Summing i preamp

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
552
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
I den senere tid har jeg vært plaget av en svak summelyd i preampen min. Den er ikke spesielt høy men den er irriterende når det ellers er stilt i rommet - da kan jeg tydelig høre at det kommer en høyfrekvent summing fra preampen. Kan det være lyd fra trafo'en, eller har noen et annet forslag?

Summingen ligger i selve preampen, ingen lyd i høytalerne, og den den variere noe i styrke. Noen ganger er den helt vekke, noen ganger ganske iriterende.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Regner med at det er trafo. Kan ha flere årsaker, men de to mest sannsynlige er at du enten har DC på nettspenningen din eller at trafoen brummer pga en eller annen mekanisk svikt. Det første kan du fikse med et filter, finnes en enkel konstruksjon på DIY sidene her. Mekanisk kan det være både selve trafoen, da må den antakelig skiftes om det ikkehjelper å dempe den med f.eks. bitumen. Det kan også være vibrasjoner mellom trafo og chassis, da må den skrus bedre fast, evt. med deming mellom trafo og chassis.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Har et tilsvarende problem med en strømforsyning til en preamp. Det viste seg å være mekaniske vibrasjoner som forplantet seg til chassiet. Nå har jeg tatt av lokket på den, da er den stille og fin.
Du kan sjekke om det er noen løse skruer i chasiet, evt om trafoen er løs.

Mvh J.O

Dilbert

Medlem
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
0
Hva med å legge noe "skum gummi" mellom trafo og topp? Har gjort dette tidliger med hell

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
552
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Da får jeg prøve å åpne den og se om noe er løst eller kan dempes. Evnt. prøve med et filter.

Topp Bunn