Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer en Sugden Headmaster, en av de få anstendige forforsterkere med skikkelig hodetelefon-trinn, og pluss matchende Bijou RIAA. Dette er ikke vanlig vare her til lands, men jeg vet at de har solgt godt i UK og fått gode tester, stilige er de også. Noen som har hørt på sånne?


    Sugden Headmaster Sugden Phonomaster

    J
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Har hørt headmaster ved et par anledninger, med desverre ikke sammen med øvrig utstyr som jeg har kjent godt nok til å uttale meg om denne isolert sett. Men de oppsett jeg har hørt med denne i kjeden har spillt meget bra.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Vi klarer ett sugden bilde tenker jeg:

     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Gromt :) :) :)

    Kjenner eg ble mesunnelige te tusen nå :'( :'( Det e jo Jul, og eg og villlllllllllll haaaaaaaaaaaa...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    thomand skrev:
    Vi klarer ett sugden bilde tenker jeg:

    Fin hylle med superfine "hyllevarer" !
    Det racket er knalltøft, har det et navn?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jøgga skrev:
    Fin hylle med superfine "hyllevarer" !
    Det racket er knalltøft, har det et navn?
    Takker :)
    Racket er fra solid tech, og heter rack of silence. Forhandles av pmaudio.

    www.solid-tech.net
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    thomand skrev:
    Vi klarer ett sugden bilde tenker jeg:

    Men er det racket eller Sugden som er i fokus? Jeg synes Sugden klarer seg strålende helt alene jeg damed sine minimalistiske , elegante og rene linjer og kurver :D. Men nå får den fin lufting under også da.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner ikke helt hva du mener. Ja sugden er veldig elegante, men jeg syns det er en fordel å ha de i ett passende møbel.
    Eller tenker du på hva som er fokusert i selve bildet? I såfall er svaret autofokus :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fokus brukes også for hva som får mest oppmerksomhet ;). For meg får racket litt mer oppmerksomhet visuelt sett enn Sugden (jeg ville likte det klart motsatt). Sorry....
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Du lager da problemer av mye rart du lyngen :)
    Mitt ståsted: Kjøpte sugden fordi jeg likte lyden. Kjøpte racket fordi jeg likte designet.
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Har snakkem med en selger av Sugden nå, Maxwell... og han kunne bekrefte i farten at Både A21SE og A21 Series 2 kan bestilles med Prosessorinngang ;D ;D ;D ;D
    Da skal eg ein tur til forhandler og få hørt litt MYE på denne ein dag, og få en 100% bekreftelse om at dette stemmer. Og så må bare sparegrisen bli full nokk :'( :'( :'( fort nokk.
    hørt flere si at A21 series 2 låter bedre på Triangle Altea EX en A21SE, så må få hørt dette selv, Men passer bra dersom dette stemmer, er jo en del rimeliggere med A21 Series 2 :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har fått meg en A21SE, det var det siste lille som skulle til, selv om mcintosh gjorde en meget god jobb

    Med sugden så fikk jeg litt bedre oppløsning og noe ekstra i mellomtonen :)

    Til Klipsch er det rett og slett en innertier!


    Men jeg lurer på følgende: kan jeg putte den inn i hylla som mcintoshen stod i eller blir det for varmt?
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Jeg har fått meg en A21SE, det var det siste lille som skulle til, selv om mcintosh gjorde en meget god jobb
    Med sugden så fikk jeg litt bedre oppløsning og noe ekstra i mellomtonen :)
    Til Klipsch er det rett og slett en innertier!
    Men jeg lurer på følgende: kan jeg putte den inn i hylla som mcintoshen stod i eller blir det for varmt?
    Gratulerer !
    Sugden-forhandleren gjorde det klart for meg at jeg trengte 10cm luft over min A21p (effekttrinnet til A21) , og det ser ut som du har dobbel høyde i den hylla med Mc'en. Disse er laget for å tåle varmen, og med 10-15cm luft over skulle det være OK. Vet ikke om A21SE blir varmere enn min A21P, men tror uansett du har nok med 10cm og åpning ut.

    J.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jøgga skrev:
    hel skrev:
    Jeg har fått meg en A21SE, det var det siste lille som skulle til, selv om mcintosh gjorde en meget god jobb
    Med sugden så fikk jeg litt bedre oppløsning og noe ekstra i mellomtonen :)
    Til Klipsch er det rett og slett en innertier!
    Men jeg lurer på følgende: kan jeg putte den inn i hylla som mcintoshen stod i eller blir det for varmt?
    Gratulerer !
    Sugden-forhandleren gjorde det klart for meg at jeg trengte 10cm luft over min A21p (effekttrinnet til A21) , og det ser ut som du har dobbel høyde i den hylla med Mc'en. Disse er laget for å tåle varmen, og med 10-15cm luft over skulle det være OK. Vet ikke om A21SE blir varmere enn min A21P, men tror uansett du har nok med 10cm og åpning ut.

    J.

    Hva med luft på siden?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg ville ha sett etter andre løsninger og ikke satt den i en trehylle selv om du har litt luft over.

