svabring etter gulvvask

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Når jeg vasker gulv, svabrer jeg alltid med vaskestaven etter at jeg har brukt gulvkluten. Drar sammen lo og annet for så å ta det opp.

Kona og jeg har en evig diskusjon på dette, da hun mener det ikke er nødvendig.

Jeg lærte dette i forsvaret, hvor hygiene er viktig mtp 6 mann på samme rom osv.

Hva gjøres rundt om?
Evt. informasjon/fakta som kan slå spikeren i kista på denne diskusjonen en gang for alle mottas med takk.
Jada, jeg tåler å ta feil...

T

timc

Gjest
Man legger gulvteppe. Det legger garantert denne diskusjonen død.

PS: Jeg forventer at du blir skikkelig aktiv i ditt administrative verv etter nyttår. ;)

Mvh

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
gulvteppe, ja bevares. Jeg håper jo nålfilten kommer tilbake....

w00t, ja det vervet ja. Vel, time will show!

P

Parelius

Gjest
Først klut godt med vann/såpe. Deretter svabrer du sammen dritten. Så går du over med godt vridd klut. Tok brevkurs i vask i forsvaret!

Ps. Kan dette fruentimmeret du hostpiterer med, lage hurtigris? Trengs det ikke mer enn naturlige attributter nå for tiden, før at en mann ødsler sine pænge på sine tilbøyeligheter?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
hehe, det var ikke snakk om attributter. Kona er knall, ingen tvil om den saken.
Det er bare det at diskusjoner er enda morsommere når man "vinner"

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Som den selvsikre mannen jeg er deltar jeg selvfølgelig aktivt i julevasken. ;D

Vaske, svabre, tørke opp skitten, tørke tørt vha et gammelt håndkle. ;)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
479
Sted
Bergen
Uten svabring bare smører du dritten ut. Eneste bonus er lukt av grønnsåpe. Støvsuger er et bedre alternativ. Med svabring og tørrklut etterpå har du gjort (jule-)rent.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.246
Torget vurderinger
2
Har ikke lagt merke til åssen ho gjør det jeg.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
625
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Skal ringe firmaet som vasker hjemme hos meg og høre. Husk folkens, det fins folk som har det som levebrød å tenke på sånt.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Riktig, hvis du ikke har katt eller noe annet faenskap som kommer inn med våte potter.
Da nytter det ikke med tørrmopping, nei.
Eller hvis du har sølt vin eller noe sånt, nytter heller ikke med tørrmopping.

Tørmopping er effekt i det "perfekte hjem" der det aldri søles noe som helst og man kun tørker støv og hybelkaniner.

Jeg gjør som Ivar sier for å få det reint.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.037
Torget vurderinger
1
Svabring er ikke dumt, etter gulvvask. Reint blir det. Skal det bli stort bedre, må det desinfiseres i tillegg! Da er klorvann en slager...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva er svabring?? ???

Nå er det vel korrekt som enkelte sier her at tørrmopping er det beste, men av og til må man jo til med vann. Problemet er om man skal tørke over med tørr klut eller ei etterpå om jeg forstår det rett?

Det spørs vel hvor vått det blir når man vasker, og hvor skittent det er. Jeg har en sånn mopp ( gammeldags, sånn med løse avlange filler som tres på et stativ) som jeg stort sett brukte før. Da gikk jeg først over med en våt mopp, og om det ble i våteste laget gikk jeg etterpå over med en tørr. Da får man jo og gnidd skikkelig over en gang til og får med det som måttE ligge igjen av skit. Er vel avhengig av hvor det er, er det bare litt skittent kan man bruke en ganske lett fuktig mopp en gang, men er det veldig skittent trengs vel og mer vann.

Så lenge du vasker gulv synes jeg du bør få gjøre det på din måte. Om du legger deg opp i hvordan andre vasker gulv er det en annen sak... ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.246
Torget vurderinger
2
Svabring er et sjømannsutrykk fra seilskutetia. Da svabra man dekket. Altså vaska med en lang pinne med en svær mopp i enden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Moderne svabring er å drage av vatnet/skiten med gummikanten på kosten utan klut. Du får opp svært mykje drit på denne måten. Men du slit svært hardt på golvlakken og evt. bonelag. Eg gjorde dette då vi hadde vinylgolv, men no, etter at parketten kom, er det i hovudsak tørrmopping med lett, såpefri vask ein 4 - 5 gonger i året som "storreingjering".

O

OldBoy

Gjest
Når jeg vasker gulv, svabrer jeg alltid med vaskestaven etter at jeg har brukt gulvkluten. Drar sammen lo og annet for så å ta det opp.

Kona og jeg har en evig diskusjon på dette, da hun mener det ikke er nødvendig.

Jeg lærte dette i forsvaret, hvor hygiene er viktig mtp 6 mann på samme rom osv.

Hva gjøres rundt om?
Evt. informasjon/fakta som kan slå spikeren i kista på denne diskusjonen en gang for alle mottas med takk.
Jada, jeg tåler å ta feil...
Alle slike diskusjoner er helt unødvendige.

Min kone og jeg har praktisert følgende prinsipp i over 30 år:

"Når jeg gjør noe i huset, gjør jeg det på mín måte. Hvis du vil ha gjort noe i huset på dín måte, får du gjøre det selv."

Og omvendt, naturligvis.

End of discussion.

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Riktig, hvis du ikke har katt eller noe annet faenskap som kommer inn med våte potter.
Er katten din ofte hos BlomsterFinn, eller var det kona du siktet til...? :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.037
Torget vurderinger
1
Moderne svabring er å drage av vatnet/skiten med gummikanten på kosten utan klut. Du får opp svært mykje drit på denne måten. Men du slit svært hardt på golvlakken og evt. bonelag. Eg gjorde dette då vi hadde vinylgolv, men no, etter at parketten kom, er det i hovudsak tørrmopping med lett, såpefri vask ein 4 - 5 gonger i året som "storreingjering".
Helt klart. Man kaster ikke vann på "jukseparketten" og svabrer. Parkett skal man også ta hensyn til.

Med moderne Metoder: bruk gjerne Gif statiske kluter (engangs på moppeskaft, de får i butikken) -støvsug opp rasket du samler opp og der som du ikke kommer tilslik som hjørner, lister og dørlister. Bruk Mikrofibermopp og ørlite vann, gjerne med grønnsåpe dersom du har parkett. Det finnes mange ulike typer såpe, og noen er velegnet til fettfjerning, slik som "Super-Thrust".

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.037
Torget vurderinger
1
Alle slike diskusjoner er helt unødvendige.

Min kone og jeg har praktisert følgende prinsipp i over 30 år:

"Når jeg gjør noe i huset, gjør jeg det på mín måte. Hvis du vil ha gjort noe i huset på dín måte, får du gjøre det selv."

Og omvendt, naturligvis.

End of discussion.
Godt poeng det. Gjelder også hvordan man oppdrar sine barn, hva man gjør og hvordan.

S

slowmotion

Gjest
Genialt.

;)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Svabring gjør en jo gjerne når en bruker mye vann, så hvis du vasker som du gjorde i forsvaret ( hver dag, noe du helt sikkert ikke gjør ) vil du kunne få sopp og råte i gulvlister og andre sprekker hvor vannet kan trekke inn.
Hvis du vasker en gang i uka eller mindre, bør det ikke være noe problem. Da rekker treværket å kvitte seg med fukten.

T

Thomas1

Gjest
Svabring gjør en jo gjerne når en bruker mye vann, så hvis du vasker som du gjorde i forsvaret ( hver dag, noe du helt sikkert ikke gjør ) vil du kunne få sopp og råte i gulvlister og andre sprekker hvor vannet kan trekke inn.
Hvis du vasker en gang i uka eller mindre, bør det ikke være noe problem. Da rekker treværket å kvitte seg med fukten.
Endelig en fornuftig kar.

Det er vel strengt talt ingen her som har den industrilinoliumen som de bruker i militæret, hjemme i stuen. Bruker du så mye vann på parketten at du greier å dra av vannet med en svaber, er gulvet ødelagt.

Men lykke til med gulver som svaier og ser ut som skateboardrampe etterpå.

Hilsen en som ser på at dama vasker riktig, men som ikke deltar selv ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg hadde besøk av rengjørinsbyrå i morges. ;D Hun kastet litt vann utover gulvet og tørket det opp igjen. Rent ble det. Flink var hun óg. Og snar. Virket veldig proff på et trøtt morgentryne.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
her i gården støvsuges det før en evt vasking blir iverksatt. støvsuge gjør jeg en til to ganger i uken, mens vaskingen ikke forekommer oftere enn annenhver mnd.

cj

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
herlig rent blir det, i de tusen hjem

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Jaja jeg får vel gå igang jeg også da. hehe. heldigvis lite golvflate. Electrostatene tar opp behagelig stor mengde golv på min 18 kvm hybel hehe.

Topp Bunn