rekkevidde for ditt budsjett, og sjølv om han kan vere litt krevjande på arm, ser eg ikkje bort frå at det kan gå greitt.

Lurer også på kva VdH DDT kostar, men det er vel tvilsamt om denne pickupen likar armen.
Benz Glider overraska meg med glimrande kvalitet, og greidde seg fint i ein RB300-arm, men som sagt, eg har aldri prøvd din arm under kontrollerte tilhøve.
Jeg har hatt både Audio Technica OC 9 og DV 10x5 i tankene, uten helt å vite om disse vil fungere på min arm. Jeg sitter med inntrykk av at Audio Technica generelt er mye for pengene. Ser at OC 9 koster $279 på lpgear.com. Det gjør ingenting om jeg ikke bruker hele budsjettet på kr 5000.

Hvilke egenskaper skal en pickup ha for at den skal passe til f.eks min arm? Er det noe spesielt man skal se etter?

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Har lite for seg å bytte arm på denne spilleren tror jeg. Drivverket er ikke godt nok til å forsvare dyre armer, dessuten mistenker jeg at vidersalg av drivverk og arm blir vanskelig (leser trådstarter dithen at han ønsker videre oppgradering). Etter hva jeg mener å huske fra Fidelity passer ProJects karbonarmer dårlig med stive pickuper AA har nok rett mht DL-103.
Hvordan ser jeg om en pickup er stiv? Kan det leses ut i fra spesifikasjoner?

P

Parelius

Gjest
Hvordan ser jeg om en pickup er stiv? Kan det leses ut i fra spesifikasjoner?
Uttrykket som brukes på engelsk er "compliance", og er oppgitt i spec.

Stive (lav comp) trenger tunge armer, myke (høy comp) trenger lette armer.

P

Parelius

Gjest
Så var Valentino der før meg, og med mer utfyllende info. Jeg går til sengs...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.123
Torget vurderinger
28
Og jeg nevner igjen: Husk at compilansen oppgis for ulike frekvenser. Det må hensyntas.

P

Parelius

Gjest
Og jeg nevner igjen: Husk at compilansen oppgis for ulike frekvenser. Det må hensyntas.
Nettopp! Dette glemte du helt ut, Valentino.

(Parelius glemte det selvfølgelig også nok en gang. Men nå skal jeg huske det for ettertiden, Fosse. Lover.)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.123
Torget vurderinger
28
Nettopp! Dette glemte du helt ut, Valentino.

(Parelius glemte det selvfølgelig også nok en gang. Men nå skal jeg huske det for ettertiden, Fosse. Lover.)
Gleder mitt hjerte ;D

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Kjenner jeg blir litt svett i panna og får litt angst... Mye å sette seg inn i tydeligvis.

???

K

kbwh

Gjest
Fosse, kan du kort og lettfattelig (du vet hvordan jeg er...) skrive om complianceomregning i Vinylressurser på nett-tråden?

Jeg har, etter nøye opptelling, funnet ut at jeg har glemt mer enn jeg noengang har lært, Parelius.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Lurer på noe av det samme sm trådstarter, har en RPM-5 med den lette Pro-jekt 9c armen...

Har hørt skryt av Goldring Eroica, er det noen som har efaring med den, eller vet om den vil egne seg i en lett arm?

Mvh C :)

K

kbwh

Gjest
Ortofon Super OM 40 bør være bingo på 9c, Casle. Den må du ut med 2k for. 1,5k for lillebror Super OM 30. Ikke dum den heller. Litt enklere å få fullt potensiale ut av enn 40, som har en voldsom slipning.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Takker for tipset, men hadde tenkt å gå for en MC...

Med min manglende erafring med vinyl så er det kanskje tåpelig å bestemme seg for MC... jeg har hatt en Gram Amp 2 SE riaa som jeg hadde tenkt å bruke med en MM eller en high output MC. Men så ble det aldri noe av at jeg handlet pick up så utstyret har stått ubrukt en stund. (mye jobb og lite fritid en periode...)
Så slo jeg nylig til på en brukt Lehmann Black Cube (den takler jo både MM og MC, så da tenkte jeg at det kunne være morro å prøve en MC. (Har nå lagt ut Gram Amp 2 SE'en for salg... så da blir det ressurser til pick-up kjøp.
Har satt øvre grense på ca. 2500,-.

Heldigvis så jeg denne intr. tråden siden trådstarter også har en lett arm (carbon). Vet ikke om min arm skiller seg vesentlig fra trådstarters, noen som vet?

Dynavector 10x5 høres kjempe intr. ut men den blir litt over budsjett (hvis man ikke får tak i den brukt da). Audio Technica OC-9 er innenfor budsjett fra USA og høres også intr. ut.

Men så tipset en venn meg om Goldring Eroica, tenkte jeg skulle researche litt på den men finner lite tester av den på nettet.

