Svært ofte ingen kontakt med HFS

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
De hastighetsproblemene vi av og til i høst har sett har blitt værre. Enten kommer vedlagte feilmelding opp eller så kommer det en databasefeilmelding om at SQL serveren er opptatt grunnet stor trafikk.

Må da gå an å utvide litt rundt dette? Lei av dette nå.
 

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Jeg er fullstendig klar over problemet, og jeg driver og funderer på ulike måte å løse problemet på.

Mvh
Høvdingen
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Høvdingen:
Hva er status på serveren, load ? Er det databasen, minne eller cpu som er sliten ?

Ser en forum side er 30 queries det høres veldig mye ut.

Noen tips som du kanskje allerede vet om.

1. Sjekk at databasen har alle indexene den treger
2. Kjør php til en output $var, slik at apache ikke trenger å kjøre mange switch commandoer.
3. Sjekk at det ikke er noen unødvendige funksjoner som kjører, ie file_exist feks. er lite effektiv.
4. Optimaliser queries til minst mulig.

Det var det jeg kom på i farten :)

edit: Forørig virker siten serveren veldig responsiv, kanskje det er djuice nok til å økne max connections for mysql ? Hva er den på ?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Berg skrev:
Høvdingen:
Hva er status på serveren, load ? Er det databasen, minne eller cpu som er sliten ?

Ser en forum side er 30 queries det høres veldig mye ut.

Noen tips som du kanskje allerede vet om.

1. Sjekk at databasen har alle indexene den treger
2. Kjør php til en output $var, slik at apache ikke trenger å kjøre mange switch commandoer.
3. Sjekk at det ikke er noen unødvendige funksjoner som kjører, ie file_exist feks. er lite effektiv.
4. Optimaliser queries til minst mulig.

Det var det jeg kom på i farten :)

edit: Forørig virker siten serveren veldig responsiv, kanskje det er djuice nok til å økne max connections for mysql ? Hva er den på ?
Takker for tips.

Mvh
H
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
Har i går og i dag vært plaget med at jeg av og til ikke får kontakt med HFS. Men det kommer om jeg bare oppdaterer leseren.

Mvh. Bjørn
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Connection Problems
Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.
Jobbes det fremdeles med dette?
Denne meldingen kommer opp hele tiden her hos meg, og jeg må "refreshe" opp til flere ganger før jeg kommer inn.
Det har bare blitt verre og verre den siste tiden.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Ja,det begynner å bli plagsomt :p
mvh Filip
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har aldri opplevd at det er så ille som i kveld. Jeg måtte trykke på Svar knappen 5-6 ganger før jeg fikk skrive dette innlegget.

mvh,
OS
 
P

Parelius

Gjest
Noe må gjøres, O Fjærpryd, om jeg ikke skal henfalle til sprit og røyk igjen.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
... og jeg har allerede henfalt. Rakk nesten halve Kalinkaen før jeg fikjdsdf innn detrrre injlegjet. HHjæælp!
 
I

ijustpop

Gjest
Måtte trykke "svar" 4 ganger før jeg kunne skrive dette og på kveldstid de siste ukene(kanskje to måneder) har jeg ofte fått opp "failed connection". På "travle" tider som tidlig søndag kveld feiler opp mot 50% av mine forsøk på komme inn på en tråd.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Høvdingen skrev:
Jeg er fullstendig klar over problemet, og jeg driver og funderer på ulike måte å løse problemet på.

Mvh
Høvdingen
Thomas, i dag har det vært ekstra ille. Så her kommer et forslag du kanskje kan tenke litt på:

Du har, i en lang tråd, sidene 1 2 3 ..... 21 alle.

Noen ganger ønsker jeg av bekvemmelighetsårsaker å se hele tråden under ett, og trykker alle. Da lastes sidene utrolig tregt, ja så tregt noen ganger at jeg har blitt kastet ut. Mitt råd: fjern den 'alle' muligheten. Det er tydelig at den 'sliter' på alle ressurser.

mvh
JackX
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
JackX skrev:
Høvdingen skrev:
Jeg er fullstendig klar over problemet, og jeg driver og funderer på ulike måte å løse problemet på.

Mvh
Høvdingen
Thomas, i dag har det vært ekstra ille. Så her kommer et forslag du kanskje kan tenke litt på:

Du har, i en lang tråd, sidene 1 2 3 ..... 21 alle.

Noen ganger ønsker jeg av bekvemmelighetsårsaker å se hele tråden under ett, og trykker alle. Da lastes sidene utrolig tregt, ja så tregt noen ganger at jeg har blitt kastet ut. Mitt råd: fjern den 'alle' muligheten. Det er tydelig at den 'sliter' på alle ressurser.

mvh
JackX
Jeg tror jeg vet hva som er problemet med databasen, men å deaktive "alle" funksjonen vil helt klart avlaste serveren, så la oss prøve det en tid for å se om det bedrer hastigheten.

Mvh
Thomas
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Høvdingen skrev:
JackX skrev:
Høvdingen skrev:
Jeg er fullstendig klar over problemet, og jeg driver og funderer på ulike måte å løse problemet på.

Mvh
Høvdingen
Thomas, i dag har det vært ekstra ille. Så her kommer et forslag du kanskje kan tenke litt på:

Du har, i en lang tråd, sidene 1 2 3 ..... 21 alle.

Noen ganger ønsker jeg av bekvemmelighetsårsaker å se hele tråden under ett, og trykker alle. Da lastes sidene utrolig tregt, ja så tregt noen ganger at jeg har blitt kastet ut. Mitt råd: fjern den 'alle' muligheten. Det er tydelig at den 'sliter' på alle ressurser.

mvh
JackX
Jeg tror jeg vet hva som er problemet med databasen, men å deaktive "alle" funksjonen vil helt klart avlaste serveren, så la oss prøve det en tid for å se om det bedrer hastigheten.

Mvh
Thomas
Men den "alle" funksjonen er veldig nyttig da. Synes jeg. Sparer masse klikking fram og tilbake. En pine. Og med den funksjonen aktivert får du jo mer lesestoff på skjermen også, sånn at man ikke trenger å sende nye forespørsler til serveren så ofte. Det vil igjen bidra til å redusere belastningen på serveren. Håper "alle" blir aktivert igjen snart.

Mvh
 
I

ijustpop

Gjest
toref skrev:
Høvdingen skrev:
JackX skrev:
Høvdingen skrev:
Jeg er fullstendig klar over problemet, og jeg driver og funderer på ulike måte å løse problemet på.

Mvh
Høvdingen
Thomas, i dag har det vært ekstra ille. Så her kommer et forslag du kanskje kan tenke litt på:

Du har, i en lang tråd, sidene 1 2 3 ..... 21 alle.

Noen ganger ønsker jeg av bekvemmelighetsårsaker å se hele tråden under ett, og trykker alle. Da lastes sidene utrolig tregt, ja så tregt noen ganger at jeg har blitt kastet ut. Mitt råd: fjern den 'alle' muligheten. Det er tydelig at den 'sliter' på alle ressurser.

mvh
JackX
Jeg tror jeg vet hva som er problemet med databasen, men å deaktive "alle" funksjonen vil helt klart avlaste serveren, så la oss prøve det en tid for å se om det bedrer hastigheten.

Mvh
Thomas
Men den "alle" funksjonen er veldig nyttig da. Synes jeg. Sparer masse klikking fram og tilbake. En pine. Og med den funksjonen aktivert får du jo mer lesestoff på skjermen også, sånn at man ikke trenger å sende nye forespørsler til serveren så ofte. Det vil igjen bidra til å redusere belastningen på serveren. Håper "alle" blir aktivert igjen snart.

Mvh
Enig med Toref. Hvorfor fjerne en så nyttig funksjon som jeg regner med blir brukt veldig ofte. Det må da finnes en rekke andre funksjoner som kan kuttes uten at det ødelegger brukervenneligheten såpass mye som fjerning av "alle" funksjonen gjør?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Først så ser vi om det blir noen bedring, så kan vi diskutere hva vi gjør videre. Høres ikke det fornuftig ut?

Mvh
Høvdingen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.698
Antall liker
21.551
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Foreløpig har bare brukervennligheten gått ned. Vi får se til kvelden.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ikke noen god løsning med å fjerne "alle" knappen. Ting går IKKE raskere på databasen, erfart idag så langt. Bare irriterende at "alle" forsvant.

På tide med et nytt forum kanskje ?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Er det ikke bedre for hastigheten at ting som "siste fra lyd og bilde" osv. blir fjernet? Må da ta lang tid å hente inn det for hver nye side?

Prøv å disable høyresiden med alle disse remote-linkene. Så ser vi hvordan DET virker.
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
422
Antall liker
282
Torget vurderinger
4
Irriterende med "alle" knappen borte :mad:

Knut.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Er det ikke bedre for hastigheten at ting som "siste fra lyd og bilde" osv. blir fjernet? Må da ta lang tid å hente inn det for hver nye side?

Prøv å disable høyresiden med alle disse remote-linkene. Så ser vi hvordan DET virker.
Siste fra "Lyd og Bilde" og remotelinkene blir hentet inn en gang hvert 15. minutt, og deretter lagret i databasen, så dette er ingen belastning.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Ikke noen god løsning med å fjerne "alle" knappen. Ting går IKKE raskere på databasen, erfart idag så langt. Bare irriterende at "alle" forsvant.

