Ønsker anbefaling Superoppløst

jobb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
83
Antall liker
23
Hei

Støter stadig vekk på uttrykk superoppløst forsterker/høytaler.
Kan noen komme med anbefalinger på slikt utstyr som de har hørt og betegner som superoppløst i de to overnevte kategorier ?

Mvh jobb
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
En høyttaler evner kun å speile oppløsningen i leddet foran. Det samme gjelder en forsterker. Det er iallefall min erfaring.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Nysjerrig jeg også, har bare vanlig god oppløsning selv:rolleyes:.
Kan hende det bare er en sjelden klisjè som produsenter og butikkpersonell liker å slå seg brystet med.
 
M

musicus

Gjest
En høyttaler evner kun å speile oppløsningen i leddet foran. Det samme gjelder en forsterker. Det er iallefall min erfaring.
De evner ikke alltid det engang, derimot, f.eks Reference 3A, Wilson Benesch Vertex er ex på høyttalere som evner mer (oppløsning) enn mange forsterkere klarer, og de kan oppfattes som rimelig kildetro (oppløste), de er uten delefilter med dets pro´s og con´s, imo selvsagt...

mvh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Mener du at høyttaleren legger til oppløsningen som ikke forsterkeren klarer? En liten trylletaler mao?
Hvis man opplever større/høyere med et sett høyttalere kontra et annet så har ikke høyttalerene som ble byttet ut vært gode nok.

En høyttaler klarer ikke å slippe mer igjennom enn det som er der på samme måte som en forsterker ikke klarer å forsterke et signal den ikke får.
Alt koker ned til troskap mot kilden, kildematrialet og matching
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En god amp på det vi kaller "dårlige" ht kan låte ganske bra.
Gode ht på en dårlig amp låter ikke særlig godt, er min mening i dette.
Men dette kan man jo snu rundt på som det passer seg.
Kokt ned vil jeg si at det er amp som har størst innvirkning på lyden.

Steinar.
 
M

musicus

Gjest
Mener du at høyttaleren legger til oppløsningen som ikke forsterkeren klarer? En liten trylletaler mao?
Hvis man opplever større/høyere med et sett høyttalere kontra et annet så har ikke høyttalerene som ble byttet ut vært gode nok.

En høyttaler klarer ikke å slippe mer igjennom enn det som er der på samme måte som en forsterker ikke klarer å forsterke et signal den ikke får.
Alt koker ned til troskap mot kilden, kildematrialet og matching
Jeg tror vi i mye mener det samme, men sier det på forskjellige måter, noen høyttalere er ikke, imo!, kildetro mens andre igjen klarer mer (oppløsning) enn ampen, trylletaler?, kutt ut, du kan bedre enn det der :cool:

mvh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Må notere det ned bak øret at den 1.ste kaffekoppen må drikkes før jeg svarer på noe. Gruff i kroppen gir gruff i skriftspråket.
 

jobb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
83
Antall liker
23
Ok, takk for svar, men det gjorde meg ikke særlig klokere når det gjelder konkrete merker/brands.
Prøver igjen; Hvilke forsterkere regnes/er hørt som superoppløste?
Og hvilke høytalere regnes/er hørt som superoppløste?

-jobb
 
U

utgatt60135

Gjest
Høy grad av transparens og høy evne din å gjengi mikrodynamikk er kanskje bedre uttrykk. Dette har mest med kvalitet i alle ledd å gjøre enn akkurat bestemte merker. Og kvalitet pleier å koste.

Men jeg mener det også er mulig å fremkalle unaturlig detaljoppløsning som kanskje egentlig ikke finnes på platene. Det bør man være osb på synes jeg. Jeg husker en demo av Esoteric komponentene (drivverk, strømforsyning, Dac) til en halv mill. Jeg ble imponert over hva de klarte å få ut av platene den gangen, men nå lurer jeg sterkt på om det var en illusjon. Krisphet er ikke alltid høy oppløsning tror jeg.
 
Sist redigert av en moderator:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ok, takk for svar, men det gjorde meg ikke særlig klokere når det gjelder konkrete merker/brands.
Prøver igjen; Hvilke forsterkere regnes/er hørt som superoppløste?
Og hvilke høytalere regnes/er hørt som superoppløste?

-jobb
Ta deg en tur til Oslo Hi-Fi Center. Hør på elektrostater fra Adyton og/eller Martin Logan. Disse skal være "superoppløst". Om man liker lyden er en annen sak.

Så vidt jeg vet, er de fleste forsterkere med rimelig god kvalitet i stand til å formidle tilstrekkelig oppløsning. Det er gjerne ikke der problemet ligger.
 

Elvisruller

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
22
Antall liker
3
Superoppløst, alt fra digitale eller CD medier: 65535 forskjellige volumer, 44.000 ganger pr. sekund.
Superoppløst platespiller, det er en annen sak....... eller andre boller som noen sier.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ordbok: Oppløst
Synonymer: blaut, bløt, dyvåt, fuktig, gjennomtrukken, gjennomvåt, glatt, klam, regnfull, rå, sleip, slimete, sumpete, søkkvåt, vannaktig, vasstrukken, våt

???????

Klam slimete lyd?
Nei takk!

Edit: Etter et googlesøk på Slimete forsterker får jeg treff på merker som Abrahamsen, Rockford Fosgate og Kef. Så da vet du hva du skal se etter.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ordbok: Oppløst
Synonymer: blaut, bløt, dyvåt, fuktig, gjennomtrukken, gjennomvåt, glatt, klam, regnfull, rå, sleip, slimete, sumpete, søkkvåt, vannaktig, vasstrukken, våt

?

Klam slimete lyd?
Nei takk!

Edit: Etter et googlesøk på Slimete forsterker får jeg treff på merker som Abrahamsen, Rockford Fosgate og Kef. Så da vet du hva du skal se etter.
Hva mener du? Henger ikke helt med her.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Vet ikke helt selv. Prøver bare å finne ut hva han er ute etter, hva som menes med "oppløst".
 
M

musicus

Gjest
Ok, takk for svar, men det gjorde meg ikke særlig klokere når det gjelder konkrete merker/brands.
Prøver igjen;
Og hvilke høytalere regnes/er hørt som superoppløste?

-jobb
Det er da gitt to exempler overfor, det er da en begynnelse? Reference 3A og Wilson Benesch Vertex.

mvh
 
M

musicus

Gjest
men nå lurer jeg sterkt på om det var en illusjon
Er ikke hele hobbien bygget på en illusjon? i betydningen å gjenskape noe som har funnet sted ett annet sted (enn i stua hos den enkelte mener jeg)...

mvh
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Ordbok: Oppløst
Synonymer: blaut, bløt, dyvåt, fuktig, gjennomtrukken, gjennomvåt, glatt, klam, regnfull, rå, sleip, slimete, sumpete, søkkvåt, vannaktig, vasstrukken, våt
Et bedre begrep å starte med er kanskje «oppløsning» i denne sammenhengen.. :)

Mvh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Eksempler på gode gjennomsiktige høyttaler er i mine ører Marten, Magico, Quad esl, Pmc monitorene, Kef og elektrostatene til Martin Logan i tillegg til Wilson Benesch.

Eksempler på god oppløsning er alt som har kostbare, gode regulerte strømforsyninger i kombinasjon med gjennomtenkte kretsløsninger og skjerminger.

Ex: kostbart Naim, Burmester, (ma)Krell osv osv
 
Y

ymir

Gjest
Hei

Oppløsning,oppløst.....da tenker jeg bilder

Image resolution - Wikipedia, the free encyclopedia

Resolution_illustration.jpg
hvorav det siste bilde illustrere analog kilde og de foregående det digitale mediet :rolleyes:


Fra Stereophile....

.definition (also resolution) That quality of sound reproduction which enables the listener to distinguish between, and follow the melodic lines of, the individual voices or instruments comprising a large performing group. See "focus."
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - men nå går det utmerket an å få til utrolig uskarpe analoge bilder også.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
For min del som lever i budsjettverden, så er veien, singelended og enkle delefiltre.
Om man skal kombinere paddeflate måledata, gjennom 3-veis høyttalere, så er veien ofte gjennom filtre med steile kutt og sugefiltre, og er det en ting jeg vet er at slike filtre drar ut en masse dynamikk og strøm, og kjører gjerne mellomklasseamper ned i gørra.
da må man gjerne innom aktive delefiltre, som jeg (i likhet med Pedal, siden vi begge har snust litt på Embla's billige og gode variant) har erfart koster muchos dineros.
Har en litt tvilende holdning til DEQX, selv om mange her har gode erfaringer med produktet.

Det har litt med at jeg ikke har troen på romkorreksjon, siden man aldri vet hva den egentlig fjerner?
Og hva er liksom morroa med å bruke sånt når man bygger selv.
 
Y

ymir

Gjest
Hehe - men nå går det utmerket an å få til utrolig uskarpe analoge bilder også.

Satte opp en Rega P3 med Accuphase AC2 og Meridian 500/566? som kilder.Resterende utstyr var Quad 63,CJ MV52?,preamp husker jeg ikke

Akustikken i opptakrommet med Meridian var noe mellom bilde 5 og 6,jeg kaller det også et grovkornet lydbilde.

AC2 som bilde 6.

Dette resulterte i at eiger av Meridian investerte i WB Full Cirkel,act.0,5 og Benz til 30 000 Kr,uten å eie noe vinyl av betydning.
Han sitter i dag med en mere enn ok vinylsamling
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Hadde for en tid siden Spendor A9. Maken til finkornethet (oppløsning?) har jeg ikke hørt hverken før eller siden. Dessverre måtte jeg bytte til mindre høyttalere da mitt nye rom ikke tålte A9 i bassområdet. Men jeg lever på minnene.....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Frekvensresponsen har nok veldig mye å si på opplevelsen av oppløsningen, det er iallfall mitt inntrykk etter å ha lekt med dip switcher på studiomonitorer.

For reell superoppløsning så mener jeg at støygulvet til både utstyret og rommet har veldig mye å si kombinert med avstand til vegger (refleksjoner). Min erfaring etter lyttebesøk hos enkelte med god lyd er det at det er i bass og midbass en virkelig merker forskjellen i oppløsning, det er der de fleste anlegg svikter med tanke på oppløsning og de virkelig gode skinner med å grave frem detaljer i de dypere områdene kombinert med punch.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lyst og oppløyst er ikkje nødvendigvis samanfallande. Høyrer du på t.d. Audio Research kan visse forstrerkarar verke nesten mørke. Men saman med den rette høgtalaren er det så oppløyst som ein kan drøyme om.

Ein spesifikk av dei best oppløyste forsterkarane eg har vore bort i, er ASR sin Emitter II Exclusive. Magisk. Denne kan også verke litt mørk. Men han er berre veldig naturleg, slik eg ser det.

Eg tykkjer at elektrostatar er det sikraste å satse på om oppløysing står i høgsetet. Dei opprinnelege Quad ELS 57 kan verke lite oppløyste, men om du finsiktar dei (du bør helst plassere hovudet i ein pinpointa tannlegestol) kan dei fortelje kor god elektronikken er på dette feltet. Nyare Quadar er også veldig bra, og litt mindre krevjande til plasseringa. Har du høyrt ML CLX, er dette også veldig oppløyste høgtalarar når elektronikken greier henge med.
Når det gjeld Magnepan, er vel dei opprinnelege ekte banddiskantane ein smule meir oppløyste enn quasi-banda. Men til gjengjeld heng dei ikkje så godt saman med mellomtonen.
Eg opplever mbl 101 som vesentleg meir oppløyst enn dei to mindre høgtalarmodellane derifrå som eg har høyrt, trass i identisk diskant. Så "oppløysning" verkar nok langt ned i mellomtonen.
Høyrde også Magico på Renaissance tysdag. Dette var iallfall oppløyst så det klarar seg. Roald hadde også fått nokre heftige klasseA-konstruksjonar som gjorde jobben på ein framifrå måte. For å høyre oppløysing, kan det altså vere lurt å ta ein tur til Bergen med det fyrste.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hehe - men nå går det utmerket an å få til utrolig uskarpe analoge bilder også.
I fjor var eg i Amsterdam på museum, og fekk sjå penselstroka til ein av dei heftigaste renessansemålarane. Her var oppløysinga ekstrem, og truverdet større enn på eit fotografi. Eg lot meg iallfall begeistre.....
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Start med signalkilden. Shit in, shit out. Prøv meridian........hvis du har råd.
 
Topp Bunn