Subwoofer

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hei,
begynner å få samlet sammen nok byggeklosser til hornprosjektet mitt. Det jeg enda ikke har funnet ut av er hva jeg skal bruke fra 60-80hz og ned. Har fått med meg at skramstad sine basshorn funker bra, men de er i største laget synes jeg...

Ønsker meg noe som kan holde følge med nedre mellomtone/midbass og spiller raskt, kontant og ikke har noe delayproblematikk.

Systemet vil bestå av altec 816A/515ghp baserte basshorn fra 60-80hz og oppover.

Noen som har forslag?

mvh
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
De er vel ikke små de hornene fra 60-80hz og opp heller? Hva skal du bruke? Spennende prosjekt!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Mr-T skrev:
Dipolbass. :)

Sjekk Pengesluk sin tråd. Den er lang og full med fjas, men det er noe substans innimellom.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57399.0.html
Fjas? FJAS??? Meget uheldig uttryk, Mr.T..... MEGET uheldig. Slukets tråder er ikke akademiske knusktørre tråder med simuleringer og måledata på annenhver side - tvert i mot, her går livets (og lydens) realiteter hånd i hånd med diverse anekdoter ispedd nærmest grenseløse mengder matnyttig info for den som har persepsjonsapparatet i orden!! Henvisningen til "noe substans" tolker jeg dit hen at blinde høner kan også finn korn.. eller khorn.. 8) 8)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
SannaX skrev:
De er vel ikke små de hornene fra 60-80hz og opp heller? Hva skal du bruke? Spennende prosjekt!


Det er nettopp derfor jeg har lyst til å prøve og holde volumet nede...

mvh
 
M

Mr-T

Gjest
@ Sluket:
Fjas = off topic. Litt for mye av denslags i flere tråder her synes jeg, ikke bare dine. Fisk, båt, sprit, mat og slikt.. hva har det i en høyttalertråd å gjøre.. sånn EGENTLIG?

Mvh Mr-Tørrpinne
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
M

Mr-T

Gjest
Dipolbasser trenger ikke å stå langt ut i rommet. Mine står en halvmeter fra veggene, og det er nok. Faktisk er det en fordel å ha de nær vegg, men ikke FOR nær.

Bygger du H-rammer så kan du klare deg med mindre membranareal og nå dypere i frekvens, men det begrenser brukbart frekvensområde i andre enden, altså hvor høyt du bør/kan kjøre de.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Ca. 1 m. ut i rommet er ok, avstand til sidevegger er mindre kritisk enn med andre konstruksjoner kan det virke som, fotavtrykket er ikke spesielt stort, hva vil du ellers bruke plassen til i høyden?? Mange elementer? Jo, men skal du ha full glede av et hornsystem så er jeg redd dette må til i bassen, matching og integrering blir langt enklere, og lyden selvsagt mer i takt med resten. Dessuten, bassens kvalitative betydning for resten av systemet ref. mellomtone spesielt, er langt større enn antatt. Jeg må si jeg ble rimelig overrasket over omfanget av "overall improvement" etter at bassen kom på plass. Ikke undervurder dette. Står det om plass ville jeg heller sett på 80 hz.++ -løsningen først.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Mr-T skrev:
@ Sluket:
Fjas = off topic. Litt for mye av denslags i flere tråder her synes jeg, ikke bare dine. Fisk, båt, sprit, mat og slikt.. hva har det i en høyttalertråd å gjøre.. sånn EGENTLIG?

Mvh Mr-Tørrpinne
Kan'ke nekte folk å veve litt kjøtt på beinet heller, Mr.Tørr.. - HFS er ikke akkurat Akademikerforeningen heller. OK, noen tar av veldig men det er nå så. Håper ikke du heller oppholder deg i kabelkrangletrådene eller OT's politiske minefelt??
 
M

Mr-T

Gjest
Haha, nei de krangleforaene der holder jeg meg minst 120 dB unna....
Og nå bør vil holde oss on-topic synes jeg. Det gjør det mye enklere for å nye lesere at trådene er noenlunde fri for off-topic. IMHO.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker for interessen!

Så konvensjonelle bassløsninger vil mao komme til kort?

-Selv f.eks stoore Fostex?
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg overlater det til Sluket å svare på. Jeg har ingen peil på horn sjøl, og da bør jeg også holde kjeft om den saken.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Eventuellt hvis man skulle gå for en dipol

-hvor begynner man?

Er selvfølgelig inspirert av sluket sin dipol tråd, vil man klare seg med en økonomiutgave, eller er det bare borkastede penger?

mvh
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
bia skrev:
Eventuellt hvis man skulle gå for en dipol

-hvor begynner man?

Er selvfølgelig inspirert av sluket sin dipol tråd, vil man klare seg med en økonomiutgave, eller er det bare borkastede penger?

mvh
Du må nesten selv finne ut hvor grensene går. Det er ingenting i veien for å prøve ut f.eks. en 18" i bassrefleks, og se om det er tingen for deg. En slik løsning vil iallefall gi mer av dypbassen enn 816A alene.

Skulle ikke det bli godt nok, er det fritt frem til å eksperimentere videre med samme 18" i dipol. En mulig løsning uten at størrelsen blir stor og dominerende, er W-dipolen. Altså 2x18"/side. Her en løsning basert på 15", og stacket i høyden - altså 4 stk. 15":
 

Vedlegg

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker, så jo faktisk ikke store ut.

mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hva med f.eks Avantgarde sine basser? Var vel det LMC brukte når han hadde Altec hjemme? Any pros and cons?

mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
pengesluk skrev:
Mr-T skrev:
Dipolbass. :)

Sjekk Pengesluk sin tråd. Den er lang og full med fjas, men det er noe substans innimellom.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57399.0.html
Fjas? FJAS??? Meget uheldig uttryk, Mr.T..... MEGET uheldig. Slukets tråder er ikke akademiske knusktørre tråder med simuleringer og måledata på annenhver side - tvert i mot, her går livets (og lydens) realiteter hånd i hånd med diverse anekdoter ispedd nærmest grenseløse mengder matnyttig info for den som har persepsjonsapparatet i orden!! Henvisningen til "noe substans" tolker jeg dit hen at blinde høner kan også finn korn.. eller khorn.. 8) 8)
+1
 
Topp Bunn