'Subwooferen gjengir ned til 0Hz'

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg leste dette om en norsk-laget subwoofer. Sterk kost!
Men hva er 0Hz egentlig? Jeg spør ikke om selve lydopplevelsen, jeg vet jo at det ikke kan høres noe under 19Hz*. Men hvordan virker det i praksis? Null ganger i sekundet...



*Sorry at jeg sier 19Hz, er så lei av å si 20, og det er jo ingen skarp grense.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Det er ned til, og ikke ned til og med, så altså 0,001Hz skal gå. ;)

PK
 
O

OldBoy

Gjest
Null hertz må jo bety at elementet står bom stille. Ikke mye lydtrykk å få ut da. Hvis det ikke er lureri, da. Null frekvens inn = null frekvens ut. Selv diskantelementet mitt klarer akkurat dét.

:) :) :)

Men de akustiske lovene sier at ned mot 0 Hz blir vanskelig for det meste. Produktet av membranareal og tilført effekt går mot uendelig når frekvensen går mot null. Det er umulig i praksis.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.282
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Min hørsel er brukbar i området 15-17200hz , under 15hz er det vel resten av kroppen som sanser svingningene. Kunne vært moro følt noe slikt men størrelsen da?

Jordskjelvaktive svingninger er vel i området 3-10hz så på film ja takk


1hz er 1 svining pr sekund 0,5hz er en svingning pr 2 sekund osv


Mvh Roald
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Audiomix skrev:
Dr.No skrev:
Jeg leste dette om en norsk-laget subwoofer. Sterk kost!
Hvor leste du dette?
Kunne vært "spennende" å se teksten.
Vel det kunne kanskje oppfattes som uthenging, hvis det viser seg at det med 0Hz er en dum ting å si. (selv om de nok ville ta det med godt humør og kanskjen til og med se på det som gratis reklame). Jeg må tenke på mitt rykte og være litt forsiktig...
No
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Ikke så kjip a! ;D

0Hz er mulig med den viftesaken. Det betyr at man kan la den tilføre rommet et over eller undertrykk som er konstant.
 
O

OldBoy

Gjest
Viftesak? Hvorfor ikke ta skrittet helt ut: Et high-end dykkerkammer med frekvensstyrt trykkregulering?

:) :) :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men trykket i dykkerkammeret vil jo variere over tid, tross alt. F eks hvis vi pumper opp trykket og holder det der en fjorten dagers tid, før luften slippes ut. Det blir noe sånt som en firkantpuls med grunnfrekvens rundt 827 nanohertz, det, og det er fortsatt uendelig langt vekk fra 0 Hz. ;)
 
O

OldBoy

Gjest
Da er det bare å smøre større matpakke og sitte der et enda par uker til.

:) :) :)

Men spøk til side: Når de ytre lydenes frekvens nærmer seg null, må jo kroppens egne bevegelser bli en ganske forstyrrende faktor. Tenk på pulsslagene, ca. 1 Hz, og åndedrettet, i underkant av 0,1 Hz.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Dr.No skrev:
Jeg leste dette om en norsk-laget subwoofer. Sterk kost!
Hvor leste du dette?
Kunne vært "spennende" å se teksten.
Er kanskje basstårnene til Petter Dale det refereres til, dvs artikkelen i siste Fidelity?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tårnene til Petter Dale sies å gå flatt til 8 Hz. Det står også at enkelte musikkinstrumenter har frekvenskomponenter som går ned til DC, men jeg har litt vanskelig for å se hvilke dette skulle være - det må være noe som flytter seg fysisk og blir stående, men alle instrumenter jeg kan komme på i farten vil ha en retursvingning.

Nei, skulle det være sub-sub-sub-bass, da tror jeg heller jeg ville skrudd fast et par sånne buttkickers til undersiden av stuegulvet og matet dem med noen tusen klasse-D watt. Tror dessverre ikke DEQXen ville forstått bæret av et lowpass delefilter ved 16 Hz, men steike hvor mye membranareal det ville blitt. Ikke 0 Hz, men definitivt 5 Hz. :eek:

Men da er vi nok over i hjemmekinobransjen. :)
 
O

OldBoy

Gjest
Vi beveger oss fra akustikk, det vil si å overføre energi via luften, til mekanikken, det vil si å overføre energi via direkte kontakt. Et vibrerende gulv eller et jordskjelv griper fysisk tak i oss, men ikke via akustikken. På tilsvarende måte som det kreves en stor membran på avsendersiden for å sende avgårde lave frekvenser som lyd, kreves det en like stor membran på mottagersiden for å oppfatte signalene som lyd.

Når ørene ikke strekker til, overtar resten av kroppen, men når kroppen blir for liten...Hva da? Vi kan oppfatte at et gulv vibrerer, ja til og med at det gynger, men er det riktig å kalle det lyd?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Dr.No skrev:
Jeg leste dette om en norsk-laget subwoofer. Sterk kost!
Hvor leste du dette?
Kunne vært "spennende" å se teksten.
"teksten" er vel muligens hentet herfra: http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/

Jeg vil i løpet av høsten 2007 kunne levere ferdige subwoofere på bestilling.

Alle konstruksjonene er basert på ELF (Extended Low Frequency) prinsippet. ... Slike systemer har heller ingen nedre grensefrekvens, slik at systemet vil kunne gjengi ned til 0 Hz (DC).
Så tja, en ting er om subber på dette prisippet kan gjengi frekvenser på dette nivået - noe annet er om dette også gjelder subbene til tangen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OldBoy skrev:
Vi beveger oss fra akustikk, det vil si å overføre energi via luften, til mekanikken, det vil si å overføre energi via direkte kontakt. Et vibrerende gulv eller et jordskjelv griper fysisk tak i oss, men ikke via akustikken. På tilsvarende måte som det kreves en stor membran på avsendersiden for å sende avgårde lave frekvenser som lyd, kreves det en like stor membran på mottagersiden for å oppfatte signalene som lyd.

Når ørene ikke strekker til, overtar resten av kroppen, men når kroppen blir for liten...Hva da? Vi kan oppfatte at et gulv vibrerer, ja til og med at det gynger, men er det riktig å kalle det lyd?
Jo, men ideen var å bruke hele gulvet som membranareal. Sånn ca 20 m2 og hele kjelleren + kjellertrappen som bassreflekskasse, riktignok med begrenset lineær slaglengde og grusom forvrengningskarakteristikk. At lytteren selv blir med membranen frem og tilbake vil bare understreke innlevelsen. De forjettede 0 hz vil oppnås i det stuegulvet detter ned i kjelleren. Og blir der. Permanent.

Men det er mulig at det ikke lenger kan kalles lyd. Wikipedia bruker begrepet infrasound om området fra 0,001 Hz til 16-17 Hz. Hva området under 0,001 Hz skal kalles vet jeg ikke.
 
O

OldBoy

Gjest
Det blir omtrent som at en flue skal sitte på høyttalermembranene mens musikken går for fullt. Bare i en litt annen målestokk. Spørsmålet er om flua hører noe, når den beveger seg i takt med lydbølgene, eller om den bare føler bevegelsen.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Dr.No skrev:
Men hva er 0Hz egentlig? Jeg spør ikke om selve lydopplevelsen, jeg vet jo at det ikke kan høres noe under 19Hz*. Men hvordan virker det i praksis? Null ganger i sekundet...
0Hz er en svingning med uendelig periode.
Selv ikke en svingning som startet ved big bang og fremdeles ikke har rundet 1 periode vil ha en frekvens på 0Hz. :eek:
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Slå av strømmen på forsterkeren nå, og jaggu gjengir ikke mine HT 0 hz gitt......helt rått!!
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Høres ut som produktet av et vitenskapelig eksperiment ???

Det er ingen fordel å gå for lavt. Subsonisk lyd regnes av enkelte vitere som mentalt ubehagelig på visse frekvenser. Kan være på sin plass hvis man ser skrekkfilm, men ikke ellers.
Må være mer sentralt å spille godt der det skal være bra. :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Rhesus skrev:
Dr.No skrev:
Men hva er 0Hz egentlig? Jeg spør ikke om selve lydopplevelsen, jeg vet jo at det ikke kan høres noe under 19Hz*. Men hvordan virker det i praksis? Null ganger i sekundet...
0Hz er en svingning med uendelig periode.
Selv ikke en svingning som startet ved big bang og fremdeles ikke har rundet 1 periode vil ha en frekvens på 0Hz. :eek:
Alle sinustoner går fra tidens opprinnelse til dens ende. Toner med endelig lengde er ikke rene sinustoner for matematikerne.

For ingeniører er det litt slakke i definisjonen....
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Mennesker hører kun i området 20-20000.

Noen som så på tv programmet om ultrasonisk lyd ?
Det gikk ut på lyd under hva vi mennesker kunne høre.
Mye spennede , hvordan dyr kommuniserer med dette.

Kult når de hadde opptak av en tiger som går til angrep og de spilte av kun den ultrasoniske lyden av opptaket for en person.Personen hadde sensorer på hodet og lyd via høretelefoner.
Når lyden kom var det kun et sted i hjernen som reagerte.....frykt/redsel.
Det ble gjort undersøkelser i en undergjordisk gang ifra middelalderen i England, der ble det sagt at det spøkte....men der det også mye ultrasonisk lyd i området ca 15
I en nedlagt fabrikk hall hadde dem samme problemet, folk mente det spøkte der.
Ett stykke unna lå det en tunnel med et utløp som pekte imot denne fabrikken og det var lydbølger sendt ut av vifta som gav ultrasonisk lyd som gav inntrykk av spøkelser....
Det var også interjuv med mannen som lagde lydsporene til Jurasic Park.
Om hvordan han bruke ultrasonisk lyd for å få til en dyp og skremmende lyd....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
monosapiens skrev:
Mennesker hører kun i området 20-20000.
Sånn omtrent, med individuelle variasjoner i begge ender.

