subwoofer under sofa?

nøtteliten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
67
Antall liker
10
Sted
os
Hei!

Er det noen som har erfaring, eller har hørt et oppsett med en subwoofer eller to under sofaen? Hvordan oppleves det? Blir den godt i integrert, eller stikker den seg ut? Jeg leker med tanken på å skaffe meg en sånn type subwoofer, fordi jeg vil ha filmopplevelsen rett i sofaen på en billig måte. Buttkickere har jeg prøvd, men jeg likte de ikke helt. Jeg ønsker helst en del vibrasjoner i sofaen uten at det oppleves som for bass tungt. Jeg tenker da på en slik:

earth quake.jpg


noen erfaringer?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den er vel ca. 20cm høy. Det får jeg ikke plass til under sofaen min, i alle fall.

...Men det finnes kanskje mange av denne typen. Hadde vært interessant i TV-kroken hjemme også.
 

nøtteliten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
67
Antall liker
10
Sted
os
Det var bare et eksempel. Psb subseries 150 bygger bare 9.8cm. Hvis noen har prøvd den så hadde en tilbakemelding på den også vært svært Velkommen!
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vibrasjoner i sofaen? Hmm.................
Oppslagsord

Ordbokartikkel
vibrasjon



1. vibrerende bevegelse, vibrering
v-en fra sofaen kjentes i hele rommet
v-en fra motoren kjentes i hele båten

2. i overført betydning:musikken gav meg v-er langt inn i sjelen
musikken gav meg v-er langt inn i sjelen /
det oppstod romantiske v-er mellom de to unge
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skreddersnekra sofasub er vel en perfekt anledning der man bygger sin første DIY-sub, siden ingen kommer til å se den, og man kan forsvare tiltaket siden man da får utnyttet plass man ellers ikke bruker til annet enn lagring av støvballer, men at det må lages spesifikt til hver enkelt sofa for maksimalt utbytte.

Jeg bygger ingenting selv (overlater slikt til mer egnede mennesker), men om jeg skulle, så synes jeg at dette hadde vært en fin anledning.
 

nøtteliten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
67
Antall liker
10
Sted
os
Skreddersnekra sofasub er vel en perfekt anledning der man bygger sin første DIY-sub, siden ingen kommer til å se den, og man kan forsvare tiltaket siden man da får utnyttet plass man ellers ikke bruker til annet enn lagring av støvballer, men at det må lages spesifikt til hver enkelt sofa for maksimalt utbytte.

Jeg bygger ingenting selv (overlater slikt til mer egnede mennesker), men om jeg skulle, så synes jeg at dette hadde vært en fin anledning.
Jeg har en Hypex hs 500 liggende, så den tanken er ikke helt fjern.
 
M

MusicBear

Gjest
Kjørte trailer for mange år siden, og hadde bassen under setet - fantastisk! Prøv selv, når du kjører bil, å holde handa i dørtrekket når man spiller, ingen tvil om at vibrasjonene forsterker det lille som kommer inn øregangene.

Allikevel - en slik sub under sofaen ville jeg kun benyttet for å få bass fordi jeg ikke kunne spille høyt med vanlige subber. Eller i tillegg til vanlige subber, for lyd i kroppen gjør bare godt.
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Har du mulighet til å lage en lite dyp subwoofer som kan stå å slå inn i ryggen på sofaen, eller står sofaen "ute i rommet"? Nærfelt-subber er det nye store over dammen og fungerer ypperlig. Jeg har et veldig lite tapped horn stående i hjørnet ved hjørnesofaen min, og denne gjør at vibrasjonene føles godt når jeg sitter i sofaen. Har vært innom tanken med 2-4stk 12" bygget i en lang men lite dyp kasse som slår inn i ryggen langs hele sofaen.
 

nøtteliten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
67
Antall liker
10
Sted
os
Sofaen står ute i rommet, så jeg vil helst ha en under sofaen og ikke bak da dette ser litt rotete ut.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Tror på dette! Jeg har 2 stk 18" BMS elementer under sofaen i kinoen. Det er virkelig morsomt!
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
BMS 18N860. Noen bilder her: http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/118374-teatro-la-fenice-6.html?highlight=Fenice
 
Topp Bunn