Surround receiver med parametrisk EQ ?

S

Syncrolux

Gjest
Nå snakket jeg om gain på hvert EQ bånd her da. +2 betyr at man i praksis ikke kan heve en liten søkk i responsen.
Ah, selvsagt.
Med begrensede kraftressurser i en multikanals AVR, så er ikke dette så overraskende.
Kanskje. Men min "magre" Yamaha til 1800 kr har faktisk +6dB som max gain på alle EQ bånd. Det holder i praksis, men 2 dB er litt snaut.
Skulle likt å sett tilgjengelig headroom med full utstyring hvis mange av disse var tatt i bruk samtidig.
Det er vel nettopp det som er saken, at det neppe er for mange av disse over båndet og således så vil denne spekulasjonen holde vann.
Kommer an på hvor i frekvensområdet man hever. Energiinnholdet faller jo ved stigende frekvens, så en hevning på 6 dB f.eks ved 2 kHz skaper ingen problemer for headroom. Men hvis man gjør det samme ved 100 Hz så er det klart man kan risikere klipping.

Når det er sagt så deler jeg ved 200 Hz i alle kanaler, så da går det uansett bra.
 
S

Syncrolux

Gjest
Konklusjonen så langt blir at alle receivere har sine begrensninger i EQ-funksjonaliteten.
Jeg tror jeg konkluderer at jeg lar det være status quo enn så lenge, og venter på det Yamaha finner på i nye receivere.... For den Yamaha'en jeg har er jeg stort sett fornøyd med.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Konklusjonen så langt blir at alle receivere har sine begrensninger i EQ-funksjonaliteten.
Jeg tror jeg konkluderer at jeg lar det være status quo enn så lenge, og venter på det Yamaha finner på i nye receivere.... For den Yamaha'en jeg har er jeg stort sett fornøyd med.
Ja det er jo egentlig utrolig at ingen produsenter har klart å implementere dette på en tilfredstillende måte - det burde være ganske enkelt med dagens teknologi !
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Konklusjonen så langt blir at alle receivere har sine begrensninger i EQ-funksjonaliteten.
Jeg tror jeg konkluderer at jeg lar det være status quo enn så lenge, og venter på det Yamaha finner på i nye receivere.... For den Yamaha'en jeg har er jeg stort sett fornøyd med.
Lykke til. Håper ikke ventetiden blir for lang.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Altså - som jeg skrev i åpningsinnlegget så er det en receiver jeg er ute etter, dvs med effektforsterkere innebygget.

Til nå er ser det i grunn ut som det er Yamaha som har det jeg ser etter, selv om jeg kunne ønske meg en EQ med mer funksjonalitet.
Reveiver er med radio, surroundforsterker er prosessor og effekt i samme boks
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kan en hdmi dings fra minidsp være et alternativ til deg med de begrensninger det gir?
 
S

Syncrolux

Gjest
Altså - som jeg skrev i åpningsinnlegget så er det en receiver jeg er ute etter, dvs med effektforsterkere innebygget.

Til nå er ser det i grunn ut som det er Yamaha som har det jeg ser etter, selv om jeg kunne ønske meg en EQ med mer funksjonalitet.
Reveiver er med radio, surroundforsterker er prosessor og effekt i samme boks
Ja det har du jo rett i. Jeg hadde helt glemt det med radio, da det er noe jeg aldri bruker hjemme.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kan en hdmi dings fra minidsp være et alternativ til deg med de begrensninger det gir?
Siden jeg egentlig bare har en enkelt kilde så er jo det en mulighet, men da må også video passere gjennom.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Altså - som jeg skrev i åpningsinnlegget så er det en receiver jeg er ute etter, dvs med effektforsterkere innebygget.

Til nå er ser det i grunn ut som det er Yamaha som har det jeg ser etter, selv om jeg kunne ønske meg en EQ med mer funksjonalitet.
Reveiver er med radio, surroundforsterker er prosessor og effekt i samme boks
Ja det har du jo rett i. Jeg hadde helt glemt det med radio, da det er noe jeg aldri bruker hjemme.
Nå blir vel også radioen i receiverne ganske ubrukelig ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
I alle fall i min, siden den ikke har DAB (tror jeg)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kan en hdmi dings fra minidsp være et alternativ til deg med de begrensninger det gir?
Siden jeg egentlig bare har en enkelt kilde så er jo det en mulighet, men da må også video passere gjennom.
Så lenge du ikke har behov for noe er avansert enn HMDI 1.4a så rutes video gjennom boksen
Edit: det er også en ekstra HDMI-inngang til for eksempel tv-boks
 
S

Syncrolux

Gjest
Med andre ord ikke noe 4k, så lite fremtidsrettet dessverre. Men per nå så ja. Hvilken boks snakker vi om da, og pris?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En annen løsning er å bruke en PC/HTPC med Blu-ray/Ultra drev og avspilling med J River Media Center. Man kan spille av med annen software også (f.eks PowerDVD som takler 4K) og kun bruke J River til å utføre global korreksjon. EQ mulighetene i J River er svært gode.
Med denne løsningen bruker du fortsatt dagens surround receiver. PCen erstatter kun Blu-ray spilleren.
 
S

Syncrolux

Gjest
... og etter ca et halvt års tenking så klasket jeg til og handlet meg en Marantz SR7012. Et digert beist med en uhorvelig mengde kontakter på baksida.



Temmelig anonym foran, bortsett fra en ufattelig irriterende ring av blått lys. Får vel kline på noe gaffatape for å bli kvitt det.... :cool:

 
S

Syncrolux

Gjest
Nå har riktignok ikke denne klumpen noen parametrisk EQ, men den har Audyssay MultEQ XT-32 (fint navn..), som faktisk funker veldig bra synes jeg.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Nå har riktignok ikke denne klumpen noen parametrisk EQ, men den har Audyssay MultEQ XT-32 (fint navn..), som faktisk funker veldig bra synes jeg.
Enig i at Audyssey nå fungerer meget bra etter at man fikk denne appen å leke seg med.
Da er det litt lettere å forme sin egen targetkurve , og nå brukes Audyssey fast hos meg både til musikk og film.

Merker at den "stjeler" litt power , men det er ikke mer enn det går fint for min del i allefall.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det største minuset med Audyssay er at man faktisk må kjøpe denne crappy appen for å kunne justere target kurvene, og det bør man jo gjøre. Den som Audyssay setter som default låter helt "papp", og er ubrukelig i mine ører. Flat kurve er litt bedre, men fortsatt er det jo altfor lite bass.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det største minuset med Audyssay er at man faktisk må kjøpe denne crappy appen for å kunne justere target kurvene, og det bør man jo gjøre. Den som Audyssay setter som default låter helt "papp", og er ubrukelig i mine ører. Flat kurve er litt bedre, men fortsatt er det jo altfor lite bass.
Ja er enig i det , den defaultkurven er dårlig , og appen er ikke superbrukervennlig heller siden alt må styres med fingrene. Men uten appen og de mulighetene den gir hadde jeg aldri kommet til å blitt fornøyd heller - så den er et nødvendig onde kan man si :)

Tanken er jo at man skal bruke DEQ for å få nok bass ved lavere volumer , men jeg synes den stjeler altfor mye av trøkket og dynamikken når man skrur opp og skal ha det litt moro.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det jeg har gjort da er å jukse litt med bassen. Jeg har en separat ekstern EQ til subsystemet - Behringer DCX2496. Setter da opp en flat kurve på denne basert på måling først, og deretter setter i gang Audyssay. Når denne er ferdig skrur jeg bare på igjen min foretrukne bassheving. Har alle høyttalerne satt til "small", med delefrekvens på 150 Hz, så all bass går da i subsystemet.

Med litt tweaking av targetkurver og juks med bassen så synes jeg Audyssay låter veldig bra.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det jeg har gjort da er å jukse litt med bassen. Jeg har en separat ekstern EQ til subsystemet - Behringer DCX2496. Setter da opp en flat kurve på denne basert på måling først, og deretter setter i gang Audyssay. Når denne er ferdig skrur jeg bare på igjen min foretrukne bassheving. Har alle høyttalerne satt til "small", med delefrekvens på 150 Hz, så all bass går da i subsystemet.

Med litt tweaking av targetkurver og juks med bassen så synes jeg Audyssay låter veldig bra.
Jeg har også "jukset litt" med en minidsp melllom prosessor og subene. Har også høyttalere til small , men deler på 80hz.

Og så stopper jeg korrigeringen til frontene ved 1000hz , da jeg synes det låter litt friskere / åpnere på denne måten. Er ellers godt fornøyd med resultatet ja :)

Og du bruker denne Marantzen også til musikk med bra resultat eller ?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har høyttalere uten delefilter/EQ innebygget, så jeg trenger å korrigere hele området i Audyssay. Synes det fungerer veldig bra.

Jeg bruker ikke dette oppsettet til musikk primært, da jeg har et annet stereoanlegg. Men jeg tester og voicer systemet med musikk, og må vel si det låter ganske bra dette. Ville ikke hatt noen betenkeligheter å bruke Marantzen i et dedikert musikkanlegg sånn sett.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg har høyttalere uten delefilter/EQ innebygget, så jeg trenger å korrigere hele området i Audyssay. Synes det fungerer veldig bra.