    Gratulerer meg en meget vellydende forsterker! Hva mente du med noe "ekstra" i mellomtonen forresten?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Tja hva skal jeg si, både at den åpner seg + litt mer dybde, mer "rørlyd", litt mer artikulert uten at det blir slitsomt

    Dette er nyanser men allikevel såpass viktig for meg at jeg valgte Sugden fremfor Mcintosh

    Det eneste minuset er at det muligens var ørlite bedre sammenheng i bassen mellom subwoofer og høyttaler med mcintosh, men dette kan også kun være et justeringsspørsmål, på mcintosh så hengte jeg meg på pre out / main in med y-ledd, på sugden så er det en separat pre-out og den har helt klart høyere gain så subben måtte justeres en del ned! dette vil jeg finne mer ut av etterhvert
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kom hjem med en Sugden A21SE i dag, og ut med Primare. Men så lurer jeg på, om noen har synspunkt på om mine SA 1750 yter sugden respekt. Det kan være jeg må vende meg mer til dem, men det er som om de er for små eller ikke følger helt med.

    I det hele, har noen synspunkt på den matchen?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Kom hjem med en Sugden A21SE i dag, og ut med Primare. Men så lurer jeg på, om noen har synspunkt på om mine SA 1750 yter sugden respekt. Det kan være jeg må vende meg mer til dem, men det er som om de er for små eller ikke følger helt med.

    I det hele, har noen synspunkt på den matchen?
    Gratulerer med ny knallgod forsterker :D. Det er positivt å forsterke et ledd, men er fristet til å svare negativt på ditt spørsmål. Lurt å holde de ulike komponentene på samme nivå for å ikke bare stadig føle at noe må byttes ut.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Takk for tilbakemelding. Tar poenget ditt. Har du et forslag til hva som kunne passe for meg, som har moderat budsjett og der høytalerne står i stuen - et litt vanskelig rom i vårt hus?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Har du et forslag til hva som kunne passe for meg, som har moderat budsjett og der høytalerne står i stuen - et litt vanskelig rom i vårt hus?
    Forsterkeren mener jeg kan matches med en drøss alternativer så lenge det ikke dreier seg om store tungdrevne høyttalere eller det må spilles veldig høyt i middels store rom. Bør kanskje ikke velge de med lavest følsomhet. Sjekk bruktmarkedet. Konkrete råd kan kanskje gis hvis vi vet mer om rommet (bilde?), lydprefereanser (hva som er viktigst og hva du eventuelt kan vike på) og gjerne musikksmak. Bedre å opprette egen tråd i HiFi generelt om du har bestemt deg for å oppgradere mere. Hvilken spiller bruker du?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Sugden kom i hus i går, mens jeg spiller fra en primare cd 31. Den funker enn så lenge bra. Rommet er rektangulært, ca 35 kvm. Jeg spiller ganske variert musikk, i hovedsak pop fra 1950 til 2009, litt jazz, litt akustisk, mao all around.

    Hørte på noen gulvstående Splendor, lyden var fin, men jeg likte ikke designen...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Hørte på noen gulvstående Splendor, lyden var fin, men jeg likte ikke designen...
    Synes de er pene jeg da :). Men lyden er jo et godt utgangspunkt. Hva likte du best? Hva kunne vært bedre?

    Vil tro din Primare holder mål med god margin ja :).
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Lyden var grei, - varm og klanglig som jeg liker. Relativt nøytral. Hørte på i maxwell i stavanger i dag. Ble ikke så klok på selgeren, lurte et øyeblikk på om jeg hadde havna i healingsjappe, men lot han bare holde på. Han hørte liksom ikke etter hva jeg sa, men var mest fylt av sitt eget. Snåle greier.

    Jeg likte ikke fargen treslaget, blir veldig rotete der jeg skal ha dem. Syntes de var store og at de vil ruve mye i stua, og hadde en aldeles klumpete fot eller sokkel. Designmessig virka det som om sjefens datter hadde fått boltre seg fritt en litt dårlig mandag, for å si det sånn.

    Prisen, 30K var vel litt over det jeg hadde sett for meg, men egentlig ikke så avskrekkende hvis jeg får summa meg, og finenr noe som jeg liker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Ble ikke så klok på selgeren, lurte et øyeblikk på om jeg hadde havna i healingsjappe, men lot han bare holde på. Han hørte liksom ikke etter hva jeg sa, men var mest fylt av sitt eget. Snåle greier.
    He, he.. Vi fikk en seanse også. Jenta som ikke tror på noe "annet" ble helt satt ut, jeg er nokså alternativ selv så det gikk fint. Om jeg trodde på han er en annen sak..

