Subwoofer

O

omholt

Gjest
Jeg synes min 10" Infinity sub utfyller Audio Note stativhøyttalerne meget bra. Jeg deler på 80hz. Jeg tror alikevel dersom du er ute etter optimal integrering, så er basskasser en bedre løsning med høyere deling. Men for de fleste vil nok en eller to suber og lavere deling fungere tilfredstillende. Ikke dumt med en sub som har innebygget Eq.
 
K

knutinh

Gjest
Parelius skrev:
Frage: Er det noe som skulle tilsi at en 8" fungerer som en "raskere" sub i et foholdsvis lite lytterom - a la Fosse -, enn en 12", og fremdeles være en skikkelig sub?
Jeg stemmer for at ordet "rask" avgår ved en smertefull død i sub-sammenheng :)

100Hz er ikke spesielt "raskt", og dersom et element svinger raskt når pådraget er 100Hz så er det noe fundamentalt galt ;-)

-k
 
K

kbwh

Gjest
Er en rask sub en som forvrenger mye, eller kanskje lite?
 
K

kathrine

Gjest
Valentino skrev:
Å neida. Man trenger ikke kjøre sakene til Xmax, Stikken.

@timc: Per kanal, selvfølgelig. Vi bedriver ikke blafrefleks.
[/quote

Hei!
Det gjør jeg ikke uansett ;)
Vh
S
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
OldBoy skrev:
Valentino skrev:
Jeg vet ikke om noen skikkelig sub med 8".
Da må kanskje vår venn ketped klare seg med en uskikkelig sub med 8".

Bare i tilefelle at hans genuine interesse for B&W's 8-tommer skulle ha en sammenheng med budsjettrammen hans?


Hei og takk for svar til alle sammen.
Grunnen til jeg falt så veldig for B&W sin er en blanding av pris og størelse.
Har også sett på denne HRS-8 (Single 8" - 1000 watt) fra sunfire som jeg får for 5500,- i sverige.
lhttp://www.audiocom.no/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=9
Ser også nå at jeg for B&W sin sub i en 10" utgave også for en høvding mer.
Stua mi er på ca 25 m/2 men den er 2 delt og der selve stereoanlegget står er vel en ca 12-15 m/2
 
T

timc

Gjest
Stikken skrev:
Hei!

To 12" i mitt rom ville blitt alt for mye ::)(tror jeg) ;D
Ca 32m2 med skråtak og hems + + + :eek:
vh
S

Ikke nødvendigvis. Jeg har 12" i høyttalerne mine, og rommet er på 19Kvm og det fungerer helt fint. Skal bygge basskasser til dem også. 1stk 12" i trykkammer pr side og dele på ca 100-120hz.

Dette blir egentlig ikke en sub da..............

-Tim
 
O

OldBoy

Gjest
ketped skrev:
Hei og takk for svar til alle sammen.
Grunnen til jeg falt så veldig for B&W sin er en blanding av pris og størelse.
Har også sett på denne HRS-8 (Single 8" - 1000 watt) fra sunfire som jeg får for 5500,- i sverige.
lhttp://www.audiocom.no/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=9
Ser også nå at jeg for B&W sin sub i en 10" utgave også for en høvding mer.
Stua mi er på ca 25 m/2 men den er 2 delt og der selve stereoanlegget står er vel en ca 12-15 m/2
En brukt B&W ASW-675 eller ASW-700 sub kan være et alternativ. Førstnevnte bør du kunne få for ned mot en 5k. Dette er gode 10"-sub'er, som burde fungere bra i ditt lytterom, begge har forøvrig 500W forsterker innebygget. Ganske kraftige saker, med andre ord. Bare for å ha nevnt det, siden du vurerer nye B&W-sub'er til omtrent samme pris.
 
P

Parelius

Gjest
Fosse skrev:
Parelius skrev:
Valentino skrev:
Jeg vet ikke om noen skikkelig sub med 8".
Hører du, Mr. Fosse?
Jeg snakket om 10", James. Vet ikke annet enn at Sonesen mente 10" fra James spilte hurtigere enn de større modellene fra samme. (Om jeg ikke har misforstått ham helt).
http://www.audioart.no/sub.php
ahh, selvfølgelig. Forstår ikke helt hvorfor jeg rotet med størrelsen, så helt ulikt meg (å rote). Beklager, Fosse.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
knutinh skrev:
Parelius skrev:
Frage: Er det noe som skulle tilsi at en 8" fungerer som en "raskere" sub i et foholdsvis lite lytterom - a la Fosse -, enn en 12", og fremdeles være en skikkelig sub?
Jeg stemmer for at ordet "rask" avgår ved en smertefull død i sub-sammenheng :)

100Hz er ikke spesielt "raskt", og dersom et element svinger raskt når pådraget er 100Hz så er det noe fundamentalt galt ;-)

-k
Jeg skjønner poenget ditt om at subbass i prinsippet ikke er "rask", men jeg har ofte hørt suber med pusteproblemer som ligger og brummer i etterkant av transientene. Det er fryktelig irriterende, og er sikkert det mange har i minne når de sier at sub i hifisammenheng er fy-fy. Jeg har alt for liten erfaring med forskjellige suber til å uttale meg om dette, men at et mindre basselement skulle være "raskere" enne et større blir ulogisk for meg, for det er vel nettopp underdimensjonerte konstruksjoner som forsøker å spille sub-bass som forvrenger så mye og henger så dårlig med i svingene at sub-bassen oppleves som treg? Har hørt Velodyne DD-1812, og den opplevdes som langt fra "treg" med sin 18" selv om den var noe dårlig satt opp og integrert.
 
Topp Bunn