Sure oppstøt

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Jaja dette er et problem for min del.

Setter veldig pris på hva hva våre venner der ute med dette problemet bruker mot dette?
Kan sette en demper på en kveld som man kanskje har gledet seg til.... f.eks
I kveld har det ennå en gang gjort seg gjeldende, så derfor trenger jeg en hjelpende hånd!!

Kjerringråd er velkomne.

på forhånd takk!

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
En god skvett GOD olivenolje hjelper i alle fall meg :)
Men, så er jeg også innmari glad i olivenolje :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forsøk å identifiser problemets årsak eller de utløsende og/eller forverrende faktorer, og angrip de.

Ellers; 300mg Zantac (ranitidin). Syrefri en halvtime senere. Gjentas neste dag ved behov. Og neste dag... osv. Zantac fås dyrt reseptfritt (75mg tbl) eller billigere på resept (150mg og 300mg) fra fastlege.

Dersom vedvarende problem; fastlege->gastroskopi (medpol)->evt protonpumpehemmer, trippelkur eller hva enn diagnosen skulle tilsi.

Kan tilføye på generell basis at langvarige og betydelige problemer med sure oppstøt er potensielt veldig usunt; det forårsaker ofte øsofagitt (kronisk inflammasjon i spiserøret), som igjen gir mye økt risiko for øsofaguscancer (kjip kreftform). Så demp syra, ingen tvil.

P

Parelius

Gjest
Jeg kan bekrefte Vidar Ps råd. Men en nødløsning kan være Link.

(Jeg sitter hos fastlæginnen min)

Ps. Kutt kaffe, Cola, ALKOHOL, røyk og snus. (He-he)

Edit: Jeg fikk nettopp beskjed om å skaffe meg et liv. Hva snakker doktrøsen om?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ad editering;- det betyr; ikke bruk oppmerksomhet på andre enn meg :)

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ok gutter, for min del er det veldig sporadisk.
Har ikke hatt problemet siden august, men fikk store oppstøt i kveld.
Kan som sagt sette demper på en kveld i godt selskap.
Så for min del så kan jeg selvsagt kontakte fastlegen, men har ikke klippekort.
Akutt er vel saken for min del.

Vidar P: Skal prøve nevnte resept/ikke resept for å få bukt med problemet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Zantac i adekvate doser fikser sporadiske småproblemer med syre, ingen tvil, greit å ha i skapet.

Man tilstreber minste effektive dose ved å forsøke seg frem, men kan gjerne begynne med 300mg, det er helt greit. Om ikke det fikser problemet så er de ikke ubetydelige, og da er gastro neste. I ditt sporadiske tilfelle så er det neppe aktuelt, så det var generelt betraktet det der.

Ellers pleier mange å si at melkeprodukter er greie i slike sammenhenger. F.eks melk eller drikkeyoghurt. Sånn akutt og i mangel på ranitidin e.l. mener jeg.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
Jeg kan bekrefte Vidar Ps råd. Men en nødløsning kan være Link.

(Jeg sitter hos fastlæginnen min)

Ps. Kutt kaffe, Cola, ALKOHOL, røyk og snus. (He-he)

Edit: Jeg fikk nettopp beskjed om å skaffe meg et liv. Hva snakker doktrøsen om?
Røyker ikke, snuser ikke, kaffe på morgenen er godt. Men er vel som mange glad i noe godt i glasset i helgene.
Det er jo dette problemet som til tider tar livet av hyggen ved et glass!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kaffe, te, brus, alkohol, tobakk, stress og sterk mat kan utløse halsbrann. Mulig også usunt kosthold kan ha innvirkning. Reduserer du på dette, vil du nok oppleve kan forbedring.
De beste tablettene er gjerne de som både virker umidellbart og samtidig forebyggende. Nemlig Pepcid Duo som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. De smaker ikke dårlig heller slik som Link. Slet selv en del med sure oppstøt før, men får det svært sjelden nå. Drikker jeg derimot mye brus, kaffe og øl flere dager etter hverandre så kommer det ganske fort. Men da er det bare å ta en Pepcid Duo tablett og det forsvinner kjapt.

Kjerringråd? Presset sitron hjelper faktisk. Mange tror feilaktig at melk hjelper, men det forverrer det faktisk etter litt tid. Du bør uansett få tak i noen tabletter som du har på lur og prøve å endre på kostholdet/drikke. Hjelper ikke det, så er lege og gastroskopi neste steg.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Skal ta kontakt med min gode fastlege.
Livet er for kort til at dette skal være et problem noen dager i året.

Takker for gode råd. kom gjerne med flere!!!

Mvh
room

Pepcid duo er på blokka orso!

C

Cyber

Gjest
Et glass vann med 1 ts salt og litt sitron i? Smaker pesten, men du verden som det hjelper.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom det er kun noe du opplever en gang i blant, så tror jeg du neppe trenger å oppsøke fastlegen. Du merker selv sikkert hva som utløser det og da er det enten å redusere på dette eller ta en tablett de gangene du vil kose deg. En Pepcid Duo virker som sagt også forebyggende slik at du kan ta en slik tablett før du skal drikke brus/alkohol en kveld.