Noen som så på tv programmet om ultrasonisk lyd ?
Det gikk ut på lyd under hva vi mennesker kunne høre.
Mye spennede , hvordan dyr kommuniserer med dette.
Du mente nok infrasonisk, som er lyd under 20 Hz. Ultrasonisk er lyd over 20 kHz, hvor flaggermus og hundefløyter holder til. Men det er mange spøkelseshistorier som viser seg å skyldes infrasonisk lyd:
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4038891,00.html
 
O

OldBoy

Gjest
Barbaresco skrev:
Rhesus skrev:
Dr.No skrev:
Men hva er 0Hz egentlig? Jeg spør ikke om selve lydopplevelsen, jeg vet jo at det ikke kan høres noe under 19Hz*. Men hvordan virker det i praksis? Null ganger i sekundet...
0Hz er en svingning med uendelig periode.
Selv ikke en svingning som startet ved big bang og fremdeles ikke har rundet 1 periode vil ha en frekvens på 0Hz. :eek:
Alle sinustoner går fra tidens opprinnelse til dens ende. Toner med endelig lengde er ikke rene sinustoner for matematikerne.

For ingeniører er det litt slakke i definisjonen....
Frekvens = antall svingninger pr. tidsenhet

Forsåvidt kan matematikerne ha rett:

Har vi minst én svingning, må perioden være uendelig for at frekvensen skal bli null. Det vil si at hvis noe først beveger seg, må bevegelsen gå over uendelig lang tid for at frekvensen skal bli null.

Men ingeniørene kan like gjerne si at når vi ikke har noen svingninger, blir også frekvensen null.

Altså: så lenge noe står stille, svinger det ikke, og da er antall svingninger pr. tidsenhet null, altså frekvensen = 0. Der og da, i øyeblikket.

Begynner det å røre på seg, blir det en annen skål.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Mange interessante innspill.
Når det gjelder å få en slik subwoofer til rent teknisk, så tenkte jeg på et tidspunkt at man kanskje kunne man feste magneter i periferien på bass-membranen og sette den inn i et rør som gikk rundt ekvator, og som hadde viklinger rundt seg. Dermed ville bassmembranen bevege seg bare i en retning, når man påtrykt viklingene et 0Hz signal. Heureka! (tenkte jeg), for en god ide! Men det viste seg senere at jeg helt hadde uteglemt lytterommet! Jeg prøvde mentalt å inkorporere et sådant i konstruksjonen, men fikk det aldri helt til. Ble tilslutt bare gående å tenke på den der gale setningen som vil lærte på skolen: "Et rom er til leie for en dame som det går et rør gjennom".
(Kort sagt, sånn går det når man bare er opptatt av teknikk og ikke musikk!). No
 
K

knutinh

Gjest
Et grunnleggende problem med å øke trykket i et lytterom i all evighet er at trykket blir fryktelig stort etterhvert.

Et annet er at tilnærmingen om luft som lineær nok vil svikte etterhvert.

Siden de færreste av oss er matematikere så tror jeg at vi kan godta som "DC" en sub som greier å generere signifikant output med periodetid større enn forventet levetid til teknikeren som skal måle frekvensresponsen. Nært nok for meg :)

-k
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Den største perioden noe hifiutstyr kan gjengi er så lenge det har stømforsyning. Nedre grense i frekvens blir da 1/(antall sekunder påslått).
 
T

theStig

Gjest
Et batteri inneholder likestrøm, altså DC. Kobler vi til en lyspære så går det en DC strøm gjennom pæra. Men nå vi kobler av, så slutter strømmen å gå. Siden strømmen ikke går i evig tid, er det da korrekt å si at strømmen ikke var DC? Batteriet varer heller ikke evig. Vil da spenningen på batteriet heller ikke være DC av den grunn at den ikke er konstant til evig tid?

Jeg synes vel DC burde være definert som en statisk strøm/spenning som ikke varierer, bortsett fra når den slås på eller av. Eller hva?
 
T

theStig

Gjest
Poenget er vel at DC er en strøm som ikke endrer polaritet, selv om den innholder en AC-komponent. F.eks spenningen fra et PSU med trafo/likeretter/lytter kaller vi DC, selv den på ingen måte er konstant, og vil inneholde AC i form av rippel.
 
K

knutinh

Gjest
Er ikke dette en flisespikker-diskusjon, karer?

Om vi snakker om "DC av uendelig varighet" eller "DC avkortet med et vindu på 30 minutter"?

-k
 
Topp Bunn