SV slår til igjen

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
valgløfter har jo like høy troverdighet som en selger....det bør ikke komme som noen overraskelse. Det er mye som står med lita skrift vet du
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Blir interessant å se hvor mye de klarer å "ødelegge" i løpet av regjeringsperioden!!! Håper for all del den snart er over!!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Helt latterlig, men heldigvis kommer det ikke som et sjokk. Med Kristin som finansminister så holder ikke denne regjeringen ut perioden uansett tror jeg. Dama kan umulig være montert etter forskriftene.
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
tiden får vise....feministottarrødstrømpene maner nok til hellig krig og skjending av frognerfruenes pelser om så skjer
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
At noen i det hele tatt festet lit til disse notoriske løgnerne fra SV finner jeg underlig.
Men ok, kanskje nå vil folk se hva vi har med å gjøre.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg på min side skjønner ikke hvordan en økning på 30øre i avgifter på ikke fornybar embalasje kan gjøres til en sak om at regjeringen har sviktet valgløftene sine.

Vi er nå inne i en budsjettperiode som den nye regjeringen har hatt svært lite/ingen innflytelse over.

Jeg er sjeleglad for at vi fikk en ny regjering. Landet var på full fart mot
kanten.

På en annen side skjønner jeg også godt at journalisten ikke klarte å dy seg.

Det hele er jo unektelig litt morsomt, hvis man ikke gidder å bruke 3 sekunder på å tenke på sammenhengen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
kanten.
Det hele er jo unektelig litt morsomt, hvis man ikke gidder å bruke 3 sekunder på å tenke på sammenhengen.
Hei!
Jeg har nå brukt mine tre sekunder og står fremdeles igjen med noen spørsmål.

Hvordan kan gratis skolemat, bli til ingen gratis skolemat og dyrere skolemelk?

Hvordan kan "Høyresiden gir mer til de som har mest fra før" bli til lavere toppskatt?

Og mens vi er i gang:
Hvordan kan Norge bli et bedre land uten Oslo børs?
Hvordan skal vi få folk til å gå på jobb, hvis sosialstønadene tilsvarer en arbeidsinntekt på ca 300 000,- (Og da er kontantstøtte og barnetrygd trekt utenfor)?

Det er heller ikke mulig for en regjering å fraskrive seg ansvaret for et budskjett det selv fremlegger. Dårlig tid - de gikk til valg på flertallsregjering, så helt uventet kunne det vel ike være at de skulle regjere sammen.OG de hadde vel uansett lagt frem et alternativt budskjett....det gjør jo de andre opposisjonspartiene.

Mvh
OMF
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Og hvordan i all verden skal Norge tjene på kjønnskvoteringen til Karita.

Og hvordan ble Rød-grønnes ønske om å øke tollgrensa til et å foreslå fjerning av den lille vi allerede har.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.976
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi som har levd ei stund, og sett nokre val, veit at etter regjeringsskifte vert det omveltningar. Gjerne i samsvar med valprogramma til dei vinnande partia. Men så sit det mange nissar med på lasset frå den tidlegare regjeringa, og på grunn av tidsnaud får dei ikkje ordna ting skikkeleg før til budsjettarbeidet året etter.
Mykje styr hamnar på feil kritikknivå. T.d. privatskule, der vår tidlegare minister som siste jobb godkjente absolutt alt av privatskulesøknadar som låg på bordet. Og så stoppa den nye statsråden dette.
Det var vissnok fylke der 25% av skuleplassane vart privatiserte etter gamleregjeringa si innstilling....
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Jeg stemte heldigvis heller ikke på denne playmo regjerninga. De bryter jo det ene løfte etter det andre, og tar heller ikke noe kritikk. Er vel på tide å få tilbake Høyre.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg er sjeleglad for at vi fikk en ny regjering. Landet var på full fart mot
kanten.
Selv Ap innrømmer at landet går så det suser.
At det var på vei mot kanten er vel forsiktig sagt unyansert.  8)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Vi som har levd ei stund, og sett nokre val, veit at etter regjeringsskifte vert det omveltningar. Gjerne i samsvar med valprogramma til dei vinnande partia. Men så sit det mange nissar med på lasset frå den tidlegare regjeringa, og på grunn av tidsnaud får dei ikkje ordna ting skikkeleg før til budsjettarbeidet året etter.
Mykje styr hamnar på feil kritikknivå. T.d. privatskule, der vår tidlegare minister som siste jobb godkjente absolutt alt av privatskulesøknadar som låg på bordet. Og så stoppa den nye statsråden dette.
Det var vissnok fylke der 25% av skuleplassane vart privatiserte etter gamleregjeringa si innstilling....

