Surround/Stereo

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
Hei.

Jeg har i dag et anlegg med forsterker og høyttalere for surround(film) og et dedikert anlegg for stereo(musikk).

Kunne tenke meg å kun ha et anlegg som både kan gi meg tilfredsstillende resultat for musikk i stereo og og film i surround.

Finnes det noen gode surround-recivere der ute som kan matche en Ayre AX-7e ift formidling av musikk i stereo?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.735
Torget vurderinger
34
afsaft skrev:
Hei.

Jeg har i dag et anlegg med forsterker og høyttalere for surround(film) og et dedikert anlegg for stereo(musikk).

Kunne tenke meg å kun ha et anlegg som både kan gi meg tilfredsstillende resultat for musikk i stereo og og film i surround.

Finnes det noen gode surround-recivere der ute som kan matche en Ayre AX-7e ift formidling av musikk i stereo?
Forsterkeren din har Theater-mode, så du kan bare koble sammen de to anleggene. Hvis du har en hjemmekinoforsterker med forforsterkerutganger på hver kanal, så er det bare å koble et sett signalkabler fra høyre og venstre front til Ayre-forsterkeren din. Da vil Ayre drive frontkanalene, og du bruker bare den når du skal spille stereo.

Roy

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Gjør akkurat som beskrevet ovenfor og du kan ha to supre anlegg som fungerer både sammen og uavhengig av hverandre akkurat som du vil. Nå får du Onkyo 707 med pre-out på alle kanaler til under 5000 på Elkjøp/Lefdal.

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
dette høres bra ut. jeg har en onkyo 875, det fungerer vel?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jada så lenge den har preouts på frontene er det ingen problem. Koble dem til theater inngangen på Ayre forsterkeren og kjør i vei!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
afsaft skrev:
Hei.

Jeg hadde vurdert en separat Audioprocessor og ikke en AV receiver hvis uforringet musikkgjengivelse er viktig for deg.
Her er et eksempel: http://www.caryaudio.com/products/cinema/cinema11a.html

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Han trenger da ingen prosessor fordi han fortsatt vil kjøre stereo som før fra sitt eksisterende musikk anlegg. Det blir rett og slett ingen forandring lydmessig (med mindre han ikke vil bruke receieveren som pre) bare mye enklere.

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
om jeg har skjønt dette rett, så vil et slikt oppsett innebære at når jeg spiller musikk så vil det kun være ayre som mater mine front-høyttalere, og når jeg skal se film(surround) så vil høyttalerne bli matet av onkyo'en alene?

Og om dette stemmer, så er det jo ingen grunn til å velge f.eks caryaudio saken.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
afsaft skrev:
om jeg har skjønt dette rett, så vil et slikt oppsett innebære at når jeg spiller musikk så vil det kun være ayre som mater mine front-høyttalere, og når jeg skal se film(surround) så vil høyttalerne bli matet av onkyo'en alene?

Og om dette stemmer, så er det jo ingen grunn til å velge f.eks caryaudio saken.
Helt korrekt, du trenger bare din Onkyo.

Signalene vil være helt upåvirket av hverandre og bare Ayre vil brukes når du spiller musikk.

Hvis du vil kan du bruke Onkyo'en som pre også til musikk hvis du ønsker det. Kanskje ikke det meste hi-fi puristiske men kan være nyttig dersom du ønsker f.eks mer bass eller å bruke tonekontrollene på noen innspillinger. Valget er ditt!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
afsaft skrev:

Jeg leste dette som at du ville ha et nytt anlegg som dekket begge deler.
Sitat 'Kunne tenke meg å kun ha et anlegg som både kan gi meg tilfredsstillende resultat for musikk i stereo og og film i surround'

N

nb

Gjest
Gjør som beskrevet over med en reciever som "påheng" til anlegget. Du kjøper da en sak fra Yamaha/Onkyo/Denon/Sony/etc med de nødvendige funksjonene. Ikke kjøp brukt, det er ganske rask utvikling her og du ønsker støtte for de nyeste formatene og HDMI-switching. Dette er vanlig bortsett fra på de simpleste modellene nå, men slik var det ikke for et års tid siden.

Kjøp en Oppo BDP-83 fra f.eks www.httech.no for 6k eller importer selv fra www.oppodigital.com og spar litt under en tusenlapp, så har du en av de hvasseste bildefremviserene på markedet og garantert den hvasseste i forhold til prisen.

Lykke til!

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
Distinctive skrev:
afsaft skrev:

Jeg leste dette som at du ville ha et nytt anlegg som dekket begge deler.
Sitat 'Kunne tenke meg å kun ha et anlegg som både kan gi meg tilfredsstillende resultat for musikk i stereo og og film i surround'
det stemte i og for seg ja:)

men var ikke klar over at jeg kunne koble sammen de to enhetene jeg allerede har.

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
nb skrev:
Gjør som beskrevet over med en reciever som "påheng" til anlegget. Du kjøper da en sak fra Yamaha/Onkyo/Denon/Sony/etc med de nødvendige funksjonene. Ikke kjøp brukt, det er ganske rask utvikling her og du ønsker støtte for de nyeste formatene og HDMI-switching. Dette er vanlig bortsett fra på de simpleste modellene nå, men slik var det ikke for et års tid siden.

Kjøp en Oppo BDP-83 fra f.eks www.httech.no for 6k eller importer selv fra www.oppodigital.com og spar litt under en tusenlapp, så har du en av de hvasseste bildefremviserene på markedet og garantert den hvasseste i forhold til prisen.

Lykke til!
jeg bruker en dedikert media-pc til filmfremvisning, synes det funker som bare søren

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Bare å finne fram et sett kabler og koble i vei! Du kan ha masse gøy med å prøve ut forskjellige ting med de to komponentene koblet sammen uten at du på noen måte forringer lydkvaliteteten.Lykke til!

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
takk for det.

har på følelsen av at det vil komme flere spørsmål underveis

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Bare å spørre. Alltid hyggelig å kunne hjelpe :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
afsaft skrev:
om jeg har skjønt dette rett, så vil et slikt oppsett innebære at når jeg spiller musikk så vil det kun være ayre som mater mine front-høyttalere, og når jeg skal se film(surround) så vil høyttalernebli matet av onkyo'en alene?

Jeg tror folket har gått glipp av en liten detalj her. Ikke Onkye-en alene, men Onkyoen til senter og bakkanalene og effektforsterkeren til Ayre til fronthøyttalerne. Forforsterkeren eller volumkontrollen er koblet ut i Theater mode. Du beholder altså tilnærmet samme lydkvalitet på fronthøyttalerne selv når du ser film. :)

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Om du ønsker å bygge litt ettehvert er det sikkert mulig å gjøre kanon kjøp på brukt prosessor Rotel RSP1098. Den har utrolig god 2-kanal lyd i seg.
Dette er jo et produkt til 30k for kort tid siden, men nye formater gjør den verdiløs i forhold til normal pris.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
baluba skrev:
afsaft skrev:
om jeg har skjønt dette rett, så vil et slikt oppsett innebære at når jeg spiller musikk så vil det kun være ayre som mater mine front-høyttalere, og når jeg skal se film(surround) så vil høyttalernebli matet av onkyo'en alene?

Jeg tror folket har gått glipp av en liten detalj her. Ikke Onkye-en alene, men Onkyoen til senter og bakkanalene og effektforsterkeren til Ayre til fronthøyttalerne. Forforsterkeren eller volumkontrollen er koblet ut i Theater mode. Du beholder altså tilnærmet samme lydkvalitet på fronthøyttalerne selv når du ser film. :)
Har mange navn denne fortreffelige og relativt lite kjente og brukte løsningen/funksjonen, HT Passthough, Prosessorinngang, Main In, Pre In, Theater In, osv osv Utrolig nok skjønner ikke alle hvordan dette fungerer, sliter med å få kompiser til å forstå faktisk. Har brukt dette i flere oppsett, fungerer helt pose og sekk aktig ;D Ikke helt riktig dette med at volumkontrollen kobles ut i alle tilfeller tror jeg, er heller at den blir "fixed" på full gain/volum(usikker her egentlig)? Hadde problemer med støy og dette på en Krell Kav 400xi, ble borte så fort den ikke stod på "fixed" full guffe, men kom tilbake hvis jeg skrudde litt ned på en ikke "fixed" inngang. Uten at jeg er sikker på at alle forsterkere fungerer likt :) I teorien kan man godt bruke en vanlig integrert, men da går man uansett via volumkontrollen, og må sette denne til full guffe/bestemt nivå ved bruk av hele anlegget. Viktig mtp at alle dagens recivere har romkorreksjon/eq. Jeg som kjører med masse dyre rør på frontene, kobler bare inn forsterkeren til frontene ved spesiellt ønske eller ved filmtitting, genial fleksibilitet!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes sikkert forskjellige løsninger, men jeg har opplevd at volumkontrollen har sluttet å fungere og at volum stå på full pupp. Hvilken løsning som er valgt har jeg aldri brydd meg om å sjekke, fordi jeg har bare lyttet uten å vurdere komponentenes beskaffenhet. Husker ikke hvilken det var snakk om.