Det er base som hjelper. Presset sitron i vann blir base, men du finner nok ikke noe kjerringråd som matcher tabletter. Yogurt og melk lindrer umidelbart, men så blir det værre fordi det er syre.

C

Cyber

Gjest
Tabletter er klart best, men forstod at det gjaldt på og da er som regel sitron og salt lettere å få tak i enn legemidler.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kjære Klara Klok

Jeg sliter med sure oppstøt.
Verbale sådane, i form av hatske utfall via tastaturet.
Hva må jeg gjøre for å overvinne mine sterke reaksjoner og aversjon mot yngre gutter utstyrt med fele?

Mvh
Eros

C

Cyber

Gjest
Det verste er, da jeg så tråden antok jeg at det ikke var fysiske sure oppstøt, men verbale.

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg ser du har fått gode råd om medisiner.

Av matvarer som hjelper, vil jeg anbefale rå gulrot.
Unngå melkesyreprodukter, de kan ofte gjøre vondt verre.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.357
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Kjære Klara Klok

Hva må jeg gjøre for å overvinne mine sterke reaksjoner og aversjon mot yngre gutter utstyrt med fele?

Mvh
Eros
Tja, antar at man kan bruke det samme middelet som jeg bruker mot min aversjon mot idioter med tastatur... :p

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ludo skrev:
ErosLoveking skrev:
Kjære Klara Klok

Mvh
Eros
Tja, antar at man kan bruke det samme middelet som jeg bruker mot min aversjon mot idioter med tastatur... :p
som er?
Åpen for selvmedisinering.

kom så med det.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.607
Sure oppstøt eller halsbrann?
Eller er det luft?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RS; disse artiklene handler vel om syre/base-balansen i blodgasser og i intracellulært cellemiljø.
Det blir noe helt annet enn et syreoverskudd i ventrikkelen. Blodgassanalyser for syre/base er sentralt i diagnostisering/oppfølging av en rekke pasienter, f.eks med nyresvikt, men jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå at dette skal være relevant for magens protonpumpeaktivtet.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vidar P skrev:
RS; disse artiklene handler vel om syre/base-balansen i blodgasser og i intracellulært cellemiljø.
Det blir noe helt annet enn et syreoverskudd i ventrikkelen. Blodgassanalyser for syre/base er sentralt i diagnostisering/oppfølging av en rekke pasienter, f.eks med nyresvikt, men jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå at dette skal være relevant for magens protonpumpeaktivtet.

Fordøyelsessystemet må i likhet med kroppens øvrige kjemi sees som en helhet. Et problem kan ikke behandles isolert men må sees i en større sammenheng, og nettopp syre/base i daglig kost er en vesentlig faktor. Dette har du sikkert gode kunnskaper om.

Artiklene er det nærmeste jeg kom emnet ved et søk, finner ellers underlig lite dyptgående om emnet.

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man ser jo etter de sammenhenger som er relevante i en helhet, det er klart. Men protonpumpene i ventrikkelslimhinnene (de som produserer magesyre) reguleres ikke av pH-verdien i blodet, men derimot bl.a av pH-verdiene i ventrikkelinnholdet. Så blodgassanalyser blir noe helt annet egentlig; selv om det er snakk om syrer og baser her også så er det i metabolsk forstand, og i cellemiljøer som ved acidose eller alkalose, ikke i magesekken utenfor celler og vev i det hele tatt. Base Excess er vel et nøkkelbegrep.

Og det er klart at metabolsk syre/base-balanse er viktig.. bare ikke i forhold til sure oppstøt.
Jeg har gjort mange blodgassanalyser da jeg jobbet på sykehus, det er veldig vanskelig å treffe i en arterie, men de fleste bruker radialis-arterien i håndleddet, jeg også. Det var egentlig litt moro prosedyre, men ikke så moro for pasientene.

En kortfattet oppsummering om blodgassanalyser, som jo er egentlig relatert til temaene du linket;

http://no.wikipedia.org/wiki/Blodgassanalyse

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
orso skrev:
Mange tror feilaktig at melk hjelper, men det forverrer det faktisk etter litt tid.
Virkelig? Overlegen som loset meg gjennom gastroskopi mente det kunne være en vel så grei løsning som det reseptbelagte luriumet jeg hadde dyttet i meg.

«Ikke så moro for pasientene» er forresten en treffende beskrivelse også for gastroskopi, verdt å kutte på kaffen først som sist.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.607
Hva med sånt indisk usyrnet brød, hjelper det?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
orso skrev:
Kaffe, te, brus, alkohol, tobakk, stress og sterk mat kan utløse halsbrann. Mulig også usunt kosthold kan ha innvirkning. Reduserer du på dette, vil du nok oppleve kan forbedring.
De beste tablettene er gjerne de som både virker umidellbart og samtidig forebyggende. Nemlig Pepcid Duo som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. De smaker ikke dårlig heller slik som Link. Slet selv en del med sure oppstøt før, men får det svært sjelden nå. Drikker jeg derimot mye brus, kaffe og øl flere dager etter hverandre så kommer det ganske fort. Men da er det bare å ta en Pepcid Duo tablett og det forsvinner kjapt.

Kjerringråd? Presset sitron hjelper faktisk. Mange tror feilaktig at melk hjelper, men det forverrer det faktisk etter litt tid. Du bør uansett få tak i noen tabletter som du har på lur og prøve å endre på kostholdet/drikke. Hjelper ikke det, så er lege og gastroskopi neste steg.
Det er nok individuelt,men Pepsiduo har knapt effekt hos meg. Reseptfri Zantac har imidlertid meget god effekt. Tar ofte en før jeg vet jeg skal drikke vin. Link og youghurt ved akutt problem. Tariquet er forøvrig en vin jeg helt har sluttet å drikke pga syrebelastningen den gir....

Dette gjelder magesvie , ikke egentlige oppstøt- som jeg ikke har. Yoghurt til frokost...ikke la det gå for lenge mellom måltider...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
room skrev:
Ser på tv`n at det reklameres for noe som heter Somac!
Er dette noe og satse på?
Det virker, og brukes mye det der. Det er en "ekte" protonpumpehemmer, ikke en H2-reseptorantagonist som f.eks Zantac. Men det er dyrt, og det tar evigheter (mange timer!) før den intragastriske pH er øket tilstrekkelig til at besvær dempes. Med Zantac tar det 5-15 minutter.

Somac og de andre prazol'ene (som Nexium, Losec osv) er bra ved langtidsbehandling for magesår, gastritt, øsofagitt osv, men har i mitt syn ingen plass i behandlingen av sporadiske sure oppstøt. Bruk Zantac 300mg eller en annen H2-reseptorantagonist i tilstrekkelig høy dose (f.eks pepcid/famotidin), det virker når du trenger det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kanskje mindre stress er beste medisin i lengden? Jeg var også litt plaget av surhet og mageproblemer helt til jeg lot latskapen ta overhånd. ;) Slapp holdning på fritiden og en jobb som fortoner seg som en kjekk hobby gjør underverker.

C

Cyber

Gjest
Hva jobber du med, baluba? Kanskje et tips til oss andre :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Hva jobber du med, baluba? Kanskje et tips til oss andre :)
I utgangspunktet er jeg journalist, men bruker mest tid med web-arbeid. Snart tar jeg over stillingen som web-ansvarlig for magasinet jeg jobber for, og da kan det jo hende at surheten gjenoppstår. Men jeg tror ikke det er stor fare for det. ;)

Da var det verre de årene jeg jobbet med musikk. Slike ting gjør meg surmaget, for den jobben ødela for hobbyen. Det er noe ganske annet enn en jobb som føles som hobby, for det er en hobby som blir jobb. Kjipe saker, egentlig.

Edit: For all del, ikke forveksle det å jobbe i fagpresse og månedsmagasiner med dagspresse. Sistnevnte arbeid fører også til vondhet for min del. Har ikke noe særlig ønske ønske om å vende tilbake til grovt papir og daglige deadlines.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Har lest litt i tråden i kveld siden det dukket opp igjen for ca 1 time siden.
Har bare ett spm til slowmotion og andre som er kvalifisert.
Hva er forskjellen på sure oppstøt og halsbrann?
Har Link i bakhånd som jeg føler virker litt..

room..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Regnes jeg som kvalifisert i likhet med slowmotion? I så fall kan jeg si at halsbrann kalles også brystsvie, og er en vedvarende opplevelse av svie/brann som strekker seg fra sternum og opp øsofagus (spiserøret).
Sure oppstøt er kortvarige fornemmelser av oppstøt som ikke er sviende per se.

Det spiller virkelig ingen rolle for behandlingen, for den er lik uansett.

Uansett, du fikk et av verdens beste råd mot slikt tidligere i tråden av meg, det var Zantac 300mg som man tar straks man aner uråd. Hva var i veien med det? Hvorfor fortsatt Link, som er en bagatell i forhold?

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Takker for meget kjapt svar VidarP. Zantac 300mg Skal være i bakhånd fra og med tidlig neste uke!
Som sagt er det kun enkelte ganger dette forekommer så da går det litt i glemmeboka, men nå er det slutt på det!

room

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er det jeg pleier å gi egne pasienter, og ta selv når det er behov, og det er supereffektivt til harmløse tilstander. Om tilstanden mot formodning vedvarer så er det grunn for å gjøre en gastroskopi for ordens skyld.

Zantac 300mg er på resept, men en 90-pk koster ikke mye mer enn en hundrelapp (iallefall ikke inn på legekontoret mitt).

Topp Bunn