Men det var vel ikkje meininga at regjeringa skulle stoppe utdanninga av pleiarar til eldreomsorga? Eller?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er vel på tide å få tilbake Høyre.
Kunne ikke vært mer enig. Få satt Per Kristian Foss tilbake i Finansministerstolen før det er for sent.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg er sjeleglad for at vi fikk en ny regjering. Landet var på full fart mot kanten.
Hva i all verden er det du tenker på egentlig. Vi er og har i de siste årene hatt en nærmest historisk oppgangskonjunktur. Ledigheten på full fart ned. Lave renter gjorde det lettere både for fattige og rike.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er sjeleglad for at vi fikk en ny regjering. Landet var på full fart mot
kanten.
Dette  er jo grensende til galskap imho...
Full honnør til Odder som ønsker denne  skamplett i norsk politisk historie til en snarlig ende..
Gid regimet fikk et kort liv... til beste for alle landets borgere.

EDIT; kommentaren om "galskap" var muligens litt overdreven, var myntet på synet om at Norge var på full fart mot kanten.. noe jeg ikke kan forstå.

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
EDIT; forsøkte å slette pga feiltrykking, men fikk ikke "lov". Se innlegg over.

Mvh Vidar P
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg gir meg over.

Jmnfør den forrige regjeringens:

skolepolitikk
kulturpolitikk(!)
privatiseringspolitikk
utenrikspolitikk
forsvarspolitikk
arbeidstagerpolitikk

Jeg driver selv et firma, har drevet firma i 20 pr nå, faktisk.

Personlig tjente jeg på den forrige regjeringens politikk.

Livet handler om mer enn hva en selv tjener på.

Den nye regjeringens politikk kommer generelt folk til gode(ikke meg).

Den vestlige verden er på vei mot en ny lav konjektur... og SPESIELT da er jeg glad for at det ikke sitter en høyre regjering i førersetet.

For å ikke snakke om FRP.......brrrrrrrrrrrr snakk om quasi nazi parti.

Men ærlig talt, jeg hadde ikke ventet noe annet av folk som er mer villige til å bruke 50.000 på virkningsløse kabler  enn å hjelpe svake i samfunnet.

Selv betaler jeg min skatt med glede, spesielt når vi har en venstre regejering.

Jeg har fått mye godt. Utdanning etc.
Jeg skylder noe tilbake til samfunnet. Sutrer ikke.

Angående musikk, mine kollegeer i f.eks. USA er dypt missunelige for at vi faktisk har et statlig støttesystem som bidrar til at talenter kommer frem, det gjør signal/støyforholdet mye lavere enn de opplever til daglig.

Jeg takker velferdsamfunnet og en progressiv kultur og skatt/avgiftspolitikk for
Fond for utøvende kunstnere, fond for lyd og bilde, norges kulturråd, norsk jazzforum, musikkhøgskolen, konservatioriet i trondheim, konservatoriet i kristiansand, konservatoriet i stavanger, bull akademiet, musikkskolene i hver eneste komune, musikklinjene på videregående nivå(takk Gudmund Hernes)

Musikken vi hører på kommer DERFRA!

Jævla egoister.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.276
Torget vurderinger
1
Jajaja. Så slipper vi til de som har mest negativt å si. Ingen svake grupper i samfunnet det. ikke lever de på sosialen heller. Merkelig.

Tenk å få lov til å snu opp ned på alt i samfunnet pga. en skarve avgift. Jeg er gammel nok, til å huske Karl I. Hagens utspill i 1987, mener jeg det var, som felte Willoch på grunnlag av regjeringens forslag til bensinavgift. Du snakker. Forrestene var oljefondet vi hadde spart til den gang brukt opp, etter skattelettelsene. Så gammel er jeg. Det irriterer meg litt at jeg er blitt så gammel.

