Supratek mm
KnB skrev:
Malbec kan bruke KT88 - EL34 - 6L6GC - 5881 - KT66 - 6550.
EL 34 er levert med, disse skal ha en litt "sweeter sound" en KT88
Noen som kan forklare litt om de forskjellige egenskapene til de andre rørtypene?
Takker for svar
http://www.audiotubes.com/
https://www.tubeworld.com/index_high.htm
Her står endel om lytteinntrykk på diverse powertubes..
Grunnet den "funky" kretsen vøttø til Malbec, så tror jeg det kan ligge like mye forskjeller mellom produsentene av samme type rør, som innefor forskjeller mellom rørtypene.
Med tanke på at negativ feedback og alt dette kan justeres.
Biasnivå kan i noen tilfeller også endre klangkarakter på ett rør.
Malbec er jo rene barkartet vøtt!
6L6/5881/KT-66 er "samme" rør på ett vis. Men via forskjeller hos produsenter, kan lyden endres i ganske mange aspekt, at avhengig av år og fabrikat. KT-66 GEC er jo gullegget... DYYYYYYRT!
5881 er litt av en kameleon! Kan låte veldig forskjellig avhengig av krets og slikt. Litt mindre effekt med dette bl.a 6L6 er ett veldig sterkt rør, tåler mye, fantes bl.a i metall housing... det var nemlig slike som stod i "High-end" saker på 50 tallet. Rart å tenke på idag. 6L6 familien er ganske stor...
KT-88 er mer lys og luft, men også sinnsvakt svakt bra slam! RE40AK varianten (KT-88) er nesten oppe ved EAT og Gold Lion(Western Electric), f.eks. RAM Labs har KT-88 rør, som tåler helt opp i 700volt!!! Da snakker vi rimelig bra effekt også! KT-88 har ofte klar definert bass, men ikke så mye "klang" her nede som f.eks 6550 vil ha.
6550, dette er jo Audioresearch røret... SED, Svetlana og slikt... Fullfrekventielt varmt rør med uten siste luft og lys i lyden. Bra trøkk i lydbildet kan man si.
Kan i noen kretser ogfså være helt nøytralt, på grensen til klinisk... Dette tror jeg (meg!) er att 6550 er mer følsomt for likeretteren i ampen... Meg om det...
Ja alt jeg nå har skrevet er jo sånn "tjasså da..."
Hvordan Malbec vil låte er jo sikkert innom disse parametrenen for rør... I standard "tune" ...
Så man kan sikkert velge ett rør som er litt ekstra fett også, og stramme opp bunnen med dempefaktoren og slikt.
Noe å tenke på, kanskje...
Jeg ser for meg at Malbec kan bli nær sagt hva det skal være jeg. Røret blir liksom ikke begrensingen heller!
Meget fet amp det der altså! Meget fet!
Imperial
mvh