Jeg bruker ikke dette oppsettet til musikk primært, da jeg har et annet stereoanlegg. Men jeg tester og voicer systemet med musikk, og må vel si det låter ganske bra dette. Ville ikke hatt noen betenkeligheter å bruke Marantzen i et dedikert musikkanlegg sånn sett.
Ok , skjønner :)
Ja dem er har tatt steg disse receiverne , og jeg synes slett ikke dem er så dårlige på musikk som enkelte skal ha det til.
Og med tanke på alle mulighetene man får på kjøpet , så gir dem jo utrolig mye for pengene kontra tradisjonelle/konservative stereprodukter.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er et tankekors at man får uhovelig mye funksjonalitet for relativt få penger i hjemmekino-markedet, mens innen hifi får man for de samme pengene en veldig dum boks i et dyrt chassis....
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er en ting jeg ikke helt skjønner med Audyssay og volumer og sånt....

Når man kalibrerer så vil Audyssay at LFE'en skal være på 75 dB. Greit nok, Audyssay vet da hva 75 dB er i lytteposisjon. Men hvilket volum på volumkontrollen tilsvarer 75 dB i lytteposisjon? Siden Audyssay har kalibrert alle høyttalere inkl avstand og nivå, så bør det være en definert volumsetting som gir 75 dB også.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det er en ting jeg ikke helt skjønner med Audyssay og volumer og sånt....

Når man kalibrerer så vil Audyssay at LFE'en skal være på 75 dB. Greit nok, Audyssay vet da hva 75 dB er i lytteposisjon. Men hvilket volum på volumkontrollen tilsvarer 75 dB i lytteposisjon? Siden Audyssay har kalibrert alle høyttalere inkl avstand og nivå, så bør det være en definert volumsetting som gir 75 dB også.
Skal ikke MV 0 gi 105 db da...?
I såfall skal vel MV -30 gi 75db.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
S

Syncrolux

Gjest
MV 0 = 105 peak da mener du?
I hjemmekino snakker vi vel om at ref level er -20 dB FS, sånn at MV 0 da bør gi 85 dB snitt og 105 dB peak? I mitt hode rimer det ikke helt, for det låter betraktelig høyere enn det synes jeg. Men uansett kan jeg jo bare måle, så finner jeg ut av det.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
MV 0 = 105 peak da mener du?
I hjemmekino snakker vi vel om at ref level er -20 dB FS, sånn at MV 0 da bør gi 85 dB snitt og 105 dB peak? I mitt hode rimer det ikke helt, for det låter betraktelig høyere enn det synes jeg. Men uansett kan jeg jo bare måle, så finner jeg ut av det.
105db peak ja - er ikke så langt unna heller det hos meg tror jeg.
Men det kommer jo veldig an på kildematerialet da....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
S

Syncrolux

Gjest
Jojo, men poenget er vel at 0 dBFS fra kilden gir et visst SPL nivå. Anyway, jeg tenker å måle i kveld så får vi se.
 
S

Syncrolux

Gjest
En kjapp test med SPL meter på telefonen bekrefter mine mistanker at MV 0 er langt over 75 dB. Men skal få målt med kalibrert utstyr for et mer eksakt tall.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Audyssey måler sub på 75dB ifm kalibreringen når du skal stille sub-gain
85 dB er MV-20dB
105dB/115dB er peak HT/sub LFE på MV-0dB
 
S

Syncrolux

Gjest
85 dB er MV-20dB, er det da peak nivå du mener da?
At 0dbFS fra kilden ved MV -20dB skal gi 85 dB SPL ?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
ja, samme som nye digitale tokanals forsterkere måler også 85dB på MV -20dB
 
S

Syncrolux

Gjest
Og det er da per høyttaler ikke sant?

Jeg skal ta en måling så får vi se.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg målte nå med kalibrert utstyr. -20dBFS gir 75 dB SPL per høyttaler i lytteposisjon med MV på 0 dB.

Av en eller annen grunn synes jeg MV på 0 blir litt høyt på de fleste filmer.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg målte nå med kalibrert utstyr. -20dBFS gir 75 dB SPL per høyttaler i lytteposisjon med MV på 0 dB.

Av en eller annen grunn synes jeg MV på 0 blir litt høyt på de fleste filmer.
Stemmer vel ikke så værst da nei ...

Ja MV 0 er nok rimelig hefitg volum på film ja. Vi pleier å ligge på mellom -15 og -10 litt etter filmtype og humør. Opp mot MV 0 er bare for korte demoer :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Hos meg så er et sted mellom -7 og -5 passe på de fleste filmer.
Dessverre så er det en viss Loudness War på blu-ray også. F.eks Wonderwoman synes jeg er veldig høy, så på den må det rattes ned noen dB.
Det verste eksemplet jeg har vært borti er nok den norske filmen Tusen ganger god natt. Måtte ratte ned 15 dB på den.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
LFE kanalen gir vel også +10dB på filmmateriale som (muligens) ikke forefinnes på testsignalene?
 
Topp Bunn