Jaja. Uheldigvis ser alltid regjeringer etter muligheter til å finne penger til ting og tang på budsjettene sine. Jeg har nylig fått vite at private skoler bruker reklame i skolebøkene sine for at de skal være billige og fullverdige alternativer til de offentlige skoler. Det er litt trist, at barna mine skal bli utsatt for mer manipulasjon fra private aktører. Men uansett, da må jeg bare bli mer kritisk og fortelle dem at de ikke skal tro på alt de leser...

Dyrere skolemelk ja...maten skulle vært gratis!! som i Sverige. Men jeg får det ikke som jeg vil enda. Det er ikke mange nok partier som er enige med meg der heller. Barna spiser matpakka på skolen, og det er bra det. Skulle bare ønske de kunne få mat som er like fersk og bra som der jeg jobber. Vi sender heller soldater til Afghanistan.

Nei det er ikke lett å være i regjering. Vi har fått dyr Opera. Men vi sliter i skolen og eldreomsorgen. Jeg driter vel i om du synes du betaler noen prosent "for mye" i skatt. Mora mi ligger på sykehjem. Hun fortjener det beste. Jeg kan ikke være personlig pleier, og jeg skal heller ikke behøve å skamme meg over behandlingen hun får.

OK. Statistikken er klar den. 7 av 10 bedrifter forsvinner på 3 år. 9 av 10 på 5 år. Det gjør de faktisk i de fleste land. Maybe it is survival of the fittest. Konkurs, mangel på marked, useriøsitet, oppkjøp, nedleggelse. Eller ren sykse. Ansettelser. Jobb. Det er kjekt å ha penger. Til å betale bidrag. Regninger. Bilen. Huset. Øl og sprit. Kanskje en sydentur. Så jeg får en opplevelse jeg har noe igjen for.

Så vi syter over regjeringen. Sv eller H. Noens feil er det. I hate them. Fuckers. All of them. De ødelegger jo alt. Jeg kan jo ikke en gang kjøpe snus eller røyk lenger til en liten shilling. Hva er de der folka driver med? Skjønner de ikke at jeg har behov? -jeg vil ha bil, tobakk, alkohol og bensin for en billig penge!! Jeg vil nyte livet mitt. Det er MINE penger, og jeg fortjener å bruke dem på meg selv. Jeg skylder ikke dette samfunnet noen jævla ting. I am a self made man. Faktisk rene American Dream.

I morgen flytter jeg et annet sted. Afrika eller noe. Jeg vil gjøre hva jeg selv vil.


Mvh. HIM
 
J

jekri

Gjest
Jeg gir meg over.

Jmnfør den forrige regjeringens:

skolepolitikk
kulturpolitikk(!)
privatiseringspolitikk
utenrikspolitikk
forsvarspolitikk
arbeidstagerpolitikk

Jeg driver selv et firma, har drevet firma i 20 pr nå, faktisk.

Personlig tjente jeg på den forrige regjeringens politikk.

Livet handler om mer enn hva en selv tjener på.

Den nye regjeringens politikk kommer generelt folk til gode(ikke meg).

Den vestlige verden er på vei mot en ny lav konjektur... og SPESIELT da er jeg glad for at det ikke sitter en høyre regjering i førersetet.

For å ikke snakke om FRP.......brrrrrrrrrrrr snakk om quasi nazi parti.

Men ærlig talt, jeg hadde ikke ventet noe annet av folk som er mer villige til å bruke 50.000 på virkningsløse kabler  enn å hjelpe svake i samfunnet.

Selv betaler jeg min skatt med glede, spesielt når vi har en venstre regejering.

Jeg har fått mye godt. Utdanning etc.
Jeg skylder noe tilbake til samfunnet. Sutrer ikke.

Angående musikk, mine kollegeer i f.eks. USA er dypt missunelige for at vi faktisk har et statlig støttesystem som bidrar til at talenter kommer frem, det gjør signal/støyforholdet mye lavere enn de opplever til daglig.

