Surroundreciever

lhman

Medlem
Ble medlem
18.01.2015
Innlegg
25
Antall liker
2
Hva tenker folk?;

Surroundreciever med mye kraft, eller billigere med de funksjonene man ønsker og evt effektforsterker til frontene?


Har i dag en onkyo 609. Denne har ikke pre-out, så den må byttes da den hverken er kraftig eller har mulighet for effekt.

Kjører Klipsch rf-82 fronter og Klipsch rc-62 som senter.

Musikk/film ca 50/50
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
En AVR vil ikke kunne matche effekten fra en effektforsterker så en mindre avr + effekt er ikke så dumt. Husk bare på at de større avr'ene ikke bare har mer effekt, men ofte også bedre dac'er etc. Har kjørt billig avr + kraftig 5-kanals effekt og det fungerte fett. Har en stor avr + liten effekt for å få 7.1.4 og det mangler litt i forhold til det jeg hadde før. Må nok ha kraftigere effekt etter hvert.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Kommer litt an på hvor mye du har tenkt å legge i dette. God DAC og romkorreksjon kan være avgjørende for et godt resultat i både musikk og film. Så jeg ville ha kikket etter en så bra AVR som mulig på disse punktene også funnet meg en passende effekt forsterker.
 

lhman

Medlem
Ble medlem
18.01.2015
Innlegg
25
Antall liker
2
Er en onkyo 3009 noe å satse på? Litt skeptisk siden jeg har hørt mye om problemer med hdmikort på onkyo. Men det virker jo som en kraftig sak da.

Er også litt skeptisk når den er noen år og kanskje ganske utdatert ifht til en ny til samme pris som 3009 brukt, men da me mer funksjonalitet. Voldsomt i tvil her...
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Ser ut som en habil AVR det der. Den har Audyssey MultiEQ XT32 som er "top of the line" romkorreksjon fra Audyssey og lik DAC i alle kanaler. Har selv aldri hatt Onkyo så skal ikke uttale meg om hvordan de låter riktignok.

HDMI problematikk har de andre produsentene også...

Hva slags funksjonalitet har de nye som du savner i 3009?

Fordelen med brukt er at du kan få testet litt og sett om det dekker behovet ditt osv, og om den ikke skulle gjøre det kan du velge å selge videre uten å tape så altfor mye på det. Ved nykjøp så må du ta et betydelig større tap ved eventuelt videresalg.
 

lhman

Medlem
Ble medlem
18.01.2015
Innlegg
25
Antall liker
2
AirPlay, spotify connect og slike "fiffige" funksjoner jeg tenker på. Hele.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Airplay kan løses med en airport express eller eventuelt en Apple TV, Spotify benytter jeg ikke selv men ser spotify er nevnt som støttet av den AVR'en.
Masse "bells and whistles" kan være morsomt å ha, men kanskje ting man ikke bør prioritere for mye. Hvertfall ikke på bekostning av andre mer grunnleggende ting som f.eks bra romkorreksjon.
 

lhman

Medlem
Ble medlem
18.01.2015
Innlegg
25
Antall liker
2
Så onkyo 3009 vil være en kjekk sak mener dere.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Ja, den har hvertfall Audyssey MultiEQ XT32 romkorreksjonen, som er den beste Audyssey har. Lydsignaturen til Onkyo kjenner du til fra før, så sånn sett vet du hva du får på en måte.
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Det er mulig du vet dette, men nevner det uansett. Det kan være en god ide å se på recievere som har mulighet for å justere manuelt i etterkant av en romkorreksjon. Meg bekjent har en del av de billigere recieverene ikke denne muligheten. Noen av de billigere kan kun dele LFE ved 80Hz blant annet. Det kan være at du ønsker å justere på både dette og litt EQ avhengig av rommet du skal spille i. Jo dyrere, jo mer muligheter selvfølgelig.
 

lhman

Medlem
Ble medlem
18.01.2015
Innlegg
25
Antall liker
2
JA dette er viktig, og vet at onkyoer har dette. Har det i allefall på min 609.
 

Simon40

Medlem
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har en Onkyo 5007 som er byttet kort på. Noen som vet man man kan få for den?
Kraftig sak som kostet ca 24000. Den er snart 5 år gammel
 
Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det er 2 funksjoner i dag som har førsteprioritet ved vurdering av Receiver, enten det er nytt eller brukt....

1. Dekoding av kildemateriale - ex. Atmos
2. Avansert romkorreksjon - ex. Audyssey MultEQ XT32
Spørsmål til den siste: Er man avhengig av PRO for å få MultiEQ XT32 for å få god RK?

Jeg prøvde ut MultiEQ XT32 i en receiver (Onkyo TX-NR1010) for ett år siden, men jeg ble aldri fornøyd med lydbildet som den lagde. Og når jeg så ikke fikk lov å gå inn å endre på lydbildet eller kurvene, så ble dette en tvangstrøye og receiveren ble sendt tilbake. Dette er noe man kan få til med PRO, men det krever både dyrere receiver og kjøpt lisens utenom.

Jeg er stor tilhenger av Yamaha, for de har den største fleksibiliteten i forhold til filter og justeringer. Men samtidig har jeg aldri erfart at YPAO gjør en perfekt jobb. Andre produsenter har jo andre systemer, Pioneer, og nå Onkyo som har droppet Audyssey.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Det er 2 funksjoner i dag som har førsteprioritet ved vurdering av Receiver, enten det er nytt eller brukt....

1. Dekoding av kildemateriale - ex. Atmos
2. Avansert romkorreksjon - ex. Audyssey MultEQ XT32
Spørsmål til den siste: Er man avhengig av PRO for å få MultiEQ XT32 for å få god RK?

Jeg prøvde ut MultiEQ XT32 i en receiver (Onkyo TX-NR1010) for ett år siden, men jeg ble aldri fornøyd med lydbildet som den lagde. Og når jeg så ikke fikk lov å gå inn å endre på lydbildet eller kurvene, så ble dette en tvangstrøye og receiveren ble sendt tilbake. Dette er noe man kan få til med PRO, men det krever både dyrere receiver og kjøpt lisens utenom.

Jeg er stor tilhenger av Yamaha, for de har den største fleksibiliteten i forhold til filter og justeringer. Men samtidig har jeg aldri erfart at YPAO gjør en perfekt jobb. Andre produsenter har jo andre systemer, Pioneer, og nå Onkyo som har droppet Audyssey.
Man kan kopiere EQ'en som gjøres av Audyssey og tweake det til slik man ønsker å ha det, men da mister man filtrene som blir satt opp i tidsdomene.
Her hos meg fungerer XT32 bra uten PRO.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det er 2 funksjoner i dag som har førsteprioritet ved vurdering av Receiver, enten det er nytt eller brukt....

1. Dekoding av kildemateriale - ex. Atmos
2. Avansert romkorreksjon - ex. Audyssey MultEQ XT32
Spørsmål til den siste: Er man avhengig av PRO for å få MultiEQ XT32 for å få god RK?

Jeg prøvde ut MultiEQ XT32 i en receiver (Onkyo TX-NR1010) for ett år siden, men jeg ble aldri fornøyd med lydbildet som den lagde. Og når jeg så ikke fikk lov å gå inn å endre på lydbildet eller kurvene, så ble dette en tvangstrøye og receiveren ble sendt tilbake. Dette er noe man kan få til med PRO, men det krever både dyrere receiver og kjøpt lisens utenom.

Jeg er stor tilhenger av Yamaha, for de har den største fleksibiliteten i forhold til filter og justeringer. Men samtidig har jeg aldri erfart at YPAO gjør en perfekt jobb. Andre produsenter har jo andre systemer, Pioneer, og nå Onkyo som har droppet Audyssey.
Enig i dine synspunkter Midas. Liker heller ikke helt tanken på dette "take it or leave it" opplegget til Audyssey.
Yamaha sin RK er veldig bra i manuell modus , men den burde hatt enda tettere stepp mellom frekvensene man kan justere på i bassområdet - da hadde den vært perfekt.
 

Spiff79

Medlem
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
23
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Jeg kjører AVR-X4100 som prosessor, Emotiva XPA-5 på front og surround, samt Rotel RB-1070 brokoplet på center.
Noe overkill receiver gjerne, men har da Dolby Atmos støtte.
Veldig fornøyd med dette oppsettet. Mer enn nok krefter til å drive mine B&W 600-serie høyttalere + at jeg har muligheten for utvidelse dersom det skulle bli aktuelt.

Mitt råd er å kjøpe en receiver "for fremtiden" og Romkorreksjon :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Spørsmål til den siste: Er man avhengig av PRO for å få MultiEQ XT32 for å få god RK?
Nei, resultatet blir veldig bra med den medfølgende mikrofonen hvis man kalibrerer iht. optimal prosedyre....
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Dette er noe man kan få til med PRO, men det krever både dyrere receiver og kjøpt lisens utenom.
Nei, ikke i den grad at "normale" feil blir mindre enn med den medfølgende mic.....
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Jeg er stor tilhenger av Yamaha, for de har den største fleksibiliteten i forhold til filter og justeringer. Men samtidig har jeg aldri erfart at YPAO gjør en perfekt jobb. Andre produsenter har jo andre systemer, Pioneer, og nå Onkyo som har droppet Audyssey.
Legger ved en skisse som viser hva automatikken "leverer" i romkorreksjonen for Yamaha, Pioneer og Denon på ett og samme system.....

3067_lx83_4311_auto.jpg
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Audyssey har den fordelen at den gjør mer korrigering enn bare frekvensplanjustering slik en EQ gjør, slik at jeg er nok enig at det er et bedre system isolert sett. YPAO som system har jeg ikke spesielt gode erfaringer med, men jeg kjøper ikke Yamaha på grunn av YPAO.

En rettere frekvensplott sier ingenting om lydbildet, og jeg kan ikke fordra dersom jeg ikke får lov til legge på min egen finjustering. De gangene jeg har prøvd ut Audyssey, så har jeg endt ut med et lydbilde som jeg ikke synes har kommet helt i mål. Altså den behøver en touch finpussing. B&W-ene mine har f.eks. en viss B&W karakter, og Audyssey gjorde alt for mye i å prøve å kompensere for disse personlighetene. Hadde jeg fått lov til å justere, så kunne jeg tatt Audyssey tilbake noen hakk. Da hadde jeg hadde vært fornøyd. Det flotte med Yamaha er at man får anledning til å gjør slik tweaking i relativt rimelige receivere.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg er stor tilhenger av Yamaha, for de har den største fleksibiliteten i forhold til filter og justeringer. Men samtidig har jeg aldri erfart at YPAO gjør en perfekt jobb. Andre produsenter har jo andre systemer, Pioneer, og nå Onkyo som har droppet Audyssey.
Legger ved en skisse som viser hva automatikken "leverer" i romkorreksjonen for Yamaha, Pioneer og Denon på ett og samme system.....

Vis vedlegget 308624
Dette er store forskjeller. Du skulle ikke tilfeldigvis ha den originale ukorrigerte du kunne legge inn i samme graf? Hadde vært svært interessant å se hva de tre gjør i forhold til utgangspunktet!
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg er stor tilhenger av Yamaha, for de har den største fleksibiliteten i forhold til filter og justeringer. Men samtidig har jeg aldri erfart at YPAO gjør en perfekt jobb. Andre produsenter har jo andre systemer, Pioneer, og nå Onkyo som har droppet Audyssey.
Legger ved en skisse som viser hva automatikken "leverer" i romkorreksjonen for Yamaha, Pioneer og Denon på ett og samme system.....

Vis vedlegget 308624
Her må vel den røde være med sub og de andre to uten ?
 
Topp Bunn