    Et par Dynaudio Focus 220 på bruktbørsen nå ....
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Lyngen skrev:
    Et par Dynaudio Focus 220 på bruktbørsen nå ....
    Blir ikke de litt "tung" for Sugden?? Har hørt folk si at Dynaudio trenger minst 100W..
    Kanskje Monitor Audio PL100 er en mulighet hvis prislappen er opp mot 30k og design er en faktor.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    torem skrev:
    Lyngen skrev:
    Et par Dynaudio Focus 220 på bruktbørsen nå ....
    Blir ikke de litt "tung" for Sugden?? Har hørt folk si at Dynaudio trenger minst 100W..
    Sugden er klasse A ;). Sikkert null problem. Hurtig nok strømtilgang er det sentrale. Men designet holder nok ikke mål, nei ::)..
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Det var ganske snodig å skulle bli helberedet for sykdommer jeg ikke viste jeg hadde av - Dire Straits! Av all dritmusikk så er jo det verste gifta! Og som all dop, så biter det seg fast i skalla og nekter å slippe taket. Skumle greier. Må jo ha nærmest dobbelsidig hjernevask for å bli kvitt skiten.

    Hadde han nå kommet med Jokke eller Nick Cave eller noe mer humpete, men dire straits. Jaja... det er nå egentlig en annen sak. Low-fi på ho-fi, blir vel aldri helt en god kombinasjon.

    Det var høytalere som kan passe med Sugden og som tar vare på klangen og varmen i forsterkeren, dette skulle handle om. Ser for meg at jeg har en vei å gå...
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Jeg hørte på noen gulvstående Audiovector i dag. Helt greie, kanskje til og med ikke så gale. Litt lubben og ikke så helt klar i gjengivelsen som jeg ønsker meg. Er det noen som har erfaring med dem og denne forsterkeren?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Det to første platene til Dire Straits er da ikke så ille, men kan styre meg for "Brothers in Arms":) Et stalltips er å ta med egne (test-) cd-er hver gang du går inn i ei hi-fi sjappe ;)

    Ser nye utgaver av Spendor får mye skryt i britisk hi-fi-presse for tiden uten at jeg har hørt disse. F.eks. den gulvstående A6. Hi-fi Choice skryter også av stativhøytalerne SP3/1R².. Men designet kan nok diskuteres ja.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Prøv Sugden på horn. Du får alle fordelene med dynamikk og hurtighet, men slipper ulempene med hardhet for Sugden er slikemyk og meget oppløst!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Det var høytalere som kan passe med Sugden og som tar vare på klangen og varmen i forsterkeren, dette skulle handle om.
    Synes ikke Sugden er noen "varm" forsterker, ei heller særlig "myk". Men er nok derimot litt på den mørke siden. Hjemmekino mente den var noe "fet" i mellomtonen og var litt avrundet oppover. Av den grunn mente de at den ikke passet høyttalere som trekker mot samme signatur. Når jeg hørte den sammen med Totem som jeg tror faller innenfor denne signaturen, så syntes jeg det ble for mørkt og vel fyldig. Kanskje litt avrundet oppover. Matchen med mine høyttalere synes jeg er glitrende. Men men, det er jo mye smak og behag også.

    Har du noen flere alternativer i siktet?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hvem forhandler sugden ?

    Har noen prøvd disse integrerte på avantgarde-horn ?

    20 watt kl a eller ?

    Noen som har lyst til å prøvespille med sin amp på avantgardehorn hos meg kanskje ?

    Kan sikkert høre med importør....noen som vet prisen ?

    Es
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ssm skrev:
    Hvem forhandler sugden ?
    http://www.maxwell.no/

    Har noen prøvd disse integrerte på avantgarde-horn ?
    Om du tenker på A21SE:

    Hjemmekino no: 5 2007, atle.torp@hl-media.no (Akto på av-forum). På Avantgarde Duo.

    20 watt kl a eller ?
    30w Kl A. Sugden A21SE er en ordetlig kraftkar om den ikke må spille altfor høyt.


    Kan sikkert høre med importør....noen som vet prisen ?
    30 tusninger.

    http://www.maxwellimport.com/
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Norskhifisenter er vel i dag Maxwell import avd. Drammen?

    Er det forresten slik at prisene på britisk hi-fi påvirkes av lav pund-kurs??
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    torem skrev:
    Er det forresten slik at prisene på britisk hi-fi påvirkes av lav pund-kurs??
    Hyssjjj... ;)

    Ikke smart å sette ned priser hurtig. Smart å sette opp prisen kjapt derimot :-X...
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Jeg så bare at Harbeth bruker dette i sin egen markedsføring, så tydeligvis ingen "hysj" der i gården (fra Newsletter Feb. 2009):

    "With the value of the Pound sterling falling, there is no better time for overseas customers to buy British, buy Harbeth"
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hvor bra er Sugden A21SE brukt som ren preamp?
    Fordeler / ulemper?
    Hvilken prisklasse & typer pre kan den sammenlignes med?
    Skiller man mellom klasse A & AB på preamp også?
    Er det preampen eller effekt-delen i A21SE som gir den varme gode rørlyden?


    Grunnen til at jeg spør er at jeg skal bygge MAE SET1 på gøy + noen fulltoner, ikke for at jeg er misfornøyd med Sugden, laaaaaangt i fra 8) Har bare lyst til å bygge noe!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn