SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Så det er et problem at hvis kundene vet hva de kjøper så velger de å legge pengene i noe annet, og derfor er det slik at verden vil bli et fattigere sted om man ikke får bryte loven og selge disse produktene basert på fjas og løgner slik at kundene ender opp med ting de egentlig ikke verken trenger eller ville ha kjøpt om de visste sannheten?

    Nei, jeg ser ingen moralske brister i dette Håkon, kjør på!
    Det du gjør der heter stråmannsargumentasjon, i fall du ikke kjente til det. Som sådan har det negativ verdi, akkurat på samme måte som løgnaktig markedsføring.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Så det er et problem at hvis kundene vet hva de kjøper så velger de å legge pengene i noe annet, og derfor er det slik at verden vil bli et fattigere sted om man ikke får bryte loven og selge disse produktene basert på fjas og løgner slik at kundene ender opp med ting de egentlig ikke verken trenger eller ville ha kjøpt om de visste sannheten?

    Nei, jeg ser ingen moralske brister i dette Håkon, kjør på!
    Nå samarbeider vel du med en forhandler/produsent som flere mener kommer med svada i sin markedsføring på sine nettsider!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo enkelt beviselig tullprat, all den tid de aller, aller, aller fleste som driver butikk gjør det uten å regelrett lyve og bruke naturstridig svada som ikke henger på selv det aller beste greip man kan tenke seg.

    Etterrettelig markedsføring, selv markedsføring med en del skjønnmaling, er noe helt annet enn det fullstendig absurde løgnmakeriet man jevnlig ser innen HiFi-bransjen.
    Jeg sa virkelig ingenting om at juging er greit, så jeg tilslutter meg den understrekede setningen.

    Det jeg sa var enkelt: Verden blir litt fattigere uten litt maleriske beskrivelser av virkeligheten. Punktum. Utgangspunktet for denne delen av diskusjonen er Sigbergs helt greie salgstekst, og det er denne jeg kommenterer i sammenhengen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Hva er forskjellen på svada språk på en bil annonse og hifi annonse? Jeg er for mest mulig faktabasert beskrivelse , men skjønner at noen gir litt gass med blomsterspråket.
    Er bilbransjen så ekstrem på dette da? En ting er å påstå at man leverer en god kjøreopplevelse. En annen er å hevde at man har laget en bil som er selvkjørende, men som viser seg å være langt fra akkurat dette. Men i kjølvannet av slike hendelser har det også blitt både offentlige pålegg og erstatningssaker. Vi har vel til fulle slått fast at markedsføringsloven skal gjelde her også.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    Hva er forskjellen på svada språk på en bil annonse og hifi annonse? Jeg er for mest mulig faktabasert beskrivelse , men skjønner at noen gir litt gass med blomsterspråket.
    først og fremst har bilen tekniske data. deretter kan bilen måles i praksis vs data og prøves for andre egenskaper som utseendet, komfort, veigrep evt driftskvalitet pga tidligere statestikk etc.
    en del hifi-blader har ikke en dritt av dette.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Det du gjør der heter stråmannsargumentasjon, i fall du ikke kjente til det. Som sådan har det negativ verdi, akkurat på samme måte som løgnaktig markedsføring.
    Er det sånn som når noen, for eksempel en forhenværende skribent, butikkeier og blogger, forteller meg hva jeg mener sånn at han kan fortelle meg hvor dum jeg er etterpå?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    først og fremst har bilen tekniske data. deretter kan bilen måles i praksis vs data og prøves for andre egenskaper som utseendet, komfort, veigrep evt driftskvalitet pga tidligere statestikk etc.
    en del hifi-blader har ikke en dritt av dette.
    Akkurat nå diskuteres salgstekster.
    Nå for tiden er bilreklame stort sett i form av TV-reklame, hvor mye saklig informasjon finner du der?
    Det dreier seg utelukkende om å skape en positiv stemning omkring produktet. Det heter fortsatt markedsføring.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Halv pris på ryggekamera der altså. Makan, det kan vi vel ikke tillate uten å tillate påstander om dingser som kan skrive om fysikkens lover...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Halv pris på ryggekamera der altså. Makan, det kan vi vel ikke tillate uten å tillate påstander om dingser som kan skrive om fysikkens lover...
    Om du tar deg tid til å se reklamen, så vil du se at det dreier seg om å skape en positiv stemning omkring produktet som skal selges, altså en malerisk fremstilling av virkeligheten. Akkurat som salgsteksten fra Sigberg, som noen mente ikke var innafor.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er ikke det stråmannsargumentasjon?
    Dersom du har et reelt problem med å forstå begrepet stråmannsargumentasjon, er linken som følger et bra utgangspunkt, så kan du selv bestemme om din beskrivelse dekkes av den forklaringen:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så det er et problem at hvis kundene vet hva de kjøper så velger de å legge pengene i noe annet, og derfor er det slik at verden vil bli et fattigere sted om man ikke får bryte loven og selge disse produktene basert på fjas og løgner slik at kundene ender opp med ting de egentlig ikke verken trenger eller ville ha kjøpt om de visste sannheten?
    Nei, det er ikke et problem....
    Produkter basert på fjas og løgner tilfredsstiller mange "kjøpehungrige" Hai-Fantaster over hele verden......og de lever lykkelige med sine valg og bruk av penger.
    Det er helt sikkert en lov som beskytter den "retten" for enkeltindividet.....til å bestemme over bruken av egne midler.... :unsure:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Dersom du har et reelt problem med å forstå begrepet stråmannsargumentasjon, er linken som følger et bra utgangspunkt, så kan du selv bestemme om din beskrivelse dekkes av den forklaringen:
    Jeg savner fortsatt at du forklarer hvorfor det å tillegge meg meninger jeg ikke har, og basere angrep på min person basert på dette, ikke faller under definisjonen for stråmannsargumentasjon. Kan du kanskje forklare hvordan du kommer til denne konklusjonen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Om du tar deg tid til å se reklamen, så vil du se at det dreier seg om å skape en positiv stemning omkring produktet som skal selges, altså en malerisk fremstilling av virkeligheten. Akkurat som salgsteksten fra Sigberg, som noen mente ikke var innafor.
    Ja, jeg så reklamen, den hevdet ikke stort annet enn det, og ingen ting som ikke er 100% verifiserbart. Hvor vil du med dette? Tråden handler jo om ville påstander, løgner og tvilsomme/spekulative formuleringer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg savner fortsatt at du forklarer hvorfor det å tillegge meg meninger jeg ikke har, og basere angrep på min person basert på dette, ikke faller under definisjonen for stråmannsargumentasjon. Kan du kanskje forklare hvordan du kommer til denne konklusjonen?
    Om du ønsker å diskutere et konkret eksempel, så kan jeg se på saken i morgen. Hypoteser er ikke så spennende.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kom litt seint inn i denne diskusjonen, men synes nesten det er litt komisk at av alle så blir liksom Sigberg Audio dratt inn som eksempel her. Spesielt når man leser setningene som er uthevet her ;)

    filosofi_sigberg.JPG
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg så reklamen, den hevdet ikke stort annet enn det, og ingen ting som ikke er 100% verifiserbart. Hvor vil du med dette? Tråden handler jo om ville påstander, løgner og tvilsomme/spekulative formuleringer.
    I denne bolken har jeg kun diskutert hvorvidt Sigbergs tekst er ok, hvilket jeg mener den er. Jeg har aldri fremmet løgner som akseptabel salgsmetode.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    I denne bolken har jeg kun diskutert hvorvidt Sigbergs tekst er ok, hvilket jeg mener den er. Jeg har aldri fremmet løgner som akseptabel salgsmetode.
    Det var spesielt denne formuleringen jeg reagerte på:

    den dagen vi ikke skal få lov til å smøre på litt i salgstekstene, da får vi en fattigere verden.
    "Smøre på litt ekstra", jeg kan ikke helt se at det ikke betyr å lyve.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.349
    Antall liker
    63.228
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det var spesielt denne formuleringen jeg reagerte på:



    "Smøre på litt ekstra", jeg kan ikke helt se at det ikke betyr å lyve.
    Du snakker om å være vanskelig. Selv har jeg ingen problemer med å skjønne hva HR mente, og det han skrev bør være ganske så ukontroversielt. Men selvfølgelig, hvis man er ute etter å ta noe/noen i værste mening……. Pinlig oppførsel!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan prøve meg på en Terje Rød-Larsen (for de som ikke tok referansen var han altså diplomat). Det jeg tror Håkon mener med å "smøre på litt ekstra" er språket. Og da kan vi gjerne bruke en setning fra utklippet mitt fra Sigberg Audio som eksempel.

    "Når du skrur volumet til 11 på et oppsett fra Sigberg Audio, så får du både gåsehud og bakoversveis av uanstrengt råskap og kapasitet." Jeg tror ikke denne setningen skal tolkes bokstavelig, altså at om du ikke får gåsehud (jeg får dessverre svært sjelden det) eller bakoversveis (da må det for min del blåse kraftig, for andre trenger man kanskje en tidsmaskin tilbake til den tida man hadde hår på hodet), så har ikke produktene fra Sigberg Audio holdt det de lover.

    Sitter du altså der uten gåsehud og bakoversveis, så betyr ikke det at Sigberg Audio lyver. Men det kan jo hende at noen synes at de "smører på litt ekstra" i beskrivelsen. For min egen del synes jeg bare det er gøy med slike beskrivelser :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Du snakker om å være vanskelig. Selv har jeg ingen problemer med å skjønne hva HR mente, og det han skrev bør være ganske så ukontroversielt. Men selvfølgelig, hvis man er ute etter å ta noe/noen i værste mening……. Pinlig oppførsel!
    Rognliens kommentar kommer etter to eksempler på ganske drøye liksom-tekniske beskrivelser, den siste i innlegget rett før hans eget. Han har også forsvart denne typen salgssvada en rekke ganger tidligere med retorikken "uten dette blir verden fattig", og i tillegg står selv bak noen kommersielle produkttekster som har vært tatt opp til diskusjon ved flere tilfeller på sentralen. Hvorfor mener du nettopp dette er annerledes?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Rognliens kommentar kommer etter to eksempler på ganske drøye liksom-tekniske beskrivelser, den siste i innlegget rett før hans eget. Han har også forsvart denne typen salgssvada en rekke ganger tidligere med retorikken "uten dette blir verden fattig", og i tillegg står selv bak noen kommersielle produkttekster som har vært tatt opp til diskusjon ved flere tilfeller på sentralen. Hvorfor mener du nettopp dette er annerledes?
    Forsøker du her å benytte andres innlegg i mot meg? Hvordan rasjonaliserer du det, i så fall?

    Jeg har konsekvent referert til Sigbergs helt greie, men litt fargerike salgstekst, intet annet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.144
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mistenker egentlig at noen snakker litt forbi hverandre her. At det refereres til forskjellige typer "salgslektyre", men at det ikke ble "pinpointet" tilstrekkelig hva slags utsagn man diskuterer.
    Arrester meg gjerne men tror Snickers snakker om generelt svada og blomsterspråk (eks. mange audio kabel og tweak produsenter) og at Rognlien kommenterte Sigbergs helt fine tekst som av en eller annen underlig grunn kom fram i denne tråden?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er når blomsterdpråket forankres i pseudojallavitenskapsteknikk jeg reagerer.
    @funbunny skjønner ikke at det ikke finnes noen kopling mellon språkblomstene og teknikken bak utstyret i Sigberg tekst.

    De beste eksemplene på en slik forankring (på norsk) finner man i Fidelity-arkivet.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Synes også markedsføringen til Sigbergs er helt innafor og akseptabelt.

    Holder man seg nærmere fakta så unngår man slike situasjoner.
    1664518066347.png



    Ellers hvis jeg tolker trådens opprinnelige budskap så var vel det

    Snickers-is skrev:
    Noen husker sikkert historien om "elektronmolekylene" som på sin vei gjennom kabelen formet "ledermolekylene" som steinene i en bekk sakte formes av vannet som passerer, og om man snudde kabelen skulle dette altså "butte" og kreve ny innspilling. Eh, hørt om vekselstrøm? Hva pokker er et elektronmolekyl? Og hvordan pokker skal du klare å endre formen på et molekyl?

    Mye god humor i dette, og jeg håper det kommer mange morsomme og ikke minst interessante bidrag! Karer vi å finne tekster som er så drøye at produktene faktisk ikke selger?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er når blomsterdpråket forankres i pseudojallavitenskapsteknikk jeg reagerer.

    De beste eksemplene på en slik forankring (på norsk) finner man i Fidelity-arkivet.
    ...mens jeg reagerer litt på den påstanden. :)

    Jeg betviler ikke at et fåtall slike eksempler finnes, men generelt sett er nok Fidelity-arkivet betydelig mer fylt av ren entusiasme over produkter som spiller musikk som skaper glede og engasjement, uansett årsak.
    Lite kvantemekaniske og molekylsnuende påstander i det magasinet, vet du.

    Det du vil finne av åpenbart diskuterbare påstander, er omtaler av kabler. Men det er en diskusjon jeg ikke begir meg inn i, jeg er kabelagnostiker. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabellurte skriverier er selvfølgelig de mest blatante, men bladet bugnet over av andre «tekniske» forklaringer på opplevde fenomener.

    Hvorfor blande inn religion i en teknisk innretning?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Kabellurte skriverier er selvfølgelig de medt blatante, men bladet bugnet over av andre «tekniske» forklaringer på opplevde fenomener.

    Hvorfor blande inn religion i en teknisk innretning?
    Kun fordi jeg ønsker å markere at jeg ikke tror på tusser og troll, og noe må vi tross alt få bruket språket til, uten å stadig måtte stå til rette for en hver teoretisk / semantisk feiloppfatning som kan oppstå.
    Det hender jeg har opplevd forskjeller, men om de bunner i vrangforestillinger eller reelle fenomener, aner jeg ikke. Men jeg betviler at det bunner i Quantum Theory.

    Ellers utfordrer jeg din påstand om de nevnte "tekniske" forklaringer, med mindre du snakker om gjengivelse av påstander fra produsent, med et journalistisk poeng. Jo, du vil garantert finne eksempler, men ordet "bugner" passer ikke her, det reflekterer mest din subjektive oppfattelse. ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Plukker ikke opp den hansken nå. Kanskje ved eit anna høve.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.156
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    1
    Siden det er strøm og nerveimpulser som settes i sving så er det kanskje vanskelig å komme helt utenom kvanteteori som en del av forklaringsbildet... både når det er snakk om reelle og innbilte lydkvaliteter.

    Mvh
    KJ
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Siden blomsterprakt er å regne som et eget alfabet så synes jeg det får ufortjent masse pepper her. Alle symbolene har faktisk en mening, noe mange produkter som selges til lydkåte mennesker som kan dra kredittkort i øst og vest ikke har.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.121
    Sted
    Oslo
    Et symbolspråk i lånte fjær. Når man baserer seg på troverdighet fra andre områder må man regne med å kritisert i forhold til det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn