Surround vs. stereo primært for musikk

M

MarkusH

Gjest
Det har nå gått noen måneder siden jeg fikk Dali Helicon 400 MK1, Krell KAV-300iL og Rotel RDD-1580 inn i hus. Dette var i utgangspunktet et 2.1 system som ble utvidet til et 2.2 oppsett (som passer meg meget bra). Lufter nå på idéen om å gå til anskaffelse av en Rotel RMB-1575 effektforsterker og plukke opp en Dali Helicon C200 fra bruktmarkedet (når det kommer noe aktuelt til salgs), da senterhøyttaler er priset temmelig rimelig og med tanke på at det burde løfte inntrykket i lydbilde.

Spørsmålet mitt er: Vil mengde lyd som kommer ut av fronthøyttalerne endre seg dersom jeg legger ved en senter i oppsettet (for 3.2), hvordan fungerer surround i forhold til stereo? Vil jeg få mer (prosentvis) diskant/mellomtone hvis jeg legger til en senterhøyttaler i oppsettet? Hvordan blir fordelingen ut fra effektforsterker da?

Bakhøyttalere skal aldri kjøpes til dette oppsettet, da blir det heller bedre/andre fronthøyttalere etc. Har noen timer med filmtitting/musikklytting på et 5.1 Dali Helicon 400 MK1 (front), Dali Helicon C200 (senter), Dali Helicon H300 (bak), SVS PB-12 (ikke ønsket lydbilde).

Systemet brukes primært til musikk (blues og rock).

Er takknemlig for alle svar. :)

M

MarkusH

Gjest
Etter litt lesing i bruksanvisningen til Rotel RB-1572 og RMB-1575 ser jeg at jeg ikke får brukt Krell KAV-300iL sammen med effektforsterkere på mer enn 2 kanaler, så da er saken grei. Blir i så fall 2x 250W@8Ohm effekt for bi-amping eller som effektforsterker.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.051
Sted
Sjælland. Danmark.
Ja.

Den store fordel ved surround er sidehøjttalerne. Det er ikke centeren. De er typisk konstrueret forkert og placeringen af dem forringer stereo.

M

MarkusH

Gjest
Ja.

Den store fordel ved surround er sidehøjttalerne. Det er ikke centeren. De er typisk konstrueret forkert og placeringen af dem forringer stereo.
Jeg skjønner tegningen, da blir det værende 2.2 stereo for min del. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.384
Sted
Sølvbyen
Ja.

Det kommer jo kanskje litt an på hva slags høyttaler man bruker til senterkanalen også?

Selv har jeg hatt ganske bra erfaring med en Klipsch Heresy III som senter, den gjør en aldeles utmerket jobb og gir bl.a. stemmegjengivelse av ypperste kvalitet. Taletydeligheten er virkelig god, og denne tør jeg nesten å anbefale hvem som helst som har mulighet til å ha en gulvplassert senter under vegghengt skjerm eller lerret. Den er bestykket med hornladete kompresjonsdrivere i mellomtone og diskant, og en 12" bass i et trykkammerkabinett.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
Etter litt lesing i bruksanvisningen til Rotel RB-1572 og RMB-1575 ser jeg at jeg ikke får brukt Krell KAV-300iL sammen med effektforsterkere på mer enn 2 kanaler, så da er saken grei. Blir i så fall 2x 250W@8Ohm effekt for bi-amping eller som effektforsterker.
Det er riktig at du ikke kan bruke en ren effektforsterker til dette. Det du trenger er en AV-receiver som du benytter til dekoding + som forforsterker til filmbruk, samt effektforsterker for senterkanalen.

Den gode nyheten er at Krell KAV-300iL egner seg utmerket til en slik oppstilling, siden den har HT-Bypass. Dermed blir ikke kvaliteten forringet når du skal spille musikk i stereo. AV-receiveren blir ikke involvert i det.

Om det så er verd bryet og kostnaden dersom du ikke samtidig skal ha side-/bakhøyttalere, er et annet spørsmål.

M

MarkusH

Gjest
Det er riktig at du ikke kan bruke en ren effektforsterker til dette. Det du trenger er en AV-receiver som du benytter til dekoding + som forforsterker til filmbruk, samt effektforsterker for senterkanalen.

Den gode nyheten er at Krell KAV-300iL egner seg utmerket til en slik oppstilling, siden den har HT-Bypass. Dermed blir ikke kvaliteten forringet når du skal spille musikk i stereo. AV-receiveren blir ikke involvert i det.

Om det så er verd bryet og kostnaden dersom du ikke samtidig skal ha side-/bakhøyttalere, er et annet spørsmål.
Side- og bakhøyttalere blir det ikke, så tror jeg beholder oppsettet slik det er nå og utvider/bytter ut subber etter hvert. Ligger uansett i kortene at jeg skal konvertere til B&W sine gulvstående høyttalere på lang sikt, jeg får heller spare penger til det. :)

Topp Bunn