Men min store Sansui på nittitallet hadde også såkalt prosessorinngang. På den ble ikke volumkontrollen passert, og jeg forstod vel egentlig aldri helt poenget med å velge en loop til formålet. Det hadde jo fungert helt likt hvis en vanlig linjeinngang hadde blitt brukt tror jeg. Eller kanskje den var beregnet på effektprosessorer og eq. Til det fungerte den sikkert perfekt.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
afsaft skrev:

Støtter deg her baluba. Onkyo'en driver aldri frontene, men fungerer som en pre til de 2 front-kanalene. Enten det er film eller musikk via Onkyo'en.

Har samme funksjom på min Hegel H200. Det som skjer på den er at den makser volumet og lar inngangsignalet (pre/reciever) bestemme volum.

Nad M3 derimot har en annen løsning etter hva jeg har forstått. Her har man en slags loop-kabel man må bruke i stereo, men om man kobler ut denne for å bruke den til effekt fungerer den ikke lenger som integrert.

Om Ayre sin løsning er som Nad eller Hegel vet jeg ikke, men verdt å tenke på. Hegel sin er definitivt enklest og mest feksibel.

Geir Arne

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Ayre kan settes i HT-mode på hvilken som helst av inngangene. Den vil da ha unity gain på den aktuelle inngangen(e).
baluba skrev:
Du beholder altså tilnærmet samme lydkvalitet på fronthøyttalerne selv når du ser film. :)
Feil. Du får en aldeles mye bedre lyd.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Ayre kan settes i HT-mode på hvilken som helst av inngangene. Den vil da ha unity gain på den aktuelle inngangen(e).
baluba skrev:
Du beholder altså tilnærmet samme lydkvalitet på fronthøyttalerne selv når du ser film. :)
Feil. Du får en aldeles mye bedre lyd.
Tilnærmet samme kvalitet som om du kjørte tokanals uten noen kringlyd i det hele tatt, ikke nesten samme kvalitet som Onkyos innebygde. Hva tar du meg for? ::)

Regner med at du kødda.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
he he.. ;D
Ditt svar ble litt omvendt.. (men ikke feil). Man får bedre surroundlyd, men ikke tilnærmet samme stereolyd, spesielt ikke om han har en god kilde fra før.

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
vil ikke ayre alene ta seg av stereo da? har jeg misforstått noe her?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Liste over forsterkere med prosessoringang: http://www.audiophile.no/?did=9074947

Ved bruk av forsterker med prosessoringang (Forsterker A) så benyttes normalt Forsterker A til musikk, dvs platespiller, cd-spiller etc er tilkoblet denne. Hjemmekinoreceiver/forsterkerens (Forsterker B) Pre out for frontkanalene kobles da til prosessoringangen på Forsterker A. Når forsterker B benyttes til film/TV, driver denne alle kanaler/høyttalere foruten frontkanalene (stereo-høyttalerene), frontkanalene drives via effekttrinn (eksternt/integrert) for forsterker A (som står med prosessoringangen valgt.).

Jeg gjorde det slik tidligere. Benyttet da en Denon 3808 hjemmekinoreceiver til film, og en Densen B200 forforsterker til musikk.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
afsaft skrev:
Joda. Denne tråden har nok avsporet bittelitt, men bare gjør som vi anbefalte tidligere i tråden. Ayre vil ta seg av stereo og Onkyo/Ayre vil jobbe sammen når du ser film.

Jeg benytter samme konfigurasjon hjemme med Onkyo/Musical Fidelity og synes det veldig praktisk å kunne skifte mellom stereo fra forskjellige kilder, full surround og stereo med subwoofer med bare et trykk på fjernkontrollen.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Palace skrev:
afsaft skrev:
Joda. Denne tråden har nok avsporet bittelitt, men bare gjør som vi anbefalte tidligere i tråden. Ayre vil ta seg av stereo og Onkyo/Ayre vil jobbe sammen når du ser film.

Jeg benytter samme konfigurasjon hjemme med Onkyo/Musical Fidelity og synes det veldig praktisk å kunne skifte mellom stereo fra forskjellige kilder, full surround og stereo med subwoofer med bare et trykk på fjernkontrollen.
For å slippe å bruke surrerundt recieveren som pre til musikk ved ønske om bruk av sub, har jeg 2 subber i samme oppsett. En Velodyne koblet via høynivå fra Cayin stereoforsterkeren, og en Focal koblet på vanlig måte til recieverens sub utgang. Førstnevnte sub spiller da ved musikklytting, men fyller også godt på ved filmtitting. Nesten uendelig med muligheter hvis man vil, og man får jo ikke akkurat dårligere lyd fra frontene i hjemmekinoen ved å koble hifien inn i hjemmekinoanlegget, eller for den saks skyld recieveren. Den slipper jo plutselig å drive frontene, og får mere futt og overskudd til å drive de andre kanalene.. :)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dersom sub'en ikke står for kronglete plassert er det bare å kjøpe en ekstra kabel og bytte om etter behov også ved avspilling i vanlig stereo.

Veldig praktisk å kombinere både stereo og hjemmekino ved å gjøre det på denne måten.

C

Cappuccino

Gjest
Jeg har også kombinert stereo/hjemmekino. Når jeg forklarer for andre hvordan det gjøres legger jeg vekt på at det kun er en fysisk kobling mellom systemene; nemlig et par signalkabler fra Left + Right pre-out utgangene på surroundprosessoren inn på HT/bypass inngangen på stereopreampen. Ikke vanskeligere enn det.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Palace skrev:
Dersom sub'en ikke står for kronglete plassert er det bare å kjøpe en ekstra kabel og bytte om etter behov også ved avspilling i vanlig stereo.

Veldig praktisk å kombinere både stereo og hjemmekino ved å gjøre det på denne måten.
Eller som jeg gjorde i 3 år, byttet om ht kabler(banaplugger i det minste) bak på høyttalerene hver gang jeg byttet mellom hifi og hjemmekino. Hadde ellers 2 komplette oppsett selvsagt, brukte felles frontht. Guud å lei jeg ble av dette med tiden, til slutt begrenset irritasjonen bruken av anleggene :eek: Riktignok medførte siste oppgradring til dagens løsning en betydelig kostnad, men det var verdt hver krone, fysisk til og frakobling av kabler blir uansett en midlertidig krykkeløsning synes jeg ;)

Men egentlig synes jeg det er merkelig at ingen av dagens subber med både romkorreksjon/eq, fjernkontroll og allverdens tilkoblinger ikke kan switche mellom høynivåinngangene, lfe og stereo rca via et enkelt trykk på fjernkontrollen ??? Da kunne jeg lett klart meg med 1 sub til begge oppsettene!

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Cappuccino skrev:
Jeg har også kombinert stereo/hjemmekino. Når jeg forklarer for andre hvordan det gjøres legger jeg vekt på at det kun er en fysisk kobling mellom systemene; nemlig et par signalkabler fra Left + Right pre-out utgangene på surroundprosessoren inn på HT/bypass inngangen på stereopreampen. Ikke vanskeligere enn det.
Den ble vel litt lettvindt? Folk generelt har vel ikke helt innsikt til å skjønne dette uten videre tor jeg. Og alt er jo lett når man kan det.... Tror ikke man skal føle seg dum hvis man ikke skjønner i detalj hvordan dette fungerer, jeg kjenner flere som ved spørsmål avslører at de ikke helt skjønner det selv etter flere forklaringer :) Men selvsagt kan man jo fort overkomplisere dette også ;)

Topp Bunn