På tide med et nytt forum kanskje ?
Ja, når HFS3 blir lansert så går vi mest sannsynlig over til Vbulletin. Om det hjelper på hastigheten er vanskelig å si, men det er iallefall et bedre forum med bedre brukerstøtte. Så langt meg bekjent så har vel ikke Vbulletin en "Alle" knapp, så det er kanskje greit å venne seg til og ikke ha den funksjonen. :D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Kan jo kompansere for dette med å vise flere innlegg pr. side som blaes opp. I disse bredbåndstider er det ikke lengre grunnlag for å vise så få innlegg som idag IMO. Folk sitter ikke normalt sett med modem o.l. lengre.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
En annen ting: som det står nederst på hver side, f.eks. "Siden ble generert på 0.117 sekunder med 28 spørringer. "

Hvorfor tar det da så lang tid å VISE siden som er generert?

Du har ikke vurdert å leie inn en proff SQL mann i et par timer som kunne rettet hastighetsproblemet mot databasen istdf. å fikle med dette selv? :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
En annen ting: som det står nederst på hver side, f.eks. "Siden ble generert på 0.117 sekunder med 28 spørringer. "

Hvorfor tar det da så lang tid å VISE siden som er generert?

Du har ikke vurdert å leie inn en proff SQL mann i et par timer som kunne rettet hastighetsproblemet mot databasen istdf. å fikle med dette selv? :)
Jeg har allerede en proff mann på saken, men det er ikke noe tilsynelatende galt med databasen,. og det virker som det er serveren som trenger en oppgradering.

Uansett, jeg er fullstendig klar over dette, og jeg jobber med saken.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Så, så, gutter .... alle var er forslag, ikke en permanent tilstand!

Men jeg ser at:

  • det er flere som reagerer på at den er borte, mao den er mye brukt
  • alle bruker ressurser, og derfor tid
  • HFS er det eneste nettsted jeg til dags dato har sett gitt muligheten for å liste alle sider ' .. which speakes volumes'



La nå alle få hvile noen dager, la oss se om forumet er kjappere ... hvilket er mitt anliggende.

:)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hvorfor velge Vbulletin viss den ikke har mulighet for "alle" knappen? Det er den mest brukte knappen her i huset
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Er det ikke bedre for hastigheten at ting som "siste fra lyd og bilde" osv. blir fjernet? Må da ta lang tid å hente inn det for hver nye side?

Prøv å disable høyresiden med alle disse remote-linkene. Så ser vi hvordan DET virker.
Jeg gikk gjennom scriptene for innhenting av RSS feeds på høyresiden, og jeg fant noen feil som jeg mistenker kan sette ned hastigheten. Jeg har nå deaktivert alle eksterne innhentinger for å se om det blir bedre, og sidene virket raskere på meg, men det kan jo være tilfeldig.

Si ifra om dere merker noen forskjell.

Mvh
Høvdingen
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Jo, når du sier det .... en anelse kjappere, ja!
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
I kveld har jeg store problemer igjen. Får også meldingen om at siden ikke kan vises. Virker som det begynner å opptre når antall brukerer pålogget overstiger ca. 300.

Til høvdingen: Er det hardware som har for liten kapasitet? I så fall kunne det jo vært en idè og be om donasjoner til hardware slik audioasylum gjør. Jeg har betalt et par hundre i året der i flere år nå og gjør det gladlig til HFS også hvis det fører til mere stabil tilgang.

mvh,
OS
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
OS skrev:
Til høvdingen: Er det hardware som har for liten kapasitet? I så fall kunne det jo vært en idè og be om donasjoner til hardware slik audioasylum gjør. Jeg har betalt et par hundre i året der i flere år nå og gjør det gladlig til HFS også hvis det fører til mere stabil tilgang.
Ja, serveren vår er for treg, og vi har nå fastslått at ny må kjøpes, men det koster jo penger, og det har vi ikke for mye av i kassa. Det meste av reklamepengene går med til linjeleie og drifting, men kanskje det ikke er så dumt å spørre om en donasjon fra våre brukere. Alternativt kan vi ta en symbolsk sum for bruktannonser, f.eks. kr. 20 for en annonse. Det er mange muligheter.

Mvh
Høvdingen
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Vi jobber en del med serveren på dagtid i dag, og det kan forekomme enkelte nedetider eller tregheter som følge av dette. Forhåpentligvis så skal vi klare å få opp hastigheten på eksisterende server, men ny server eller kraftig oppgradering er nå på trappene.

For å si det veldig enkelt - vi skal løse dette problemet -det kan jeg love.

Mvh
Høvdingen
 
Topp Bunn