Jeg takker velferdsamfunnet og en progressiv kultur og skatt/avgiftspolitikk for
Fond for utøvende kunstnere, fond for lyd og bilde, norges kulturråd, norsk jazzforum, musikkhøgskolen, konservatioriet i trondheim, konservatoriet i kristiansand, konservatoriet i stavanger, bull akademiet, musikkskolene i hver eneste komune, musikklinjene på videregående nivå(takk Gudmund Hernes)

Musikken vi hører på kommer DERFRA!

Jævla egoister.

Meget bra, Tresko :)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Basert på noen av innleggene ser det ut som om SV slipper unna nå igjen.

De får tydligvis æren for velferdsamfunnet og sosialdemokratiet og det som den enkelte måtte mene er bra i samfunnet, og kjemper mot den forrige fæle regjeringen som nesten sendte oss i stupet.  

Vi får vente en dag eller to og se hva det neste de kommer opp med og om de slipper like lett unna da også. Den som venter får se...
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Gid regimet fikk et kort liv... til beste for landets borgere.

Mvh Vidar P
Og de som ikke kan defineres som landets borgere får seile sin egen sjø! Narkomane, uteliggere og andre asosiale - la oss slippe og se dem!
:p

Ja AP er jo kjent for å rasere velferdssamfunnet vårt, og nå gjør de vel det igjen, sammen med SV og SP som har omtrent samme innstilling. Nei hvor skal dette ende for oss gode velbeslåtte borgere som har det så vanskelig i Norge. Vi vil ha mindre skatt!!! :p
 
J

jekri

Gjest
Dette  er jo grensende til galskap imho...
Full honnør til Odder som ønsker denne  skamplett i norsk politisk historie til en snarlig ende..
Gid regimet fikk et kort liv... til beste for landets borgere.

Mvh Vidar P
Mener du borgere eller besteborgere?

Husk at store deler av din inntekt er avhengig av staten/kommunens skatteinntekter, så en skatteskjerpelse er vel på sin plass? Tenk hvis de blå/brune fikk det som de ville, men lite skatt. Hva skulle du leve av da?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Dette er jo selvsagt en vanskelig debatt.

Men noen ting er jo klart.
Norge har en veldig lang økonomisk opptur i de siste årene. Dette har hverken Per Kristian Foss eller andre norske politikere æren for. I resten av verden heves nå rentenivået. Det er et tegn på at konjunktursituasjonen endrer seg til det bedre, ikke motsatt.

Det er vanskelig å være uenig i SV sin fordelingspolitikk:
- mer til skole
- mer til barnehager
- mer til kommunene
- kortere arbeidsdag
- mer stipend
- bedre sykelønn
- høyere arbeidsledighetstrygd
- "Finne sæ sjøl år" etter studiene
- osv

Jeg er enig i alt, men IKKE hvis dette går på bekostning av andre ting. For nå er det jo en gang slik at skal man fordele verdier - så må man skape verdier. Og her er jo litt av kluet at jo mer man har å fordele jo færre vanskelige/urettferdige kutt må man ta.

Så hvordan skaper man verdier?
Det gjør man ikke ved å avskaffe børsen.
Det gjør man ikke ved å øke kapitalskatten.
Det gjør man ikke ved å øke skattenivået generellt.

For å skape verdier må man:
Satse på forskning og utdanning, ikke gjøre utdanningssystemet til en dritidsklubb. Her er nok SV inne på noe, bedre lokaler er viktig, mer penger trengs helt sikkert, men kompetansekravene til lærerne på være der, karakterere må vi ha.

Gi næringslivet konkurransedyktige betingelser. Og dette er viktig. Økonomisk vekst er det viktigste for Norge de neste 50 årene. Det er mye viktigere for Norge å oppnå 0,5%-1% høyere årlig økonomisk vekst enn de pengene vi får fra oljefondet. Og det betyr at skattesystemet må være på en slik måte at folk jobber litt ekstra hvis de ønsker det. Det må være mulig å starte bedrifter og ha et lite håp om å tjene noen kroner på det. At de flete bedrifter går konkurs er jo naturlig. Ikke noe sykdomstegn det, heller et bevis på at systemet funger, og at dårlig ressursallokering blir straffet og ressursene blir omfordelt.

Ble litt usammenhengende på slutten, men orker ikke å skrive lenger.

Mvh
OMF
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.132
Antall liker
1.431
Torget vurderinger
4
Litt offtopic, men var så uheldig å komme i en situasjon slik at jeg måtte betale restskatt 9 dager etter frist.
Trudde jeg skulle få en purring jeg. 1 påminnelse eller noe sånt.
Men neida, det var rett på sak med trussel om inndrivelse, gebyrer og konkurs ei uke etter betalingsfrist  :eek: (og i mellomtiden var restskatt betalt)
Fryktelig ufint brev.

Men bare vent til mandag. Da skal de få høre hva jeg synes om slikt.
De kunne jo hende regningen var kommet bort i posten eller jeg var bortreist, osv.
Forferdelig kaldt samfunn har det blitt.
Tenk på eldre mennesker som mottar slike "purringer"
Kommunene burde gå foran med et godt eksempel.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
"Regjeringsskifte betyr bare at landet styres fra den ene grøften til den andre." Statsråd Hernes, 1993.

Kabeldragern ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er veldig enig med OMF her; jeg vil gjerne også ha bedre goder for alle, ikke minst de som er svakest stilt. Synes det er ufint av den "røde" fløy her å antyde annet.
Alle vil vi jo ha et bedre land å bo i for alle, eller hva?

Men jeg er uenig i, eller rettere sagt; jeg tror ikke SV's vei er veien å gå. Her kan vi jo alle bare tro og gjette om effekter i fremtiden, jeg gjetter på at en nedbygging av verdiskapningsgrunnlaget i Norge på sikt vil være uheldig for alle landets borgere (og da mener jeg ikke besteborgere, som det så ufint ble antydet). Derfor dette ønsket om en snarlig dreining av regjeringens politikk.

Vi får håpe at Ap, som alltid har vært et ansvarlig parti, makter å holde litt støere kurs (som de selv tidl har kalt det) enn de radikale ideer endel SV'ere i posisjon har kommet med i det siste.

Ellers vil jeg si til enkelte politikkdebattanter her; det er altfor lett å gå på mannen istedet for ballen i politiske diskusjoner. Det er ikke konstruktivt og gir ikke grunnlag for en utbytterik debatt.
Om man ikke kan akseptere at noen er uenig med seg selv, må man ikke gå inn i debatter.

Mvh Vidar P
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det er vanskelig å være uenig i SV sin fordelingspolitikk:
Det er noe av det letteste i verden spør du meg.

- mer til skole
Uenig
- mer til barnehager
Uenig
- mer til kommunene
Uenig
- kortere arbeidsdag
Uenig
- mer stipend
Uenig
- bedre sykelønn
Uenig
- høyere arbeidsledighetstrygd
Uenig
- "Finne sæ sjøl år" etter studiene
Uenig

Jmnfør den forrige regjeringens:

skolepolitikk
Et skritt i riktig retning
privatiseringspolitikk
Et skritt i riktig retning
utenrikspolitikk
Helt fin spør du meg
forsvarspolitikk
Devold var trolig tidenes mest inkompetente statsråd, men de store linjene er det ikke noe å si på.
arbeidstagerpolitikk
Et skritt i riktig retning

Den nye regjeringens politikk kommer generelt folk til gode(ikke meg).
Tull. De eneste som tjener på den nye regjeringens politikk er dagdrivere og livsstilsstudenter som ikke vet hva de vil bli eller gjøre.

Den vestlige verden er på vei mot en ny lav konjektur... og SPESIELT da er jeg glad for at det ikke sitter en høyre regjering i førersetet.

For å ikke snakke om FRP.......brrrrrrrrrrrr snakk om quasi nazi parti.
Hvis det blir en ren FrP-Høyre-regjering etter et valg er du herved invitert til kjempefesten jeg skal holde når det skjer. Ja, den vestlige verden er nok uunngåelig på vei mot trangere tider. Og da er IKKE en stadig mer ekspanderende og stadig mer ressursslukende velferdsstat veien å gå. Det blir et lass alt for tungt å bære.

