Supertungdrevne høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    ymir skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    ymir skrev:
    hei
    Disse skulle være umettelige,og den gang fantes det ikke utstyr til å drive de på en anstendig måte.
    Det er då ikkje QRS?
    I never had a chance to hear the QRS 1D at Harry’s (here’s a picture I found of the QRS – and the QRS 1D was without the bass drivers in this picture) but I did have a chance to hear the original Infinity IRS in HP’s listening room – and the IRS was the successor to this hybrid creation called the QRS 1D (a combination of Tympani 1D bass panels and the Infinity QRS on the top and midrange – which if anyone out there has any of these components, email me and I’ll buy them!).


    http://www.psaudio.com/blog/newsletters/6204/january-2010-newsletter/

    Dersom dette er feil,venligst korriger dersom du har annen info.
    Som både Joe og Brombrom har nevnt så er dette VMPS av nyere dato.

    http://vmpsaudio.com/vmps-30th-anniversary/

    QRS-1D ser sik ut:



    Begge låter sikkert fortreffelig. :)
     

    Vedlegg

    Y

    ymir

    Gjest
    JENO skrev:
    ymir skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    ymir skrev:
    hei
    Disse skulle være umettelige,og den gang fantes det ikke utstyr til å drive de på en anstendig måte.
    Det er då ikkje QRS?
    I never had a chance to hear the QRS 1D at Harry’s (here’s a picture I found of the QRS – and the QRS 1D was without the bass drivers in this picture) but I did have a chance to hear the original Infinity IRS in HP’s listening room – and the IRS was the successor to this hybrid creation called the QRS 1D (a combination of Tympani 1D bass panels and the Infinity QRS on the top and midrange – which if anyone out there has any of these components, email me and I’ll buy them!).


    http://www.psaudio.com/blog/newsletters/6204/january-2010-newsletter/

    Dersom dette er feil,venligst korriger dersom du har annen info.
    Som både Joe og Brombrom har nevnt så er dette VMPS av nyere dato.

    http://vmpsaudio.com/vmps-30th-anniversary/

    QRS-1D ser sik ut:



    Begge låter sikkert fortreffelig. :)
    Takker.Det tok over 30 år fra jeg fikk noen TAS blader og leste om disse,til jeg endelig fikk se et bilde av de.
    Lesningen endte opp i et DIY prosjekt bestående av Strathearn båndene med Dynaudio D28 af i toppen og
    High Fidelity`s elektroniske delefilter og sub med bassequalizer til Coral 15L70 og deres kasscodekoblede
    effekttrinn som jeg aldrig fikk opp å gå.Så der gikk nesten hele tippepremien på 17000Kr,en gang rundt 1985.

    Strathearn båndene ble på et senere tidspunkt brukt i Quad 57 i påvente av nye mellomtone/diskant elementer
    til Quadene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Her er en ypperlig egnet VIRKELIG tungdreven sak - som til og med passer for en gammal latstokk som ikke orker å sjaue for mye!!

    Tympani 1D - tre-delt panelhøyttaler, faktisk min første "high-end" høyttaler noensinne. De formelig Slukte effekt, og jeg tømte både HK Citation 16 og Audio Research D-150 uten problemer.

    Magneplanar Tympani 1D



    Sjekk følsomheten - eller mangel på sådan; 10W for å få til 94 dB på en avstand av 1,8 m. - rundt 85-86 dB systemfølsomhet på 1W/m. sånn cirka.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Her er den ene forsterkeren jeg brukte den gang, et SVIN av en Audio Research, med så mye rør oppi at det så ut som en gammel trekasse fra Jarlsberg, med 24 tomme glasscola 0,25 oppi ;D ;D Solgte den til Sverige for idiotpenger - tror det var 15.000,- Men det var på tidlig åttitallet, da, så dere får ha meg unnskyldt...




    Her er den andre jeg brukte på Tympani, en Harman Kardon Citation 16, også en diger sugg på 150W, tuing og jævlig men sparket noe aldeles.
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    jeg hatte Tympani 3A for 15- 20 år siden, 3 delt paneller på hver side med ribbon tweater
    En stor strømgenerator passede dem fin, konen elskede dem IKKE :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Her er kanskje det værste beistet jeg har vært borti av tungdrevne saker; Dayton Wright XG-8, som jeg kjøpte fra USA via en bekjent som tok de med hjem på båt. Gassfylte elektrostater, helt håpløse å drive, knekte utgangstrinn til frokost. Størrelsen var ikke all verdens, omtrent som Quad 63 eller noe større. De spilte faktisk bass, noe som på den tiden (ca.1980) var virkelig uvanlig.

    Sjekk linken til produsenten, interessant historie med en viss "pedigree"... http://www.dayton-wright.com/XG-8-Mk3.html
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    pengesluk skrev:
    Her er den ene forsterkeren jeg brukte den gang, et SVIN av en Audio Research, med så mye rør oppi at det så ut som en gammel trekasse fra Jarlsberg, med 24 tomme glasscola 0,25 oppi ;D ;D Solgte den til Sverige for idiotpenger - tror det var 15.000,- Men det var på tidlig åttitallet, da, så dere får ha meg unnskyldt...
    Hm ...

    Jeg eide selv et par av ARC D-150. Kjøpte den av en herr Reichle (sp?) ... og solgte også mitt eksemplar til en fyr litt sør i Sverige.
    Senere kom det paret tilbake til Norge hvor jeg påny fikk den i min besittelse. Da Krell-ånden kom over meg byttet jeg D-150 inn hos Bulow hos Esoterisk-hifi.se
    Ikke stor, denne (hiend-)verden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Harald hadde D-150 mener jeg å huske. På den tiden var det ikke store "banden" som holdt på; kanskje en 10-12 ordentlig syke.. - gale Sogningen, Nils, Leif, Sverre, Harald, Bolse selvsagt, Blom, Olsen.... hehe... Memory Lane...
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    pengesluk skrev:
    Ja, Harald hadde D-150 mener jeg å huske. På den tiden var det ikke store "banden" som holdt på; kanskje en 10-12 ordentlig syke.. - gale Sogningen, Nils, Leif, Sverre, Harald, Bolse selvsagt, Blom, Olsen.... hehe... Memory Lane...
    .... og memory Lane var (selvfølgelig) i DrMauds gate. Var (ofte) og spiste middag med butikkgutta nede i den italienske restauranten som lå Munkedamsveien. Dette var rett i brytningen med introduksjonen av CD'er - disse var knapt nok introdusert på verdensbasis, og vi snakket i det vide og brede om hva for glitrende fremtid dette nye mediet ville få <sic> ... og om "gutta" ikke kunne tenke seg å få enerett på mediet i Norge, og bla bla resten av kvelden.
    Blom ja, med Beveridge og hele siklegjengen på besøk, først i Bygdøy Alle og så opp langs med Jartrikken.
    Tider 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    "!Problemet" med Blommer'n var x antall hyllemetre med cembalo... holdt på å tørne gæærn av den musikken - gule Deutsche Grammofon LP-rygger så langt du så ;D ;D
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    pengesluk skrev:
    Her er en ypperlig egnet VIRKELIG tungdreven sak - som til og med passer for en gammal latstokk som ikke orker å sjaue for mye!!

    Tympani 1D - tre-delt panelhøyttaler, faktisk min første "high-end" høyttaler noensinne. De formelig Slukte effekt, og jeg tømte både HK Citation 16 og Audio Research D-150 uten problemer.

    Magneplanar Tympani 1D
    Har faktisk et sett hjemme, de spiller bass helt ned til de laveste oktavene - imponerende for noe så gammalt... :eek:
    Driver de med enten en RR model 8 eller noen gamle Altec PA blokker på 600 watt brokoplet.
    Funker bra det.
    Tenkte jeg skulle ha de som bass til et sett CLS IIz og kanskje dele digitalt.
    Time will show.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Bare pass på at du ikke belaster de for ille - knotete med reservedeler og mye jobb...
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    OK, takk for tips.
    Kanskje ikke rette høyttaleren for bass?
    Har du greie på hvor høyt disse kan spille uten fare for nedsmelting med rein forsterkereffekt?
    Mvh.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Nei, dette er så lenge siden, men jeg husker at det var problemer med nedsmelting av trådene dersom du gikk på med 300W, men jeg hadde aldri mer enn 150W tilgjengelig, så det gikk bra... verre var det med noen Martin Logans noen år senere..
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Martin Logan ja, hadde et sett som tok fyr ved bruk sammen en EC 250 - har mistanke om at denne ikke var helt stabil...
    Måtte bytte det ene printet samt en del motstander etterpå.
    Folka på festen (hadde kanskje ikke spilt så høyt hvis det ikke var fest) var stor-imponert når hele stua ble røyklagt, skikkelig partytriks...
    Har holdt meg litt borte fra EC etter dette. 8)

    Har et sett rørsleder på besøk hos Audiomix for oppgradering som sikkert kan bli en bra match til CLS'ene når den tid kommer.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63390.0.html
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg har et par ATC A7; passive knøttsmå monitorer med lukket kasse og en oppgitt følsomhet på 83dB/1w/1m. Det viste seg ved målinger at denne følsomheten faktisk er oppskrytt med rundt 3 dB! :eek:
    Bass spiller de selvfølgelig ikke uansett, ikke høyt heller men du verden å avslørende de er på forsterkere. Jo mer kraft det er i forsterkeren jo mer våkner de og til morsommere blir det, helt til du plutselig finner ut at de ikke tåler mer enn 100w ::)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    og helt til du plutselig finner du ut at småknøtt som de låter jævli forvrengt og selger de ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn