Subwoofer

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Prøvde en relativt billig men flott subwoofer fra XTZ her tidligere.
Både rett fra effektrinnet med høytalerkabel og med xlr linjeutgang fra pre-ampen var volumet altfor lavt. Når subben stod på max volum var det mulig og erindre at den var der men langt i fra tilfredstillende.
Hva kan være grunnen? Har ikke funnet noen steder at XTZ spesielt skal ha lavere gain enn andre subwoofere. Hvordan evt få løse dette problemet uten og måtte implementere dempeledd i kjeden til hovedhøytalerene?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Prøv en annen sub, annet merke? En normal volumkontroll i en sub skal ha likt dynamikkområde som en normal volumkontroll i en preamp. Dvs. du skal kunne følge volumet opp likt HT dine.

Mulig du hadde en defekt sub innom?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.890
Sted
Østfold
Jeg tror problemet kan være at høyttalerne dine har særdeles høy følsomhet. Dermed spiller anlegget ditt med lavt nivå, trolig også på signalsiden, men i hvertfall ut av effektforsterkeren i forhold til om du hadde hatt høyttalere med de typiske 85-88dB/1W/1m.

Løsningen kan enten være å kjøre suben på høyt nivå, å kjøre en gainbuffer som øker signalet med for eksempel 12dB eller å bruke en ekstern stepdown med mindre dempning.

Ø

ØivindJ

Gjest
Er det noe spessielt prinsipp (subwoofer), som burde passe lettdrevne(raske) horn bedre enn andre?

Mvh Øivind

(Minus 5m3 basshorn...)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.890
Sted
Østfold
Nei, egentlig ikke. Om fasen samsvarer ved delefrekvensen og du ikke har ugunstig overlapp så vil det meste fungere. Det at lettdrevne høyttalere er raskere enn andre er bare en myte.

Ø

ØivindJ

Gjest
Det har du sikkert rett i, så lenge elementene ikke er konstruert for å spille over et større området enn hva som er fornuftig (lettdrevne eller ikke).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.890
Sted
Østfold
Illusjonen av rask vs treg bass henger, som så mye annet, også sammen med frekvensgang. Har man EQ kan de aller fleste elementer jobbe opp til 300Hz uten problemer.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk til begge for svar

Lydmekk: Det er dette jeg også hadde trodd, og jeg skal få en annen sub på prøve nå rett på nyåret. XTZ var ikke defekt, fungerte plettfritt i to andre annlegg.

Snickers: En slik gainbuffer du nevner, hva består den av. Vil nødig dempe, det har vært prøvd uten noe godt resultat.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.890
Sted
Østfold
En slik buffer må være aktiv. Jeg ville anbefale deg å heller ha en ekstern stepdown ut av effektforsterkeren.

R

RoDa

Gjest
Snickers-is skrev:
Det at lettdrevne høyttalere er raskere enn andre er bare en myte.
Tja, det ryktes at det nå kommer en høyttaler med 116dB følsomhet som hvis tilført 40Hz faktisk spiller 50Hz!

Fra samme leverandør kommer klokken som gjør unna en time på tre kvarter, glimrende!!

R

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Trenger du ekstra Sub Vermin? Ble det ikke bedre bass med den andre vinklinga mot kjykken då?

Det du trenger er en Burson Audio Gain buffer! Så vidt jeg vet har disse gain på 6db ( a naturel..)
De kan sikkert settes til ha f.eks 12db no sweat.
Bedre specs på en "buffer" som bare skal "booste" skal du lete lenge og vel etter!

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Imperial skrev:
Trenger du ekstra Sub Vermin? Ble det ikke bedre bass med den andre vinklinga mot kjykken då?

mvh
Joda, men det skapte en irriterende peak oppi der som stakk som F over tid. Tilbake på sin plass spiller de nydelig men bass er mangelvare pga rom

Ø

ØivindJ

Gjest
RoDa skrev:
Fra samme leverandør kommer klokken som gjør unna en time på tre kvarter, glimrende!!
Du får ringe Seas og fortelle dem at det er fullstendig unødvendig å fortsette å tilby både E og EX utgaver av Excel serien.

Visste jeg skulle ha meldt meg ut av denne krangelen, der ingen av sidene er særlig opptatt av fakta, for leeeeeeeeeeenge siden.

Ø

ØivindJ

Gjest
Snickers-is skrev:
EX er ikke raskere enn E.
Påstander om at forskjeldene imellom "ProAc D15" og "The TJL Loudspeaker" (transient hastighet og dypbass) bare ligger i diskant og delefilter, gidder jeg ikke å diskutere en gang. Det blir bare så altfor dumt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.890
Sted
Østfold
Kanskje du skal ta den telefonen selv, så kan du jo lære noe nytt. Det har selvsagt ikke noe med diskanten å gjøre, men filteret vil spille inn, dog er jo forskjellen mellom E og EX-elementene tilstede uten filter.

Ø

ØivindJ

Gjest
Fortsetter å tro på membranvekt delt på magnetkraft jeg. Flere kjente konstruksjoner bekrefter dette lydmessig.

Fra Troels sine sider:

JA8008/TW034: Compared to all other speakers I've made, the area where this speaker differs the most is in its ability to reveal musical transients. The speed and attack it can produce is something none of all the other speakers on this website can manage. It's fast, very fast. A drum solo will kick butt, even from a 10 wpc amplifier. (Disse går ikke dypt i bassen)

Topp Bunn