Men ærlig talt, jeg hadde ikke ventet noe annet av folk som er mer villige til å bruke 50.000 på virkningsløse kabler enn å hjelpe svake i samfunnet.
Et meningsløst argument. Viljen til å tjene landets beste avhenger ikke av hvor man er på den politiske aksen, det er unison enighet blant alle "normale" partier om at man bør sikre en stabil og bærekraftig utvikling til beste for allmennheten. Det er metodene og ikke målet man strides om.

Jeg skylder noe tilbake til samfunnet. Sutrer ikke.
Nei riktig, men du påstår likefullt at et land som de siste år har vært i stor fremgang, hvor levestandarden er svært høy, er/var "på vei mot stupet"....jaja.

Jævla egoister.
Det samme sier jeg om de som vil underlegge livene våre politisk detaljstyring.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg er veldig enig med OMF her; jeg vil gjerne også ha bedre goder for alle, ikke minst de som er svakest stilt. Synes det er ufint av den "røde" fløy her å antyde annet.
Alle vil vi jo ha et bedre land å bo i for alle, eller hva?

Men jeg er uenig i, eller rettere sagt; jeg tror ikke SV's vei er veien å gå. Her kan vi jo alle bare tro og gjette om effekter i fremtiden, jeg gjetter på at en nedbygging av verdiskapningsgrunnlaget i Norge på sikt vil være uheldig for alle landets borgere (og da mener jeg ikke besteborgere, som det så ufint ble antydet). Derfor dette ønsket om en snarlig dreining av regjeringens politikk.

Vi får håpe at Ap, som alltid har vært et ansvarlig parti, makter å holde litt støere kurs (som de selv tidl har kalt det) enn de radikale ideer endel SV'ere i posisjon har kommet med i det siste.

Ellers vil jeg si til enkelte politikkdebattanter her; det er altfor lett å gå på mannen istedet for ballen i politiske diskusjoner. Det er ikke konstruktivt og gir ikke grunnlag for en utbytterik debatt.
Om man ikke kan akseptere at noen er uenig med seg selv, må man ikke gå inn i debatter.

Mvh Vidar P
Vi skiller sak fra person, Vidar, men begrepsbruken din sier mye om dine holdninger. Det er ikke så mange som bruker slike begrep som du gjør lenger. Det som provoserer til slike svar som du får er bl.a de begrepene Boffen viser. Måten du bruker begrepene viser at du har et menneskesyn og et syn på politikk som er gammeldags. Språket er nedlatende mot andre og begrepene er lite presise. Slikt provoserer. Språk er avslørende.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi skiller sak fra person, Vidar, men begrepsbruken din sier mye om dine holdninger. Det er ikke så mange som bruker slike begrep som du gjør lenger. Det som provoserer til slike svar som du får er bl.a de begrepene Boffen viser. Måten du bruker begrepene viser at du har et menneskesyn og et syn på politikk som er gammeldags. Språket er nedlatende mot andre og begrepene er lite presise. Slikt provoserer. Språk er avslørende.
Dette var et godt eksempel på å gå på person og ikke sak; mannen istedet for ballen. Du "leser" mitt menneskesyn ut ifra språket, men du tar feil. Her tillegger du folk meninger de like gjerne ikke har, og underkjenner debattanter pga meninger du innbiller deg at de har.
Og det er grunnen til at jeg ikke liker å debattere med dere på dette personnivået.

Jeg jobber med all slags mennesker i hverdagen, og kjenner godt til de svakes situasjon. Faktisk er jeg en forkjemper og talsmann for de svakeste i min kommune i hverdagen.
Du må skille mellom mål og vei; vi er uenig i veien, ikke målet at alle skal ha det så bra som mulig.

Mvh Vidar P
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Hvis det du sier er riktig så er det synd at du blir misforstått. Jeg er ikke alene om det i så fall. Språket ditt sier noe helt annet, og etter min mening har du noe å jobbe med her.
 
J

jekri

Gjest
Dette er jo grensende til galskap imho...
Full honnør til Odder som ønsker denne skamplett i norsk politisk historie til en snarlig ende..
Gid regimet fikk et kort liv... til beste for landets borgere.


