Supra Ply 2.0 eller 3.4 i kombinasjon med Abrahamsen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Høres merkelig ut det der. Skjønner ikke helt hva problemet ligger i angående kabler der, men så vet jeg jo ikke noe om lytterommet som er benyttet heller, og tror uten å vite at det er der "forskjellen" ligger. Jeg ble mer stuss over at det selges ulike varianter hos Elkjøp og fra Abrahamsen og Hi-Fi forretninger.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er snakk om oppgraderte versjoner. Vanlig ElkjøpsAbrahamsen kan sendes inn og oppgraderes for ca 2k, men jeg tror ikke det har noe å si for kabler etter som jeg forsto. Tror heller ikke det har noe med lytterommet, det er nok mer teknisk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Da kanskje de bør flere kabler. Det er forskjell på "loudness-egenskaper" i disse, så det gjelder nok neppe bare Supra. 20m2 lytterom er heller ikke spesielt stort.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det er en annen tråd her om det samme temaet. Det kan virke som forsterkeriene til Abrahamsen er ustabile i kapasitiv last, som Supra PLYkabler, elektrostater, m.v. Det er et «normalt» problem for forsterkere som ikke har «god nok» begrensing av båndbredden ift. stabiliteten. Et såkalt zobelnettverk kunne ha hjulpet på problemet.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.828
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette har ingen ting med lytterom å gjøre, men handler om kapasitiv last, fasevinkel, og tilgjengelig fasemargin før utgangstrinnet på forsterkeren går i positiv feedback og begynner å oscillere ukontrollert. Her er en gjennomgang: http://sound.westhost.com/cable-z.htm

Det er enkelt å fikse med enten et LR-filter i serie med utgangen (induktans i parallell med motstand) eller med et Zobelfilter (kapasitans i serie med motstand) mellom terminalene i høyttalerenden av kabelen, altså i parallell med høyttaleren.

Dette er forresten et godt eksempel på hørbar forskjell mellom kabler, for hvis utgangstrinnet går i selvsving høyt oppe i de uhørbare radiofrekvensene, kan det etterhvert brenne i stykker, og da blir det helt stille.
 
Topp Bunn