Mvh C :)

Endring: Kan jo nevne at den pu som er montert på RPM-5'en idag er den som fulgte med, altså samme som trådstarter.
Spiller OK, men synes ikke den strekker seg særlig oppover, ikke pent oppover ihvertfall ::).
Kunne tenkt meg noe som gjengir stemmer bedre men samtidig er behagelig i lyden og ikke skarp og lys...

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
jeg har haft mange gode timer med dynavectoren som spiller musikalsk - derimod mener jeg atoc9 er en bassky pickup,som ganske vist spiller detaljeret,men mangler liv og dynamik!

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Et lite spørsmål til...

Har lest endel innlegg der det ofte sies at man burde legge så mye man har råd til i drivverk og arm.
Og dette høres veldig riktig ut siden man uansett hva man bolter på av p.u og riaa har endel begrensninger man ikke kan komme utenom.

Men hva med oss som har greie budsjett spillere, min RPM-5 kostet 6000,- med Speed Box mkII... vil vi ha nytte av en dyrere pick-up som f.eks Dynavector Karat til nesten 7000,-?
Altså vil den fungere greit på min spiller. Eller blir det som å montere dekk og felger til 60000,- på en 30 år gammel Datsun. (Det ser bling ut men går ikke fortere...)

:D

Så på Pro-jekt sine sider at oppfølgeren til 9c armen 9cc er 8.5 gram, 9c er vel ca. samme vekt. Er dette så mye lettere enn f.eks Rega 250 og 300 armene at det påvirker hvilken pu man bør bruke?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.123
Torget vurderinger
28
Dette spørsmålet har vært diskutert i egen tråd nylig, hvor 845 var en aktiv deltaker.
Synes vi skal fortsette den diskusjonen der av hensyn til trådstarter.

Ellers synes jeg vel at jeg fikk god effekt av Benz Glider L2 (5000kr) på en ProJect Perspective (8000 inkl. arm) jeg selv hadde en gang i tiden. Personlig vil jeg mene du beveger deg i grenseland av hva det er vits å putte på spiller/arm.

K

kbwh

Gjest
MC er ikke nødvendigvis bedre enn MM. Det gjør faktisk godt å få skrevet dette. Det blir sånn der "å er det MC, så flott!, tilsvarende "å er det diskrete kretser, så flott!".
Videre er nok Ortofon OM en sterkt undervurdert pickup på våre breddegrader (den er billig). Den blir i overkant myk i en Rega, mens disse Pro-Ject-armene gir dem gode arbeidsbetingelser.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
MC er ikke nødvendigvis bedre enn MM. Det gjør faktisk godt å få skrevet dette. Det blir sånn der "å er det MC, så flott!, tilsvarende "å er det diskrete kretser, så flott!".
Videre er nok Ortofon OM en sterkt undervurdert pickup på våre breddegrader (den er billig). Den blir i overkant myk i en Rega, mens disse Pro-Ject-armene gir dem gode arbeidsbetingelser.
Både MM og MC har sine sterke sider, og ein bør ikkje vere kategorisk når ein skal beskrive kva som er likt og ulikt på dei to prinsippa. Men når det gjeld tredimensjonalitet, er det svært få MM-pickupar som kan måle seg med dei rimeleg gode MCane (men det finnest altså nokre unntak, to - tre eg har prøvd ut sjølv). Den beste eigenskapen til MM, er nok evna til å spele dynamisk, men også her er det mange MCar som er glimrande. Av dei eg har erfart, er det ingen skikkeleg billege, utan at dei då også tapar MC-tredimensjonaliteten (Denon-pickupane er t.d. ganske dynamiske med rette riaa-trinn, men dei har eit sørgjeleg overfladisk perspektiv...).
MM (eller hi-output MC) har også fordelen av at dei går inn i ein relativt ukomplisert riaa, slik at du slepp å koste ekstra der.

Mine MM-favorittar er:
1. AT ML 170 (veldig god til det meste, men vanskeleg å finne. Dessutan er det vanskeleg å finne stiftar også)
2. Grado sine finare modellar (har ikkje fått høyre desse super-Gradoane så langt, men dei dyraste var i gamle dagar vesentleg betre enn dei billege, som heller ikkje var dårlege. Og så var dei ikkje vanskelege m.o.t. arm)
3. plassen går til Shure v15 mk II (mest for å irritere...men det er faktisk ein god pickup, berre du har lett nok (helst usannsynleg lett) arm)

Så treng eg å oppdatere meg på Sumiko. Har ein sak på utprøving som eg ikkje kunne montere opp i Akito-armen, då anleggsflata på armen var så lita at eg ikkje fekk plass til pickupen på rett plass. Men om ikkje så lenge skal dette prøvast ut skikkeleg i ein annan arm.

Empire og Grace var mellom mine favorittar før i tida, men eg tykkjer ikkje dei heilt held mål samanlikna med AT ML 170.

Topp Bunn