Vidar, hva sier dette om deg?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis det du sier er riktig så er det synd at du blir misforstått. Jeg er ikke alene om det i så fall. Språket ditt sier noe helt annet, og etter min mening har du noe å jobbe med her.
Det er en grei melding; jeg er ikke snauere enn at jeg med takk tar imot korreksjon på språkbruk :D

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette  er jo grensende til galskap imho...  
Full honnør til Odder som ønsker denne  skamplett i norsk politisk historie til en snarlig ende..
Gid regimet fikk et kort liv... til beste for landets borgere.


Vidar, hva sier dette om deg?
Det sier ingenting, for det er tatt ut av sammenheng med innleggene over som jeg kommenterte.
I beste fall sier det at jeg er ikke på linje med den nye regjeringens politikk, og at jeg tror norske innbyggere ville vært bedre tjent med en annen regjering. Har du noe imot at folk mener det?

Hva du leser er en annen sak, og det interesserer meg fint lite. Det hadde vært interessant å se gode argumenter fra dere, istedet for kritikk mot andres personlighet til en stadighet..

Mvh Vidar P
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ivar...

Føler at du missbruker innlegget mitt litt....lenger ned skriver jeg jo at dette forutsetter at det ikke for andre konsekvenser.

Så alt annet likt så må jo samfunnet være et bedre sted dersom stipend og sykelønn er høyere eller arbeidsdagen kortere?

Mvh
OMF
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Ivar...

Føler at du missbruker innlegget mitt litt....lenger ned skriver jeg jo at dette forutsetter at det ikke for andre konsekvenser.

Så alt annet likt så må jo samfunnet være et bedre sted dersom stipend og sykelønn er høyere eller arbeidsdagen kortere?

Mvh
OMF
Det synes jeg faktisk ikke. Det strider mot min grunnleggende rettferdighetssans at det ikke skal lønne seg å yte noe og/eller være en ressursperson. Kortere arbeidsdag enn 8 timer, som jo er ganske kort, ser jeg ingen fordeler med.

Visjonen om at alle skal ha det likt finner jeg ikke rettferdig i det hele tatt.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Det synes jeg faktisk ikke. Det strider mot min grunnleggende rettferdighetssans at det ikke skal lønne seg å yte noe og/eller være en ressursperson. Kortere arbeidsdag enn 8 timer, som jo er ganske kort, ser jeg ingen fordeler med.
Det er ingen som mener at det ikke skal lønne seg å yte noe, Ivar. "Gjør din plikt - krev din rett" er et gammelt LO-slagord, og som medlem i LO ser jeg at denne tankegangen står sterkt enda. Det skulle forresten bare mangle - en så stor organisasjon kan ikke drive med useriøs politikk (hvis den vil leve videre). Det er dessuten slik at folk i f.eks helsevesenet yter og yter uten å få særlig igjen i form av lønn (hjelpe- og sykepleiere). Noen av disse er idealister og synes det er greit, mens andre har det vanskelig økonomisk pga dette. Sammenlign deres arbeidsinnsats med en børsmeklers, og etterpå sammenligner du hva de tjener. Det er da urimelig eller?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
I motsetning til kabeldebattene så er jeg her totalt enig med Ivar. Meget bra.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det er dessuten slik at folk i f.eks helsevesenet yter og yter uten å få særlig igjen i form av lønn (hjelpe- og sykepleiere). Noen av disse er idealister og synes det er greit, mens andre har det vanskelig økonomisk pga dette. Sammenlign deres arbeidsinnsats med en børsmeklers, og etterpå sammenligner du hva de tjener. Det er da urimelig eller?
Ser ingen grunn til å sette disse gruppene opp mot hverandre. Hvis en børsmegler gjør det bra, styrker han næringslivet og økonomien generelt, denne verdiskapningen er noe også sykepleierne i neste instans vil nyte godt av. Vi trenger dyktige forretningsmenn, disse skaper og forvalter verdier som vi alle skal leve av. Det er vel bedre at det er noen rikinger også her, enn at handelen og ressursene forsvinner utenlands?
 
Topp Bunn